Jump to content

Recommended Posts

Posted

Funderar på att köpa stridssäck 2000, istället för L35 ryggsäcken som dagsäck.

Nu är frågan...är den värd de ca 800 kr den kostar på MilitaryShop för att få en smidig ryggsäck? :o

Posted

Extrapris på recon.se 695kr

695kr tycker jag är ett bra pris men 845kr är tveksamt om den är värd det........

Posted

jag tycker inte att den är speciellt bra egentligen.. vet inte riktigt vad man ska klaga på men det känns inte som man kan lasta den på nått vettigt sätt... borde finnas bättre saker om man ska använda den civilt

Posted

Vi som tillhör Livgardesgruppen får inte använda annan ryggsäck än 35:an. Utom möjligen som trosspackning. Så för oss är valet enkelt.

Ola

• Forumsledning
Posted

Själv har jag köpt en Stridssäck2000, och jag är helnöjd. Hade den under missionen oxå och den gjorde sitt jobb bra. Ska jag bära tyngre saker använder jag givetivs min Berghausen Trident.

Men som dag/uppdragssäck är den kanon. Den funkar att använda civilit också vilket jag har den mest till just nu.

Posted

Hade turen att få tag i den gamla uppdragssäcken som är helt suverän både på fjällvandringen och i den militära verksamheten. Priset var det inget fel på heller 338:- ING 2´s personal shop =)

Posted (edited)

hade den också under en mission..vi fick ut två styckna

men då mest som förvaringsplats för skyddsmask, kläder,rations o allt annat som man måste ha med sig.. o till det så dög den..

Edited by Jimbo
Posted

Hej!

Är med i Bodens HVBat, var på orientering med kompch i Torsdags, 125 nya SV 2000, SS 2000 samt bärsäck 2000 är beställt, vi får prylarna 2004, kompch hade det på svart/vitt från HK, så om jag vore du, jonte skulle jag vänta och kolla med min C

Posted
Hej!

Är med i Bodens HVBat, var på orientering med kompch i Torsdags, 125 nya SV 2000, SS 2000 samt bärsäck 2000 är beställt, vi får prylarna 2004, kompch hade det på svart/vitt från HK, så om jag vore du, jonte skulle jag vänta och kolla med min C

Kika i någon annan tråd.. Där stod att heöla bärsystem 2000 kommer till HV 2004......

Posted

stridssäck 2000, tycker jag är en skitbra dagsäck. skall jag på nåt längre och min berghaus vulcan är lite för stor så flyttar jag bara över sidofickorna på stridssäcken och den blir kanon.

det enda jag saknar på stridssäcken är ett klokare avbärarbälte.

Guest Lt. payne
Posted (edited)

Jag misstänker att SS2k är utan ram?

Går det att fästa en RA145 på den? Lika bra som på LK 35:an?

Går det att fästa extra lådor typ AK eller GRGamm lådor?

Om inte det går att göra,fyller den då samma uppgift som LK35:an?

Eller duger den bara som en slags patrullsäck?

Edited by Lt. payne
Posted
Jag misstänker att SS2k är utan ram?

Går det att fästa en RA145 på den? Lika bra som på LK 35:an?

Går det att fästa extra lådor typ AK eller GRGamm lådor?

Om inte det går att göra,fyller den då samma uppgift som LK35:an?

Eller duger den bara som en slags patrullsäck?

vad jag har uppfattat går inget av detta att göra med stridssäck 2000.

tacka vet jag min medium alice pack...

Posted (edited)
Vi som tillhör Livgardesgruppen får inte använda annan ryggsäck än 35:an. Utom möjligen som trosspackning. Så för oss är valet enkelt.

*harkel*

Det där vet jag ingenting om.. *hålla för öronen*

SS2k är verkligen inte värd 695:-, det är ju bara en tygsäck utan några som helst finesser - framförallt så kan den inte (anser jag) ersätta LK35'an!

Men den biten löser vi enkelt genom att ta en LK35-ram och trär SS2k över den helt enkelt. Då får vi med oss bumpor am och radios utan problem.

