Chrisohle Posted December 16, 2011 Report Share Posted December 16, 2011 Vi lägger våra liv på dessa vapen, men hur är det med funktionen? Fungerar de utan problem i arktisk kyla, djungelhetta eller på hemmaplan? Kan vi lita på dessa verktyg? Vad har ni råkat ut för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
screamin_demon Posted December 16, 2011 Report Share Posted December 16, 2011 Kvitterade ut min ak5 i januari år 2004 (lumpen) ca två veckor senare satt pistolgreppet löst efter en skjutövning. Fick det spänt av tekninkern. Enda insidenten efter det var ett eldavbrott pga "förkort/stukat slagstift". Fick ett nytt i satt av tekninkern. Resten av tiden så släppte pistolgreppet var varannan skjut/stridsövning. Och lämna in den i november 2004 (muckade). Kvitterade ut ak4 i januari 2005 och har inte haft ett enda problem med den. Regn, kyla, lera, snö, värme, omildbehandling i allmänhet och den bara tuffar på. Så som lite svar på din fråga(or): Jag litar mer på min ak4 än jag gjorde på ak5:an. Men det är jag det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted December 16, 2011 Report Share Posted December 16, 2011 Det enda materiella problem jag haft med Ak4 sen 1994 är en utdragarfjäder som böjts, och när väl det konstaterats så tog bytet 1 minut från reservsatsen. Första och enda gången jag gjort behövt åtgärda något. Och det var i somras. Så, ett problem sen 1994 som inte varit handhavandefel, kass (lös) ammo eller pga pungen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted December 16, 2011 Report Share Posted December 16, 2011 10 månaders värnplikt med ak5 på 90-talet - Inga problem 5 år som hv-soldat med ak4 - två eldavbrott vid samma tillfälle (troligtvis orsakat av bristande vård), annars har det fungerat bra. Jag kan dock inte påstå att jag frestat på vapnet särskilt med mycket skytte, extrema temperaturer och så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted December 17, 2011 Report Share Posted December 17, 2011 Under min GU i Boden hade min Ak5A (ett av de sista åren innan AK5C) svåra problem med eldavbrott och dubbelmatningar. Detta var ett problem på större delen av bataljonen, troligtvis pga överdriven vård/vanligt slitage. Sedan 2007 har min Ak4 inte fått ett enda eldavbrott. Jag fick den helt sprojlans och har vårdat den väl utan att vanvårdat den, har även skjutit en hel del både skarp och lös ur härligheten. Jag släpper inte min 4'a för allt i världen då det är ett järn jag litar på i vått, torrt, fruset och varmt. Ett fantastiskt vapen (våra loppet!). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted December 17, 2011 Report Share Posted December 17, 2011 Litar mest på AK4, min senaste har jag haft nu i ca 5 år, utan något problem. Mitt nästa favoritvapen är M16A2 alternativt A4, de två jag hade under min US army tid fungerade mycket bra. De kollegor i US Army som fick skjuta G3 när vi hade utbyte med Tyskt förband var alla mycket imponerade av den och ansåg den ett bättre vapen än M16 Ak5(A) och C versionen ser jag som sämre än M16A2 alt A4. de som jag använt har uteslutande haft flertal eldavbrott, saker som sitter löst mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 17, 2011 Report Share Posted December 17, 2011 Den AK5A jag hade under GU är den bästa ak jag haft nöjet att hantera. Under hela GU var det ett (1) eldavbrott som var relaterat till mekaniskt fel. Det var nån liten sak som höll fast bakplattan som hade lossnat, upptäckte det vid vården efter skjutmomentet. Alla andra gånger var det rent handhavandefel från min sida. Den andra AK5an jag hade när jag högvaktade var...tveksam i sin funktion. Kassa magasin var boven i dramat där. AK4 har jag inte lika fina erfarenheter ifrån. Haft ett gäng eldavbrott där matning och utdragning strulat. Matningen har oftast kunnat härledas till magasinet. Intressant att se när slutstycket inte lyckat dra upp patronen ur magasinet, utan mosat in patronen i magasinets framvägg, med resultatet att kulan blir lite intryckt . Håll koll på magasinen gott folk. Och en dubbelmatning. Min första någonsin. Vad lärde jag mig av detta? Magasinen! Håll koll på hur magasinen mår! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted December 19, 2011 Report Share Posted December 19, 2011 Under GU 91-92 i stort sett mycket problem med magasinen till ak5. Ville inte mata fram en patron. Detta hände nästan vid varje skjuttillfälle, för samtliga.. Att sedan handskydd mm glappade var irriterande men vapnet funkade oavsett detta. Har upplevt liknande på de ak5or jag använt under diverse övningar och utbildningar i FBUs regi. Ak4, tja efter 20 år i HV har jag haft ett (1) eldavbrott med skarp ammo som inte orsakats av hylsfångaren. Patronen hade anslagsmärke i sig, så jag klassar det som ammunitionsfel. Har nu min 3e ak4a, den första var nog ny när jag fick den tillverkad 1986, lyckades tyvärr sätta fast ett patronlägeslås i den. Fick så en nästan oanvänd H&K märkt från 1969. Den byttes mot en "Bertil" som har funkat fint sedan 2005. Här är det tyvärr inte matching numbers, men underbeslaget är från 1969. Resten från 1973 tror jag. Jag upplever ak4an som betydligt robustare och driftsäkrare än 5an. Dock idag hopplöst utdaterat men det är en annan diskussion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Signalist Posted December 21, 2011 Report Share Posted December 21, 2011 (edited) Det enda jag har råkat ut för med AK4 är eldavbrott ett antal gånger, på grund av löspatroner som vrider sig 90 grader och fastnar i hylsfångaren. Har hänt kanske 3-4 gånger under 5-6 år med olika vapen. Annars är jag väldigt nöjt med vapnet, fungerar som någon ovan skriver i alla slags tänkbara väder och har alltid en plastbit över pipan när man primärt inte använder vapnet för att underlätta att inte smuts kommer in i pipan. Har alltid skött vapenvården exemplariskt och där man siktar så träffar man. Har varit med om på övning några gånger att folk har patronlägeslåset installerat och låst i vapnet när de skjuter fram mekanismen under patron ur. Verkar vara ett vanligt misstag och vapnet blir de allra flesta gånger helt obrukbart. Är lite surt, kan jag tänka mig. Men bra säkerhet. Edited December 21, 2011 by Signalist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted December 21, 2011 Report Share Posted December 21, 2011 Vi fick mycket goda omdömmen för vår skjutning på senaste stridsskjutningen (SÖF) med ak4 och 9mm p-skott mot canaxamål. Några dagar innan hade en gmu omgång som var i slutskedet av sin utbildning varit där och gjort samma skjutning med ak5, och dom behövde mycket längre tid på sig för att få ner målen. Jag tror inte vi skjuter speciellt bra med tanke på att vi är en insats stab/tross-pluton, och inga krigare direkt, frågan är då om ak5 skjuter med så mycket sämre precision än ak4, eller om skyttarna var kass???' Vad det gäller tillförlitlighet så har jag haft en hel del strul med ak4 och eldavbrott, men det har berott på ett "dåligt" vapen. Väl rengjort = eldavbrott var 10-15e skott, smutsigt = eldavbrott varannat skott. Tydligen gick inte slutstycket så långt fram som det skulle pga av något (för stora rullar?) men nu ligger det en ny bössa och väntar i vår kasun istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted December 21, 2011 Report Share Posted December 21, 2011 @Reed: Ett gäng osnutna 19-åringar på 65 pannor kommer inte skjuta lika bra som ett gäng 30-50-åringar med några trivselkilon som skjutit av och till i 10-30 år. Jag skjuter mycket bättre idag än jag någonsin gjorde i lumpen och det kan vara för att jag har mer skjutvana men troligtvis lika mycket för att jag tar rekyl lite bättre och överlag blivit en lugnare person. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted December 21, 2011 Report Share Posted December 21, 2011 Vad det gäller tillförlitlighet så har jag haft en hel del strul med ak4 och eldavbrott, men det har berott på ett "dåligt" vapen. Väl rengjort = eldavbrott var 10-15e skott, smutsigt = eldavbrott varannat skott. Tydligen gick inte slutstycket så långt fram som det skulle pga av något (för stora rullar?) men nu ligger det en ny bössa och väntar i vår kasun istället Du behöver en ny fjäder till armen som håller fast ditt slutstyckshuvud. Sitter patronen kvar i loppet, med endast ett litet märke efter slagstiftet? Jag har haft två problem med min AK4, i pistolgreppet finns det en arm som sticker ut framåt. Den har gått av, fick mantla efter varje skott. Fjädern till armen (spärren) till slutstyckshuvudet gick av, då fastnar slutstyckshuvudet i bakre läge, vilket medför att patronen fastnar i loppet med ett litet märke från slagstiftet. Jag har skjutit långt, långt över 10000 patroner, moderat vård och den har stundtals varit otrevligt varm. Riktigt bra vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 21, 2011 Report Share Posted December 21, 2011 @Hajjper "Armen" du tänker på är utkastaren. Och sen så gör man mekanismrörelse på en ak. Mantelrörelse gör man på en pistol för den har en mantel, den och stålmannen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted December 22, 2011 Report Share Posted December 22, 2011 Vad det gäller tillförlitlighet så har jag haft en hel del strul med ak4 och eldavbrott, men det har berott på ett "dåligt" vapen. Väl rengjort = eldavbrott var 10-15e skott, smutsigt = eldavbrott varannat skott. Tydligen gick inte slutstycket så långt fram som det skulle pga av något (för stora rullar?) men nu ligger det en ny bössa och väntar i vår kasun istället Du behöver en ny fjäder till armen som håller fast ditt slutstyckshuvud. Sitter patronen kvar i loppet, med endast ett litet märke efter slagstiftet? Jag har haft två problem med min AK4, i pistolgreppet finns det en arm som sticker ut framåt. Den har gått av, fick mantla efter varje skott. Fjädern till armen (spärren) till slutstyckshuvudet gick av, då fastnar slutstyckshuvudet i bakre läge, vilket medför att patronen fastnar i loppet med ett litet märke från slagstiftet. Jag har skjutit långt, långt över 10000 patroner, moderat vård och den har stundtals varit otrevligt varm. Riktigt bra vapen. Tror fjäderna var ok, för det var lika jobbigt som vanligt att trycka slutstyckshuvudet förbi den... Den avfyrade ok, men ofta fastnade dom avskjutna hylsorna inne i lådan mellan slutstycket och något annat, och nästan alltid var hylsan mosad ca 5mm i framkant. Bytt utdragare och fjädern till den flera gånger utan resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Signalist Posted December 22, 2011 Report Share Posted December 22, 2011 Vad det gäller tillförlitlighet så har jag haft en hel del strul med ak4 och eldavbrott, men det har berott på ett "dåligt" vapen. Väl rengjort = eldavbrott var 10-15e skott, smutsigt = eldavbrott varannat skott. Tydligen gick inte slutstycket så långt fram som det skulle pga av något (för stora rullar?) men nu ligger det en ny bössa och väntar i vår kasun istället Du behöver en ny fjäder till armen som håller fast ditt slutstyckshuvud. Sitter patronen kvar i loppet, med endast ett litet märke efter slagstiftet? Jag har haft två problem med min AK4, i pistolgreppet finns det en arm som sticker ut framåt. Den har gått av, fick mantla efter varje skott. Fjädern till armen (spärren) till slutstyckshuvudet gick av, då fastnar slutstyckshuvudet i bakre läge, vilket medför att patronen fastnar i loppet med ett litet märke från slagstiftet. Jag har skjutit långt, långt över 10000 patroner, moderat vård och den har stundtals varit otrevligt varm. Riktigt bra vapen. Tror fjäderna var ok, för det var lika jobbigt som vanligt att trycka slutstyckshuvudet förbi den... Den avfyrade ok, men ofta fastnade dom avskjutna hylsorna inne i lådan mellan slutstycket och något annat, och nästan alltid var hylsan mosad ca 5mm i framkant. Bytt utdragare och fjädern till den flera gånger utan resultat. En fråga, har du haft hylsfångaren på när du har fått detta problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr T Posted December 23, 2011 Report Share Posted December 23, 2011 Har bara provskjutit Ak5 (hade Kpist i lumpen) men har haft Ak4 i HV under många år och de eldavbrott jag haft hade med hylsbufferten att göra. Sedan vi fick ut Ak4B så har de problemen försvunnit. De eldavbrott mina kamrater nu råkar