Guest Posted April 1, 2020 Report Share Posted April 1, 2020 Bör svenska jägarförband ha tillgång till andra vapen än konventionella förband? Vad är er åsikt/idé? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted April 1, 2020 Report Share Posted April 1, 2020 Inom vissa saker kan olika förband behöva vapen som inte är så spridda inom försvaret. SOG har ju redan andra typer av vapen. Är det vettigt att man ska bära på både PSG90 och AK5 samtidigt. Istället för ett halvautomatisk vapen för prickskytte eller för skarpskytte. Där AK4D är en lösning endast för de vanliga förbanden. Deras 81 mm grk kan behöva olika typer av specialammunition. För att vara mer effektiva och nå längre. Sedan förespråkar jag att vissa förband inkl hkp och fartyg kan skaffa ny KSP 338 NM. Där en TKSP inte passar eller är lämplig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 1, 2020 Report Share Posted April 1, 2020 (edited) KJ har sätts med G36C med ljuddämpare och rödpunkt sikte dock är det endast säkert för ett stridspar av krypskyttar. Jägarförband är lättrörliga, en AK5C som väger nästan 5kg det är nog inte direkt det optimalaste för ett jägarförband. Tänkte mig mer då runt lätta vapen såsom M4 Karbin eller HK416. Edited April 1, 2020 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted April 1, 2020 Report Share Posted April 1, 2020 Alla borde ha något som är bättre än AK5. AK4D kan inte ersätta PSG90, det är långt ifrån i prestanda. G36 vill jag inte ha i någon form. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted April 1, 2020 Report Share Posted April 1, 2020 1 hour ago, Trofast said: KJ har sätts med G36C med ljuddämpare och rödpunkt sikte dock är det endast säkert för ett stridspar av krypskyttar. Jägarförband är lättrörliga, en AK5C som väger nästan 5kg det är nog inte direkt det optimalaste för ett jägarförband. Tänkte mig mer då runt lätta vapen såsom M4 Karbin eller HK416. Den delen med ny karbin har diskuterats under flera år. Där några nämner HK416 el 433 och även M4 modeller. Eller AR15 varianter. Vilken det sedan blir återstår att se. Då beställning och utprovning på ny karbin har skjutits framåt under några år. Men ett prickskyttegevär i 338 LM el NM är ju ute på förfrågan. Därför förordar jag 338 NM som även passar nya KSP/LMMG. Då man även diskuterar ny kaliber till kommande karbiner. Då Tyskland tittar på ny karbin så kommer det att finnas gott om G36 om man skulle vara intresserad. Och kan vara intressant som ett komplement. Då första köpet kan röra sig om 25-30 tusen. Men även understödsvapen är viktigt och speciellt för sådana förband. Där nya GRB M3/4 kan använda ny ammunition och även nå längre med sin raketammunition. Där de även kan leda in artilleri/raketartilleri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted April 1, 2020 Report Share Posted April 1, 2020 (edited) 23 minutes ago, polman1 said: Alla borde ha något som är bättre än AK5. AK4D kan inte ersätta PSG90, det är långt ifrån i prestanda. G36 vill jag inte ha i någon form. Om Tyskland köper nya karbiner kommer det att finnas G36 från deras reservlager att köpa. G36 kan användas som en ersättare för de som har AK5D etc. Låt sedan hemvärnet få de Ak5 som kan användas och har ersatts. Då ett första köp blir nog bara runt 25-30 tusen nya karbiner i okänd kaliber. Det är helt beroende på till vad PSG90 används. En skarpskytt behöver ett bättre vapen än både AK4D och en PSG90. Men det är vad försvaret nu har. Fördelen med ny halvautomatiskt prickskyttevapen i 338 gör att den även närmar sig den tyngre AG 90 i cal 12,7 mm. Edited April 1, 2020 by madman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 1, 2020 Report Share Posted April 1, 2020 Det har självklart varit snack om att införskaffa HK 416 eller HK417 men om den skulle ersätta AK5C eller ändats vara tillgänglig för vissa förband är oklart. Den Norska Försvarsmakten standardvapen är den tysk tillverkade HK416 med handtag och Aimpoint CompM4 som väger runt 2,950-3,850kg som inte är så tungt alls och har ett kaliber på 5,56 x 45mm NATO. HK416 används samt av SOG och andra specialförband. Innan den vore bli lanserad för jägarförband kommer vapnet gå igenom tuffa testar av SOG, FMV och MSS. Det vore nog ett optimalt vapen för svenska jägarförband iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted April 2, 2020 Report Share Posted April 2, 2020 13 hours ago, Trofast said: HK416 används samt av SOG och andra specialförband. Innan den vore bli lanserad för jägarförband kommer vapnet gå igenom tuffa testar av SOG, FMV och MSS. Det vore nog ett optimalt vapen för svenska jägarförband iallafall. Enligt FM:s egen video så verkar de använda nyare prylar än HK416. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted April 2, 2020 Report Share Posted April 2, 2020 1. Alla svenska förband inkl jägarförband är att betrakta som konventionella förband. 2. HK 416 är inte på något sätt ett lätt vapen. Beroende på vilken version man jämför med (Dock med samma piplängd som AK5C) är den 400-500gram lättare än AK5. Inte att förakta men heller inte nåt stt skriva hem om. 3. KJ har fått BOA på G36C specifikt för dyktjänst och de problem som uppstår när man övergår från verksamhet under vattnet till över vattnet. Inte för att på bredd ersätta AK5C. 4. Det finns ett arbete med att införa en ny familj av automatkarbiner i Försvarsmakten. Detta ligger dock ett antal åt bort. 7-10 HV kommer/bör/ska inte överta några AK5C. Snarare kommer andra förband i värsta fall överta AK4 för att täcka upp. AK4 överlever med stor sannolikhet AK5 i FM. 5. SOG har inte 416 och kommer heller inte testa automatkarbiner åt FM. Det finns avdelningar i den reguljära Försvarsmakten som har det som sin uppgift. 6. AK4D är införd för att kostnadseffektivt kunna genomföra metodförsök med skarpskyttar på gruppnivå. Inte införd för att det är det ultimata skarpskyttevapnet. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilo3 Posted April 4, 2020 Report Share Posted April 4, 2020 Queen-of-Battle nämner många bra saker i sitt inlägg. Vad jag vill tillägga är att bland alla konventionella förband i FM (där jägarförbanden ingår) är behoven vitt skilda av vad ett lämpligt personligt EHV skulle vara. En kock, en pansarskyttesoldat och en kustjägare har inte samma behov och olika karakteristika väger tyngst för de olika befattningarna. Jag hoppas att den nya vapenfamiljen avspeglar det. Personligen hoppas jag givetvis att vi får ett lättare vapen men det är inte det viktigaste utifrån min tjänst (som jägare). HK416 skulle jag bli mäkta förvånad om vi köpte in som ny standardbeväpning på grund av priset. Jag skulle tro att inget köp görs innan USA har bestämt sig för vilken/vilka kalibrar som gäller inför framtiden. Sen ska även tilläggas att KJ:s G36 inte är några standard G36 utan det är SOG:s gamla som behövde modifieras rätt kraftigt för att fungera tjänligt. Att köpa upp något tyskt reservlager kommer det (förhoppningsvis) aldrig bli tal om. Vi kan dock möjligen se fram emot att vara beväpnade med AK4 ett tag om upphandlingen drar ut på tiden då AK5C för tillfället förbrukas i en rasande takt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted April 8, 2020 Report Share Posted April 8, 2020 (edited) Några av er tror på att Ak5 ska ersättas av Ak4 en tid. Då man räknar med att de flesta AK5 är slut. Är det lämpligt att även underhållspersonal (kock, stridsvagnsbesättning etc.) ska beväpnas med AK4? Vi har inte tillräckligt med Ak4 som har inskjutbara kolvar. Istället för ett billigt försvarsvapen. Där jag nämner G36 från tyska lager som ett exempel. Då vi redan använder G36 i vissa förband. Om hemvärnets AK4 inte ska ersättas eller kompletteras med andra AK. Var tar vi då våra AK4:or ifrån. Ber att baltstaterna ska lämna tillbaka sina de fått av Sverige. Då Estland ska avveckla sina 2021/22. Eller att vi köper G3 från Tyskland, Norge eller baltstaterna. Är det då en bättre lösning. Har vi verkligen kvar så många i reservlager. Vad ska då ligga kvar i reservlager? Vi kommer troligen inte att köpa så många nya AK i en första sändning. Det är inte bara HK416 som diskuteras i Tyskland. Utan även den billigare HK433. Eller de två varianterna av MK556. Där man inte tror att en tyngre variant på 7.62x51 kan klara kravet på 3.6 kg. Edited April 8, 2020 by madman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilo3 Posted April 8, 2020 Report Share Posted April 8, 2020 5 hours ago, madman said: Några av er tror på att Ak5 ska ersättas av Ak4 en tid. Då man räknar med att de flesta AK5 är slut. Är det lämpligt att även underhållspersonal (kock, stridsvagnsbesättning etc.) ska beväpnas med AK4? Vi har inte tillräckligt med Ak4 som har inskjutbara kolvar. Istället för ett billigt försvarsvapen. Där jag nämner G36 från tyska lager som ett exempel. Då vi redan använder G36 i vissa förband. Om hemvärnets AK4 inte ska ersättas eller kompletteras med andra AK. Var tar vi då våra AK4:or ifrån. Ber att baltstaterna ska lämna tillbaka sina de fått av Sverige. Då Estland ska avveckla sina 2021/22. Eller att vi köper G3 från Tyskland, Norge eller baltstaterna. Är det då en bättre lösning. Har vi verkligen kvar så många i reservlager. Vad ska då ligga kvar i reservlager? Vi kommer troligen inte att köpa så många nya AK i en första sändning. Det är inte bara HK416 som diskuteras i Tyskland. Utan även den billigare HK433. Eller de två varianterna av MK556. Där man inte tror att en tyngre variant på 7.62x51 kan klara kravet på 3.6 kg. Du nämner att köpa G36 ett flertal gånger som att det bara skulle vara att köpa den så är