jaras Posted April 8, 2009 Report Posted April 8, 2009 (edited) @Adeptus Bellum jag har märkt samma problem med FM vätskesystem, har kört med den både i i "ryggfickan" och i "bärväskan". stora problemet under GU var att bära LK100 med den på ryggen, en del tyckte det var en skön "kudde" mellan rygg och bärmes, andra sprack blåsan för och resulterade i mindre glada miner. jag körde med blåsan i bärväskan, för som du säger enkelheten att flytta den mellan rygg och stridssäcken/LK100, och att påfyllnad underlättades. nu testar jag att köra den i ryggfickan för att se hur den klarar sig, har dragit slangen över vänster axel, har Beredskapsren till AKn över höger, så det blev ganska naturligt val. får se hur det känns, allt handlar om att prova sig fram och se hur andra löst problemet till min RA180/1951 har firman varit snäll nog att tilldela mig en radiobärväska 08, riktigt smutt, men problemet med 24h-packningen kvarstår. jag ska nu prova lösningen att fästa recons sidofickor till stridssäcken i radiobärväskans fästningsremmar, får hoppas man får ner kök och bös i dem, annars kommer jag nog ta en titt på rygg/rövväskan, funkar ju för FJS så. @Bushman: även en luftburen kan överleva i norrland, kanske inte lika länge dock(så ingen från AJB flippar nu). men vi packar mat, vatten, kök, förstärkningsplagg mm, och annat skogsöverlevande i 24h/stridspackning alt LK100. men till stridsöverlevnad är allt så som mat, vatten, kök, förstärkningsplagg i vägen. Edited April 8, 2009 by jaras Quote
beaver_sthlm Posted April 15, 2009 Report Posted April 15, 2009 (edited) Ursäktar mig för lite halvkass bild sådär. Går in i västen från höger sida. Bältet sitter även ett snäpp upp på västen, alltså den hänger inte under västen. Glock-magasinen hänger självklart inte med annars när den är kittad för HV-bruk, ville bara inte tappa bort dom... Kniven sitter inte fast ordentligt på bilden, det vet jag också Sitter extra handfängselfodral på ryggen. Multifickan huserar väst och mp-bindel. Edited April 15, 2009 by beaver_sthlm Quote
Berg Posted April 15, 2009 Report Posted April 15, 2009 Bäst att vi ringer brandkåren... Önskar verkligen att man fick ut dyliga magasinfickor i HV. Quote
hajjper Posted April 15, 2009 Report Posted April 15, 2009 (edited) @Beaver_sthlm: Tycker att axelstöden ser lite glansiga ut, rentav läderaktiga. på de jag sett är dessa belagda med friktionsmaterial. Stämmer det eller är de exakt samma som på alla andra? Såg att din väst var ganska ny, årsmod. 2007. Kan ju vara bilden. Eller mina ögon det är fel på. EDIT: Hur funkar magfickorna? Våldar man upp maggen eller tar man tag i stroppen och flyttar den till sidan innan man drar? Edited April 15, 2009 by hajjper Quote
beaver_sthlm Posted April 15, 2009 Report Posted April 15, 2009 Berg: Jag kör liknande setup som den här till 5an, fast då med duellfickor vända uppåt istället. Försvarets fickor funkar fint, dock är jag anti det där med lock på skiten och trivs bra med pulls på Hajjper: Dom är nog bara inte inslitna skulle jag tro, plus adderad blixt som bounca i vita taket ger lite skumt ljus. Fickorna funkar prima. Snodden flyttas till sidan när man ska använda dom, så som det ser ut nu är mer utav ett transportläge. Quote
employed Posted April 15, 2009 Report Posted April 15, 2009 (edited) Önskar verkligen att man fick ut dyliga magasinfickor i HV. Vissa har iaf magasinfickor. Tänk dej dem som fortfarande springer omkring med 304/K. Om du upplever att fickorna är trånga så kan du tänja ut dem. Annars kan du ju alltid ha dem i flerbruksficka L. Edited April 15, 2009 by Yohn Quote
hajjper Posted April 16, 2009 Report Posted April 16, 2009 Låter man två AK4 magasin sitta i ett par månader så tänjer de ut sig. Jävlas det ordentligt kanske går att koka med maggen i. Quote
bushman Posted April 16, 2009 Report Posted April 16, 2009 Önskar verkligen att man fick ut dyliga magasinfickor i HV. Vissa har iaf magasinfickor. Tänk dej dem som fortfarande springer omkring med 304/K. Om du upplever att fickorna är trånga så kan du tänja ut dem. Annars kan du ju alltid ha dem i flerbruksficka L. fast man kan ju skaffa egna fickor och använda på 304K. jag hade recons AK4 fickor och ett par mtrl-ficka stor på 304K i över två år innan jag fick ut västen. ja visst att det gnälldes frän div håll, men iom att det fanns m-nr på de stora fickorna, och BOA på magg-fickorna fick regelryttarna stå där och gnälla. och när man väl får ut västen flyttar man bara över fickorna till den. inga konstigheter. Quote
sotilas Posted April 21, 2009 Report Posted April 21, 2009 (edited) Bröstficka: 1st TT Accessory Pouch 1V med pennor, ordermallar, Ant mtrl. Kan vid behov hängas i övre bröstremmen för att lätt komma åt prylarna Väst framsida vänster: Mag fickor Väst fram höger: LM Wave SF G2 Duellficka med första förband+ svalgtub ( JA.... jag vet hur den ska användas.. ) F1 Höger sida: Vattenflaska Bälte: Flerbruksficka liten med Vapenvårds kit. cammofärg mm Flerbrukstor 1: El tejp .Handskar, Comtac mössa. Flerbruk 2: Extra ficka för tex käk,jetboil, am eller vad som kan behövas Flerbruk 3: Sjv-mtrl 4st första förband 1st Sax 2st Elastiska bindor Plåster Panodil/alvedon Edited April 21, 2009 by sotilas Quote
Krille Posted April 21, 2009 Report Posted April 21, 2009 Vänster sida - 1 flerbruksficka stor, monterad i både väst och bälte, samt flerbruksficka liten samt privat ficka i motsvarande storlek. Höger sida - 1 flerbruksficka stor, monterad i både väst och bälte, samt 2 mag fickor. Duell ficka monterad efter flerbruksficka stor på vänster sida, ska troligtvis ersättas av en riktig radioficka, är lite krångligt att få upp radion idag. Magdump monterad så att jag kan gå ner i knästående utan att den hamnar på benet. Vätskesystem i ryggfickan. Västen är helt ren på sidorna och bak vilket gör att jag tar så lite plats som möjligt på bilen.Eftersom väst delen är ihop monterad med bältet sitter den nstan som en chestrigg och jag kan utan problem kan bära SS2000 med avbärarbältet på rätt ställe. Magfickor samt flerbruksficka innehåller magasin, 10 stycken + 1 i vapen alternativt i ena bröstfickan. Flerbruksficka stor innehåller ansiktsfärg, vapenvård materiel samt kikare - i övrigt är dessa fickor tomma för att kunna medföra uppdrags specifik utrustning och div granater. Quote
Essray Posted April 21, 2009 Report Posted April 21, 2009 Höger sida:Vattenflaska Jag är nyfiken på hur du har satt fast den. På bilden ser den ut att sitta mellan fram- och bakdelen på västen? Quote
sotilas Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 Höger sida:Vattenflaska Jag är nyfiken på hur du har satt fast den. På bilden ser den ut att sitta mellan fram- och bakdelen på västen? Vattenflaskan sitter i sista fästloopen på framdelen av västen Quote
hajjper Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 Magfickor samt flerbruksficka innehåller magasin, 10 stycken + 1 i vapen alternativt i ena bröstfickan.Flerbruksficka stor innehåller ansiktsfärg, vapenvård materiel samt kikare - i övrigt är dessa fickor tomma för att kunna medföra uppdrags specifik utrustning och div granater. <IRONI> 10 mag! Hur tänker du människa!? Orkar du bära allt detta? </IRONI> @Krille Hur har du satt ihop väst/bälte? Använder man befintliga remmar och tightar till dessa till max? Kollade på ryggen, men jag såg inte en enda rem.. Jag fattar noll, jag har inte orkat slitit isär min väst och testat heller. Quote
bushman Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 (edited) @hajjper och krille: bär ni kroppsskydd 90A ihop med era västar? jag byggde min väst för att kunna bäras ihop med krpsk 94, och vid användande utan detta, har jag märkt att jag får lite ont i korsryggen. om det är pga ovana att bära väst över tiden, eller det faktum att krpsk:et hjälper till stabilisera vikten bättre, vet jag inte. jag vägrar bära 90A, jag har märkt att mitt stridsvärde intte blir direkt på topp av detta, och dess skyddsnivå, är under all kritik. skall bli intressant att få utvärdera den kfö, som just nu pågår inom HV på vissa platser runt om i landet. hur måna som klagar över värk i rygg, nacke och axlar efter ha burit utrustning, över lite längre tid än normalt. det förekommer ju en del uppföljning av "arbets-skador" av bärande av utrustning i utlandsstyrkan. vapenrem 06 är del i denna uppföljning tex, marsch-känga 08 en annan. att bära stora mängder ammo, på framsidan av kroppen är en helt annan belastning, än vad man är van vid. och risken för att det förekommer sjukgymnaster i HV-staben lär vara försvinnande liten Edited April 22, 2009 by bushman Quote
hajjper Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 (edited) Visst fan är det jobbigt med 90:an, jag upplever inte att tyngden är något problem, det är värre med värmen. Man svettas som en galt med den på. 94:an är skönare. Angående passningen så är det inga problem att ha 90:an tillsammans med stridsvästen. Jag har flyttat ner mina magasin för att inte belasta ryggen och för att jag använder båda axlarna när jag skjuter. Tycker inte om att ha en massa bröte i vägen. Edited April 22, 2009 by hajjper Quote
sotilas Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 (edited) skall bli intressant att få utvärdera den kfö, som just nu pågår inom HV på vissa platser runt om i landet.hur måna som klagar över värk i rygg, nacke och axlar efter ha burit utrustning, över lite längre tid än normalt. att bära stora mängder ammo, på framsidan av kroppen är en helt annan belastning, än vad man är van vid. Efter ha skummat igenom hela tråden så dyker en fråga osökt upp i huvet.. Varför denna fixering vid att ha ALLT på framsidan av västen??? Det som på sin höjd sitter från sidan o bak är en magdump typ.. Måste ju vara både trångt o jäkligt obekvämt.. Varför inte försöka sprida vikten så mkt det går..??? Edited April 22, 2009 by sotilas Quote
eskil Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 Efter ha skummat igenom hela tråden så dyker en fråga osökt upp i huvet.. Varför denna fixering vid att ha ALLT på framsidan av västen??? Det som på sin höjd sitter från sidan o bak är en magdump typ.. Måste ju vara både trångt o jäkligt obekvämt.. Varför inte försöka sprida vikten så mkt det går..??? Om man har kroppsskydd på sig under så är det lögn-i-helvete att nå saker som sitter bakom höften. Quote
sotilas Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 (edited) ]Om man har kroppsskydd på sig under så är det lögn-i-helvete att nå saker som sitter bakom höften. jo men sitter det på höften är det ju inga problem jag menar inte att man ska ha det på ryggen. Men en Flerbruksficka stor på varje höft funkar o fördelar viketn rätt hyfsat.. Vet inte hur många jag hört som efter två dagarsövn klagar över ont i axlar/rygg mm när man haft ALLT på magen Edited April 22, 2009 by sotilas Quote
beaver_sthlm Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 ]Om man har kroppsskydd på sig under så är det lögn-i-helvete att nå saker som sitter bakom höften. jo men sitter det på höften är det ju inga problem jag menar inte att man ska ha det på ryggen. Men en Flerbruksficka stor på varje höft funkar o fördelar viketn rätt hyfsat.. Vet inte hur många jag hört som efter två dagarsövn klagar över ont i axlar/rygg mm när man haft ALLT på magen Nu är det väl så att alla i den tråden inte kittar sina grejer efter HV-standard. Utan många gör det utifrån tidigare erfarenheter och har då kommit fram till att man dels inte sitter speciellt bekvämt i en bil med grejer på ryggen samt att det blir svårt att nå saker som inte sitter på framsidan. Personligen tycker jag att det suger att ha saker på ryggen. Jag försöker även ha min HV-väst liknande den som man har när man har annan tjänst med andra vapensystem. Personligen vänder jag mig mer mot att folk släpar med 32 magasin och en tältsäng i västen... Quote
