Jump to content

Prickskyttegevär 08


Källberg

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag förtydligar vad jag menar med vad jag skrev sen innan.

 

Då Sverige har en Försvarsmakt anser jag, och de flesta av våra folkvalda, att huvuduppdraget alltid är och förblir väpnatförsvar av vårat land.

Att vi kan utnytja våra utbildade förband i utlandstjänstgöring är mycket mycket fint och bra i de flesta fall.

Tyvärr diskuterar många här på soldf som om den viktigaste uppgiften är att bedriva missioner.

Detta är kan jag inte tänka mig är avsikten från politiskt håll.

 

När du skriver:

Den internationella verksamheten har varit en av kärnverksamheterna rätt länge. Den är inget "ut över".

Anser jag att du har helt fel och att FM från visst håll har helt fel på denna punkten.

Utlands missioner skall vara något utöver det vanliga.

 

De ska ha egen budget från riksdagen.

De ska ha rätt typ av utrustning för missions området.

De ska ha kompetenta soldater som utbildas extra för just det specifika uppdraget för missonen.

 

Det finns två läger i FM i dag, läger ett anser i mångt och mycket att missonerna rättfärdigar att vi har ett försvar och försöker påvisa att vi behöver materiel för att kunna lösa uppgifterna där borta etc.

Läger två anser att FM bör utbilda förband för att skydda Sverige och att dessa förband givetvis har kapaciteten att utnytjas för missioner utomlands när det behövs.

Dessa personer anser även att pengarna inte bör tas från samma budget.

 

Det är så enkelt för politikerna att säga att åk till Afghanistan och se till att ni har allt med er men ni får inga nya pengar att göra det för.

Det ska rymmas i budgeten.

Jag anser att det är fantasilösningar att göra så, vårdslöst och oacceptabelt.

Vi har haft trupp på plats i missionsoråden som saknar både rätt utbildning och rätt beväpning för att på ett bra sätt kunna lösa sina uppgifter.

Det är inte okej att sända svenska män och kvinnor med materiel som är ganska bra eller nästan rätt mängd mm.

De ska helatiden ha rätt prylar, rätt utbildning och rätt support från moder SVEA..

 

Därför säger jag nej. Missioner ska inte vara känverksamheten och inte leda våra inköp av vare sig stridsfordon eller handeldvapen som ska gå till den stora massan av förband i Sveriges Försvarsmakt.

De ska ha egen budget med egna inköp av det som måste kompleteras.

 

/519 CB

Link to comment
Share on other sites

Nu för herrn ursäkta, men vad FM har för huvudsakliga uppgifter och kärnverksamhet är faktiskt ingenting som har att göra med vad du anser. Jag förde inte fram en åsikt, jag pekade på att du inte hade koll på fakta och bifogade en länk till FM:s webbplats där uppgifter och verksamhet tydligt beskrivs.

 

Vad du tycker om de uppgifter våra folkvalda tilldelat myndigheten är något helt annat.

Link to comment
Share on other sites

Vad du tycker om de uppgifter våra folkvalda tilldelat myndigheten är något helt annat.

Och för att förtydliga ytterligare så är det fullständigt galet att gnälla om försvarsmaktens utlandsverksamhet och vad man anser om den i en tråd här i kasunen.

 

/BlåGul.

Link to comment
Share on other sites

För att fortsätta samtalsämnet om framtida vapensystem, och då alltså ett repeter i 338 och ett halvautomatiskt i 7,62.

 

Förslag:

M110, då som t.ex. AG10 1293182.jpg

 

Tycker att den verkar bra som kandidat, en pipa på 20tum gör den inte allt för otymplig. Dock kunde en fällbar kolv vart på plats. En effektiv räckvid på 1000m (kanske inte i praktiken) och ett stort magasin (20).

 

Nu fattas bara ett repeter gevär i 338 lm, någon? :baskerHV:

Edited by Källberg HVU
Link to comment
Share on other sites

För att fortsätta samtalsämnet om framtida vapensystem, och då alltså ett repeter i 338 och ett halvautomatiskt i 7,62.

 

[...]

 

Nu fattas bara ett repeter gevär i 338 lm, någon? :baskerHV:

 

TRG börjar ha en imponerande lista kunder. Kvaliteten är det uppenbarligen heller inget fel på, då flera elit-/specialförband valt den. Billig är den ju inte, men som en vapenskribent konstaterade: "När man vill skjuta hål-i-hål på 300 meter och över så hjälps det inte." :camo:

 

HK417 har iaf inom reservistkretsar (läs: på den civila marknaden i Finland) fått mycket gott betyg, men som vanligt så har de ju en liten prislapp också på den. Innan den kom så ansågs Oberland Arms OA-10 som den bästa arskan i .308, men jag vet inte om de alls säljer militärt.

Link to comment
Share on other sites

Det finns väl 2 bössor som sticker ut från mängden när det gäller .338 prickskyttebössor, TRG-42 och AWSM.338.

 

Som jag ser det;

 

TRG-42:

 

+ Lättare

+ Dokumenterad välskjutare

+ Ny stock med förbättrad vikkolv

- Lite klen konstruktion i kolven, modellerna med fast kolv har haft en tendens att vilja gå av.

- Kan inte använda 300 grainskulor

 

AWSM 338:

 

- Tyngre

+ Skjuter lika bra

+ Otroligt hållbart och robust system

+ Mycket smart konstruktion på vikkolven

+ Väl beprövad konstruktion inom FM i form av PSG90

- Kan inte heller använda 300 grainskulor

 

 

En bubblare är AX338:

 

- Tyngst

- Nytt, även om det till stor del bygger på vanliga AWSM-konstruktionen

+ Lär skjuta våldsamt bra

+ Modulärt

+ 10 skottskapacitet

+ Kommer klara av 300 grainskulor

+ Även tänkbart att FM kan beställa bössan i .338 Norma Magnum troligen

Link to comment
Share on other sites

Innan den kom så ansågs Oberland Arms OA-10 som den bästa arskan i .308, men jag vet inte om de alls säljer militärt.

 

Ja, OA-10 har tydligen gott rykte. Har allvarliga funderingar på att köpa en egen. Är den bara lika bra som OA-15:orna så...

 

Oberland Defence finns ju, och där torde kundkretsen vara myndigheter. Om de sedan faktiskt sålt nått, det har jag ingen aning om. (På Oberlands finfina GMAG står det "www.cerberus-gmbh.com", som numera leder till Oberland Defence.)

 

 

Edit: Missade en etta.

Edited by Knekt
Link to comment
Share on other sites

för tillfället så håller jag på AI´s AX338 och något AR-15 semi gevär t.ex. M110. Läst ganska mycket om AX och tydligen är det en uppgradering av AW, fasst det är inte mycket som är sig likt. Men det ska tydligen vara väldigt (jävla) pricksäkert. Jag läser vidare... , Men HK417 känns lite sisådär som ett Psg eftersom det är byggt som ett Battlerifle från början. Själv tycker jag att det är bättre med något renodlat :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

för tillfället så håller jag på AI´s AX338 och något AR-15 semi gevär t.ex. M110. Läst ganska mycket om AX och tydligen är det en uppgradering av AW, fasst det är inte mycket som är sig likt. Men det ska tydligen vara väldigt (jävla) pricksäkert. Jag läser vidare... , Men HK417 känns lite sisådär som ett Psg eftersom det är byggt som ett Battlerifle från början. Själv tycker jag att det är bättre med något renodlat :baskerHV:

M110 är ett AR-10-derivat. AR-15 är en lite annorlunda plattform baserad på AR-10. Vad gäller utseende och handgrepp är de rätt lika.

 

Det finns idag flera tillverkare av AR-10-derivat som håller mycket hög teknisk precision. Knight's Armament, HK och Oberland Arms är nämnda i tråden, och det finns säkert fler i samma klass.

Link to comment
Share on other sites

Då vi talar 7,62mm PSG/Skarpskyttegevär, varför inte ta våra befintliga AK4'or och göra om? Varför inte som jag tidigare sagt ta befintliga AK4'or och dela ut t ex en i varje grupp i alla förband som skarpskyttgevär/tung AK(ibland kanske man VILL kunna skjuta genom betongväggar)?

 

Modifieringens skulle i min värld omfatta:

1) Nytt handskydd med rails

2) Benstöd som fästs på handskyddet

3) Ev. kindstöd på axelstödet

4) Ev. pipa bättre optimerad för långa avstånd

5) Kikarsikte istället för aimpoint

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte kommer helt fel ihåg användes en moddad AR-10 i tiderna av portugisiska fallskärsmjägarna i bushkrigen som skarpskyttevapen, och de var mycket nöjda med precisionen. OA, HK och Knights mm. har nog all den precision som krävs i sina modeller. Sedan är det en fråga ifall man vill ha med eller utan gaskolv, osv. Varför AR-15 (som i prinicp är AR-10 i .223 istället för .308) skulle vara en bättre plattform än t.ex. HK417 (som är en AR-10 moderniserad av HK) förstår jag inte riktigt. Sant att den ursprungligen är en "battle rifle", men den finns redan i variant med 20'' pipa just för skarpskyttar, prickskyttars stridspar och liknande specialuppdrag.

 

Rörande .338NM så får man väga in det faktum att .338LM börjar vara etablerad i mellanklassen bland skarp-/pricksskyttar, vilket pressar ner priserna på ammunitionen & ökar utbudet, medan .338NM är en rätt ny design. Den stora frågan är då hur mycket extra man är beredd att betala för 300 grains kulor jämfört med 250. Ett system som enkelt kan uppgraderas till NM i ett senare skede ifall det krävs har så klart då en fördel då man kan köpa in den i en bekant kaliber och sedan i lugn och ro fundera ifall 50 grain extra i kulvikt i alla fall inte skulle vara bättre.

Link to comment
Share on other sites

Då vi talar 7,62mm PSG/Skarpskyttegevär, varför inte ta våra befintliga AK4'or och göra om? Varför inte som jag tidigare sagt ta befintliga AK4'or och dela ut t ex en i varje grupp i alla förband som skarpskyttgevär/tung AK(ibland kanske man VILL kunna skjuta genom betongväggar)?

 

Modifieringens skulle i min värld omfatta:

1) Nytt handskydd med rails

2) Benstöd som fästs på handskyddet

3) Ev. kindstöd på axelstödet

4) Ev. pipa bättre optimerad för långa avstånd

5) Kikarsikte istället för aimpoint

 

Detta är påväg!!!

Ak4B kommer att kunna användas med de gamla 4x siktet som införskaffades på på tidigt 80 tal.

Vad gäller handskydd är detta provat.

Ny kolv finns på marknaden men är inte utprovat av FM

Inte heller benstöd är utprovat av FM.

 

Nackdelen med detta är att vapnet är och förblir tungt.

Inget fel i att ha lite tyngd i ett skarpskyttevapen men då ska det vara pipan som utgör tyngden.

 

Priset är svårt att sia om men det blir säkerligen billigare med att moda ak4b..

/519CB

Link to comment
Share on other sites

Då vi talar 7,62mm PSG/Skarpskyttegevär, varför inte ta våra befintliga AK4'or och göra om? Varför inte som jag tidigare sagt ta befintliga AK4'or och dela ut t ex en i varje grupp i alla förband som skarpskyttgevär/tung AK(ibland kanske man VILL kunna skjuta genom betongväggar)?

 

Modifieringens skulle i min värld omfatta:

1) Nytt handskydd med rails

2) Benstöd som fästs på handskyddet

3) Ev. kindstöd på axelstödet

4) Ev. pipa bättre optimerad för långa avstånd

5) Kikarsikte istället för aimpoint

 

Detta är påväg!!!

Ak4B kommer att kunna användas med de gamla 4x siktet som införskaffades på på tidigt 80 tal.

Vad gäller handskydd är detta provat.

Ny kolv finns på marknaden men är inte utprovat av FM

Inte heller benstöd är utprovat av FM.

 

Nackdelen med detta är att vapnet är och förblir tungt.

Inget fel i att ha lite tyngd i ett skarpskyttevapen men då ska det vara pipan som utgör tyngden.

 

Priset är svårt att sia om men det blir säkerligen billigare med att moda ak4b..

/519CB

 

Det enda som är "på väg" av prylarna i darjaks uppräkning är nya fästen för Kikarsikte Ak4. Inget annat.

Link to comment
Share on other sites

 

Rörande .338NM så får man väga in det faktum att .338LM börjar vara etablerad i mellanklassen bland skarp-/pricksskyttar, vilket pressar ner priserna på ammunitionen & ökar utbudet, medan .338NM är en rätt ny design. Den stora frågan är då hur mycket extra man är beredd att betala för 300 grains kulor jämfört med 250. Ett system som enkelt kan uppgraderas till NM i ett senare skede ifall det krävs har så klart då en fördel då man kan köpa in den i en bekant kaliber och sedan i lugn och ro fundera ifall 50 grain extra i kulvikt i alla fall inte skulle vara bättre.

 

Jag tror du är helt rätt ute, fördelen med .338NM utöver otrolig egenprecision är ju att man på befintliga system i .338 LM kan brotcha upp den till .338 NM och då ladda 300-grainskulor, men väger man det mot fördelarna i "STANAG-världen" att ha samma patron som N, DK, FIN, NL mfl. samt rida på den våg av research & development som redan är gjort på .338LM av vapen och ammunitionstillverkare så står det sig rätt slätt. Att 300-grainaren har en ballistisk fördel över 1500 meter mot 250-grainaren ser jag som en högst teoretisk kompetens som i praktiken betyder väldigt lite för en försvarsmakt. Så .338 LM är nog rätt väg att gå, även om .338 NM lockar utifrån ett hobby/intresseperspektiv för oss skyttenördar :dribble:

Link to comment
Share on other sites

för tillfället så håller jag på AI´s AX338 och något AR-15 semi gevär t.ex. M110. Läst ganska mycket om AX och tydligen är det en uppgradering av AW, fasst det är inte mycket som är sig likt. Men det ska tydligen vara väldigt (jävla) pricksäkert. Jag läser vidare... , Men HK417 känns lite sisådär som ett Psg eftersom det är byggt som ett Battlerifle från början. Själv tycker jag att det är bättre med något renodlat :baskerHV:

 

 

 

 

Jag menade förståss AR-10 när jag skrev AR-15, my bad. 5,56 duger ju knappast till effektivt skytte på avstånd över 400-500m, om ens det :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte kommer helt fel ihåg användes en moddad AR-10 i tiderna av portugisiska fallskärsmjägarna i bushkrigen som skarpskyttevapen, och de var mycket nöjda med precisionen. OA, HK och Knights mm. har nog all den precision som krävs i sina modeller. Sedan är det en fråga ifall man vill ha med eller utan gaskolv, osv. Varför AR-15 (som i prinicp är AR-10 i .223 istället för .308) skulle vara en bättre plattform än t.ex. HK417 (som är en AR-10 moderniserad av HK) förstår jag inte riktigt. Sant att den ursprungligen är en "battle rifle", men den finns redan i variant med 20'' pipa just för skarpskyttar, prickskyttars stridspar och liknande specialuppdrag.

 

Rörande .338NM så får man väga in det faktum att .338LM börjar vara etablerad i mellanklassen bland skarp-/pricksskyttar, vilket pressar ner priserna på ammunitionen & ökar utbudet, medan .338NM är en rätt ny design. Den stora frågan är då hur mycket extra man är beredd att betala för 300 grains kulor jämfört med 250. Ett system som enkelt kan uppgraderas till NM i ett senare skede ifall det krävs har så klart då en fördel då man kan köpa in den i en bekant kaliber och sedan i lugn och ro fundera ifall 50 grain extra i kulvikt i alla fall inte skulle vara bättre.

 

Skrev fel, menade att det är bättre att välja en AR-10 som är ett renodlat PSG, istället för att välja en AR-10 som t.ex. HK417 som från början är ett Battlerifle. Om du fattar :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Då vi talar 7,62mm PSG/Skarpskyttegevär, varför inte ta våra befintliga AK4'or och göra om? Varför inte som jag tidigare sagt ta befintliga AK4'or och dela ut t ex en i varje grupp i alla förband som skarpskyttgevär/tung AK(ibland kanske man VILL kunna skjuta genom betongväggar)?

 

Modifieringens skulle i min värld omfatta:

1) Nytt handskydd med rails

2) Benstöd som fästs på handskyddet

3) Ev. kindstöd på axelstödet

4) Ev. pipa bättre optimerad för långa avstånd

5) Kikarsikte istället för aimpoint

 

Detta är påväg!!!

Ak4B kommer att kunna användas med de gamla 4x siktet som införskaffades på på tidigt 80 tal.

Vad gäller handskydd är detta provat.

Ny kolv finns på marknaden men är inte utprovat av FM

Inte heller benstöd är utprovat av FM.

 

Nackdelen med detta är att vapnet är och förblir tungt.

Inget fel i att ha lite tyngd i ett skarpskyttevapen men då ska det vara pipan som utgör tyngden.

 

Priset är svårt att sia om men det blir säkerligen billigare med att moda ak4b..

/519CB

 

Till vilket förband och vem upphandlar?

 

Rokare

Link to comment
Share on other sites

@Rokare

 

Fmv har handlat upp fästen som ska monteras på de gamla siktena.

X antal går till NS och resten till olika delar av FM.

Fästena skulle vara levererade i maj så om de är det vet jag ej.

/519CB

 

Så när du skriver "Detta är påväg!!!" så menar du alltså endast en av fem saker som darkjak räknar upp?

 

Rokare

Link to comment
Share on other sites

@Rokare

 

Fmv har handlat upp fästen som ska monteras på de gamla siktena.

X antal går till NS och resten till olika delar av FM.

Fästena skulle vara levererade i maj så om de är det vet jag ej.

/519CB

 

Så när du skriver "Detta är påväg!!!" så menar du alltså endast en av fem saker som darkjak räknar upp?

 

Rokare

 

Ja, siktet är påväg.

Om test av nytt handskydd fått bifall vet jag ej. När och om leverans i så fall sker vet jag ej.

Tänkvärt är att det går att moda Ak4 mycket men man kommer inte få ner vikten på vapnet.

Siktena är en kortsiktig lösning i väntan på inköp av nytt skarpskyttevapen.

Personligen uppfattar jag det som att man inte kommer lägga pengar på kolvar, benstöd eller handgrepp. Synd men jag tror man väntar på nytt enhetsvapen.

Dock är en punkt bättre än ingen.

För skarpskytten är siktet ett bra hjälpmedel.

/519CB

Link to comment
Share on other sites

Fast vad för ammo skall de använda i AK4B då? Vad får man ut för precision ur AK4 med kronammo, om man tittar till välskjutande exemplar? Som jag har förstått det så används bara UKAL vid skarpa uppdrag i A-stan idag, och den misstänker jag inte får eller kan användas till AK4 hursomhelst?

 

En bättre och tyngre kula i 7,62 Prick vore ju önskvärt i samma veva som man omorganiserar och möblerar om i prickskytteleden?

Link to comment
Share on other sites

Källberg: Det finns väl andra vapensystem än armalätter.

 

Armalätt :bash: Swedberg.

 

Har inget förtroende för det vapnet. Använd det en gång och 75% av gruppen fick eldavbrott

 

Jag tror på ak4 med railhandskydd och en ergonomisk kolv samt en vettig glugg. 4x24 räcker nog inte till idag.

 

Det skulle även bli en väldigt ekonomisk lösning.

Link to comment
Share on other sites

Har inget förtroende för det vapnet. Använd det en gång och 75% av gruppen fick eldavbrott

Om de kom från Svenska FM's utländska vapenkit så må du tänka på att de är mycket slitna, dåligt vårdade samt att man har plockat ihop kompletta vapen från flera vapen när de har gått sönder.

 

Mao är de dåliga representanter för hela "armalite" familjen.

 

Källa: mig själv.

Link to comment
Share on other sites

Källberg: Det finns väl andra vapensystem än armalätter.

 

Armalätt :bash: Swedberg.

 

Har inget förtroende för det vapnet. Använd det en gång och 75% av gruppen fick eldavbrott

 

Det är en väldigt stor skillnad på vapen och vapen. Jämför jag min egen med de slitna stackare som 2Sharp nämner, så är det ljusår som skiljer. Numera finns det också Armalätter med olika typer av omladdningssystem med olika för och nackdelar. Utbudet är verkligen enormt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att moda Ak4 bara är en kortsiktig lösning, på längre sikt krävs ett nytt vapensystem.

 

För tillfället har vi inget vapensystem, som kan bekämpa personal (eftersom AG, har som uppgift att förstöra materiel) på över 900m (förutom Tksp). Därför krävs ett nytt repeter gevär med längre räckvidd, för t.ex. personal i Afghanistan, vare sig folk gillar det eller inte.

 

Med ett nytt repeter gevär kommer problemet med eldhastighet, och eftersom de flesta strider inte infattar sig i de långa avstånd som ett repeter verkligen visar upp sin förmåga. Så behövs ett halvautomatiskt gevär i .308, för att kunna ge snabb och pricksäker respons på halvlånga avstånd.

 

Ak4,har en effektiv räckvidd på 400-500(?)m, för kort för att kunna uppfylla sin uppgift.

 

:baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...