det klart. Även om trupputb blir en fråga för både AK4 och G36 så måste du bygga upp hela logistikorg:en runt G36 om man ska köpa in den. En org som redan finns för AK4. Det kommer man inte göra för några få års användning. Dessutom har G36 problem i exempelvis kallt väder och är bland annat därför den skrotas av tyska försvaret. Jag tror dessutom inte att hela FM kommer att ombeväpnas till AK4 en kortare period utan att jag tror utvalda delar som till exempel jägarförbanden kan få AK4C i ett par år för att övriga förband ska kunna ha AK5C fram till bytet sker på alla förband. Jag tror liksom du att HK433 är en lämplig lösning för både Sverige och Tyskland. Frågan är bara om man vill köpa den nu när man pratar om att ha så många vapen som möjligt inom samma familj (liknande handgrepp osv). Är det tyskarna som har krav på 3,6? Ett intressant inlägg i debatten när vi pratar om vikt är att ryssarna i samband med inköp av AK-12 och AK-15 kom fram till att det är negativt om vapnet blir för lätt då rekylen blir för svårhanterlig för den genomsnittlige skytten. Vikt är alltså inte allt. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted April 8, 2020 Report Share Posted April 8, 2020 (edited) Tack för infon. Så man pratar bara om ett mindre antal som kommer att få AK4C en tid. Kustjägarna fick FN FAL innan man bestämde sig för AK4. Då gick det bra med logistiken. Ja det är Tyskland som hade kravet att vapnet inte skulle vara tyngre än 3.6 kg. Men man tror det är svårt att få ner vikten på ett vapen med 7.62x51. https://www.thefirearmblog.com/blog/2019/10/14/german-army-moves-forward-with-new-assault-rifle/ Edited April 8, 2020 by madman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilo3 Posted April 9, 2020 Report Share Posted April 9, 2020 10 hours ago, madman said: Tack för infon. Så man pratar bara om ett mindre antal som kommer att få AK4C en tid. Kustjägarna fick FN FAL innan man bestämde sig för AK4. Då gick det bra med logistiken. Ja det är Tyskland som hade kravet att vapnet inte skulle vara tyngre än 3.6 kg. Men man tror det är svårt att få ner vikten på ett vapen med 7.62x51. https://www.thefirearmblog.com/blog/2019/10/14/german-army-moves-forward-with-new-assault-rifle/ Att några förband skulle få AK4 (och då troligen C) är fritt spekulerande från min sida baserat på tillgången på AK5C och hur pass snabbt den förbrukas. Jag kan vara helt ute och cykla i den frågan. 3,6 kg låter som en rätt rimlig vikt för standardkarbinen, kan dock se framför mig att skarpskyttevapen behöver vara tyngre. Jag kommer inte ihåg vad ryssarna tyckte var optimal vikt men har för mig att det var i 3,5 kg-trakten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted April 9, 2020 Report Share Posted April 9, 2020 On 4/8/2020 at 11:34 AM, madman said: Några av er tror på att Ak5 ska ersättas av Ak4 en tid. Då man räknar med att de flesta AK5 är slut. Är det lämpligt att även underhållspersonal (kock, stridsvagnsbesättning etc.) ska beväpnas med AK4? Vi har inte tillräckligt med Ak4 som har inskjutbara kolvar. Istället för ett billigt försvarsvapen. Där jag nämner G36 från tyska lager som ett exempel. Då vi redan använder G36 i vissa förband. Om hemvärnets AK4 inte ska ersättas eller kompletteras med andra AK. Var tar vi då våra AK4:or ifrån. Ber att baltstaterna ska lämna tillbaka sina de fått av Sverige. Då Estland ska avveckla sina 2021/22. Eller att vi köper G3 från Tyskland, Norge eller baltstaterna. Är det då en bättre lösning. Har vi verkligen kvar så många i reservlager. Vad ska då ligga kvar i reservlager? Vi kommer troligen inte att köpa så många nya AK i en första sändning. Det är inte bara HK416 som diskuteras i Tyskland. Utan även den billigare HK433. Eller de två varianterna av MK556. Där man inte tror att en tyngre variant på 7.62x51 kan klara kravet på 3.6 kg. Det är klart att det inte är lämpligt men det är nog inte en fråga om vad som är lämpligt utan möjligt. Exakt hur många AK4 som faktiskt ligger i olika lager är det nog få, med rätta, som vet. Vi sitter tyvärr i en ganska knepig sits där många vapens livslängd är passerad men vi samtidigt vill vänta in i det längsta för att inte missa ett ev tekniksprång i form av ny ammunition. Jag tror vi får ställa in oss på lite mer eller mindre kreativa lösningar de kommande åren tills ett nytt vapensystem är på plats. Bland annat restriktioner i antal mängd skott som får avfyras per vapen/år osv osv. On 4/8/2020 at 5:25 PM, Kilo3 said: Du nämner att köpa G36 ett flertal gånger som att det bara skulle vara att köpa den så är det klart. Även om trupputb blir en fråga för både AK4 och G36 så måste du bygga upp hela logistikorg:en runt G36 om man ska köpa in den. En org som redan finns för AK4. Det kommer man inte göra för några få års användning. Dessutom