ut för med Ak4 (har PSG90 själv nu) är nästan uteslutande p.g.a full hylsfångare så att tomhylsan studsar in i karbinen igen och blockerar slutstycket. Enligt mina erfarenheter så trots omild och tuff hantering så funkar Ak4 i alla lägen. Håll bara magasin och spåren för låsrullarna hela och rena så kan du lita på järnspettet! En annan aspekt är verkan i målet. Ett par 7,62 kan ge vilken motor som helst ett allvarligt fall av blyförgiftning. Litar inte helt på att 5,56 skulle göra det lika effektivt! Tung och otymplig, men vansinnigt effektiv och tillförlitlig! Får vi dessutom ut fällbar/teleskop- kolv så kommer den fortsätt att vara min favorit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helgkrigaren Posted January 4, 2012 Report Share Posted January 4, 2012 Själv har jag haft enorma problem med min ak4'a. Under två års tid så kunde jag i princip inte skjuta mer än två eller tre skott innan det blev eldavbrott. Jag drog tillbaka manöverhandtaget och det var samma visa igen (två, tre skott och sen "klick"). Trots att jag hade lämnat in åbäket på regelbundna kontroller så var det ändå samma problem och teknikerna hittade naturligtvid inget fel. Först i fjol (2011) fick ett befäl se att vapnet inte hade slagit till patronerna tillräckligt. Jag bytte tändstiftet och viola! Helt plötsligt har jag ett vapen som fungerar! Så nog kan "järnspettet" krångla alltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrisohle Posted January 6, 2012 Author Report Share Posted January 6, 2012 Och en anna sak... Magasinen! På AK4 fungerar dessa utan större problem (bara man håller rent), men på AK5 har jag hört att man bör ej fylla på med mer är tjugonio patroner samt tejpa botten på magasinen!? Varför har FMV inte testat dessa ordentligt? Eller modifierat AK5 till att ta M16-magasinen eller ta erfarenheter från erkända tillförlitliga magasin på marknaden?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted January 6, 2012 Report Share Posted January 6, 2012 (edited) Och en anna sak... Magasinen! På AK4 fungerar dessa utan större problem (bara man håller rent), men på AK5 har jag hört att man bör ej fylla på med mer är tjugonio patroner samt tejpa botten på magasinen!? Varför har FMV inte testat dessa ordentligt? Eller modifierat AK5 till att ta M16-magasinen eller ta erfarenheter från erkända tillförlitliga magasin på marknaden?? Just när det kommer till magasinen så undrar jag om det inte handlar mer om utslitning och nötning av materialen, än att man har köpt in kassa magasin (jag tänker utgå från att det är stålmagasinen). En fjäder kommer ju gradvis att tappa sin fjäderkonstant över tiden med kontinuerligt användande. Edited January 6, 2012 by Nestor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted January 6, 2012 Report Share Posted January 6, 2012 Och en anna sak... Magasinen! På AK4 fungerar dessa utan större problem (bara man håller rent), men på AK5 har jag hört att man bör ej fylla på med mer är tjugonio patroner samt tejpa botten på magasinen!? Varför har FMV inte testat dessa ordentligt? Eller modifierat AK5 till att ta M16-magasinen eller ta erfarenheter från erkända tillförlitliga magasin på marknaden?? Jag har inte sammat erfarenhet som du. Om man håller efter magasinen funkar dom klockrent med 30 ptr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted January 6, 2012 Report Share Posted January 6, 2012 @Chrisohle: Det där med att tejpa magasin och bara fylla 28/29 bulor är något jag hört många gånger när det gäller AK5-magasin. Jag fyllde dock alltid 30 bulor och hade god framgång med mina magasin. Man behöver smälla till det lite när man för in det men det gjorde jag i vilket fall (känns....bättre). Gällande alu-maggen ("GI-mags") som nyttjas i M16 och M4 verkar det finnas konsensus att de är mög (och att de inte ska fyllas upp helt). Jag är ingen expert på AR-plattformen men det finns ju en anledning till att Magpuls produkter är poppis "over there" (och det är varken pris eller vikt visavi GI-mags). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 6, 2012 Report Share Posted January 6, 2012 Och en anna sak... Magasinen! På AK4 fungerar dessa utan större problem (bara man håller rent), men på AK5 har jag hört att man bör ej fylla på med mer är tjugonio patroner samt tejpa botten på magasinen!? Jag har inte sammat erfarenhet som du. Om man håller efter magasinen funkar dom klockrent med 30 ptr. Jag har samma erfarenhet som GC1. På helt nya plåtmagasin sitter bottenplattan som berget, men har de tappats, kastats, söndervårdats och använts som tillhygge i ett antal år så kan bottenplattan lossna lätt, vilket är den stora anledningen att tejpa dem. Har aldrig haft problem med att köra 30 skott, men har sett dem som tappat bottenplattan, och skrattat gott åt det. Plastmagasinen brukar självmant spotta ut de patroner de inte vill ha, men jag kan inte minnas att jag sett några tappade bottenplattor. Varför har FMV inte testat dessa ordentligt? Eller modifierat AK5 till att ta M16-magasinen eller ta erfarenheter från erkända tillförlitliga magasin på marknaden?? Hur då modifiera menar du? De vanliga M16-magasinen passar redan. Så länge magasinen följer STANAG 4179 ska de passa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted January 7, 2012 Report Share Posted January 7, 2012 Vad det gäller tillförlitlighet så har jag haft en hel del strul med ak4 och eldavbrott, men det har berott på ett "dåligt" vapen. Väl rengjort = eldavbrott var 10-15e skott, smutsigt = eldavbrott varannat skott. Tydligen gick inte slutstycket så långt fram som det skulle pga av något (för stora rullar?) men nu ligger det en ny bössa och väntar i vår kasun istället Du behöver en ny fjäder till armen som håller fast ditt slutstyckshuvud. Sitter patronen kvar i loppet, med endast ett litet märke efter slagstiftet? Jag har haft två problem med min AK4, i pistolgreppet finns det en arm som sticker ut framåt. Den har gått av, fick mantla efter varje skott. Fjädern till armen (spärren) till slutstyckshuvudet gick av, då fastnar slutstyckshuvudet i bakre läge, vilket medför att patronen fastnar i loppet med ett litet märke från slagstiftet. Jag har skjutit långt, långt över 10000 patroner, moderat vård och den har stundtals varit otrevligt varm. Riktigt bra vapen. Tror fjäderna var ok, för det var lika jobbigt som vanligt att trycka slutstyckshuvudet förbi den... Den avfyrade ok, men ofta fastnade dom avskjutna hylsorna inne i lådan mellan slutstycket och något annat, och nästan alltid var hylsan mosad ca 5mm i framkant. Bytt utdragare och fjädern till den flera gånger utan resultat. En fråga, har du haft hylsfångaren på när du har fått detta problem? När felet åter igen dök upp på senaste stridsskjutningen blev jag placerad på högerflanken och fick köra utan hylsfångare, men med samma resultat. Sen var det jag som gick och hämtade ett reserv-vapen, och fick ösa ut bulor efter som det inte var inskjutet med mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolind Posted January 8, 2012 Report Share Posted January 8, 2012 Och en anna sak... Magasinen! På AK4 fungerar dessa utan större problem (bara man håller rent), men på AK5 har jag hört att man bör ej fylla på med mer är tjugonio patroner samt tejpa botten på magasinen!? Varför har FMV inte testat dessa ordentligt? Eller modifierat AK5 till att ta M16-magasinen eller ta erfarenheter från erkända tillförlitliga magasin på marknaden?? Jag har inte sammat erfarenhet som du. Om man håller efter magasinen funkar dom klockrent med 30 ptr. Jag hade till och med i lumpen ett mag som det gick i 32 bulor i, 33 om man tog i, vilket jag aldrig gjorde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted January 8, 2012 Report Share Posted January 8, 2012 Jag fick en "måttligt" beg. AK5 under BA12. - Under övning i Sverige ramlade handskydden av. En genomgående sprint(?) där framme hade åkt ut. Lagades genom att slås mot ett träd (gjordes av YO, inte mig). - Fick intrycket av att siktet var lite snett, var tvungen att ha det bakre max skruvat åt ena hållet. Och nej, inte bara för att jag är en kass skytt, har för mig att YO kollade det också. - Axelstödet hängde lite glappigt. - Efter ett eldavbrott där inte manöverhandtaget gick att röra öppnade jag den. Ut trillade det avbrutna tändstiftet. Är tyvärr en av de få i Sverige som faktiskt aldrig skjutit AK4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted January 8, 2012 Report Share Posted January 8, 2012 Jag fick en "måttligt" beg. AK5 under BA12. - Under övning i Sverige ramlade handskydden av. En genomgående sprint(?) där framme hade åkt ut. Lagades genom att slås mot ett träd (gjordes av YO, inte mig). - Fick intrycket av att siktet var lite snett, var tvungen att ha det bakre max skruvat åt ena hållet. Och nej, inte bara för att jag är en kass skytt, har för mig att YO kollade det också. - Axelstödet hängde lite glappigt. - Efter ett eldavbrott där inte manöverhandtaget gick att röra öppnade jag den. Ut trillade det avbrutna tändstiftet. Är tyvärr en av de få i Sverige som faktiskt aldrig skjutit AK4. Dags att gå med i Hv då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
groggy1942 Posted January 8, 2012 Report Share Posted January 8, 2012 Vi fick mycket goda omdömmen för vår skjutning på senaste stridsskjutningen (SöF) med ak4 och 9mm p-skott mot canaxamål. Några dagar innan hade en gmu omgång som var i slutskedet av sin utbildning varit där och gjort samma skjutning med ak5, och dom behövde mycket längre tid på sig för att få ner målen. Jag tror inte vi skjuter speciellt bra med tanke på att vi är en insats stab/tross-pluton, och inga krigare direkt, frågan är då om ak5 skjuter med så mycket sämre precision än ak4, eller om skyttarna var kass???' Vad det gäller tillförlitlighet så har jag haft en hel del strul med ak4 och eldavbrott, men det har berott på ett "dåligt" vapen. Väl rengjort = eldavbrott var 10-15e skott, smutsigt = eldavbrott varannat skott. Tydligen gick inte slutstycket så långt fram som det skulle pga av något (för stora rullar?) men nu ligger det en ny bössa och väntar i vår kasun istället Det har inget med dåligt skytte eller sämre vapen att göra! Canaxamålens känslighet för den lilla kalibern 5,56 är kass vilket för det mesta kräver ett antal träffar för att de ska gå ner. På de nya 2010 målen kan man i datorn ställa vilken känslighet målet ska ha för att det ska fällas beroende på kaliber. Men enligt statistiken o andra sidan så hinner inte GMU soldaterna bli särskilt duktiga skyttar på den korta tid de är inne pga alla utbildningsblock som skäl tid..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted January 8, 2012 Report Share Posted January 8, 2012 (edited) För utom ett och annat eldavbrott, vilket jag troligtvis var orsak till själv eftersom jag inte laddat mina magasin ordentligt, så hade jag bara ett rejält tillbud med AK 5 under min vpl. När man lärt sig att knacka magen i hjälmen så slapp man sådant. samma sak med att sortera ut mag där läpparna var sneda. Tillbudet: Sköt automateld och fick eldavbrott. Kollar vapent och upptäcker att den främre niten till skyddsluckan gått av. Skyddsluckan pekar 45 grader ut från vapnet och manöverhandtaget sitter fast. Vapenteknikern var något förbryllad och beställde upp en "ny" AK till mig efter som vi låg i Skillingaryd och han inte hade möjlighet att laga den på plats. Edited January 8, 2012 by Kanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Airboy80 Posted January 11, 2012 Report Share Posted January 11, 2012 Aldrig varit med om problem med AK5 som inte var magasinrelaterade. Magasinen sög! Men annars tyckte jag AK5 var ett pålitligt vapen, och då har jag ändå haft två ganska slitna exemplar. AK4 har för mig krånglat mera, med dubbelmatning och utdragarfel m.m. Jag väljer AK5 som personligt vapen framför AK4, om jag nu får välja. Till järnspettets försvar måste jag dock säga att det vapnet kändes mera gediget. Men så kändes det ju också som att bära omkrång på just ett järnspett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted January 11, 2012 Report Share Posted January 11, 2012 AK4 har för mig krånglat mera, med dubbelmatning och utdragarfel m.m. Var detta med eller utan pung samt lös eller skarpt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts