Jump to content

Erik_G

Recommended Posts

...och i den fina boken står det om hur man försökte stridsleda över nordvietnam. Sköttes dels från luften och dels från sjösidan.

 

Ur minnet så stridsledde man även från ytstridsfartyg.

Ja, eller i.a.f. från USS Long Beach.

 

Kanke inte helt relaterat, men har du någon koll på hur väl (eller illa)

som Skyraider, E-1 Tracer och Gannet AEW klarade sig i AWACS-rollen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 5 months later...

I "MiGs over North Vietnam" har Roger Boniface fått tillfälle att intervjua några nordvietnamesiska piloter, och ställde frågan om de föredrog MiG 17 eller MiG 21. Några citat:

 

Generalmajor Pham Ngoc Lan: " The MiG 17 had no match in close-quarter fighting, but I, like most VPAF pilots, preferred the MiG 21 ... When flying the MiG 17 the best killing range for me was between 300 and 400 yards ... but there were pilots who scored kills at ranges in excess of 600 yards but that was rare and not ideal. ... The MiG 21 was much faster, and it had two ATOLL missiles which were very accurate and reliable when fired between 1000 and 1200 yards."

 

Generalmajor Nguyen Nhat Chieu: "In the early days (1965-66), we flew the MiG 17 because that is all we had and being a poor country we flew what we had available. The MiG 17 was a good fighter that was dangerous at close quarters, could accept very severe punishment and still bring the pilot back to base. ... When I was a MiG 17 pilot I hoped for the day the MiG 21s would arrive. In general combat conditions, I was always confident of a kill over a F-4 Phantom when flying a MiG 21."

 

Överste Nguyen Van Bay: "Eventually we developed the idea of attacking the F-4s head-to-head. We soon realized that when we did this the American fighters had to turn in order to meet us. It was then much easier to induce a turning fight from this situation. All MiG 17 combats were formulated with this in mind and the traditional attack from behind was generally abandoned."

Link to comment
Share on other sites

Mig 17 hade det enorma problemet att i princip alla andra flygplan kunde välja om dom ville slåss.

Mig 19 var betydligt farligare då den kunde svänga nästa lika bra men hadde mer dragkraft högre toppfart och riktigt bra kanoner. 3x30mm och jaktrobotar.

 

Mig 19 dök dock inte upp under Rolling Thunder.

Link to comment
Share on other sites

Boydboken är absolut värd sin plats i bokhyllan! Jag skulle ge den en femma (av 5). Det är en väldigt spännande historia om Boyd och hans teorier, samt "fighter-mafians" arbete som ledde till F-15 och F-16, samt cancellering av jaktplansversionen av F-111

Link to comment
Share on other sites

Vet någon här om spaningsversionerna av MiG-15/17/21 var aktiva över Östersjön under 1960/70 talen och satte dåtidens svenska incidentberedskap på tuffa prov?

 

Fråga på Svenskt Flyghistoriskt Forum så kanske du får svar.

 

Polen hade spaningsversionerna av MiG-15/17/21 så de borde mött svensk incidentberedskap någon gång.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 years later...

Intressanta dokument om den amerikanska utprovningen av MiG-flygplan har släppts. Gå till George Washington University på:

 

http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB443/

 

Leta reda på "Document 50" som är en detaljerad rapport om flygning av MiG-21 mot amerikanska flygplan, samt "Document 51" och "Document 52" som är sammanfattande dokument om MiG-17.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...