JonnyHazzard Posted January 13, 2010 Report Posted January 13, 2010 Nån som har en aning om vilket pådrag det kommer att bli från försvarsmakten under sommarens bröllop, vilka förband som skall medverka osv? Quote
Knekt Posted January 13, 2010 Report Posted January 13, 2010 Nån som har en aning om vilket pådrag det kommer att bli från försvarsmakten under sommarens bröllop, vilka förband som skall medverka osv? Något/en del HV-förband har fått förfrågan om att bidra med folk, men det verkar stört omöjligt att få reda på vilken uppgift det handlar om. Quote
Waba Posted January 13, 2010 Report Posted January 13, 2010 http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...artikel=3306678 3000 man är det som omnämnts. Givetvis i huvudsak värnpliktiga. Quote
RU01 Posted January 13, 2010 Report Posted January 13, 2010 15 man från 34 Projekt-Hvbat. Uppgift? Hålla in magen....... Quote
jed Posted January 13, 2010 Report Posted January 13, 2010 http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...artikel=3306678 3000 man är det som omnämnts. Givetvis i huvudsak värnpliktiga. Varför är det givetvis i huvudsak värnpliktiga? Vart har du fått den uppgiften från? Det jag har hört (muntligen från Kompanichef och kvm) är att vi antagligen ska bilda häck, men att inget är sagt om vilken uppgiften blir än. Vi = hemvärnet/nss. Quote
simon Posted January 13, 2010 Report Posted January 13, 2010 http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...artikel=3306678 3000 man är det som omnämnts. Givetvis i huvudsak värnpliktiga. Givetvis inte alls. Den sista "stora" värnpliktskullen har väl mucket ungefär en vecka innan bröllopet? Quote
Waba Posted January 13, 2010 Report Posted January 13, 2010 (edited) Mycket riktigt är "givetvis" ett alldeles för starkt uttryck när någon slutlig order för deltagande inte skickats ut till förbanden ännu. Men det som florerar är i alla fall att Victoriabatoljonen kommer ställa upp med fullt manskap, enligt BLT (1) kommer bara marinen att ställa upp med upp till 1000 man. Även kadettbataljonen på MHSK är beredda att ställa upp med hela bataljonen. Utryck för de flesta förband är planerat till slutet av juni och de regementen som planerat tidigare utryck försenar till och med dessa för att kunna ställa upp med värnpliktiga (2). Jag tror inte att det kommer vara särskilt många hemvärnsmän som ställer upp, men det kan givetvis visa sig att jag har fel. 1) http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/uppem...281578053%29.gm 2) http://svt.se/2.82111/1.1769867/prinsessbr...=rubrik_1769867 Edited January 13, 2010 by Waba Quote
709 Posted January 13, 2010 Report Posted January 13, 2010 Jag vet inget i ärendet, men hade jag fått möjlighet att stå köttmur så hade jag tagit den. Behövs ju inte mycket övning. Quote
DaRaven Posted January 13, 2010 Report Posted January 13, 2010 Försvarsutbildarna håller i skrivande stund på att sondera hur många medlemmar man kan ställa upp med. Quote
Vamtiin Posted January 13, 2010 Report Posted January 13, 2010 Ska HV-Ungdomar också ställa upp? Skulle hellre omformulera den frågan till "FÅR ungdomar ställa upp?", ungdomar från både Försvarsutbildarna och HV då :P Quote
Björn- Posted January 14, 2010 Report Posted January 14, 2010 Som det ser ut i dagsläget så kommer ungdomar att ställa upp. Dock så vet jag ej med vad. Quote
trädet Posted January 16, 2010 Report Posted January 16, 2010 Livskvadron har fått förfrågan att senarelägga muck med 3 dagar (så vi muckar 21 juni) och ställa upp på bröllopet. Enl rykten kommer nästan hela gardet ställa upp med ärnpliktiga. Quote
Mattan Posted January 16, 2010 Report Posted January 16, 2010 (edited) http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...artikel=3306678 3000 man är det som omnämnts. Givetvis i huvudsak värnpliktiga. Givetvis inte alls. Den sista "stora" värnpliktskullen har väl mucket ungefär en vecka innan bröllopet? Nej, de muckar veckan efter, åtminstone på Lv6 och med tanke på att JC10 ligger så sent så är det väl osannolikt att andra förband muckar före bröllopet? Edited January 16, 2010 by Mattan Quote
Zastava Posted January 16, 2010 Report Posted January 16, 2010 Medlemmar i bilkåren har blivit ombedd att ställa upp och bilda häck, inga ersättningar utgår, bor du i te.x. Kiruna så får du bekosta resan och boende själv. Quote
