903Lew Posted November 15, 2010 Report Posted November 15, 2010 Ett diamantbryna kan fixa till en slö egg, för att lägga en ny vinkel behöver du ett ordentligt kit. Lansky-system finns på ebay för runt 30 pund och kommer göra att du under din livstid aldrig kommer ha en slö kniv (såvida du inte köper en Fällkniven eller dylikt som verkligen behöver slipas av experter). Lansky ger dig möjligheten att välja vinkel och slipa knivhelvetet så vasst du känner för det. Att lägga en ny vinkel med lansky på min 78'a tog runt 4 timmar med pauser, en guide i hur man gör det hela medföljer kitet. Utan att på något sätt vara expert på knivslipning rekommenderar jag dig att köpa en sådan om du vill nyttja din fritid för att bibehålla dina knivars skärpa. Quote
CrucifiX Posted January 4, 2011 Report Posted January 4, 2011 Nån som har kollat in Fällknivens nya PRK? Ser ut som en trevlig kniv. Kanske man kan få en recension på den? Quote
trädet Posted January 4, 2011 Report Posted January 4, 2011 Har min första Emerson på ingång! . Sitter som en femåring och väntar vid brevlådan. Quote
Mikey Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Ska jag sammanfatta det jag läst är rekommendationen Fällkniven S1 med Mora 2000 som budgetalternativ, rätt uppfattat? Avvikande åsikter? Quote
Mikey Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Och vilken slida är att föredra till Fällkniven S1? Argument? Quote
2Sharp Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Och vilken slida är att föredra till Fällkniven S1? Argument? Plast; underhållsfritt, billigt, slittåligt, slimmat. Quote
Fibban Posted March 1, 2011 Report Posted March 1, 2011 Någon som har erfarenheter av Eickhorn Solingen A.C.K. eller BWs Kampfmesser 2k? Gillar knivarna till utseendet, främsta användningsområdet antar jag blir att se tuff ut, spänta ved och hugga slanor. Kanske till och med skära pizza. A.C.K. Kampfmesser 2000 Quote
Makazai Posted September 15, 2011 Report Posted September 15, 2011 (edited) Använder mig av Sissipuukko M95 och S&W Oasis. Sissipuukko M95an (SPM95) i stridsvästen och Oasis i någon lättåtkomlig ficka. SPM95an får hugga slanor och annat grövre medan Oasis får vässa pennor, öppna förpackningar och tälja tandpetare. Min erfarenhet av SPM95 är att den duger mycket bra till de uppgifter jag gett åt den. Nedhuggning av handledsgrova träd samt avkvistning av det samma har gått bra (den gör inte jobbet lika lätt som en yxa men fungerar bra som ersättare ifall yxan blivit kastad i sjön). Eggen är lättslipad men då bladet är av kolstål så bör den vårdas så den inte börjar rosta. Jag fick häromdagen ge eggen en puttsning med brynet (som f.ö. sitter på baksidan av slidan) då jag glömt torka den efter senaste övningen som var rätt fuktig. Att använda det medföljande brynet kräver lite övning. Placeringen av brynet på slidan gör dessutom att man inte kommer åt att slipa eggen hela vägen så ett löst bryne är att rekommendera. Kniven sitter bra i handen och jag har inte kännt några tendenser att den vill glida ur näven. Ser man på hur SPM95an är utformad så kan man ana att den främst är tänkt som stridskniv. Men det tjocka bladet gör att den fungerar bra till skogsröjning, fast i något mindre skala. Oasis är väl som andra dugliga fällknivar. Både korvpinnen och pennan blir vass med den. Edited September 15, 2011 by Makazai Quote
Källberg Posted September 23, 2011 Report Posted September 23, 2011 Under 2010 års KFÖ, så träffade jag en Sergant med en Eickhorn KM 5000, Fällkniven S1 och en glock M81 i västen. Han berättade att varje kniv hade en egen roll, Eickhornen var hans stridskniv, S1:an var överlevnadskniven, och M81 var för grovgörat. Önskar att jag också hade 3500 pix för att punga ut på knivar. Quote
whamou Posted September 23, 2011 Report Posted September 23, 2011 Några av nyheterna i min ägo som trillat in från midsommar fram till typ nu, och ja jag vet, det är mycket Spyderco.... Med början ovanifrån: Ontario SP52 Spyderco Dragonfly Tattoo Spyderco Military Black Blade Spyderco Centofante III Spyderco Delica 4 FFG Blue Quote
Reed Posted September 25, 2011 Report Posted September 25, 2011 Köpte hem en SOG SOGfari machete för att använda både i trädgården (a.k.a. "djungeln") och även på jobbet. Lätt och smidig med tunt blad och sågtandad rygg, så den verkade smidig till mina jobb, men lyckades efter 1.5 timme hacka bort en stor halvmåneskärva, typ 4-5 cm lång från eggen, så jag kan nog inte rekommendera den... Lättare "bushwacking" och sånt fungerar nog bra med den, men inte 50mm tjock asp-stam. Den sågtandade ryggen var tämligen värdelös som såg (iaf jämfört med en bacho laplander) men var däremot jäkligt bra att ha och haka i och plocka upp grenar med som låg på marken. Quote
SödergrenSWE Posted September 30, 2011 Report Posted September 30, 2011 Någon som äger/ägt en SOG Seal Pup kniv? Kunskaper om den? Bra dålig? Quote
nsky_517 Posted September 30, 2011 Report Posted September 30, 2011 (edited) Har ägt en SOG Sealpup, och jag tyckte det var en helt ok kniv. Bra mycket skönare handtag på en SOG Seal pup än en Fällkniven F1. Jag störde mig dock på sågtandningen i bladet. Skulle jag i dagens läge välja en av dem, efter ha brukat bägge knivarna, så skulle jag rekommendera en Fällkniven F1 framför SOG Sealpup. Prismässigt ligger dem rätt lika, Sealpup ser lite mer "baddass" ut än Fällkniven, men funktionellt och kvalitetsmässigt vinner Fällkiven lätt. Min Fällkniven F1 Så här såg min Sealpup ut Edited September 30, 2011 by nsky_517 Quote
JonasN Posted October 3, 2011 Report Posted October 3, 2011 Min Fällkniven F1 Snygg, enkel och klassisk slida, någonting jag letat länge efter! Var har du hittat den? Quote
nsky_517 Posted October 4, 2011 Report Posted October 4, 2011 Min Fällkniven F1 Snygg, enkel och klassisk slida, någonting jag letat länge efter! Var har du hittat den? Jag köpte det via eBay och är handgjort av en snubbe från USA. Det kostade mig runt 380kr inkl. frakt. Ett helt ok pris tycker jag. Quote
2Sharp Posted October 4, 2011 Report Posted October 4, 2011 Min Fällkniven F1 Snygg, enkel och klassisk slida, någonting jag letat länge efter! Var har du hittat den? Jag köpte det via eBay och är handgjort av en snubbe från USA. Det kostade mig runt 380kr inkl. frakt. Ett helt ok pris tycker jag. Ser riktigt, riktigt bra ut! Quote
SödergrenSWE Posted October 26, 2011 Report Posted October 26, 2011 2Sharp: Vart har du alla knivar, lådor, skåp? Quote
2Sharp Posted October 26, 2011 Report Posted October 26, 2011 Njaa, jag har ju skurit ner ;) på knivantalet de senaste åren så det är inte så skrymmande längre. Typ 170 knivar hade jag som mest, då var det knivar högt och lågt... Quote
JonasN Posted October 28, 2011 Report Posted October 28, 2011 Min Fällkniven F1 Snygg, enkel och klassisk slida, någonting jag letat länge efter! Var har du hittat den? Jag köpte det via eBay och är handgjort av en snubbe från USA. Det kostade mig runt 380kr inkl. frakt. Ett helt ok pris tycker jag. Riktigt snygg! Du råkar möjligtvis inte ha någon länk? Quote
Vildmannen Posted December 17, 2011 Report Posted December 17, 2011 (edited) Kan den här vara nåt att ha? Ser inte nån uppgift om tillverkare. http://www.pennanoch...product&id=9333 Edit: Såg att man måste vara inloggad för att se sidan. Edited December 17, 2011 by Vildmannen Quote
SödergrenSWE Posted December 26, 2011 Report Posted December 26, 2011 Jag har länge funderat på en Leatherman Supertool 300, den nya (?) supertool som kom runt 2009. Ska man köpa från US, tex knifecenter, eller från någon svensk sida? Förövrigt undrar jag om någon har använt den, och gärna hur den var. Tack. (Hoppas mitt inlägg blev okej) Quote
2Sharp Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 Jag har länge funderat på en Leatherman Supertool 300, den nya (?) supertool som kom runt 2009. Ska man köpa från US, tex knifecenter, eller från någon svensk sida? Förövrigt undrar jag om någon har använt den, och gärna hur den var. Tack. (Hoppas mitt inlägg blev okej) Köp från Knifecenter men betänk att tull/moms troligen tillkommer på priset av varan + frakten. (ung. 33 %) 300 är som 200 en ganska stabil sak, tung och skrymmande, om du inte specifikt behöver de flesta av verktygen skulle jag rekommendera dig att välja en lite mer slimmad version. Jag hade tidigare 200 och senare ti-charge men dessa blev pensionerade i förmån till Skeletool, jag behövde bara tången och bitsen, resten använde jag inte. Kniven på CX är en bonus eftersom jag alltid har kniv ändå, Planen är att jag skall lägga om eggen på CX så den är riktigt tunn för pill och finlir. Tången är ju inte lika stabil som på de kraftigare tängerna men tången är mindre, smidigare och lättare att bära. För mina behov blev det klockrent. Quote
SISU Posted December 28, 2011 Report Posted December 28, 2011 + 2 på skeletool den är perfekt . Quote
martinator Posted December 28, 2011 Report Posted December 28, 2011 En knivfråga; vad är Leathermans poäng med att sätta verktygen på insidan av sina multitool? För att nå dem måste man ju då fälla ut tången, Victorinox har ju valt att göra precis tvärt om. För- och nackdelar. /martin Quote
2Sharp Posted December 28, 2011 Report Posted December 28, 2011 En knivfråga; vad är Leathermans poäng med att sätta verktygen på insidan av sina multitool? För att nå dem måste man ju då fälla ut tången, Victorinox har ju valt att göra precis tvärt om. För- och nackdelar. /martin Jag vet inte, men på deras första modell så slapp du ju klämma dig när verktygen vek sig då dem inte hade någon låsning. Jag har aldrig tyckt det har varit någon praktisk nackdel jämfört med andra tillverkare. Quote
Reed Posted December 28, 2011 Report Posted December 28, 2011 Jag har haft både SOG paratool (tror jag den heter, det var typ 10-15 år sedan) och gerber 300, men inte varit nöjd alls. Nu har jag haft en Leatherman Charge med titanskaft (tror den heter xti?) i över ett år och är toknöjd! Jag köpte den med fodral och en liten leatherman diodficklampa (1 st AAA-batteri), och den är alltid med på jobbet, i skogen, i uniformen och väldigt ofta annars också. Superkvalitet på allt, Låsningar på alla verktyg, en bitsats som räddat mig många gånger, och knivblad som är lätt att hålla mycket skarpt. Suveränt att alltid ha en ficklampa med sig också! Tror alltihop kostade ca 1100 med tull och allt, inköpt på ebay. I sverige kostar motsvarande ca 2500 kr! Jag köpte nyligen till fler bits, så nu har man diverse torx, insex och philipsbits så klarar man nästan vad som helst. Totalt McGyvermässigt alltså!!! Quote
5020 Weiström Posted January 23, 2012 Report Posted January 23, 2012 mina mså tankar om detta sköna ämne. mora 2000 är en bra basic-kniv, har själv två st. gratis e gott :P det är i mina ögon bra kniv att börja med. ha när man lär sig hur mycket man använder kniven/knivarna, och vad man använder den/dom till. till att börja med har själv sen ett tag nu sneglat lite på andra knivar och samtidigt tanken/viljan att höjja mig några hack samtidigt. har sen jag såg den första gången varit väldigt svag för fällkniven F1, så en sådan lär det nog bli till byxbältet. sen en ordentligt fällkniv av modell bättre kvalisort att ha i västen tillsammans med en multitool. samt ha kvar en 2000 i västen som slit å släng kniv. använder inte kniv så mycke i vardagen, utan det blir på de få övningarna per år i HV. så i mitt tycke så känns det lite overkill med en kniv modell sörre, när man använder kniv "så" ofta stora- nja,nje! många-jepp :P sån e jag, å så tänker jag Quote
Bamse Posted February 23, 2012 Report Posted February 23, 2012 har sen jag såg den första gången varit väldigt svag för fällkniven F1, så en sådan lär det nog bli till byxbältet. sen en ordentligt fällkniv av modell bättre kvalisort att ha i västen tillsammans med en multitool. samt ha kvar en 2000 i västen som slit å släng kniv. Har säkert skrivit detta förut men personligen tycker jag det är en konstig tanke att köpa en F1 som är dyr pga att den tål nästan allt och sedan ha en slit och släng kniv som garanterat är den som kommer användas mest. Jag köpte en F1 för att den kan jag använda till allt och jag behöver inte vara onödigt rädd att den ska gå sönder. Har man en slit och släng kniv så är jag rädd att F1 kommer att användas för att smöra mackorna och slit och slängkniven till allt annat. Jag kör på F1 (tidvis på stridsvästen) (hållt bra sedan 96) med en Leatherman och en fällkniv i byxfickan (först en enkel EKA men efter att ha pillat på 2Sharps leksaker så har det blivit en Emerson CQC 7 och nu senast en CQC 10.) F1 Zytel är som gjord att användas till Stridsväst 2000, tycker åtminstone jag..... Våga använd din F1! Det är den gjord för! 1 Quote
5020 Weiström Posted May 16, 2012 Report Posted May 16, 2012 Är det någon som har en recension på fällknivens PRK. står i valet och kvalet mellan en sån eller F1. Quote
Bamse Posted May 16, 2012 Report Posted May 16, 2012 (edited) http://www.utrustnin...189e4dfbfc0727chttp://www.utrustnin...pic.php?t=20196Jag är jättesvag för Fällknivens utbud men rent allmänt så skulle jag aldrig ha sågtandad egg på min fixedblad "skogskniv".Där faller PRK direkt för mig.Hade jag haft andra syften med min "huvudkniv" än skogen så känns PRK som en vettig kniv tillsammans med en fällkniv med vanlig egg......Jag har bara klämt på en PRK lite snabbt men haft en F1 i över 15 år och blev helsåld på F1 direkt när jag kände på den. Inte alls samma känsla på PRK, "ligger" inte lika bra i handen som F1 (dock känns det inte dåligt eller konstigt på något sätt men jmf med F1)Men jag tycker också det är viktigt att man trivs med sin kniv och inte vad andra tycker om den så känn på båda och ta den som känns bäst!Hmmm..... En PRK till stridsvästen och min CQC10 i fickan när jag går i sjv-befattningar.... Och en A2 till stridsäcken....Måste köpa.... ........................... ;)Edit: Döpt om kniven....Edit2: Glömde ju lite kommentarer. Edited May 16, 2012 by Bamse Quote
Recommended Posts