sotilas Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 (edited) Nu är det väl så att alla i den tråden inte kittar sina grejer efter HV-standard. Jo visst var o en får ju göra som du vill det är ju det som är tanken med västen. O visst har man kört ett upplägg som fukar i krig varför byta?? Men det är nog RÄTT så många som hänger på tusen fickor mm på framsidan för att det ser ballt ut motsv utan att tänka på att man ska bära skiten också. Hur många gånger hör man inte.. "öhh.. vad är det för fickor?? vad har du i dom??" "Öhh saker typ du vet. bra o ha" O så visar det sig att fickan är full av prylar som bara tar plats o inte behövs. Men fickan är jävligt ball att ha.. Edited April 22, 2009 by sotilas Quote
bushman Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 @hajjper: det är inte vikten jag störs av vad gäller 90A. det är att jag aldrig får till en bra passform, och det du nämnde man svettas floder. jag löste det problemet tillfälligt med att använda "under armour" tröja, men det höll tills regelryttaren på grp fick syn på det, och blev avundsjuk. men vi hade turen att få ut våra 94:or relativt tidigt under utb, och slapp värmevästen. att ha de flesta fickorna fram är som flera påpekar, pga fordonsburen tjänst. har sett F7's sista vakt och bevakningssoldater köra med bägge flerbruksficka stor på ryggen. men det kräver ju att du har en bra stridsparskamrat för att det skall funka. man blir lätt orörlig med vilken skyddsväst man än har, fulla plattor på 94:an och du når knappt vattenflaskan. stridsgördeln/chestriggen är också en del i utvecklingen för att slippa belastnings-skador. på invations-försvarets tid, kunde man tilldela folk vad man ville i stort sett, idag när 70% av manskapet består av yrkesverksamt folk, blir det hux-flux dyrt att ta hand om rehabilitering av yrkes-relaterade skador. och 90% av de flesta skadorna i utlandstjänst är rena idrotts-skador, stuckningar och ledband tex. den största axel-förstöraren är inte västen, och dess vikt, det är vapenremmen. inte så jättebra att bära 3,5 kilo AK som halsband i fem dagar, som Plutonchef tex. vapenrem 06 är på väg ut till hv, men i vanlig hederlig ordning tar det väl tre år innan man delat ut den på bredd. iofs så länge ak4 hade de fästena den har kommer folk att bära den över nacken istället för slingad över axeln ändå. Quote
hajjper Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 @Bushman Jaha passformen. Det trodde jag inte fanns någon, så det bryr jag mig inte om.. Den är obekväm som helvete, men splitter i bröstkorgen är nog värre. Så måste jag bära 90:an finner jag mig i att det blir en otrevlig dag, man kan inte alltid ha roligt. Quote
Adeptus Bellum Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 Efter ha skummat igenom hela tråden så dyker en fråga osökt upp i huvet.. Varför denna fixering vid att ha ALLT på framsidan av västen??? Det som på sin höjd sitter från sidan o bak är en magdump typ.. Måste ju vara både trångt o jäkligt obekvämt.. Varför inte försöka sprida vikten så mkt det går..??? Utöver vad tidigare talare sagt så är fickorna framtill att föredra om du bär på en ryggsäck av dignitet. Att då ha fickor och materiel mellan en stadig ryggsäck och ditt lite mera flexibla kött är ingen höjdare. Bärkomforten hos större ryggsäckar hänger i mångt och mycket ihop med hur nära kroppen du kan få bealstningen. Quote
sotilas Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 Efter ha skummat igenom hela tråden så dyker en fråga osökt upp i huvet.. Varför denna fixering vid att ha ALLT på framsidan av västen??? Det som på sin höjd sitter från sidan o bak är en magdump typ.. Måste ju vara både trångt o jäkligt obekvämt.. Varför inte försöka sprida vikten så mkt det går..??? Utöver vad tidigare talare sagt så är fickorna framtill att föredra om du bär på en ryggsäck av dignitet. Att då ha fickor och materiel mellan en stadig ryggsäck och ditt lite mera flexibla kött är ingen höjdare. Bärkomforten hos större ryggsäckar hänger i mångt och mycket ihop med hur nära kroppen du kan få bealstningen. Klart som Fan att man inte ska ha fickorna mellan väst o säck. Det är ju inte det jag försökt säga. Men man kan ju utan att det blir bajs ha dem i sidan. Ska det medföras tung säck då får man fixa för det då. Ex sätta fickan något högre så man får plats med avbärarbälte motsv.. Men som vanligt kommer ju svaret bli "nä så kan man inte göra för så gjorde vi inte I..... " Men som sagts förut Vad som passar dig kanske inte passar mig.. Quote
Krook Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 Huvuddel av alla försöker koncentrera utrustningen där den nås bäst och är i vägen minst, dvs fram på västen och bältet. Det beror på att det fungerar bäst och inte något som beror på "nä så kan man inte göra för så gjorde vi inte I..... ". /K Quote
Krille Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 Efter ha skummat igenom hela tråden så dyker en fråga osökt upp i huvet.. Varför denna fixering vid att ha ALLT på framsidan av västen??? Det som på sin höjd sitter från sidan o bak är en magdump typ.. Måste ju vara både trångt o jäkligt obekvämt.. Varför inte försöka sprida vikten så mkt det går..??? Utöver vad tidigare talare sagt så är fickorna framtill att föredra om du bär på en ryggsäck av dignitet. Att då ha fickor och materiel mellan en stadig ryggsäck och ditt lite mera flexibla kött är ingen höjdare. Bärkomforten hos större ryggsäckar hänger i mångt och mycket ihop med hur nära kroppen du kan få bealstningen. Klart som Fan att man inte ska ha fickorna mellan väst o säck. Det är ju inte det jag försökt säga. Men man kan ju utan att det blir bajs ha dem i sidan. Ska det medföras tung säck då får man fixa för det då. Ex sätta fickan något högre så man får plats med avbärarbälte motsv.. Men som vanligt kommer ju svaret bli "nä så kan man inte göra för så gjorde vi inte I..... " Men som sagts förut Vad som passar dig kanske inte passar mig.. Problemet blir då att man inte vet var fickan är och vilka grejer man lämnat kvar... KISS är en bra regel... Quote
sotilas Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 För egen del var det bara en lite fråga o tanke. Har själv testa med allt fram o tyckte det sög. Men lite av frågan var också Hur många trycker in en massa utan tanke på fuktionen utan bara på att det ser ballt ut?? Folk får sätta grejerna hur dom vill bara dom löser ut sin uppgift men tyvärr finns det nog ett stort antal som inte gör det pga ballfaktorn styr. PS Men som vanligt kommer ju svaret bli "nä så kan man inte göra för så gjorde vi inte I..... " Var tänkt som ett skämt men det kanske gick på röven.. Quote
Nestor Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 skall bli intressant att få utvärdera den kfö, som just nu pågår inom HV på vissa platser runt om i landet.hur måna som klagar över värk i rygg, nacke och axlar efter ha burit utrustning, över lite längre tid än normalt. att bära stora mängder ammo, på framsidan av kroppen är en helt annan belastning, än vad man är van vid. Efter ha skummat igenom hela tråden så dyker en fråga osökt upp i huvet.. Varför denna fixering vid att ha ALLT på framsidan av västen??? Det som på sin höjd sitter från sidan o bak är en magdump typ.. Måste ju vara både trångt o jäkligt obekvämt.. Varför inte försöka sprida vikten så mkt det går..??? Jag tror det i många fall är kopplat till tjänsten. I mitt fall så innebar tjänsten väldigt mycket bandvagnsburen tjänst. Iochmed att vi inte hade fått ut krsk94, så satte jag alla fickor på framsidan. Då fick man bättre med plats i bandvagnen (som i framsäterna inte är direkt övergenerösa med utrymme) Quote
Krille Posted April 22, 2009 Report Posted April 22, 2009 Som jag ser det så blir det ett problem om man har flerbruksfickor eller liknande monterat på västens/bältets sidor - 20:o bilarna är inte byggda för folk med stridsväst, ännu mindre för lönnfeta HV soldater... Ta 8 soldater på en sida och lägg till 20cm per soldat så har man snabbt en anledning till att ha sakerna fram på västen. Jag ser dock oftast fickorna utspridda runt om hela kroppen på dom soldater som inte bryr sig det där lilla extra utan trycker dit alla fickor planlöst, delvis bara för att man fått ut dom... Samma fenomen som med skyddsglasögonen som oftast hamnar på hjälmen och inte över ögonen... Quote
Recommended Posts