Jump to content

Tillförlitlighet AK4/5.


Chrisohle

Recommended Posts

Vi fick mycket goda omdömmen för vår skjutning på senaste stridsskjutningen (SöF) med ak4 och 9mm p-skott mot canaxamål. Några dagar innan hade en gmu omgång som var i slutskedet av sin utbildning varit där och gjort samma skjutning med ak5, och dom behövde mycket längre tid på sig för att få ner målen.

 

Jag tror inte vi skjuter speciellt bra med tanke på att vi är en insats stab/tross-pluton, och inga krigare direkt, frågan är då om ak5 skjuter med så mycket sämre precision än ak4, eller om skyttarna var kass???'

 

Vad det gäller tillförlitlighet så har jag haft en hel del strul med ak4 och eldavbrott, men det har berott på ett "dåligt" vapen. Väl rengjort = eldavbrott var 10-15e skott, smutsigt = eldavbrott varannat skott. Tydligen gick inte slutstycket så långt fram som det skulle pga av något (för stora rullar?) men nu ligger det en ny bössa och väntar i vår kasun istället :)

 

 

Det har inget med dåligt skytte eller sämre vapen att göra! Canaxamålens känslighet för den lilla kalibern 5,56 är kass vilket för det mesta kräver ett antal träffar för att de ska gå ner. På de nya 2010 målen kan man i datorn ställa vilken känslighet målet ska ha för att det ska fällas beroende på kaliber. Men enligt statistiken o andra sidan så hinner inte GMU soldaterna bli särskilt duktiga skyttar på den korta tid de är inne pga alla utbildningsblock som skäl tid.....

 

Kan vl va som du sägr md känsligheten på målen. Dock brukar fältet jag skjuter på vara det som först får uppgraderingarna från cananxa, då deras huvudkontor ligger 3 mil från banan :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Enligt mina erfarenheter är båda vapnen mycket driftsäkra i nyskick men AK5 slits snabbare medan AK4 kräver lite mer vård på nyckelpunkter (främst utdragare och spår för låsrullarna). Gäller det lågvarigt bruk i stora fosterländska kriget håller jag AK4 för att vara ett betydligt tryggare val. Att man sen dessutom får ett vapen med mer verkan i målet är ju inte direkt något minus.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

AK4 är enligt mig en pålitligare bössa. Tål mer stryk och jag har då rakt inte haft samma problem med eldavbrott och delar som lossnar. AK5C är också ett dugligt vapen men är det inte "knullputtsat" så tenderar eldavbrotten att öka drastiskt i mängd och täthet. AK4 är tyngre, tar lite längre tid att ladda och kan vara jobbig att handha om man har korta armar alt. är vänsterskytt. AK5C är marginellt lättare, har sämre genomslagskraft, oftare strul.

Om jag skulle få möjlighet att välja mellan dessa två så skulle nog valet falla på AK4 av den enkla anledningen att 7.62 kan braka igenom en tegelväg där lede fi kanske gömmer sig + att den enligt mig är pålitligare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...