JTS Posted January 16, 2010 Report Posted January 16, 2010 Vojne vojne. Något säger mig att FM:s bidrag vid det här bröllopet inte kommer att bli riktigt lika värdigt som vid det senaste... Quote
709 Posted January 16, 2010 Report Posted January 16, 2010 Medlemmar i bilkåren har blivit ombedd att ställa upp och bilda häck, inga ersättningar utgår, bor du i te.x. Kiruna så får du bekosta resan och boende själv. Hm, de kan ju plocka lite från hennes appanage, de unga två. Eller pappa kungen kanske kan skjuta till lite. Även om det givetvis kommer att vara några, många?, som deltar gratis, så kommer inte jag att köra till Stockholm för egna pengar. SÅ mycket gillar jag inte monarkin. Quote
EKPJ Posted January 16, 2010 Report Posted January 16, 2010 vad jag har hört så ska HMS Stockholm åka upp och stå för salutskjutningen. 3sjöstridsflottiljen har blivit tillfrågade att skicka officerare, antal minns jag inte. Quote
DaRaven Posted January 16, 2010 Report Posted January 16, 2010 Äsch, det är väl bara att kommendera ut hela HKV så kommer det finnas mer än nog folk längs vägen. Dessutom är stabsofficerare lite bredare än den normale värnpliktige. Så det kommer att behövas färre människor per meter kortegeväg. Quote
Krook Posted January 16, 2010 Report Posted January 16, 2010 http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...artikel=3306678 3000 man är det som omnämnts. Givetvis i huvudsak värnpliktiga. Givetvis inte alls. Den sista "stora" värnpliktskullen har väl mucket ungefär en vecka innan bröllopet? Nej, de muckar veckan efter, åtminstone på Lv6 och med tanke på att JC10 ligger så sent så är det väl osannolikt att andra förband muckar före bröllopet? I Arméns grundplan så skulle soldaten mucka veckan innan bröllopet. Därför har tex Livgardet gått ut med den där förfrågan som Trädet redogör för. /K Quote
Berg Posted January 16, 2010 Report Posted January 16, 2010 Medlemmar i bilkåren har blivit ombedd att ställa upp och bilda häck, inga ersättningar utgår, bor du i te.x. Kiruna så får du bekosta resan och boende själv. Hörde samma sak på ett möte häromdagen, ett jävla skämt är vad det är. Tur att en annan har släkt som bor i Stockholm, så man slipper leta och punga ut för boende. Quote
Ing Posted January 16, 2010 Report Posted January 16, 2010 Medlemmar i bilkåren har blivit ombedd att ställa upp och bilda häck, inga ersättningar utgår, bor du i te.x. Kiruna så får du bekosta resan och boende själv. Hörde samma sak på ett möte häromdagen, ett jävla skämt är vad det är. Tur att en annan har släkt som bor i Stockholm, så man slipper leta och punga ut för boende. Vad man TÄNKER är en sak som vi blågula inte lägger oss i. Vad man ger UTTRYCK för däremot... Ska man bara sitta och vara otrevlig är det bättre att hålla käft. -------------------- REGLER Quote
Beafer Posted January 17, 2010 Report Posted January 17, 2010 Hela Värmlands hvinsatskompani har enligt uppgift blivit ditkommenderade, så visst hemvärnspersonal kommer säkert finnas på plats. Quote
Fk Zak Posted January 17, 2010 Report Posted January 17, 2010 Går det uppgiften att bekräfta? På vilka grunder kan insatssoldaterna beordras till... vilken tjänst under bröllopet? /Z Quote
Beafer Posted January 20, 2010 Report Posted January 20, 2010 Ditkommenderade kanske var fel ord. Det jag vet att är något bidrag är planerat från Värmlands IK och att det var strul med M87, så jag antar att det är någon form av häck eller liknande. Quote
Rickard N Posted January 20, 2010 Report Posted January 20, 2010 Vojne vojne. Något säger mig att FM:s bidrag vid det här bröllopet inte kommer att bli riktigt lika värdigt som vid det senaste... Var det bara längdkvoterade dragoner som var inblandade senast? Quote
Jomini Posted January 26, 2010 Report Posted January 26, 2010 Vad jag vet säkert är att Victoriabataljonen (Amf1) kommer ställa upp med så mkt folk som bara är möjligt. Tror samtliga värnpliktiga ska dit. Är inte säker på siffran men jag är ganska säker på att det är över 500 man bara där. Quote
beaver_sthlm Posted January 26, 2010 Report Posted January 26, 2010 5500 pers har jag hört från förrådsman som ansvarar för att ekipera en stor del av dessa. Quote
DAKA Posted February 1, 2010 Report Posted February 1, 2010 Nån som har en aning om vilket pådrag det kommer att bli från försvarsmakten under sommarens bröllop, vilka förband som skall medverka osv? FVRF skall vara där enligt deras hemsida. Quote
Recommended Posts