Forumsledning Kimster Posted June 4, 2003 Forumsledning Report Posted June 4, 2003 Nu jag fan förvirrad asså vilket j*vla företag ska man ta ? skiljer det på dem nått eller inte ?! . . Jag vill ha medalj OCH släpspänne resten kan jag skita om det är nått annat junk. Quote
226 Olsson Posted June 4, 2003 Report Posted June 4, 2003 Nu jag fan förvirrad asså vilket j*vla företag ska man ta ? skiljer det på dem nått eller inte ?! . . Jag vill ha medalj OCH släpspänne resten kan jag skita om det är nått annat junk. Jag rekomenderar Angloteknik. Samma som rekomenderas på http://www.axelklaff.nu. Skall nog gå snabbt att få medaljen nu när dom börjat leverera dom. Fick min medalj idag. Här är en bild på det jag fick. Quote
Lt P Posted June 5, 2003 Report Posted June 5, 2003 Jag kan upplysa om att förseningen som uppstod orsakades av en beställning från utlandsstyrkan som av naturliga skäl fick prioritet. Quote
Lt P Posted June 5, 2003 Report Posted June 5, 2003 Edmunds är seriösa men dyra och långsamma.Jag fick tips från en tjej på förrådet på Almnäs om en dansk firma som tydligen ska vara bra. Jag ska se om jag hittar uppgifterna. The Swede Du tänker nog på Mörch & söner (reservation för stavningen) som ligger något kvarter från Kongl. Livgardet i Köpenhamn. Jag skall leta reda på adress/telefon och återkommer med mer info. Värt att veta är att danska spännen är kortare än våra svenska och att vikningen av medaljbandet är annorlunda. Men det löser de säkert om man säger till. Quote
APC-mannen Posted June 5, 2003 Report Posted June 5, 2003 (edited) Extra band har jag inte fått med till någon medalj, varken FN eller Försvarets medalj för internationella insatser. Släpspännen följde dock med. The Swede Har du tittat "inuti" själva asken? Jag har fått med extra band till medaljen för för internationella insatser, det låg 3 cm band under själva "innandömet" i asken. Vet inte vad man ska kalla det där blåa filtaktiga...? Finns säkert något namn även för det. EDIT: Jag har lite att göra just nu, så jag tog en bild för att förtydliga: Edited June 5, 2003 by APC-mannen Quote
The Swede Posted June 5, 2003 Report Posted June 5, 2003 Jodå, jag har tittat innuti asken. Första gången fick jag inte ens någon ask utan bara en plastficka till medaljen Andra gången hade dom satt en stor jävla tejpremsa med mitt namn tvärs över asken, gick ju himla fint att få bort den. The Swede Quote
Erik_G Posted June 5, 2003 Report Posted June 5, 2003 *röst fylld av bitter avundsjuka* Medalj för utförd GU? Då är man ju som soldat i en och annan form garanterad medalj... Nä trams säger jag.. Jag fick inte ens nåt diplom efter lumpen.. Någon skyttemedalj fick jag inte heller (hur ska man få det när man knappt skjutit ett halvt mag 5.56mm skarpt på 14 månader). Däremot ger jag gärna en medalj till gubben i bagdad som med Ak´n i hand skyddade den svenska ambassaden från plundring. Han borde få bli chef för HV´s Bagdadavdelning Nu är det snart nio år sen jag ryckte in (och åtta sen jag muckade), så jag antar att mitt slagord blir "Gärna medalj, men först en rejäl pension" *slut på bitter avundsjuka* mvh EriK G Quote
The Swede Posted June 5, 2003 Report Posted June 5, 2003 Titta vad postis kom med till lilla mig: Nu är det bara att leta reda på någon som kan gravera åt mig. The Swede Quote
The Swede Posted June 6, 2003 Report Posted June 6, 2003 Edmunds är seriösa men dyra och långsamma.Jag fick tips från en tjej på förrådet på Almnäs om en dansk firma som tydligen ska vara bra. Jag ska se om jag hittar uppgifterna. The Swede Du tänker nog på Mörch & söner (reservation för stavningen) som ligger något kvarter från Kongl. Livgardet i Köpenhamn. Jag skall leta reda på adress/telefon och återkommer med mer info. Värt att veta är att danska spännen är kortare än våra svenska och att vikningen av medaljbandet är annorlunda. Men det löser de säkert om man säger till. Jepp, visst är det Mörch och Söner jag menar. Jag har hittat lappen nu: Mörch och Söner Peder Skrams Gade 3 DK-1054 Köpenhamn K Tel: 33-12 82 53 --------------------------- Edmund's förlag och ordensatélje Västmannagatan 59 113 25 Stockholm Tel: 08-34 27 28 E-mail: [email protected] Quote
106 Posted June 7, 2003 Report Posted June 7, 2003 Men vad skulle vitsen med medaljen vara? Medaljer bärs ju till uniform(till största delen) och jga skullle isåfall bli förvånad om jag träffade en Officer som inte hadde den medaljen ;) Faktiskt inte helt ovanligt att äldre officerare inte gjort värnplikten. Exempelvis flygförare "slapp" göra värnplikten fram till någon gång i början av 90-talet tror jag. Även andra kategorier kunde utbildas till yrkes- eller reservofficerare utan genomförd värnplikt, fast det är länge sedan. Dessutom kan/kunde man bli officer i Hv, SLK och andra frivilligorganisationer utan genomförd värnplikt. Quote
Gerle Posted June 27, 2003 Report Posted June 27, 2003 Är det nån här som vet om man kan fästa släpspännesdelen på en amerikansk fästanordning, ex vis en sådan som Protiwa visade oss, är det samma storlek på tygbitarna i Sverige och i USA? Skulle vilja försöka fästa den här svenska medaljen ihop med några amerikanska, om det går, rent tekniskt. Tillståndsdelen får jag nog sköta själv! Quote
homeguard Posted July 1, 2003 Report Posted July 1, 2003 Titta vad postis kom med till lilla mig: Nu är det bara att leta reda på någon som kan gravera åt mig. The Swede Vad skall det stå i medaljen? Quote
The Swede Posted July 1, 2003 Report Posted July 1, 2003 Jag hade tänkt gravera in mitt namn och var/när jag gjorde GU. The Swede Quote
Sgt. Larsson Posted July 1, 2003 Report Posted July 1, 2003 (edited) FYI så var medaljerna vi fick från F21 i år graverade med namn på baksidan. Per Larsson GU 02/03 F21 Edit: Det här var den bästa bild jag kunde få av den, den blänkte så mycket Men det står iaf samma text som jag skrev ovan. Edited July 2, 2003 by dtrexx Quote
The Swede Posted July 1, 2003 Report Posted July 1, 2003 Det var inte dom som delades ut på Ing2. Skiljer tydligen mellan förbanden. Helt klart roligare med en gravyr på baksidan. The Swede Quote
Rote 1 Posted July 7, 2003 Report Posted July 7, 2003 Värnpliktsmedaljen säljs av Angloteknik och Edmundsordensatelje (Stockholm), nu har det visat sig att medaljspännets färger (Nyanser) skiljer sig åt beroende på vilken av dessa två man köper medaljen av. Spoorong är de som levererar till FM. Har någon koll på vilken som har rätt? Det verkar som om Edmundsordensatelje är mest lik i färgerna originalet (Sporrongs) dessutom är själva medaljen tyngre och inte så tunn som hos Angloteknik. Dessvärre är den dubbelt så dyr på Edmundsordensatelje som hos Angloteknik. Det kanske säger något!? Valet är fritt! Quote
The Swede Posted July 7, 2003 Report Posted July 7, 2003 Jag tycker att min från Angloteknik ser helt ok ut. Den känns inte speciellt lätt heller om man jämför med försvarets medalj för internationella insatser. The Swede Quote
Wehrwolf Posted July 8, 2003 Report Posted July 8, 2003 Med tanke på hur mkt folk får som muckarbidrag numera är det ju befängt att ge dem en medalj också. Nej, ge beväringen muckarbidrag efter förtjänst ( läs : vitsord) och låt övertaliga pengar gå till am eller nån kul mtrl Quote
Rote 1 Posted July 8, 2003 Report Posted July 8, 2003 Jag anser det vara helt korrekt av FM att dela ut en medalj "För Rikets försvar". Har man tjänstgjort/utbildads till soldat för att kunna lösa uppgifter för rikets försvar SKALL detta bemödas. Detta förekommer i de flesta andra länders försvarsmakter och det är mer förvånande att det inte har skapats en medalj tidigare. I dag är det ca 35-45 % som gör värnplikten dessa får medalj, övriga får ingen medalj! Dessa män och kvinnor har spenderat mellan 7,5-15 månader av sitt liv för att lära sig kunna lösa militära uppgifter för sitt land. Dvs. de som genomför sin militära utbildning med godkända krav tillhör idag en mindre skara och skall känna sig hedrade och utvalda. Dessa skall få en medalj som bevis på sin insats för sitt fosterland! Quote
Forumsledning Kimster Posted September 2, 2003 Forumsledning Report Posted September 2, 2003 Orientering Okej nu fick jag då min medalj med posten.. (nej ingen bild.. för de ser lika fina ut som de bilder som redan finns) ..DOCK är det ett gigantiskt misstag.. -Jag beställde från Angloteknik och ville ha 2 Medaljsett. Vilket jag klart o tydligt skrev på lappen tillsammans med min adress SAMT att jag betalade in 500:- 250x2=500 då ju... MEN nu fick jag bara ETT medaljsett!!! ...Jag försökte ringa dit på det nummer som står på axelklaffs sida.. men det slutar med att en FAX tar över.. Jag är måttligt irriterad just nu.. och ska försöka då FAXA iväg en begäran om att få ett medaljsett till. Jag har givetvis kvittot från posten kvar där det står hur mycket jag betalat. slut orientering Quote
knaZen Posted September 13, 2003 Report Posted September 13, 2003 (edited) Ska bli jävligt intressant och se ifall jag får den medaljen, jag muckar den 21:a november här på K4. Edited September 13, 2003 by The Swede Quote
The Swede Posted September 19, 2003 Report Posted September 19, 2003 Värnpliktsmedaljen säljs av Angloteknik och Edmundsordensatelje (Stockholm), nu har det visat sig att medaljspännets färger (Nyanser) skiljer sig åt beroende på vilken av dessa två man köper medaljen av. Spoorong är de som levererar till FM. Har någon koll på vilken som har rätt? Det verkar som om Edmundsordensatelje är mest lik i färgerna originalet (Sporrongs) dessutom är själva medaljen tyngre och inte så tunn som hos Angloteknik. Dessvärre är den dubbelt så dyr på Edmundsordensatelje som hos Angloteknik. Det kanske säger något!? Valet är fritt! I senaste numret av Hemvärnstidingen (4-2003) har Angloteknik en annons på sidan 38 där dom saluför värnpliktsmedaljen. Dom anger även att dom har tillstånd av HKV/Prot. att saluföra den som officiell medalj. The Swede Quote
Torak Posted September 19, 2003 Report Posted September 19, 2003 Tja, medalj vore val trevligt.... men man kan fa mycket losplugg for 700,000:- Pa en ovning hade vi ingen budget for losplugg: "Om K4 anfaller, strunta i dem." Strunt i medaljen, ge mig atta mag i stallet! Quote
Ing Posted September 19, 2003 Report Posted September 19, 2003 Tja, medalj vore val trevligt.... men man kan fa mycket losplugg for 700,000:- Pa en ovning hade vi ingen budget for losplugg: "Om K4 anfaller, strunta i dem." Strunt i medaljen, ge mig atta mag i stallet! vad kostar en lösplugg? 3.50.-? ger 200 000 plugg. På 15 000 vpl. ~100 plugg per vpl/år. Vete fasen. Det är bara ett rejält eldöppnande det. Så 700 000 är inte mycket att haka upp sig på tycker jag. Dela ut medaljer, muckarbidraget är slut efter ett par månader. Medaljen finns kvar resten av livet! Quote
Torak Posted September 19, 2003 Report Posted September 19, 2003 I och for sig. Maste erkanna att jag ar ganska fortjust i medaljer, men anda... Vad galler de olika setten sa ar det ju klart trevligast med det dar som Swede hade, med alla tre versionerna... Quote
HoneyFresh Posted June 17, 2005 Report Posted June 17, 2005 Det är ju en alldeles utomordentlig idé. Norge har haft samma system i många år och de verkar nöjda med det. 700 000 kronor är i sammanhanget en struntsumma. Bättre PR för billigare penning torde vara omöjligt att uppnå. Hoppas bara att försvarsledningen är förnuftig nog att tacka även de som redan fullgjort sin värnplikt tidigare på samma sätt. Jo det hoppas jag med.. Hur många medaljer får man för 350 dagars militärtjänst och 21+10 dagars repmöte och i Hemvärnet sen 1989? Man borde i såfall se ut som en rysk Armekårsgeneral! Nej,det var ett ovanligt dumt förslag att dela ut medaljer för att bara göra sin värnplikt! Lägg pengarna på att dela ut sommarkänga 90 till alla i stället! Sommarkänga. Du då snackar vi om helt andra summor! Jag anser att det vore ganska trevligt med en värnpliktsmedalj med sitt namn ingraverat. Quote
undass Posted June 19, 2005 Report Posted June 19, 2005 Jag vill ha min medalj retroaktivt! http://www.edmundsordensatelje.com/produkt...ets_forsvar.pdf Det finns en annan återförsäljare på nätet också men jag har glömt vad den heter. Quote
Stefan F Posted June 20, 2005 Report Posted June 20, 2005 Tack! 425:- är kanske lite dyrt, men jag hade ingen aning om att möjligheten ens fanns. Quote
Pte Falk Posted June 20, 2005 Report Posted June 20, 2005 Tack! 425:- är kanske lite dyrt, men jag hade ingen aning om att möjligheten ens fanns. Medaljateljen tar 300:- fär "asken" Quote
Recommended Posts