SS2k är ju ett mellanting mellan patrullsäck och stridspackning, utan att vara bra på någondera. Det funkar väl för oss weekend-warriors, men skarpt vette fan, då får den nog ligga som patrullsäck under locket på Berghausen (f-n att de inte gjorde just locket större på Tridenten, som SACCI är bra bra på)

LG-gruppen har helt snöat in på reglementet, och tyvärr finns det ju en del regel-fascister som gapar över minsta lilla avvikelse. Sådana får automagiskt /ignore från min sida.

Reglementet i all ära, men när det hindrar mig (eller mina soldater) att lösa uppgiften eller fungera på ett bättre sätt - då är jag inte intresserad av det.

Något mera Alice-liknande hade nog varit bättre...varför är FM sådana motståndare till utanpåliggande fickor? Hur bra som helst för sånt man ofta behöver så man slipper ta av sig och öppna säcken så fort man vill åt något.. :-/

Min Trident är ok, men det finns detaljer jag skulle vilja ändra/lägga till på den..

Edited by Gotcha
Posted

Något OT men: jag upplever att "ramproblemet" med SS2000 i många fall uppvägs av den ramfria säckens fördelar. Mindre skrymmande, lättare att bära, ofta bekvämare att bära med den packningsnivå som är aktuell, lättare att "knöka" och stuva på/i plutonsfordon m.m. Förmodligen är det även betydligt billigare att producera en softpack än en ramsäck.Däremot inte sagt att SS2000 är en optimal ryggsäck.

Jag hoppas och tror att LK35:ans ram även fortsättningsvis kommer att tilldelas de som har behov av den (signalister, GRG-grp m.m.) och förhoppningsvis även som gruppmatriel (kanske 2 stycken ramar per skyttegrupp eller nåt). En LK35:ram kan väl även fås att ingå en ett Ra-kit får man väl hoppas.

Posted
Hade turen att få tag i den gamla uppdragssäcken som är helt suverän både på fjällvandringen och i den militära verksamheten. Priset var det inget fel på heller 338:- ING 2´s personal shop =)

Denna underbara sak har ju slutat tillverkas och jag undrar om någon vet vart man kan köpa en sån. Lånade ut min till en kompis som lyckades supa bort den. :)

Tro mig, han är inte min vän längre.

Posted

Ola

Är det något nytt påfynd? Jag hade egen ryggsäck när jag bodde i Sthlm o var med i Hv!? (var med feb 2002 - aug 2002)

/JOR - fd Lidingöare :blink:

Posted

Vill bara tillägga att detta har pågått inom ungdomsverksamheten där längre tid än så som jag har förstått det. Alla tittade konstigt på mig när vi övade tillsammans med dem, då jag hade min PLCE ryggsäck. Jag tycker att det är mindre bra att hämma de som vill mer genom sådana rent ut sagt löjliga regler.

Om vi tar britterna som exempel,

är det en dålig krigsmakt? Nej

Använder soldaterna/motsv. egenköpt utrustning? Ja

Varför? Därför att (som i Sverige) kan inte Drottningen (i Sverige Kungen då...) bistå med fullt tillräcklig mtrl till samtliga soldaters/motsv behov.

Nej, tillåt för soldaternas/motsv. skull egenköpt utr. efter att den är kontrollerad och visat sig vara "a good piece of kit".

Bara min lilla åsikt

/Forsberg

Posted

UniR FM 2003 sid. 27:

1.

Civil ryggsäck i till uniformen lämplig färg (svart, mörkgrön, mörkblå

eller mörkbrun) får bäras till strids- och arbetsuniformer, dock ej till daglig

dräkt.

The Swede

Posted
Vad menas men "daglig dräkt"?

Uniform m/87 motsv. Dvs vad som ofta tämligen felaktigt i beväringsmun kallas "permissionsuniform".

Posted

Det går även att fästa utanpåliggande fickor på SS200. Man får plats med ett antal flerbruksficka stor, vattenflaskhållare och till och med duellfickor på axelremmarna. Dessutom kan man fästa knäppetält, jägarbår motsvarande på sidorna med hjälp av ett par remmar. Tycker själv den är en utmärkt uppdrgssäck om man har tillbehören.

• 2 weeks later...
Posted

Stridssäck 2000

Håller med Kimster den är klockren som uppdragsäck

Köpte mig en av Recon och den har varit mig trogen nu i ett år.

ett bra val får jag säga.

