Jump to content

Prickskyttegevär 08


Källberg

Recommended Posts

Eftersom jag själv inte är helt såld på vapen så tror jag dig också.

Det jag fick veta när vi sköt var att Lt.B, hade fått tag i en Trg-42 från K3.

Precis som alla andra hade jag fått höra att Trg-42 skulle vara Psg08, och därför utgick jag ifrån att det var en sådan, nu verkar dock inte som att Psg08 existerar än.

 

Ergo, så gjorde jag en dum tolkning. Ni får ursäkta.

 

Jag tillhör i dagsläget inte LSS. Jag gjorde min GULSS.

 

Vad är den andra (målade) pipan du håller i vänsterhanden på bilden för något, en Blaser med varmintpipa?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är ett civilt jaktvapen, vet ej vad det heter.

 

Då bestämmer jag helt enkelt att det är en Blaser med varmintpipa. :rolleyes:

 

Vart sköt ni, var det på militärt område som förbandsverksamhet eller var det en helt civil tillställning?

Edited by cazorp
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag själv inte är helt såld på vapen så tror jag dig också.

Det jag fick veta när vi sköt var att Lt.B, hade fått tag i en Trg-42 från K3.

Precis som alla andra hade jag fått höra att Trg-42 skulle vara Psg08, och därför utgick jag ifrån att det var en sådan, nu verkar dock inte som att Psg08 existerar än.

 

Ergo, så gjorde jag en dum tolkning. Ni får ursäkta.

 

Jag tillhör i dagsläget inte LSS. Jag gjorde min GULSS.

 

Kan inte låta bli att spekulera, för det här verkar så märkligt och samtidigt på gränsen till tjänstefel eller något åt det hållet.

 

OM nu någon har en eller flera olika modeller av prickskyttevapen för försök, så lär det väl vara FMV? Lokala inköp är det väl slut med sen länge? De kan som brukligt ha skickat ut vapnen på relevanta förband, varav K3 i och för sig skulle kunna vara ett, där prickskytte är en del av stridstekniken och skickliga prickskyttar finns (inte direkt vanligt i Sverige idag, vill jag hävda). Men att den som är ansvarig för försöken på K3 i sin tur skulle låna ut dom till någon officer på ett annat förband, det liknar som sagt närmast tjänstefel.

 

Men men, märkligare saker har ju inträffat förr.

 

Om det är ett privatägt vapen, då kan man undra vad det har på ett FM förband och i en FM kassun att göra.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju redan angivet att MSS har testat prickskyttebössor i .338 Lapua Magnum samt halvauto .308 i annan tråd..

 

Jag tror inte att FM kommer att satsa på en TRG-42 utan vikkolv då den är erkänt svag i konstruktionen och gärna går av vid kolvhalsen vid omild behandling.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju redan angivet att MSS har testat prickskyttebössor i .338 Lapua Magnum samt halvauto .308 i annan tråd..

 

Jag tror inte att FM kommer att satsa på en TRG-42 utan vikkolv då den är erkänt svag i konstruktionen och gärna går av vid kolvhalsen vid omild behandling.

 

 

HK 417, AI AX338 eller AWSM

 

Blir min gissning

Link to comment
Share on other sites

Kan inte låta bli att spekulera, för det här verkar så märkligt och samtidigt på gränsen till tjänstefel eller något åt det hållet.

 

OM nu någon har en eller flera olika modeller av prickskyttevapen för försök, så lär det väl vara FMV? Lokala inköp är det väl slut med sen länge? De kan som brukligt ha skickat ut vapnen på relevanta förband, varav K3 i och för sig skulle kunna vara ett, där prickskytte är en del av stridstekniken och skickliga prickskyttar finns (inte direkt vanligt i Sverige idag, vill jag hävda). Men att den som är ansvarig för försöken på K3 i sin tur skulle låna ut dom till någon officer på ett annat förband, det liknar som sagt närmast tjänstefel.

 

Men men, märkligare saker har ju inträffat förr.

 

Om det är ett privatägt vapen, då kan man undra vad det har på ett FM förband och i en FM kassun att göra.

 

Då tar vi det igen.

 

Geväret som hanteras på bilderna tillhör INTE Försvarsmakten!

Ja - det pågår studier/försök som eventuellt kommer att leda till anskaffning av ett eller flera nya prick-/skarpskyttevapen.

Nej - PSG08 finns inte ännu och inget fabrikat/modell är utpekad.

Ja - det är FMV som anskaffar försöksmateriel - på uppdrag av FM!

Nej - det är inte FMV som genomför försöken - det görs vanligtvis vid någon av FM's stridsskolor

Link to comment
Share on other sites

Precis samma Trg dök upp på en ny bild tagen under en civil skjutning från helgen.

Med precis samma Lt.B dock i Flanellskjorta istället för M90...

 

Jag tolkar detta som att jag haft helt fel och att wpnstech och cazorp har rätt.

Edited by Pipkin
Link to comment
Share on other sites

 

Då tar vi det igen.

 

Geväret som hanteras på bilderna tillhör INTE Försvarsmakten!

1. Ja - det pågår studier/försök som eventuellt kommer att leda till anskaffning av ett eller flera nya prick-/skarpskyttevapen.

2. Nej - PSG08 finns inte ännu och inget fabrikat/modell är utpekad.

3. Ja - det är FMV som anskaffar försöksmateriel - på uppdrag av FM!

4. Nej - det är inte FMV som genomför försöken - det görs vanligtvis vid någon av FM's stridsskolor

 

Som svar på detta så börjar vi från toppen och går nedåt.

 

1. Som annan tråd här på forumet anvisar så testas två vapen för prickskytte och skarpskytte. AIs AX338 är enda repeter bössan kvar och H&K 417 är kvar som enda halvautomat. MSS leder testerna.

 

2. PSG-08 är som antyder i namnet införd 2008 i FM men finns inte ute på de vanliga förbanden. Detta vapen är en SAKO TRG 42.

 

3. Inget att tillägga.

 

4. FMV leder försöken administartivt men det är personal från MSS i detta fallet som testar och utvärderar.

Link to comment
Share on other sites

 

Då tar vi det igen.

 

Geväret som hanteras på bilderna tillhör INTE Försvarsmakten!

Ja - det pågår studier/försök som eventuellt kommer att leda till anskaffning av ett eller flera nya prick-/skarpskyttevapen.

Nej - PSG08 finns inte ännu och inget fabrikat/modell är utpekad.

Ja - det är FMV som anskaffar försöksmateriel - på uppdrag av FM!

Nej - det är inte FMV som genomför försöken - det görs vanligtvis vid någon av FM's stridsskolor

 

 

Nu har vi två olika svar.... Spännande....

 

Hur kan psg 08 inte finnas eller vara bestämd att den ska köpas in?

Borde den inte då vara PSG XX?

 

(edit.... Är dum. läste inte tillräckligt)

Edited by Bamse
Link to comment
Share on other sites

Som svar på detta så börjar vi från toppen och går nedåt.

 

1. Som annan tråd här på forumet anvisar så testas två vapen för prickskytte och skarpskytte. AIs AX338 är enda repeter bössan kvar och H&K 417 är kvar som enda halvautomat. MSS leder testerna.

 

2. PSG-08 är som antyder i namnet införd 2008 i FM men finns inte ute på de vanliga förbanden. Detta vapen är en SAKO TRG 42.

 

3. Inget att tillägga.

 

4. FMV leder försöken administartivt men det är personal från MSS i detta fallet som testar och utvärderar.

 

Jaha du 519 CB.

Tyvärr måste jag meddela att du har fel på alla punkter utom nr 3... Nja, du har delvis rätt på punkt 1 också. Och det är att det är MSS som leder försöken!

Link to comment
Share on other sites

Som svar på detta så börjar vi från toppen och går nedåt.

 

1. Som annan tråd här på forumet anvisar så testas två vapen för prickskytte och skarpskytte. AIs AX338 är enda repeter bössan kvar och H&K 417 är kvar som enda halvautomat. MSS leder testerna.

 

2. PSG-08 är som antyder i namnet införd 2008 i FM men finns inte ute på de vanliga förbanden. Detta vapen är en SAKO TRG 42.

 

3. Inget att tillägga.

 

4. FMV leder försöken administartivt men det är personal från MSS i detta fallet som testar och utvärderar.

 

Jaha du 519 CB.

Tyvärr måste jag meddela att du har fel på alla punkter utom nr 3... Nja, du har delvis rätt på punkt 1 också. Och det är att det är MSS som leder försöken!

 

 

utveckla punkt 1 en aning :worthy:

 

Nyfiken :banana

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara upplysa alla som läser detta att koppla inte i hop PSG 08 med kommande anskaffning av nya PSG vapen.

 

PSG 08 med tillbehör är SAKO TRG 42, finns garanterat på K3 eller ute i världen och gör nytta. Jag vet inte vilken optik som sitter på den men jag vet vem som tilverkar optikfästet till vapnet. Dess existens är bekräftad av berörd FM Prickskytte instruktör.

 

Utprovningen av PSG går sakta fram och just nu vet jag inte vart de står men i december var det AI AX338 kvar och H&K 417 men om vapen killarna på MSS har går åter till FMV för att dessa vapen inge heller duger det vet jag inte.

Vi får väl se, så till alla tvivlare vill jag säga att mina källor är jag trygg med och kan stå fast på när det blåser.

När jag läser bakåt i tråden så finns det vissa jag tvekar på trots en hård säker framtoning.

/519 CB

Link to comment
Share on other sites

Nu ger vi helt enkelt fan i att diskutera eventuell beväpning hos våra vänner bakom SF-ridån. Nästa person som ordar om det åker på en varning och tappar temporärt sin förmåga att skriva här inne.

 

Och pm till mig gällande detta är ej nödvändigt ty detta torde vara helt glasklart för er.

 

ROKARE //BG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...