Jump to content

"Vill du dö för Sverige är du dum ihuvudet"


Guest J-Star

Recommended Posts

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply
En sån T-shirt skulle jag vilja ha....

 

Kanske med Aftonbladets logga överst och sen texten, "Jag är dum i huvudet"

 

Lynx: Tryckt upp? Hur? Vart? Pris?

 

/TangoXray

Fortfarande dum i huvudet  :)

 

Glömde att det var mer en jag som var dumma i huvudet men så är jag ju också ...................................

 

För att återgå till dina frågor TangoXray

Tryckt upp: ?

Hur : Polarens flickväns farsa har ett tryckeri.

Vart :Jaa du skulle tro i Göteborg

Pris :Dom gjorde det gratis, antagligen tyckte dom synd mig för min huvudåkomma

 

Återkommer med mer info.

Link to comment
Share on other sites

att dö för sverige är väl inte så smart men att ha mod att våga försvara nära & kära kan väl ändå inte va dumt även om det betyder att man utsätter sig själv för livsfara.

 

att försvara personer som inte kan göra det själv är nog en sak som belinda (stackare) aldrig kommer förstå detta gäller inte bara i militära sammanhang utan överallt i våra liv ..

ja hoppas att alla de som blir utsatta för nåt hot har nån som vågar säga vad han/hon tycker och ingripa ... ja skulle inte vilja va belindas nära o kära för hon är inte villig att offra sig för nån tydligen!

 

om det uppstår krig i sverige under din livstid belinda och gömmer dig bakom de soldater som står imellan din frihet och fiendens förtryck .. vi försvarar dig ändå om så behövs

 

undrar om du står och säger "ni är dumma i huvudet" vid det tillfället.

 

UNICORN ..

jag såg en film på tv som handlade om några britter som försökte skydda civila omkring kosovo där de visade stort mod och moral för att sedan bara bli spottade på av folk därhemma

 

kommer inte ihåg namnet men det va väldigt likt det du skrev om

 

all heder till er :)

Link to comment
Share on other sites

Läste nån text nån gång som en Vietnamveteran skrivit som handlade om hur han var på väg hem från sin andra tour...hur han ser folk i hamnen och tror att de kommer för att välkomna honom och killarna hem som de gjorde förra gången.Men istället för blommor så kastar dom sopor på dom och kallar dom mördare...

 

Dra inte igång en diskussion nu om Nam.... men vad folket på kajen glömde var att de skickats dit ofta mot sin vilja.

 

Inte undra på att folk blev knäppa...

 

//DG

Link to comment
Share on other sites

,Apr 6 2003, 05:09 ]jag såg en film på tv som handlade om några britter som försökte skydda civila omkring kosovo där de visade stort mod och moral för att sedan bara bli spottade på av folk därhemma

 

kommer inte ihåg namnet men det va väldigt likt det du skrev om

 

all heder till er   :)

Det var en brittisk miniserie som hette "Warriors" och utspelade sig i Bosnien tror jag (om jag får vara lite petig :D)

 

Damian Lewis som spelar Winthers i Band of Brothers har en roll i serien.

 

Warriors sida på IMDB

 

MVH Winnfield

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
,Apr 6 2003, 05:09 ]jag såg en film på tv som handlade om några britter som försökte skydda civila omkring kosovo där de visade stort mod och moral för att sedan bara bli spottade på av folk därhemma

 

kommer inte ihåg namnet men det va väldigt likt det du skrev om

 

all heder till er   :)

Det var en brittisk miniserie som hette "Warriors" och utspelade sig i Bosnien tror jag (om jag får vara lite petig :D)

 

Damian Lewis som spelar Winthers i Band of Brothers har en roll i serien.

 

Warriors sida på IMDB

 

MVH Winnfield

den serien var stark. :(

Mkt bra!

Link to comment
Share on other sites

Jo det är ju lätt att skylla på den som utför hantverket och inte har något att säga till om.

 

Det är fortfarande politikerna, i en eller annan form, som startar krigen och soldaterna som får utföra dom.

Link to comment
Share on other sites

Därav "fosterland", inte "Sverige" :huh:

Språkpolisen slår till: Borde det inte heta faderland eller fädernesland när det är frågan om Finland, med tanke på att det oftast heter isänmaa på finska? I och för sig så finns även synnyinmaa, vilket rakt översatt blir födelseland. Det sista blir dock lite konstigt för finländare som är födda utomlands om man ser rent tekniskt på det.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer ner till GBG på måndag...

Skulle du kunna få loss en t-shirt till mig så skulle jag vara mer än tacksam.. :D

 

/TX

 

Ingenting skulle glädja mig mer MEN, jag pratade med tryckgubben tidigare och han påstod att dom hade för mycket att göra?!

Han lovade mig att höra av sig om det uppstår någon lucka i deras produktion, jag ville inte ifrågasätta det faktum att han

tackade nej till ett jobb. :huh:

 

Men problem är till för att lösas :D

Maila mig och skicka ditt tel nr, eller jag kontrar med mitt så tar vi det live så att säga.

Link to comment
Share on other sites

Fundera på om ni är intresserade av tryckta t-shirts. Jag och TangoXray ska slå våra dumma huvuden ihop, vem vet

vad vi kan åstadkomma. Visserligen kan dem som vill trycka egna, men om vi alla slår oss ihop och har exakt samma

tryck kommer vi att få mycket större uppmärksamhet. Det är min personliga avsikt och önskan.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska villigt erkänna att jag inte läst mer än första och sista sidan i det här inlägget. Läste dock det Belinda skrivit varpå jag skickade henne följande mail.

 

---

Hej Belinda!

 

Jag vill bara säga tack till dig. Min sambo och jag har länge undrat vad det är för del på mig, men utan att nå några större revolutionerande resultat. Sanningen slog mig som en blixt från klar himmel när jag läste det du skrev...Jag är helt enkelt dum i huvudet...

 

Ser fram mot att läsa mer av fina alster, det kanske finns något mer jag missat som du kan upplysa mig med!

---

 

Kanske har någon mer redan mailat henne och tackat för hennes klarsynthet...Jag blev i alla fall lättad av att äntligen få reda på vad det är för fel på mig....

Link to comment
Share on other sites

Fundera på om ni är intresserade av tryckta t-shirts. Jag och TangoXray ska slå våra dumma huvuden ihop, vem vet

vad vi kan åstadkomma. Visserligen kan vem som vill trycka egna, men om vi alla slår oss ihop och har exakt samma

tryck kommer vi att få mycket större uppmärksamhet. Det är min personliga avsikt och önskan.

Jag vet inte hur det med övriga medlemmar men jag skulle vara intresserad och det skulle känns som ett substitut i väntan på ett soldf märke. Sen så skulle man alltid ha ett samtalsämmne i nya sällskap.

Link to comment
Share on other sites

Jag har startat en ny tråd som bara rör t-shirten markan ( off topic ).

 

Om ni har frågor eller åsikter om t-shirts med tryck " Jag är dum i huvudet " tar vi det där. Aftonbladet och Belinda stannar här!

Link to comment
Share on other sites

Det är inte journalisten som ser till att vi har frihet att skriva vad vi vill, det är soldaten.

 

Det är inte poeten som ser till att vi får läsa vad vi vill, det är soldaten.

 

Det är inte demonstranten som ser till att vi får uttrycka oss fritt, det är soldaten.

 

Det är int politikerna som ser till att vi lever fritt, det är soldaterna.

 

Så nästa gång ni ser en demonstrant bränna en flagga, gå fram till vederbörande och be honom eller henne att vara så god att rulla in sig i den först..

:D

Romulus. /:D

Link to comment
Share on other sites

Lite märklig attityd i den här diskussionen, först så förespråkar ni oinskränkt yttrandefrihet för att sedan i samma andetag kräva en anmärkningsvärd självcensur.

 

M a o så får man hysa vilken obekväm åsikt man vill så länge som man bara håller käft om den? :((

 

Gotcha:

 

"Visst medhåll, AB 1830 betydde fömodligen mer för svensk demokrati än svenska krigsmakten gjorde vid ungefär samma tidpunkt - dock fallerar jag se relevansen med det eftersom AB idag inte är i närheten av samma grad av respekt, emedan Försvarsmakten har gjort betytt betydligt mer för demokratin i nutid - då speciellt med utlandsstyrkorna"

 

Relevansen ligger i att yttrandefriheten garanterats av "sensationslystna tidningar" som Aftonbladet och inte "tappra svenska soldater med stål i blick" som en del i denna diskussion verkar tro.

 

"Min åsikt att Belinda är en uppmärksamhetssökande bortskämd, egoistisk och inte minst bekväm och omogen nippertippa står fast tills vidare"

 

Grundar du den åsikten på det läst av hennes texter? Vore det inte mer ändamålsenligt att angripa hennes åsikter istället för hennes "egenskaper"?

 

Raffsec:

 

"Hmm dom frivillig som stred i Finland mot Sovjet under 2:a VK dom var ju underställda Svenska officerare som var där med regering och riksdagens goda minne. Det fanns ett flygregement i Finland som fick namnet F19 som var utrustat med plan från Svergie. Allt detta var för att se till att Sovjet inte skulle ta Finland för att sen ta Svergie som mig veterligen var en demokrati då"

 

De var väl underställda den finska krigsmakten?

 

"Personligen så anser jag att demokrati alltid är värt att försvara både med vapen och verbalt"

 

Jag tycker det finns situationer där det är bättre att undvika öppen konfrontation och ge sig för mörkermännen. diablotin.gif

 

Smilie tagen från: Plaudersmilies

Link to comment
Share on other sites

Intressant att det blir en sådan enorm aktivitet för denna fråga, tänk om folk kunde ägna lika mycket tid och kraft till mer kreativa saker...

 

Jag försvarar inte på något sätt det som hon skrev, skulle inte vara aktiv inom FM i så fall - men däremot tycker jag att det är tragiskt att liknande frågor får så mycket energi av oss, energi som kan användas till annat.

Den otroligt långdragna och totalt meningslösa baskerdebatten är ett praktexempel på detta - man kan ju fråga sig vad utomstående tycker och tänker när de ser sådana debatter bland oss...

 

När det gäller svenskar i Finland under vinterkriget och fortsättnignskriget så var de där helt frivilligt, officerare osv fick lov att ta avsked från svenska FM innan de kunde åka dit.

 

 

Mvh /Stefan

Link to comment
Share on other sites

Lite märklig attityd i den här diskussionen, först så förespråkar ni oinskränkt yttrandefrihet för att sedan i samma andetag kräva en anmärkningsvärd självcensur.

 

M a o så får man hysa vilken obekväm åsikt man vill så länge som man bara håller käft om den? :((

 

(...)

 

Relevansen ligger i att yttrandefriheten garanterats av "sensationslystna tidningar" som Aftonbladet och inte "tappra svenska soldater med stål i blick" som en del i denna diskussion verkar tro.

Jag tror ingen här anser att journalister inte skall få säga vad de tycker. Med deras yrke följer dock ett visst ansvar och krav på etik.

 

Nu tycker jag personligen att t ex Belinda Olssons artikel håller sig väl inom vad som kan anses vara yttrandefrihet, och väl inom pressens självpåtagna etiska regler. Jag ser dock ingen anledning att hennes argument därför inte skulle bemötas. Särskilt inte som hennes naiva och illa grundade åsikter tycks delas av en överväldigande del av journalistkåren. Jag har själv avgett mitt svar och kommer nu inte att engagera mig mer i saken. Jag har dock all respekt för de som utnyttjar SIN yttrandefrihet, fortsätter argumentationen och arbetar för att påverka i vad de anser vara en viktig fråga.

 

I dagens läge har Du rätt i att det svenska försvaret inte spelar någon direkt avgörande roll för yttrandefriheten i Sverige. Däremot skulle inte yttrandefriheten i Kosovo, Afghanistan, Bosnien och många andra länder vara det den är idag om inte svenska (och andra) soldater drog sitt strå till stacken, visade närvaro och en beredskap att använda våld. Vad har Aftonbladet gjort för yttrandefriheten i Kosovo - annat än att försöka påverka opinionen så att den aldrig hade införts?

 

Det innebär i sig inte att man skall överdriva åt andra hållet heller. Soldatlivet är knappast något som utförs mot en bakgrund av smattrande banér av hjältar med "stål i blick". Det är ett tråkigt, slitigt, föga hjältemodigt arbete som utförs av soldater utan egen flammande övertygelse annat än sin egen äventyrslystnad.

 

Bara för att jobbet sällan är särskilt vare sig dramatiskt eller ädelt förtjänar det dock inte att spottas på. Om man i en rikstäckande dagstidning har så dåligt omdöme att man - om än för att provocera - dömer ut en yrkesgrupp som "dumma i huvudet" har man själv lagt nivån. Jag har svårt att tänka mig en artikel om hur vårdpersonal måste "tända på bajs" eftersom de för en spottstyver torkar pensionärer i arslet stå oemotsagd.

 

När naiva påståenden om att alla militära insatser är värdelösa får stå oemotsagda är vi nämligen inne på en farlig väg. Har man en gång slagit in på den kursen är det som att vända en oljetanker. Någon dag kommer nämligen "Aftonbladets" och "Hänt i Veckans"yttrandefrihet förmodligen (och tyvärr) att behöva hävdas av Försvarsmakten.

 

Vi får väl be en stilla bön att den som tänker angripa oss i så fall förvarnar femton år i förväg som vårt svenska folk tydligen förväntar sig...

Link to comment
Share on other sites

Lite märklig attityd i den här diskussionen, först så förespråkar ni oinskränkt yttrandefrihet för att sedan i samma andetag kräva en anmärkningsvärd självcensur.

 

M a o så får man hysa vilken obekväm åsikt man vill så länge som man bara håller käft om den? :unsure:

 

(...)

 

Relevansen ligger i att yttrandefriheten garanterats av "sensationslystna tidningar" som Aftonbladet och inte "tappra svenska soldater med stål i blick" som en del i denna diskussion verkar tro.

Jag tror ingen här anser att journalister inte skall få säga vad de tycker. Med deras yrke följer dock ett visst ansvar och krav på etik.

 

Nu tycker jag personligen att t ex Belinda Olssons artikel håller sig väl inom vad som kan anses vara yttrandefrihet, och väl inom pressens självpåtagna etiska regler. Jag ser dock ingen anledning att hennes argument därför inte skulle bemötas. Särskilt inte som hennes naiva och illa grundade åsikter tycks delas av en överväldigande del av journalistkåren. Jag har själv avgett mitt svar och kommer nu inte att engagera mig mer i saken. Jag har dock all respekt för de som utnyttjar SIN yttrandefrihet, fortsätter argumentationen och arbetar för att påverka i vad de anser vara en viktig fråga.

 

I dagens läge har Du rätt i att det svenska försvaret inte spelar någon direkt avgörande roll för yttrandefriheten i Sverige. Däremot skulle inte yttrandefriheten i Kosovo, Afghanistan, Bosnien och många andra länder vara det den är idag om inte svenska (och andra) soldater drog sitt strå till stacken, visade närvaro och en beredskap att använda våld. Vad har Aftonbladet gjort för yttrandefriheten i Kosovo - annat än att försöka påverka opinionen så att den aldrig hade införts?

 

Det innebär i sig inte att man skall överdriva åt andra hållet heller. Soldatlivet är knappast något som utförs mot en bakgrund av smattrande banér av hjältar med "stål i blick". Det är ett tråkigt, slitigt, föga hjältemodigt arbete som utförs av soldater utan egen flammande övertygelse annat än sin egen äventyrslystnad.

 

Bara för att jobbet sällan är särskilt vare sig dramatiskt eller ädelt förtjänar det dock inte att spottas på. Om man i en rikstäckande dagstidning har så dåligt omdöme att man - om än för att provocera - dömer ut en yrkesgrupp som "dumma i huvudet" har man själv lagt nivån. Jag har svårt att tänka mig en artikel om hur vårdpersonal måste "tända på bajs" eftersom de för en spottstyver torkar pensionärer i arslet stå oemotsagd.

 

När naiva påståenden om att alla militära insatser är värdelösa får stå oemotsagda är vi nämligen inne på en farlig väg. Har man en gång slagit in på den kursen är det som att vända en oljetanker. Någon dag kommer nämligen "Aftonbladets" och "Hänt i Veckans"yttrandefrihet förmodligen (och tyvärr) att behöva hävdas av Försvarsmakten.

 

Vi får väl be en stilla bön att den som tänker angripa oss i så fall förvarnar femton år i förväg som vårt svenska folk tydligen förväntar sig...

:blink::angry::/:o:D:D:D:D:D,O Mållös................... BRA UNICORN

Link to comment
Share on other sites

Guest elric the sniper

Vill bara tacka Unicorn för det som skrevs tidigare i denna tråd!!

 

Många med Unicorn har utryckt sig på ett mycket bra sätt, vilket gör att jag känner mig stolt att bära gröna kläder!

 

Hoppas att ni får svar på era mail och att ni lägger ut dem här....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...