Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Det är inte något geografiskt problem, per se, utan att de nya raketmotorerna till extendedversionerna (C-7 och D-modellerna) har problem med kylan, eftersom en större raket spikats fast i ett befintligt robotskrov. På 10 km höjd (dvs vanlig marchhöjd) är det -50 grader oberoende var på jorden du befinner dig.

Jänkarna har för övrigt haft samma problem, så att Finland inte får några robotar beror inte på någon polarkyla, utan på att de inte fungerar som det är tänkt.

Edited by Andratenor
Posted (edited)

På 10 km höjd (dvs vanlig marchhöjd) är det -50 grader oberoende var på jorden du befinner dig.

NEJ.

Lander den typen av inlägg är sjukt irriterande. Om du tänker rätta någon så får du gärna förklara. Istället för att bara (som jag uppfattar det) vara dryg.

Edited by Jikan
Posted

På 10 km höjd (dvs vanlig marchhöjd) är det -50 grader oberoende var på jorden du befinner dig.

NEJ.

Fast jo. På 10 km höjd så hamnar snittemperaturen omkring -50 grader.

Atmosfeer.png

• Like 1
Posted (edited)

Som exempel kan vi ju se prognosen för klockan 1200Z (1400 svensk tid) imorgon på FL340 (10363 m):

PWBE25_2ARO_1200.gif.webp

Som synes kommer temperaturen på samma höjd variera mellan 37 och 56 minusgrader bara över norra Europa. Man brukar säga att temperaturen minskar med 1,98 grader per 1000 fot, men det finns ju mycket annat som inverkar vilket gör att verkligheten ofta ser annorlunda ut. Men det blir ändå en skillnad beroende på vad man har för temperatur vid marken, 30-67 är ju inte alls samma sak som (-30)-67.

Edited by 106
Posted
Lander den typen av inlägg är sjukt irriterande. Om du tänker rätta någon så får du gärna förklara. Istället för att bara (som jag uppfattar det) vara dryg.

Ber om ursäkt till Andratenor. I mina ögon är dock ett sådant påstående som att säga att projektiler i stort sett alltid lämnar mynningen i 950 m/s oavsett vapentyp, ammunition eller dylikt. Dvs, fel. En längre förklaring till varför "På 10 km höjd (dvs vanlig marchhöjd) är det -50 grader oberoende var på jorden du befinner dig." inte överensstämmer med verkligheten kan du kika på svar till nedanstående.

Det du refererar till är ISA [international Standard Atmosphere]. ISA är en massa påhittade siffror som inte tar någon hänsyn till rådande förhållanden. Om ISA stämde vore mitt liv fruktansvärt mycket lättare. Nu är så ej fallet. I 99% av fallen är det inte 15°C eller 1013,25hPa vid MSL [Mean Sea Level], temperaturen avtar inte med 1,98°C /1000 fot, Tropopausen är inte belagd på 36090 fot, där är det inte -56,5°C och ej heller är Stratopausen belagd på 104987 fot och har en omgivande yttertemperatur på -44.7°C. Kortfattat stämmer i princip aldrig ISA-förhållanden. Möjligtvis att ISA stämmer överens någon enstaka gång med en eller kanske t.om. max två variabler, jag har då inte stått på särskilt många sådana själv.

Posted

Ber om ursäkt till Andratenor. I mina ögon är dock ett sådant påstående som att säga att projektiler i stort sett alltid lämnar mynningen i 950 m/s oavsett vapentyp, ammunition eller dylikt. Dvs, fel. En längre förklaring till varför "På 10 km höjd (dvs vanlig marchhöjd) är det -50 grader oberoende var på jorden du befinner dig." inte överensstämmer med verkligheten kan du kika på svar till nedanstående.

Det du refererar till är ISA [international Standard Atmosphere]. ISA är en massa påhittade siffror som inte tar någon hänsyn till rådande förhållanden. Om ISA stämde vore mitt liv fruktansvärt mycket lättare. Nu är så ej fallet. I 99% av fallen är det inte 15°C eller 1013,25hPa vid MSL [Mean Sea Level], temperaturen avtar inte med 1,98°C /1000 fot, Tropopausen är inte belagd på 36090 fot, där är det inte -56,5°C och ej heller är Stratopausen belagd på 104987 fot och har en omgivande yttertemperatur på -44.7°C. Kortfattat stämmer i princip aldrig ISA-förhållanden. Möjligtvis att ISA stämmer överens någon enstaka gång med en eller kanske t.om. max två variabler, jag har då inte stått på särskilt många sådana själv.

Det rör sig väl ändå om genomsnittstemperaturer för hela jordklotet? Det lämnar ju en del utrymme för vad max- och mintemperatur är. Om det jag nu påstår är fel så får du gärna tala om vad rätt svar är så att jag slipper leva i limbo.

Posted

Så, Lander, hur kallt är det på 10km höjd?

Var det något fel på bilden?

Det rör sig väl ändå om genomsnittstemperaturer för hela jordklotet? Det lämnar ju en del utrymme för vad max- och mintemperatur är. Om det jag nu påstår är fel så får du gärna tala om vad rätt svar är så att jag slipper leva i limbo.

ISA är inte ett genomsnitt utan en standardiserad matematisk modell. Den variant som ICAO använder innebär till exempel att man räknar med 0% luftfuktighet, vilket självklart inte överensstämmer med verkligheten eller några genomsnitt.

Felet med Andratenors påstående tycker jag inte var att ange -50 grader som temperatur, utan att påstå att det är så oavsett var man befinner sig (på 10000 meters höjd).

• Like 1
Posted

Som 106 skriver är inte ISA några rådande aktuella siffror, utan mer en standardisering så att alla kan utgå från ISA och räkna på samma sätt. Detta så att inte Börje, 59 år gammal privatflygare ska räkna på sina egna siffror och en Lufthansa styrman ska utgå från något annat. På detta sätt utgår man från att atmosfären beter sig på ett visst sätt och att alla räknar på vissa sätt för att räkna om till gällande förhållanden. Tropopausen, dvs den höjd där isotermi börjar råda [där temperaturen slutar avta och istället håller konstant temperatur med ökad höjd] kan variera upp till 11 km enbart beroende på ovanför vad för plats den befinner sig.

Så, Lander, hur kallt är det på 10km höjd?

Ring kundtjänsten på SMHI, dom vet säkert bättre än mig och brukar alltid låta fruktansvärt uttråkade. Jag kommer inte upp på riktigt såpass höga höjder, utan brukar hålla mig omkring FL190 [19000 fot efter man satt 1013(,25) hPa [QFE] på höjdmätaren som referens.]

Posted (edited)

sluta käbbla.

poängen är att Raytheon har haft problemet ett par år. roboten klarar inte köldtestet före leveranser. Raytheon har ingen aning om var felet ligger.

exaxt hur kallt det är på vilken nivå kvittar ju. roboten skall fungera i extrem kyla och nu gör den inte det.

Edited by adam7
  • Like 2
Posted

Ring kundtjänsten på SMHI, dom vet säkert bättre än mig och brukar alltid låta fruktansvärt uttråkade. Jag kommer inte upp på riktigt såpass höga höjder, utan brukar hålla mig omkring FL190 [19000 fot efter man satt 1013(,25) hPa [QFE] på höjdmätaren som referens.]

Faaaast nu är det ju du som säger att det inte är -50, så hur kallt är det?

Posted

Nu har ju Raytheon ingått ett avtal med NAMMO om att de skall delvis förse kunderna med motorer till AMRAAM-kunder - norrmännen har ju 40 års eerfarenhet med att skruva ihop Sidewinders och AMRAAMs så de kanske finner en lösning på problemet - dessutom så ägs ju NAMMO av finska, statsägda Patria så motivation finns säkert

Posted (edited)
Nu har ju Raytheon ingått ett avtal med NAMMO om att de skall delvis förse kunderna med motorer till AMRAAM-kunder - norrmännen har ju 40 års eerfarenhet med att skruva ihop Sidewinders och AMRAAMs så de kanske finner en lösning på problemet - dessutom så ägs ju NAMMO av finska, statsägda Patria så motivation finns säkert
NAMMO ägs till 50 % direkt av norska staten och 50 % av Patria. Patria ägs i sin tur av finska staten (73.2) och resten av E.A.D.S. N.V, dvs. mera norskt statsägt än finskt.Det kan ju vara att montören (NAMMO) hittar något, men nog är det Raytheon som utvecklat roboten som har primärt ansvar. Man kan ju fråga sig om NAMMO ens börjar med tillverkningen så länge som roboten har detta problem. Edited by adam7