har G36 problem i exempelvis kallt väder och är bland annat därför den skrotas av tyska försvaret. Jag tror dessutom inte att hela FM kommer att ombeväpnas till AK4 en kortare period utan att jag tror utvalda delar som till exempel jägarförbanden kan få AK4C i ett par år för att övriga förband ska kunna ha AK5C fram till bytet sker på alla förband. Jag tror liksom du att HK433 är en lämplig lösning för både Sverige och Tyskland. Frågan är bara om man vill köpa den nu när man pratar om att ha så många vapen som möjligt inom samma familj (liknande handgrepp osv). Är det tyskarna som har krav på 3,6? Ett intressant inlägg i debatten när vi pratar om vikt är att ryssarna i samband med inköp av AK-12 och AK-15 kom fram till att det är negativt om vapnet blir för lätt då rekylen blir för svårhanterlig för den genomsnittlige skytten. Vikt är alltså inte allt. Håller med om inköp av beggade G36, känns inte troligt av en rad anledningar. Anledningen till att tyskarna nu ratar G36 är dock väldigt omstridda (kallt väder är vad jag vet iaf inte ett av dom) och föremål för ett antal rättsfall. Kan rekommendera denna väldigt objektiva genomgång av vad som har hänt med bakgrund osv När det kommer till vikten skulle jag säga att det är ett icke-problem att vapnet blir för lätt. Finns det nån slags vikt "sweetspot"? Möjligen. Det som gärna glöms bort är alla tillbehör. Gör själva vapnet så lätt som möjligt för det ska ändå på en massa grejer sen. Fyllt magasin, Rödpunkt, MRM14, kanske en trådlös PTT till radion så är man snabbt uppe i 1-1,5kg. De lättaste AR-systemen med motsvarande piplängd som en AK5 ligger runt 2,5-2,8 kg. Om vi inte nu väntar och köper nån superbössa i nån ny fräck kaliber så hoppas jag på någon form av AR15. Lätt, beprövad, lättskjuten och med en uppsjö av tillbehör och möjligheter att skapa en familj av vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted April 12, 2020 Report Share Posted April 12, 2020 Om man läser dem som har tagit del av domarna i Tyskland. Så baseras det på att man har följt kravprofilen. Så därför har de nu nog en mer preciserad kravprofil för nästa vapen. Det är ganska svårt att skapa en familj av vapen av samma vapenmodell. Där det ofta blir bristen på ytterkanterna. Ser man på Ak5 som ursprunget var så köpte man en modell med en piplängd. För att delvis hålla ner kostnaden så blev det få tillbehör, ingen sista skottspärr på magasinen och inget treskottsläge etc. Sedan började man mixtra med olika piplängder för att följa med i utvecklingen. Med mindre lyckade resultat. De flesta moderna vapen i 556 erbjuder olika piplängder på 2-3-4 st. 5.56x45 blir nog kvar en tid och likaså 7.62x51. Hur kompletterar man då dem. Byta till en enhetlig kaliber eller komplettera med vissa vapen? Komplettera känns billigare. Där jag tycker 6.5 Grendel och 338NM är en lösning. 6.5 Grendel till Ksp90, ev ny och DMR vapen. För att komplettera med 338NM till prickskyttegevär och KSP338NM. Om det är främst pipan som slits. Varför då inte bygga ihop några tusen lämpliga AK5 med ny pipa. Som ett alternativ i väntan på något nytt. Istället för att man bara får Ak4C på vissa förband under en tid. Jag tycker AK4C/D är en bra lösning med befintligt vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted April 12, 2020 Report Share Posted April 12, 2020 6 hours ago, madman said: Om man läser dem som har tagit del av domarna i Tyskland. Så baseras det på att man har följt kravprofilen. Så därför har de nu nog en mer preciserad kravprofil för nästa vapen. Det är ganska svårt att skapa en familj av vapen av samma vapenmodell. Där det ofta blir bristen på ytterkanterna. Ser man på Ak5 som ursprunget var så köpte man en modell med en piplängd. För att delvis hålla ner kostnaden så blev det få tillbehör, ingen sista skottspärr på magasinen och inget treskottsläge etc. Sedan började man mixtra med olika piplängder för att följa med i utvecklingen. Med mindre lyckade resultat. De flesta moderna vapen i 556 erbjuder olika piplängder på 2-3-4 st. 5.56x45 blir nog kvar en tid och likaså 7.62x51. Hur kompletterar man då dem. Byta till en enhetlig kaliber eller komplettera med vissa vapen? Komplettera känns billigare. Där jag tycker 6.5 Grendel och 338NM är en lösning. 6.5 Grendel till Ksp90, ev ny och DMR vapen. För att komplettera med 338NM till prickskyttegevär och KSP338NM. Om det är främst pipan som slits. Varför då inte bygga ihop några tusen lämpliga AK5 med ny pipa. Som ett alternativ i väntan på något nytt. Istället för att man bara får Ak4C på vissa förband under en tid. Jag tycker AK4C/D är en bra lösning med befintligt vapen. Flera länder, ex USA, har ju dock framgångsrikt skapat denna vapenfamilj. Just AR10/15-systemet (och nära släktingar) är alldeles yoperligt lämpade för det. Jag är lite osäker på vad din poäng är och hur en vapenfamilj påverkar ytterkanterna. Jag håller med om att 5,56 och 7,62 är kvar ett bra tag till. Glöm dock 6,5 Grendel och dylika kalibrar (typ 6,8 SPC). De dog för 10-15 år sedan när man snabbt insåg att det skulle kosta väldigt mycket att införa för en försumbar förbättring. Ersätter vi 5,56 och/eller 7,62 blir det nog med den amerikanska 6,8-patronen som nu är under utveckling. 338NM till svenska kulsprutor känns också osannolikt av flera skäl. USA har köpt in ett mindre antal till sina specialförband men det finns just nu inga planer på att få ut dom på bredd. Det är inte bara pipan som slits (och med pipan ör det främst infästningen). Det är en rad andra saker också eftersom vissa vapen är över 30 år gamla. Många är helt enkelt slutkörda. Ett par tusen vapen kan vi nog inte bara ”bygga ihop” utan att det får ganska stora konsekvenser för en del förband. Man vidtar en rad olina ptgörder just nu för att förlänga livet på AK5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted April 13, 2020 Report Share Posted April 13, 2020 (edited) 15 hours ago, Queen-of-Battle said: Flera länder, ex USA, har ju dock framgångsrikt skapat denna vapenfamilj. Just AR10/15-systemet (och nära släktingar) är alldeles yoperligt lämpade för det. Jag är lite osäker på vad din poäng är och hur en vapenfamilj påverkar ytterkanterna. Jag håller med om att 5,56 och 7,62 är kvar ett bra tag till. Glöm dock 6,5 Grendel och dylika kalibrar (typ 6,8 SPC). De dog för 10-15 år sedan när man snabbt insåg att det skulle kosta väldigt mycket att införa för en försumbar förbättring. Ersätter vi 5,56 och/eller 7,62 blir det nog med den amerikanska 6,8-patronen som nu är under utveckling. 338NM till svenska kulsprutor känns också osannolikt av flera skäl. USA har köpt in ett mindre antal till sina specialförband men det finns just nu inga planer på att få ut dom på bredd. Det är inte bara pipan som slits (och med pipan ör det främst infästningen). Det är en rad andra saker också eftersom vissa vapen är över 30 år gamla. Många är helt enkelt slutkörda. Ett par tusen vapen kan vi nog inte bara ”bygga ihop” utan att det får ganska stora konsekvenser för en del förband. Man vidtar en rad olina ptgörder just nu för att förlänga livet på AK5. Ser man på ak5 så kom den i en och samma piplängd. För att anpassa sig till vad som nu är modernt. Så byggde man Ak5D med mindre lyckat resultat och sedan den bättre AK5C. Man försökte även göra en DMR med AK5E utan en längre pipa. Men det blev för dyrt. Gastrycket fanns ursprungligen i två lägen men är nu satt i ett läge. Moderna vapen erbjuder olika piplängder för att försöka täcka in hela vapenfamiljen. De moderna kanske klarar bättre av en kortare pipa på 10.5. Men ingen har lyckats göra en bra DMR med bara en förlängd pipa. Utan där har man valt annan kaliber som exempelvis 7.62. Vilket gör att en vapenfamilj inte kan täcka in hela spektret av önskvärda vapen. MK556 erbjuder bara två olika piplängder. De har väl ytterligare en modell på gång. HK416 erbjuder 3 st, HK433 erbjuder 4 st piplängder. Vad är egentligen försumbart gällande kalibrar? Det finns kalibrar som i dag är bättre än både 5.45 och 7.62. Men då man har så många vapen i dessa kalibrar. Så kommer dessa att finnas kvar en lång tid. Edited April 13, 2020 by madman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted April 13, 2020 Report Share Posted April 13, 2020 En stor bov i vapnens slitage är nybakade fänrikar som tvingar rekryter att vårda i absurdum. Använd någon form av hjärna och bössorna håller längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted April 13, 2020 Report Share Posted April 13, 2020 6 hours ago, madman said: Ser man på ak5 så kom den i en och samma piplängd. För att anpassa sig till vad som nu är modernt. Så byggde man Ak5D med mindre lyckat resultat och sedan den bättre AK5C. Man försökte även göra en DMR med AK5E utan en längre pipa. Men det blev för dyrt. Gastrycket fanns ursprungligen i två lägen men är nu satt i ett läge. Moderna vapen erbjuder olika piplängder för att försöka täcka in hela vapenfamiljen. De moderna kanske klarar bättre av en kortare pipa på 10.5. Men ingen har lyckats göra en bra DMR med bara en förlängd pipa. Utan där har man valt annan kaliber som exempelvis 7.62. Vilket gör att en vapenfamilj inte kan täcka in hela spektret av önskvärda vapen. MK556 erbjuder bara två olika piplängder. De har väl ytterligare en modell på gång. HK416 erbjuder 3 st, HK433 erbjuder 4 st piplängder. Vad är egentligen försumbart gällande kalibrar? Det finns kalibrar som i dag är bättre än både 5.45 och 7.62. Men då man har så många vapen i dessa kalibrar. Så kommer dessa att finnas kvar en lång tid. Det finns många bra exempel på vapenfamiljer som sträcker sig från korta varianter till skarpskyttevapen. Inte nödvändigtvis samma kaliber men det är inte det som definerar vapenfamiljen heller. I AR-familjen har du allt från Mk18/CQBR till normalkarbinen M4A1 till skarpskyttevapen i både 5,56 och 7,62 i form av Mk12/SPR och M110. AK-familjen är ju en annan med allt från AK74SU till AK74M och RPM. Heckler & Kochs vapen från 60-talet till 90 talet kan också klassas som ett bra exempel på en lyckad vapenfamilj: Automatkarbiner (G3, HK33, G41, HK51), Kpistar (MP5), kulsprutor (HK21) och skarp/prickskyttevapen (PSG1, MSG90). Alla i olika kalibrar, piplängder, utföranden etc. Dock med samma funktionsprincip och eldhandgrepp. Den som har skjutit AK4 brukar på 10sekunder kunna lista ut hur en MP5:a funkar osv. Piplängder är ju också bara en sak i en vapenfamilj. Tillbehör, optik, trycken etc etc gör ju också att vapen kan anpassas för särskilda uppgifter. Bara för att AK5 inte blev en hel vapenfamilj betyder ju inte det att det inte är görbart. 1 hour ago, polman1 said: En stor bov i vapnens slitage är nybakade fänrikar som tvingar rekryter att vårda i absurdum. Använd någon form av hjärna och bössorna håller längre. Inte om man frågor verkstäderna/vapenteknikerna runt om i landet. Ska man, precis som du säger, bruka hjärnan när man vårdar? Ja! Är söndervårdade vapen ett problem i det stora hela? Nej! Det vi ser är slitage av användning samt materialutmattning med brustna svetsar, sprickor, lösa infästningar osv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted April 19, 2020 Report Share Posted April 19, 2020 (edited) On 4/13/2020 at 7:13 PM, Queen-of-Battle said: Det finns många bra exempel på vapenfamiljer som sträcker sig från korta varianter till skarpskyttevapen. Inte nödvändigtvis samma kaliber men det är inte det som definerar vapenfamiljen heller. I AR-familjen har du allt från Mk18/CQBR till normalkarbinen M4A1 till skarpskyttevapen i både 5,56 och 7,62 i form av Mk12/SPR och M110. AK-familjen är ju en annan med allt från AK74SU till AK74M och RPM. Heckler & Kochs vapen från 60-talet till 90 talet kan också klassas som ett bra exempel på en lyckad vapenfamilj: Automatkarbiner (G3, HK33, G41, HK51), Kpistar (MP5), kulsprutor (HK21) och skarp/prickskyttevapen (PSG1, MSG90). Alla i olika kalibrar, piplängder, utföranden etc. Dock med samma funktionsprincip och eldhandgrepp. Den som har skjutit AK4 brukar på 10sekunder kunna lista ut hur en MP5:a funkar osv. Piplängder är ju också bara en sak i en vapenfamilj. Tillbehör, optik, trycken etc etc gör ju också att vapen kan anpassas för särskilda uppgifter. Bara för att AK5 inte blev en hel vapenfamilj betyder ju inte det att det inte är görbart. Då kan man fråga sig varför Sverige då valde AK5 istället för HK33 och HK53 då de tillhör samma vapenfamilj som G3. HK53 har använts av polisens insatsstyrkor RIG till runt 2016. Där vissa ersattes av G36 för att senare ersättas med M6. För att de skulle få enhetliga vapen. RIG har även fått M8 i mindre omfattning med 2 st per grupp. Som DMR när så behövs. De andra teamen har alla som personliga vapen mp5, M6 och M8. Det påstås att Storbritannien ratade HK 417. Edited April 19, 2020 by madman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted April 19, 2020 Report Share Posted April 19, 2020 49 minutes ago, madman said: Då kan man fråga sig varför Sverige då valde AK5 istället för HK33 och HK53 då de tillhör samma vapenfamilj som G3. HK53 har använts av polisens insatsstyrkor RIG till runt 2016. Där vissa ersattes av G36 för att senare ersättas med M6. För att de skulle få enhetliga vapen. RIG har även fått M8 i mindre omfattning med 2 st per grupp. Som DMR när så behövs. De andra teamen har alla som personliga vapen mp5, M6 och M8. Det påstås att Storbritannien ratade HK 417. Det finns trådar och gott om artiklar varför Sverige valde just FN FNC att bygga om till Ak 5. När det gäller låsrullar och 5.56 NATO så verkar arbetet ha lämnat en del att önska och det påstås att inte dessa vapen var i närheten av lika tillförlitliga som G3:orna som blev Ak 4 (eller Mp 5 för den delen). HK53:s främsta merit för dess tjänstgöring hos Polismyndigheten var att handgrepp och t.o.m. vissa tillbehör och någon procent reservdelar var desamma som för förstärkningsvapnet Mp 5. Plus att det även underlättade utbildningen av vapentekniker. Det finns uppgifter att H&K helst hade ville sälja G36:or för att avsluta produktionen av HK53 en gång för alla. Men man kom visst överens om ett pris... Det finns mer information på forumet om du söker lite och det finns även personal här som jobbat med polisens vapensystem. Att HK 417 har ratats av och till är inte förvånande alls. Nu får du ta detta för vad det är värt (hörsägen) men när en god vän till mig beskrev 417:s precision som "undermålig" så håller jag det för sanning. De skarpskyttevapen som H&K tillverkar med kort pistong och som ser ut som AR 10 är inte samma, plus att de är ganska så tunga. Vill man dock ha en automatkarbin i 7.62 NATO för en skyttegrupps normativa stridsavstånd, ja, då är HK417 ett alternativ. Fråga: När du hänvisar till M8, vilket vapen talar du om då? Kan du bjuda på en länk, tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted April 19, 2020 Report Share Posted April 19, 2020 4 hours ago, Adeptus Bellum said: Det finns trådar och gott om artiklar varför Sverige valde just FN FNC att bygga om till Ak 5. När det gäller låsrullar och 5.56 NATO så verkar arbetet ha lämnat en del att önska och det påstås att inte dessa vapen var i närheten av lika tillförlitliga som G3:orna som blev Ak 4 (eller Mp 5 för den delen). HK53:s främsta merit för dess tjänstgöring hos Polismyndigheten var att handgrepp och t.o.m. vissa tillbehör och någon procent reservdelar var desamma som för förstärkningsvapnet Mp 5. Plus att det även underlättade utbildningen av vapentekniker. Det finns uppgifter att H&K helst hade ville sälja G36:or för att avsluta produktionen av HK53 en gång för alla. Men man kom visst överens om ett pris... Det finns mer information på forumet om du söker lite och det finns även personal här som jobbat med polisens vapensystem. Att HK 417 har ratats av och till är inte förvånande alls. Nu får du ta detta för vad det är värt (hörsägen) men när en god vän till mig beskrev 417:s precision som "undermålig" så håller jag det för sanning. De skarpskyttevapen som H&K tillverkar med kort pistong och som ser ut som AR 10 är inte samma, plus att de är ganska så tunga. Vill man dock ha en automatkarbin i 7.62 NATO för en skyttegrupps normativa stridsavstånd, ja, då är HK417 ett alternativ. Fråga: När du hänvisar till M8, vilket vapen talar du om då? Kan du bjuda på en länk, tack. Jag vet att polisen inte var så nöjda med HK53. Lika som de inte var så nöjda med CGA5PD som man provade en tid. Men dessa kunde ha varit kvar för den vanliga polisen istället för att återlämnas/skrotas. Hittar inte länken men det är en i 7.62x51 och jag tror den kommer från LWRC familjen då deras M6 5.56x45 gör det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted April 19, 2020 Report Share Posted April 19, 2020 (edited) 2 hours ago, madman said: Jag vet att polisen inte var så nöjda med HK53. Lika som de inte var så nöjda med CGA5PD som man provade en tid. Men dessa kunde ha varit kvar för den vanliga polisen istället för att återlämnas/skrotas. SoldF-forum har alltid haft en fäbless för att låta "lillebrorsan ärva den gamla hockeyutrustningen". Men nästa gång som poliserna greppar den utrustning de kommer åt och springer i full fart mot Drottninggatan, förtjänar de inte då att faktiskt ha materiel som fungerar och som de kan lita på? CGA5P och Ak 5D kom ut ungefär samtidigt, men det krävdes en ganska rejäl ombyggnad (den så kallade Mk II) för att få ordning på David. Att man inte valde att plöja ner mera pengar i CGA5P är ett bra beslut. HK53, jag vet inte i vilket skick de var i när de avvecklades, men även dessa hade sina egenheter. H&K:s låsrullar blev inte bra i 5.56, och inget vapen blir driftsäkrare av att man kapar pipan. Det finns en gräns för när det är dags att börja om från ett blankt blad. 2 hours ago, madman said: Hittar inte länken men det är en i 7.62x51 och jag tror den kommer från LWRC familjen då deras M6 5.56x45 gör det. LWRCI har sina SIX8 som nyttjar patronen 6,8 SPC II, sen har de sin REPR i 6,5 Creedmore och 7.62 NATO. Det är aldrig självklart att man väljer att hålla fast i en funktionsprincip för vapensystemen. När jag räknar lite snabbt så finns det fem olika finkalibersystem jag anser att jag behärskar mycket väl, men funktionen bakom dessa är olika. Visst är det praktiskt med likheter, men för brukaren så är det viktiga att dom känner igen sig i säkringen och förfaranden vid eldavbrott. Funktionsprincipen, isär-och-ihop m.m. är inte lika viktigt. Sen kommer också de rent ekonomiska aspekterna vid inköpen. Men för att koppla an till den ursprungliga frågeställningen: On 4/1/2020 at 9:29 AM, Trofast said: Bör svenska jägarförband ha tillgång till andra vapen än konventionella förband? Vad är er åsikt/idé? Så långt som möjligt, och så länge som uppgifterna medger, så bör svenska förband nyttja samma vapensystem. Det handlar om ammunitionen i förråd, det handlar om tillgången till reservdelar, det handlar om möjligheter att reparera, ersätta och utbilda. Ett annat argument för att nyttja samma system är själva värnplikten. Om 10 år när de värnpliktiga jägarna flyttas från jägarbataljonerna till andra förband så är det positivt om de inte behöver omutbildas. (även om man lär ut Ak 4 på kort tid inom ramen för ett Hemvärnsavtal så betyder inte det nödvändigtvis att vi har den tiden vid en allmän mobilisering) Sen finns det uppgifter där viss vapenmateriel inte håller måttet eller där det krävs en annan verkan under vissa yttre betingelser, ja, då är det kanske motiverat att tillföra ytterligare vapensystem. Men skulle ett sådant behov uppstå på jägarförbanden, då är frågan om inte dessa behov även finns på arméns spaningsförband, Försvarsmaktens säkerhetsförband eller rent av vid samtliga våra skytteförband. Men det överlåter jag åt Markstridsskolan Edited April 19, 2020 by Adeptus Bellum 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiVekeN Posted April 21, 2020 Report Share Posted April 21, 2020 Är det någon som har hört någonting om hur utvecklingen av AK6:an går? Förhoppningsvis bör den kunna uppfylla alla krav för samtliga förband. Jag tror det ligger en stor fördel i att ha ett försvarsgemensamt vapensystem. Detta var väl ett av grundargumenten för framtagandet av en AK6:a. Att göra sig av med AK4:an för hemvärnet då det kan orsaka logistiska svårigheter i händelse av krig där soldater använder två olika vapensystem med olika kaliber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted April 22, 2020 Report Share Posted April 22, 2020 (edited) 21 hours ago, NiVekeN said: Är det någon som har hört någonting om hur utvecklingen av AK6:an går? Förhoppningsvis bör den kunna uppfylla alla krav för samtliga förband. Jag tror det ligger en stor fördel i att ha ett försvarsgemensamt vapensystem. Detta var väl ett av grundargumenten för framtagandet av en AK6:a. Att göra sig av med AK4:an för hemvärnet då det kan orsaka logistiska svårigheter i händelse av krig där soldater använder två olika vapensystem med olika kaliber. En arme har i olika länder alltid haft olika vapen. Sedan är det väl bra att begränsa olika alternativen. I händelse av krig försöker man begränsa att vissa befattningar har liknande vapentyper. Sedan kan det ställa till att utbildas på en typ av vapen. Och helt plötsligt få ett annat vapen som man inte vet hur det fungerar. Finnarna hade det problemet då de hade en salig blandning av olika typer av vapen inklusive kanoner. Under kriget hade vi också en salig blandning av olika vapentyper. En jägare har olika vapen och ammunition för vad han ska jaga. Men en vanlig militär anses inte klara den uppgiften. Vilken tur då att det finns jägare i hemvärnet. Edited April 22, 2020 by madman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harzdorf Posted April 22, 2020 Report Share Posted April 22, 2020 Logistiken för både reservdelar och ammunution blir ju svår om skyttegruppen springer runt med en uppsjö av olika vapensystem och kalibrar. Alla försök som går mot att reducera antalet olika system är positivt, så länge man inte negativt påverkar förmågan till verkan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilo3 Posted April 23, 2020 Report Share Posted April 23, 2020 On 4/21/2020 at 5:22 PM, NiVekeN said: Är det någon som har hört någonting om hur utvecklingen av AK6:an går? Här är en tråd där det diskuteras på djupet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilo3 Posted April 23, 2020 Report Share Posted April 23, 2020 (edited) On 4/22/2020 at 2:53 PM, madman said: En jägare har olika vapen och ammunition för vad han ska jaga. Men en vanlig militär anses inte klara den uppgiften. Vilken tur då att det finns jägare i hemvärnet. Vilket kvalificerat skitsnack! Jag vet få soldater idag som inte i sin utbildning/befattning har minst två vapensystem. Själv har jag utbildning och ska kunna bruka åtta olika vapensystem beroende på situation. Det finns dock en klar fördel om eldhandgrepp och vård är så likt som möjligt så att man snabbare kan breddutbilda på vapensystem alternativt plocka upp ett vapen och kunna nyttja det för att man har utbildning på något annat i vapenfamiljen. Ett problem som uppstår när vapnet har annorlunda eldhandgrepp eller funktionsprincip är att misstag sker. Till exempel så är min upplevelse att det sker betydligt fler vådaskott med TKSP än 58/90 procentuellt sett då de flesta är vana vid 58/90 (som har samma eldhandgrepp och funktionsprincip) men inte vid TKSP. Edited April 23, 2020 by Kilo3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted April 23, 2020 Report Share Posted April 23, 2020 12 hours ago, Kilo3 said: Ett problem som uppstår när vapnet har annorlunda eldhandgrepp eller funktionsprincip är att misstag sker. Till exempel så är min upplevelse att det sker betydligt fler vådaskott med TKSP än 58/90 procentuellt sett då de flesta är vana vid 58/90 (som har samma eldhandgrepp och funktionsprincip) men inte vid TKSP. Underlättas ju inte heller av att vi valt onödigt komplicerade / ologiska eldhandgrepp till KSP88. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts