Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Lite tråkigt att det inte går att föra en vettig diskussion med vedspäntarna.

Just sådana kommentarer brukar oftast inte komma i från folk som själva har tillfört så mycket i den "vettiga diskussionen" ..........

Bamse / Striderlös .....

Edit: Hjärnsläpp....

Edited by Bamse
Posted

Jag är trött på den här typen av diskussioner men jag kan inte låta bli ändå.

Att något är bäst är något helt subjektivt, det är hur du upplever det och vad du tycker som avgör vad som är bäst för dig osv.

Fakta: Moraknivar är rakbladsvassa.

Moraknivar är billiga.

Moraknivar går sönder.

Fakta: Fällknivenknivar är rakbladsvassa

Fällknivenknivar är dyrare än Moraknivar.

Fällknivenknivar går sönder mindre än Moraknivar.

Fakta: Striderknivar är rakbladsvassa.

Striderknivar är dyrare än Fällknivenknivar.

Striderknivar går sönder mindre än Fällknivenknivar.

Detta är fakta som är oomkullrunkeliga, empririska och mätbara.

Vilken som är bäst?

Helt subjektivt.

Posted

Istället för att svamla och dra en tråkig diskussion vidare kastar jag glatt in några bilder på några av mina, obekväma och oanvändbara knivar!

Håll till godo...

vast008lo8.jpg

Strider EB-S samt Strider DB-NM-GG.

vast009ws5.jpg

Strider EB-S.

vast010sp4.jpg

Strider DB-NM-GG (troligen en av de snyggaste Striders ever..) ;)

vast012bn4.jpg

Emerson CQC-6, en designmässig milstolpe och dessutom en förbannat skön kniv... snygg också :)

AW satte huvudet på spiken: "Vilken som är bäst? Helt subjektivt."

Posted

Stiligt Brorsan!

Du har nog troligen dom snyggaste knivarna gjorda av Mr Strider o Mr Emerson!

Är inte avis alls på dig. Inte alls :)

Posted
Istället för att svamla och dra en tråkig diskussion vidare kastar jag glatt in några bilder på några av mina, obekväma och oanvändbara knivar!

Håll till godo...

Strider EB-S samt Strider DB-NM-GG.

Strider EB-S.

Strider DB-NM-GG (troligen en av de snyggaste Striders ever..) ;)

Emerson CQC-6, en designmässig milstolpe och dessutom en förbannat skön kniv... snygg också :unsure:

AW satte huvudet på spiken: "Vilken som är bäst? Helt subjektivt."

Jag har ett svagt minne av man bara behövde ha EN kniv när man hade strider knivar!?

Citera INTE en massa bilder!!!

/Blågul

Posted
Jag har ett svagt minne av man bara behövde ha EN kniv när man hade strider knivar!?

Citera INTE en massa bilder!!!

/Blågul

Man tycker att en så pass vuxen person borde förstå att ett inlägg BÖR tillföra något till ämnet.

Detta inlägg är endast ett försök att skapa oreda och gräl.

Detta beteende genererar endast en varning om det fortgår.

Posted
Stiligt Brorsan!

Är inte avis alls på dig. Inte alls :surprise:

Tack mannen :banghead: Du vet att du får känna på den så mycket du vill... ;)

Posted
Stiligt Brorsan!

Är inte avis alls på dig. Inte alls :)

Tack mannen 8-/ Du vet att du får känna på den så mycket du vill... ;)

<ot>

:banghead: Ehrm vi pratar fortfarande om knivar va *kollar* :surprise:

</ot>

vackra välanvända saker där tvåvass

Posted (edited)

Hahaha ja det handlar om knivar :banghead:

Tack gubben ska definitivt känna på dom nästa gång!

Edited by Trident
Posted
@Major Pain: Om man nu är intresserad av knivar varför ska man bara ha en?

Bra fråga!

Jag har själv några hundra men jag brukar max ha 2 på mig.

Posted

Jag letat efter en speciell kniv men mitt sökande är fruktlöst.

Jag ute efter en kombination av tvåeggad stridskniv som har ett handtag som funkar som knogjärn.

Är det ngn som sett en sådan modell?.

Posted
Jag letat efter en speciell kniv men mitt sökande är fruktlöst.

Jag ute efter en kombination av tvåeggad stridskniv som har ett handtag som funkar som knogjärn.

Är det ngn som sett en sådan modell?.

Tror att Randall har gjort nåt sånt, annars är det en kniv i samma stuk som hans.

Posted

Denna duger fint för mig.

swedishknife.jpg

Swedish Military Knife:

Top quality - made in Sweden. Weighs only 0.097kg ! Very sharp 10 cm blade, made from the finest Swedish Carbon Steel. Olive drab, non - slip 10.5 cm long handle with lanyard loop in pommel. Olive drab plastic sheath with 4cm wide belt loop. Sheath also incorporates circular cut out so knife can be hung from a medium, or large size PLCE Smock button or similar, which also allows flexible movement of knife sheath.

Prices:

Swedish Military Knife £6.99

http://www.sasskit.co.uk/

Posted (edited)
Perfekt..var kan man köpa en sådan?

Detta måste ju verkligen vara den ultimata stridskniven...

Allt är ju upp till brukaren,hans behov och tekniker. Jag varken vill eller kan hävda att jag ägnat så mycket tid åt strid med kniv, men jag är av den åsikten att knogjärnet hämmar då man blir låst i hammar- eller ishacka-grepp.

Den ultimata stridskniven i min mening är den som man faktiskt bär med sig och som man är kapabel att hantera. Men den design som jag tror mest på, och som har visat sig fungera väl är Fairbairn-Sykes fighting knife. Den kniven är ingen brukskniv, utan den är designad enkom för att stickas med, och dess tunna blad gör t.o.m. att den ter sig skör, så sannolikheten att man bär med sig en sådan är väl inte så stor. (den har även en slagknapp i botten). Designen återfinns även i Gerbers Mark II.

Detta kanske inte är trådens huvudsyfte, men det är en åsikt. :Malaj:

EDIT: Länkar till Wikipedia då jag är trött och lat

Edited by Sytare
Posted

Jag tittar in lite då och då på detta forum och ibland blir jag en aning förvånad över diskussioner om knivar, överlevnad och vilken kniv som är bäst.

Man måste vara medveten om att vi alla har olika erfarenheter och olika kunskapsnivå. Kombinera detta med att vi också lever våra liv på olika sätt så finns det ett antal miljoner olika kombinationer av erfarenheter. Ingen av oss har samma erfarenheter, vi har alla olika kunskapsnivå och vi lever våra liv olika. Våra händer är inte ens i samma storlek…

Det finns ingen kniv som är bäst eller sämst. Det finns en kniv som är bäst för mig, med min erfarenhet, med mitt sätt att leva, med min storlek på höger hand och med min kunskapsnivå. Den kniven kanske inte passar perfekt för någon annan än just mig.

Jag tror att man skall ha respekt för traditioner beroende på att traditioner är något som förs vidare beroende på erfarenheter från tidigare släktled. Vår ”standardkniv”, alltså den kniv som vi ärvt från våra förfäder, har funnits i ca 3000 år. Den är alltså inte tillkommen av en tillfällighet. Ett antal miljoner män har använt den i sin dagliga gärning, även i överlevnadssituationer, under 3000 år och ansett den vara ok. Då är den ok. För vårt klimat och våra förhållanden. I vår fred och i alla våra krig.

Vår standardkniv är en multi tool. Under många tusen år arbetade man med flintskärvor. En med rak egg, en med böjd egg och en som var spetsig. När bronset kom smidde man den första ”multitoolen”, ungefär vår typ av standardkniv. Det var så länge sedan att vi glömt det. För oss är en kniv bara en kniv. Men kniven är faktiskt en multi tool, man kan skära med den raka eggen, flå med buken, och sticka med spetsen.

Nåväl, tiden går och utvecklingen står aldrig stilla. Min farfar öppnade älg med sin kniv, min pappa öppnade brev med sin, själv öppnar jag Email…

Överlevnad… hur många av er här har varit i en allvarlig överlevnadssituation där er överlevnad absolut till 100% berodde på att ni hade en kniv med er? Knappast någon tror jag. Om jag har fel, (förlåt i så fall) så inte berodde det på att kniven hade ett speciellt märke…

Om en kniv går sönder när man använder den så beror detta på två saker, tillverkningsfel eller användarfel.

Detta på samma sätt som att det aldrig är halkans fel att bilar krockar, det är alltid någon av förarnas fel. Någon av dem körde över sin förmåga eller över bilens utrustning. Om det var extra halt, så skulle förarens erfarenhet ordna så att bilen inte kördes den dan. Några undanflykter finns inte.

Det gäller även knivar.

Jag har träffar regelbundet massor av ”knivfolk”, tusentals varje år. Allt från oerhört kunniga och erfarna till dem som jag kallar knivfreaks. (knivfreaks - det är dom som stolta visar upp 3-4 stridsknivar( som dom alltid bär på sig) och berättar för mig hur bra dom funkar för fjällvandringar, eller, visar upp en hemmagjord häftig kniv gjord av bladfjädrar, en halvmeter lång, fortfarande rostig, och som säger att den är rakbladsvass, ”just nu lite slö bara… men det blir bättre när jag härdat den”)…

Jag tror att jag sett det mesta, slipat det mesta, stött på de flesta typerna (ibland blir jag fortfarande lite överraskad men det blir allt mer sällan nu för tiden).

En sak har jag lärt mig under årens lopp. De som fortfarande använder kniven till vad den är avsedd för, allihop använder vår gamla standardkniv. Jag har aldrig sett någon av dem använda någon annan typ av kniv. Det berättar något. Likaså att vår standardkniv har använts i över 3000 år.

Jag tror inte att någon idag, med värdigheten i behåll, kan säga att just hans kunskap ligger på en högre nivå än 3000 års utveckling och användning i en mycket rå och hård verklighet.

Jänkarna brukar vara fulla i faan. Dom säger att det finns tre sorters människor:

1, de som ser till att saker händer

2. de som ser på när saker händer

3. de som frågar: vad var det som hände?

All erfarenhet säger att det oftast är nr 3 som hamnar i överlevnadssituationer - och först efteråt kommer de på att de var i en…

Thomas

Posted
Denna duger fint för mig.

(bild borttagen)

Swedish Military Knife:

Top quality - made in Sweden. Weighs only 0.097kg ! Very sharp 10 cm blade, made from the finest Swedish Carbon Steel. Olive drab, non - slip 10.5 cm long handle with lanyard loop in pommel. Olive drab plastic sheath with 4cm wide belt loop. Sheath also incorporates circular cut out so knife can be hung from a medium, or large size PLCE Smock button or similar, which also allows flexible movement of knife sheath.

Prices:

Swedish Military Knife £6.99

http://www.sasskit.co.uk/

Inget fel på kniven, men jag vill höjja ett varningens finger för slidan! Bältesöglan (och hela slidan) är tyvär gjord i en plast som är kännsligt för stötar och temperaturpåfrestningar vilket kan resultera i en tappad kniv. jag har själv upplevt detta genom att jag fann bältesöglan i bältet utan kniv och slida. Visst hade jag kunnat vara mer försiktig när jag satte mig ned, och alltid försökt ha koll på kniven. Men i min värld får en sådan sak inte hända! Allra minst på en kniv som ska hänga ed under strid.

Nu hade detta kunnat bero på att just min slida var ett söndagsex men jag har sett samma fenomen på 5 slidor av samma modell sedan dess!

Kniven i sig ser jag dock inget större fel på, nu råkar ju jag även gilla mora 2000 så min åsikt delas nog inte helt av samtliga men det är mina 5 ören iaf.

Posted

Jag har samma erfarenhet av just den knivslidan. Tog av mig ryggsäcken, som fastnade i knivhandtaget och den vikten bröt slidan mitt i tu. Ingen fantastisk inledning på ett soldatprov, men alltid lär man sig något...

Posted
Inget fel på kniven, men jag vill höjja ett varningens finger för slidan! Bältesöglan (och hela slidan) är tyvär gjord i en plast som är kännsligt för stötar och temperaturpåfrestningar vilket kan resultera i en tappad kniv. jag har själv upplevt detta genom att jag fann bältesöglan i bältet utan kniv och slida. Visst hade jag kunnat vara mer försiktig när jag satte mig ned, och alltid försökt ha koll på kniven. Men i min värld får en sådan sak inte hända! Allra minst på en kniv som ska hänga ed under strid.

Nu hade detta kunnat bero på att just min slida var ett söndagsex men jag har sett samma fenomen på 5 slidor av samma modell sedan dess!

Kniven i sig ser jag dock inget större fel på, nu råkar ju jag även gilla mora 2000 så min åsikt delas nog inte helt av samtliga men det är mina 5 ören iaf.

Jag håller med dig om att slidan inte är vad man skulle önska, dock tycker jag att själva kniven funka fint. Bladet kunde ha varit lite längre så att den kunde användas vid minletarpyssel på ett bättre sätt. Mora 2000 är en funkis kniv men jag saknar fingerstoppen som finns på tidigare nämnda kniv.

Är det något föresten som vet vad kniven (som jag länkade till) heter? Är den FM standard numera?

Posted
Om en kniv går sönder när man använder den så beror detta på två saker, tillverkningsfel eller användarfel.

Eller designfel eller fel i materialval, eller dålig kvalitetskontroll...

Som en parallell till "standardkniven", så om vi (dvs "mänskligheten") alltid skulle vara nöjda med "bra nog" (vilket är lite av jantementalitet) så skulle vi ha lyssnat på Bill Gates när han en gång på 80-talet menade att en PC aldrig skulle behöva mer minne än 640kb, eller en tidigare IBM-chefen som menade att världens totala behov av datorkapacitet skulle uppgå till 3-4 maskiner. Och det kommer alltid att finnas reaktionära personer som vill hävda att skrivmaskinen och brev är "bra nog".

Vi i min bekantskapskrets som sysslar med att utbilda i "ämnet" överlevnad är rörande överens om att samlingsbegreppet som sådant, lätt och oftast blir förfelat (tom förlöjligat) pga sin benämning och det finns få saker som är så "hypat".

Överlevnadsutbildningen syftar till att lära sig några få enkla grundläggande moment (eld, skydd, vatten, navigering och att skaffa föda) och om kroppens reaktioner vid stress, vätskebrist, kyla, hunger, motsv, osv och ytters till att få kännedom om och uppleva hur man själv reagerar och handlar under press och fysiologiska brister - och det är väldigt oglamoröst.

Självklart är en mora troligen "bra nog", både i snickarboa (där jag tycker den kommer till sin rätt) och för att klara sig i skogen, men jag vill ändå mena att man skall ha viss knivvana för att inte förstöra den (känna brister/begränsningar i konstruktionen). Vidare skall man ha en viss "skogsvana" för att inte finna sig i en situation där man av psykiska eller fysiologiska anledningar har begränsad tillgång till det rörliga intellektet och börjar handa sin utrustning fel, dvs utsätta den för felaktigt handhavande och belastningar den inte är avsedd för.

Att välja en något robustare kniv, oaktat märke och utan att någon hävdar att man uppvisar rambotendenser, handlar om att optimera sin situation och på förhand skapa så goda förutsättningar som möjligt; en kniv med ett stål som håller skärpan bättre, har en annan utformning på tången, ett laminerat ämne eller lite grövre godstjocklek än 2½ mm eller både och... Samt att en kniv som funkar under 2/3 av året möjligen uppvisar vissa brister under vinterförhållande.

Men allt faller tillbaka på vad man skall göra och hur man arbetar med kniven.

Observera att jag i mångt och mycket resonerar utifrån principen "en kniv" - redundans är inte en "lyx" jag kan unna eller förvänta mig.

Etnoligiska paralleller mellan stenålders- och nutidsmänniskan är intressanta i flera sammanhang (och effektiva till att "plocka ner folk på jorden"), men långt ifrån något som ensamt är dimensionerade eller som allenarådande sanning i den enskildes, förhoppningsvis förnuftiga, knivval.

Posted
Jag håller med dig om att slidan inte är vad man skulle önska, dock tycker jag att själva kniven funka fint. Bladet kunde ha varit lite längre så att den kunde användas vid minletarpyssel på ett bättre sätt. Mora 2000 är en funkis kniv men jag saknar fingerstoppen som finns på tidigare nämnda kniv.

Är det något föresten som vet vad kniven (som jag länkade till) heter? Är den FM standard numera?

Det är en Frosts 760 (kolstål, till skillnad från 780), tror inte att den är standard, iaf var den inte det för 2 år sedan. Har hört om folk som fick tilldelat denna, Mora 2000 och själv fick jag 746 (Mora of sweden), som för övrigt var ganska kass till det mesta och byttes snabbt ut mot Mora 2000 och något senare en Fällkniven F1.

Posted

Överlevnadsutbildning är mycket bra, alla borde gå en sådan. Både för sin egen del och för att kunna hjälpa sina medmänniskor. Någonstans inom mig känns det som att det egentligen är en skyldighet att skaffa sig kunskap att överleva.

Standardkniven är inte en Mora. En Mora är en kniv för snickare och för människor som bearbetar trä på olika sätt, till detta är en Mora utmärkt. (Moraknivar kan naturligtvis användas till mycket mer än så, det är bra knivar).

Vad är då standardkniven? Den är egentligen flera knivar (+ en liten yxa). Enkelt beskrivet:

1. en kniv med ca 10 cm blad, 2-3 mm tjockt, rak eller något konvex egg, större buk än på en standard Mora samt en vass spets.

2. en huggkniv för kraftigare arbeten. (i grunden den Forna vikingatida stridskniven)

3. En mindre fällyxa med konvex egg.

(De tre eggverktygen kan kombineras på olika sätt, allt efter behov).

Kombinationen löser alla problem i vårt klimat.

Grunden är naturligtvis knivkunskap. Vilken av verktygen jag skall använda till vilket jobb.

Dagens nya stålsorter och vår annorlunda livsstil och kunskapsnivå sätter indelningen ovan lite ur bruk. Man kan idag kombinera de två knivarna till en kniv - som är lite större än kniv 1 och lite mindre än kniv 2.

I Finland har man traditionellt tre standardknivar, puuko, leuko och hukari.

Puuko är i grunden vår kniv 1, hukari är kniv 2, en huggare. Vad man i Finland kallar leuko är en storlek mitt emellan dessa två knivarna, en kniv med blad på ca 12-15 cm samt med lite tunnare blad än en huggare.

Alltså, grunden är fortfarande det jag skrev i förra inlägget. Jag väljer en kniv som passar mitt sätt och mitt behov av knivar – utifrån min kunskap och erfarenhet.

Man skall inte banka med hammare (sten, vedträ osv) på knivnacken, behöver man detta så har man fel kniv till rätt jobb – och då brukar knivarna förr eller senare gå sönder, böjas, deformeras eller få eggskador. Det handlar alltså om att veta sina behov och skaffa sig en kniv som håller för dessa behov. Behöver jag banka på knivens nacke behövs alltså en lite större och tyngre kniv än den jag har. Enkelt.

Att jämföra med olika kulturer och tidsåldrar är enligt min mening alltid förnuftigt då det kräver en viss eftertanke hos läsaren. 3000 års erfarenhet är inte något man bara skjuter åt sidan, då förnekar man sina förfäders intelligens - och därmed sin egen.

Men tidigare erfarenhet kan i viss mån ersättas med nya material och nya levnadsförhållanden – i alla fall delvis.

Men uppriktigt sagt, vad är skillnaden i behov av knivens design mellan Carl XII Karoliner och dagens soldater? Jag ser ingen större skillnad mer än att Karolinernas användning av knivens mångsidighet vida överstiger vår tids användningsområden.

Alltså, jag är ingen motståndare till någon kniv. Jag favoriserar inte heller någon kniv.

Enligt min erfarenhet löser kniv 1 och 2 (samt den lilla handyxan) alla problem som uppstår i ett normalt vildmarksliv. Dagens stålsorter medför att en bra kniv för många kan vara typ en Finsk leuko, alltså ett mellanting mellan kniv 1 och 2 – men – man måste då veta att små petiga jobb med spetsen blir svårare att utföra liksom verkligt tunga jobb som kommer att ta längre tid att utföra.

Sammanfattningsvis har vi i grunden samma uppfattning i frågan enligt min uppfattning, detaljer kanske skiljer men helheten tror jag att vi är överens om.

Bill Gates var, och är, en innovatör. Även sådana har fel ibland, kanske oftare än vad andra människor har fel. Att tänka nytt innebär att man, just då, bryter mot allt gammalt tänkande. Gör man detta så saknar man referenspunkter. Det innebär att man kan tänka fel. En innovatör har oftast även förmågan att inse sina misstag och att utifrån sin erfarenhet (sina misstag) åter tänka nytt.

(Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme)…

Även jag har haft fel. 1 gång, det var 1963. Men då erkände jag att jag hade fel. Det visade sig senare att jag ändå hade rätt, så det var själva erkännandet som var fel… :)

Thomas

Posted

Thomas,

Tack för ett kanoninlägg! Tråden tog just en betydligt mer givande och nyanserad väg.

BTW... Slutklämmen är exakt något min far skulle kunna ha sagt!