Posted (edited)

Jag är ganska nöjd med stridssäck 2000, men remmarna till locket är alldeles för korta. Nu har jag ju inte köpt den, så jag ska väl inte klaga allt för mycket. :D

Det positiva som även någon nämde tidigare i tråden är att de yttre fästmöjligheterna är bra. Flerbruksficka STOR till stridsväst 2000 passar perfekt på endera sidan av säcken.

/ERI

edit: korvfingrarna slant

Edited by ERI
Posted

Jag har använt stridsäck 2000 från början till slut och jag måste säga att det är en underbar säck med endast små saker att önska. Avbärarbältet sitter inte riktigt som det ska på mig även om det är bättre än på de flesta "skolryggsäckar" på marknaden där det sitter över magen. Jag saknar stoppningen i det också. Att det finns ram samt lite stoppning i ryggen är bra då det minskar risken för att någon mtrl hamnar i ryggen.

På en del civila säckar finns en extra dragkedja långt ner på huvudsäcken. Jag har aldrig ägt en sådan men jag kan gissa mig till att det är smidigare att få upp vissa grejer som har en förmåga att hamna långt ner. Eller enligt den på min pluton fastställda packningsplanen, kalsonger, handduk, strumpor m.m. Frågan är om det minskar förmågan att hålla ute vatten.

Jag saknar inte sidofickor. Som någon nämnde går det att spänna på olika typer av fickor och med spännremmar så kan man t.ex. få dit knäppetält/liggunderlag m.m.

Jag tycker att remmarna är lagom långa. Att ha prylar under locket (liggunderlag?) är inte min grej. Det kan vara lurigt att t.ex. gruppera kroppsskyddet där men det får man väl ta.

Frågan om man kan ha radio med? Ja. Själv har jag sprungit omkring med Ra180 men det är väl samma princip. Man stoppar helt enkelt ner radion i väskan men antennen utåt. Har man dåligt med plats får man omgruppera något till nån annan i gruppen.

Jag tycker nog att 800+ kr är alldeles för mycket. Satt själv och funderade med fingret på köp-knappen på recon men avböjde. Men det blir nog en tillslut ändå.

Om man inte tittar på försvarets materiel, vad finns det då för alternativ i samma klass? I och utanför tjänsten.

• 3 months later...
Posted (edited)
Vad menas men "daglig dräkt"?

Uniform m/87 motsv. Dvs vad som ofta tämligen felaktigt i beväringsmun kallas "permissionsuniform".

Då är frågan om stridssäck 2000 man får ut från förrådet får användas till daglig dräkt? Det är ju inte en civil ryggsäck eller?. Står inget om detta i UniR.

Står i valet eller kvalet om jag måste packa ner ryggan i en påse eller motsvarande då jag skall rycka in på MHS Ö i blåställ. Hade dock behövt det extra utrymme som en ryggsäck ger.

Synpunkter, direktiv? :unsure:

Edited by Sgt. Larsson
Posted

Eftersom det endast är civil ryggsäck som nämns i UniR FM så ser jag det som om det är tillåtet att använda stridssäcken till daglig dräkt.

The Swede :unsure:

Posted

Under OHS blev vi förföljda av Bat-Lalle (fd. C Bat af Trolle, då C Kadettavdelningen) som såg som sin största uppgift i livet att utrota bärande av ryggsäck (civil, LK35, Berghaus osv.) till Daglig Dräkt (Gamla DD1).

Till Vardagsdräkt (gamla DD2) gick det däremot bra. Ryggsäcken var tillåten att bäras i handen till DD1, men inte på axeln. Väldigt smidigt att gå till tågstationen med en fullpackad Berghaus i handen. :unsure:

Ett par kurser innan oss fick en av kadetterna en anmälan på sig för att han burit sina böcker i en plastpåse till uniform. Det ansågs inte officersmässig.

Personligen anser jag att man skall kunna bära alla "godkända" väskor (civilryggsäck som passar till uniform, SS2K, osv.) vid enskilt uppträdande i alla uniformer. Följsamhet är ledordet.

Posted

Köpte Norska försvarets combatpack. Helt underbar, delbar med blixtlås.

Enda nackdelen är priset. Kolla in på norrönas hemsida. www.norrona.no :unsure: