M00nStalker Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 Är inte huvudsaken att kniven håller sig vass, eller? Och att den är säker, glidskydd osv? Nej, inte nödvändigtvis. Skärpevarakatighet är oftast viktigt, men ibland kan andra faktorer vara viktigare, exempelvis rosttröghet eller stryktålighet (fast då bör man använda saker som är gjorda för det). Med glidskydd antar jag att du menar parerskydd och val av skaftmaterial, personligen hatar jag parerskydd eftersom de är i vägen och inte fyller någon funktion om man inte tänkt att köra in kniven i däck och/eller människor. Det ger en falsk känsla av trygghet, parerskyddet skyddar inte mot de vanligaste skadorna, de som hamnar på den handen man inte har kniven i (vanligtvis, och i mitt fall, vänster). Skaftmaterialen är desto viktigare, själv tittar jag inte ens åt de, på vissa ställen, så populära "sameknivarna", de har vanligtvis trä, ben eller läderskaft (eller en kombination) och är ofta farligt hala, så nu kan traditionalisterna börja prata om att jag inte kan använda kniv och de andra argumenten ("men det är ju naturmaterial, det är bra för naturen") som brukar komma om man säger något liknande. Quote
Fk. Ister Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 (edited) Omfattande ämne detta. Det mesta har säkerligen sagts men jag kan inte hålla mig... Som jag ser det finns det en rad faktorer att ta hänsyn till när man väljer kniv. 1 Överlevnad Man vet ju aldrig på förhand hur situationen kommer att se ut. Således bör de redskap man bär med sig vara användbara till många olika saker. Dessutom måste man beakta risken att bli av med viss utr så det kan vara bra att ha med sig flera knivar burna på olika ställen på (eller i ) kroppen. Alltså: det går inte att förutsäga exakt vad som är ändamålsenligt och sk "redundancy" är viktigt. 2 Strid Ska man använda kniven till att döda fiender med är det nog viktigare att man tillägnat sig goda färdigheter i att döda med kniv än hur själva kniven ser ut. Dock kan det vara trevligt med icke reflekterande blad, bra balans samt att kniven inte går av om man skulle råka hugga i ett revben eller en fältspade. 3 Rensa fisk, storvilt etc Här vet man ju hur kniven bör vara konfigurerad för att fungera. Skaffa en flå- eller fiskkniv eller vad de nu är som behövs. 4 Nyttjande innom ramen för försvarsmaktens verksamhet Ska man ha kniven med ut på övning med hv el motsv. så finns en rad andra faktorer att ta hänsyn till. Användningsområdet kan man ju veta lite om på förhand beroende på övningens natur. Det är sällan en nackdel att kniven är lätt. En rejäl SRK, fällkniven eller nåt liknande kan väga som 2-5 moraknivar. Kanske är det då bättre att ha 5 mora med sig pga "redundancy", se ovan. Dessutom gråter man mer om man tappar en dyr kniv än en mora. Sedan har vissa förband en mkt restriktiv hållning till sådant som kan sortera in under begreppet "Ramboism". Många tycker att det är provocerande och oproffsigt med stora dyra blånerade tantos och annat esoteriskt. En mora i bältet kan göra det lättare att få kompisar. Själv har jag haft lite olika knivar med mig ut. De flesta billiga. Oftast har jag bara med mig en Victorinox och en mora. Dyra knivar har jag slutat med efter att ha tappat en för mycket i busken och sedan jag kommit fram till att jag ser töntig ut med en stor dyr kniv hängande i bältet. Under GU (K4) hade jag en röd mora (tilldelad mtrl) och min egen SwissChamp på övningar. Moran funkade till allt man behövde en kniv till i skogen. Dock bröt jag en morakniv en gång när jag skaffade granris till en snögrop. Stålet i dem kan bli aningen sprött vid 45 minusgrader visar det sig. Som mest har jag numera med mig en Mora 2000, en leatherman wave och en Opinel nr10. Edited April 12, 2007 by Fk. Ister Quote
martinator Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 Om du är ute på en mil.övning eller försöker överleva så skiter nog de allra flesta i om deras kniv fixar några extra polare. Det är inte därför du köper en kniv, för att fixa polare, om så är fallet bör man nog överväga att byta hobby. De flesta vill bara att kniven ska fungera till det den är avsedd för, samt var funktionsduglig när den behövs. Därför ska man köpa bra knivar, som ofta är ganska dyra. Kan man inte hålla ordning på sin utrustning så ska man nog överväga att inte ha någon. Menar du på fullt allvar att man ska köra upp en kniv i arslet varje gång man ska på HV-övning? I fall man missar bussen hem, från vilken man glömt lasta ur ryggan, och är i desperat behov av kniv. Läs hela tråden, det finns ett par personer med riktigt stor insikt i knivar, deras funktion och användningsområde. /martinator som nog kommer att köpa en tung dyr bra kniv som funkar när det behövs. Har lekt färdigt med moraknivar... Quote
Stocken Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 Hej Fk. Ister! Var finns Opinel nr 10 att köpa? Pris? Jag sökte nyss på Altavista men jag hittade inget där. /Stocken Quote
herman30 Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 Härifrån har jag handlat ett par opinel-knivar. http://www.opinel-musee.com/uk/idx_magasin-uk.htm Quote
Fk. Ister Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 Om du är ute på en mil.övning eller försöker överleva så skiter nog de allra flesta i om deras kniv fixar några extra polare.Det är inte därför du köper en kniv, för att fixa polare, om så är fallet bör man nog överväga att byta hobby. De flesta vill bara att kniven ska fungera till det den är avsedd för, samt var funktionsduglig när den behövs. Därför ska man köpa bra knivar, som ofta är ganska dyra. Kan man inte hålla ordning på sin utrustning så ska man nog överväga att inte ha någon. Menar du på fullt allvar att man ska köra upp en kniv i arslet varje gång man ska på HV-övning? I fall man missar bussen hem, från vilken man glömt lasta ur ryggan, och är i desperat behov av kniv. Läs hela tråden, det finns ett par personer med riktigt stor insikt i knivar, deras funktion och användningsområde. /martinator som nog kommer att köpa en tung dyr bra kniv som funkar när det behövs. Har lekt färdigt med moraknivar... Haha, Om du behöver köra upp en kniv i röven vet bara du. Det snackas en del om överlevnad i samband med knivar. Min poäng är att man inte så noga kan veta vari en överlevnadssituation kommer at bestå. Missar man bussen behöven man nog ingen kniv öht. En mobiltelefon är troligen bättre i det läget. Men om du befinner dig i en krigshärd kan det finnas andra scenarier att planera för. Inte för inte har det konstruerats div överlevnadsprylar som är avsedda att sväljas vid tex ett tillfångatagande. Blir du av med din SRK så är en liten pennkniv bättre än ingenting, i många lägen. På de mil.övningar jag deltagit i har det aldrig behövts mer kniv än en mora (på de flesta har det inte behövts någon kniv alls). Klart att det även funkar med något dyrare och häftigare i de flesta fall. Men vad spelar det för roll? Vill man ha "bra grejjor" så är det klart att man kan spendera hur mycket pengar som helst. Jag blir dock inte så impad av dyra och bra grejjor helt enkelt därför att det är ganska självklart att man kan ha högre förväntningar på en pryl som kostat 3000:- än på motsvarande budgetpinal för 150:-. Det är väl för f-n ingen konst att tillverka en bra kniv om den får kosta hur mycket som helst. Att tillverka dugliga knivar för kring hundralappen däremot... Man kan ha intressen av saker för andra anledningar än ändamålsenlighet och jag ser inget fel i det. Knivar kan vara vackra, ligga bra i handen, hålla extremt hög kvalitet ur olika aspekter etc. Men ändamålsenligheten har med ändamålet att göra också och då kan en billig kniv göra jobbet lika bra (beroende på vilket "jobb" det handlar om). När det gäller "Ramboism" så är det ett faktum att många befäl tittar snett på stora dyra knivar. En kniv som du inte får ta med ut på övningen gör ingen nytta på den övningen. Quote
Fk. Ister Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 Hej Fk. Ister! Var finns Opinel nr 10 att köpa? Pris? Jag sökte nyss på Altavista men jag hittade inget där. /Stocken Ring å kolla med Jary: http://www.jary.se/ Han är den enda jag kan hitta som säljer andra opinel än No 8 i Sv nu. Själv köpte jag min för länge sedan på Naturkompaniet. Quote
Sytare Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 (edited) När det gäller "Ramboism" så är det ett faktum att många befäl tittar snett på stora dyra knivar. En kniv som du inte får ta med ut på övningen gör ingen nytta på den övningen. Vad är det för dj-vl* omyndigförklarande? Hur motiveras sådana dumheter? Jag kan acceptera att man inte uppmuntrar värnpliktiga att lägga sina surt förvärvade dagersättningar på en stor och fin k iv när de knappt kan hantera en mora, och kan avrustas vilken dag som helst p.g.a. skador m.m., men vuxna människor? Edited April 11, 2007 by Sytare Quote
Krook Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 När det gäller "Ramboism" så är det ett faktum att många befäl tittar snett på stora dyra knivar. En kniv som du inte får ta med ut på övningen gör ingen nytta på den övningen. Vad är det för dj-vl* omyndigförklarande? Hur motiveras sådana dumheter? Jag kan acceptera att man inte uppmuntrar värnpliktiga att lägga sina surt förvärvade dagersättningar på en stor och fin k iv när de knappt kan hantera en mora, och kan avrustas vilken dag som helst p.g.a. skador m.m., men vuxna människor? Det är ett faktum att flera förband (bl.a. i US) har begränsat storleken på knivar, i syfte att personalen ska se mindre hotfull ut normalt. Jag kommer inte ihåg vilka bladlängder man har accepterat men vid något förband har S1:an varit nära att utestängas pga. sin storlek. Omyndigförklarande? Inte alls, utan helt enkelt en fråga om vilka signaler som man väljer att sända ut och hur man tolkar signalegenskaperna i viss utrustning. Saker som du kanske skulle häpna över (något OT men ger perspektiv i knivfrågan): -Håret får inte vara för långt - ovårdat -Håret får inte vara för kort - Nassevarning -Knivblad får inte vara längre än 13cm - För hotfullt/"Ramboism" (bladlängden ett exempel) -Ej spegelglas i solglasögon - Man ska kunna se varann i ögonen -Ej solglasögon alls - Se ovan -Reglerade baskerstuk - uniformt -Ej för uttvättade baskrar - Ser ovårdat ut (har mig veterligen aldrig efterlevts dock) - mm mm /K Quote
rhdf Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 Sen när blev "dyr" kniv samma sak som STOR kniv ? många av de knivar som på senaste sidorna "dissats" är i samma storlek som tex en mora2k <generalisering> sen att 99% av alla som aldrig ägt/brukat en kniv tror att större=bättre är en annan sak </generalisering> Quote
Fk. Ister Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Sen när blev "dyr" kniv samma sak som STOR kniv ?många av de knivar som på senaste sidorna "dissats" är i samma storlek som tex en mora2k <generalisering> sen att 99% av alla som aldrig ägt/brukat en kniv tror att större=bättre är en annan sak </generalisering> Stor kniv= Rambovarning Dyr kniv= Möjligen onödigt Stor och dyr kniv= ...ja du fattar Desutom kan små knivar med tandad egg, svart blad, tveeggat blad, cammomålning, tufft namn etc även anses vara Rambo. Jag säger inte att det är bra att det är så men faktum är att många människor provoceras av sånt som ovanstående och ingår man i en organisation som har vissa normer så får man väl anpassa sig lite. En del normer är korkade, tex fanns det när jag gjorde GU på vissa plutoner ett förbud mot myggnät eftersom det såg ludermässigt ut . Detta i norrlands inland ! När det gäller knivar i det militära gör man en avvägning mellan användbarhet och provokationsfaktor. Sedan är det givetvis viss skillnad på en hemvärnsövning och en mission i Afganistan. Quote
rhdf Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Stor kniv= RambovarningDyr kniv= Möjligen onödigt Stor och dyr kniv= ...ja du fattar Sen kanske man skall reda ut vad som är dyr kniv? allt som kostar mer än en mora 2k? Personligen är det största jag har en fällkniven F1, vilket måste vara klart godkänd inom FM eftersom stridspiloterna har den ;) och ja den är dyrare än en morakniv, men å andra sidan har jag slutförbrukat moraknivar för X hundra kronor under den tid jag haft min F1oc då har jag inte använt dem till nåt annat än att karva i trä/gips mm mm, dvs det en mora SNICKAR-kniv är gjord för mina 2 pesetas i mora VS varendaknivivärldensomärdyrare debatten Quote
Fk. Ister Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Sen kanske man skall reda ut vad som är dyr kniv?allt som kostar mer än en mora 2k? Personligen är det största jag har en fällkniven F1, vilket måste vara klart godkänd inom FM eftersom stridspiloterna har den ;) och ja den är dyrare än en morakniv, men å andra sidan har jag slutförbrukat moraknivar för X hundra kronor under den tid jag haft min F1oc då har jag inte använt dem till nåt annat än att karva i trä/gips mm mm, dvs det en mora SNICKAR-kniv är gjord för mina 2 pesetas i mora VS varendaknivivärldensomärdyrare debatten Har du karvat lika mycket trä och gips med din F1 under den tiden? Att F1 är godkänd innom fm är det väl ingen tvekan om. Om den är onödig beror väl på hur mycket och till vad man använder den. Personligen sliter jag inte ut en Mora 2000 på flera år. Ha sönder knivar kan man göra även med riktigt högkvalitativa och dyra sådana. F1an tycker jag både är snygg och verkar vara en prisvärd allroundkniv för den som använder sin kniv ofta och kanske även hårt. När man läser trådar som denna rekommenderas dock ett flertal avancerade/stora/dyra/balla knivar av olika entusiaster utan vidare utförliga motiveringar. Att bara visa en bild, bedyra att den är bra, tala om att stålet är fint, etc duger inte när det handlar om bruksföremål enl min mening. Dessutom tycker jag det är tveksamt att tipsa någon, som vill ha en kniv i det militära, att köpa en SRK el motsv eftersom det inte är säkert att vederbörandes befäl tillåter sådan utrustning. När det gäller pris/kvalitet så kan man inte definiera kvalitet oberoende av tillämpningsområde Quote
rhdf Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Har du karvat lika mycket trä och gips med din F1 under den tiden? Nej, inte gips, eftersom det är sånt man har morakniv till men 10 års regelbundet friluftsliv med relativt mycket späntande av stickor, täljande mm När man läser trådar som denna rekommenderas dock ett flertal avancerade/stora/dyra/balla knivar av olika entusiaster utan vidare utförliga motiveringar. Att bara visa en bild, bedyra att den är bra, tala om att stålet är fint, etc duger inte när det handlar om bruksföremål enl min mening. Dessutom tycker jag det är tveksamt att tipsa någon, som vill ha en kniv i det militära, att köpa en SRK el motsv eftersom det inte är säkert att vederbörandes befäl tillåter sådan utrustning. När det gäller pris/kvalitet så kan man inte definiera kvalitet oberoende av tillämpningsområde jag skulle personligen inte rekomendera någon att köpa en SRK (av flera skäl), främst för att den helt enkelt är för stor för att vara en vettig allroundkniv. När det gäller värnpliktiga så är en mora funkis om man ser till behovet för enskild soldat under GU jag kommer aldrig att rekomendera någon att köpa något som jag själv inte testat under en längre tid det är därför jag oftast rekomenderar just en F1 fast med förbehållet "jag anser att den passar mig" jag som enskild person kan ju inte bestämma vad som passar nån annans händer, användande mm mm enda tillfället jag faktist rekomenderar moraknivar ("scoutmodellen") är just till mina patrullscouter är man 12-13 år och är ute i skogen 2-3 ggr per termin så behöver man inget annat till att börja med men den rådande trenden på flertalet forum är ju numera att klanka ner på alla som inte anser att mora är en god nog kniv för dem och beskylla dem för ramboism, kompenserande av storlek på K*K mm mm. Quote
Rickard N Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Mmmmm, och den rådande trenden här är att alla som undrar om man EGENTLIGEN behöver en kniv för 2000+ blir idiotförklarade utan att någon undrar hur mycket de använder kniven, eller till vad. Så det jämnar nog ut sig. Quote
Fk Satan Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Mmmmm, och den rådande trenden här är att alla som undrar om man EGENTLIGEN behöver en kniv för 2000+ blir idiotförklarade utan att någon undrar hur mycket de använder kniven, eller till vad. Så det jämnar nog ut sig. använda kniven! är du galen! kniven ska bara följa med för att visa hur tuff och smart man är som har den dyraste kniven! men använda den... är du galen pöjk! jag kör med en F1 och den funkar. och den kostade typ 400:- när regementsshoppen hade rea. Quote
Fk. Ister Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Har du karvat lika mycket trä och gips med din F1 under den tiden? Nej, inte gips, eftersom det är sånt man har morakniv till men 10 års regelbundet friluftsliv med relativt mycket späntande av stickor, täljande mm Och redan där inser man ju att det utifrån den erfarenheten inte går att säga något om dessa båda knivars kvalitet, slitstyrka mm i förh till varandra. Du har ju använt dem till helt olika saker och sannolikt olika lång effektiv tid. Förmodligen sliter gips avsevärt mer än trästickor på en kniv tex. När man läser trådar som denna rekommenderas dock ett flertal avancerade/stora/dyra/balla knivar av olika entusiaster utan vidare utförliga motiveringar. Att bara visa en bild, bedyra att den är bra, tala om att stålet är fint, etc duger inte när det handlar om bruksföremål enl min mening. Dessutom tycker jag det är tveksamt att tipsa någon, som vill ha en kniv i det militära, att köpa en SRK el motsv eftersom det inte är säkert att vederbörandes befäl tillåter sådan utrustning. När det gäller pris/kvalitet så kan man inte definiera kvalitet oberoende av tillämpningsområde jag skulle personligen inte rekomendera någon att köpa en SRK (av flera skäl), främst för att den helt enkelt är för stor för att vara en vettig allroundkniv. När det gäller värnpliktiga så är en mora funkis om man ser till behovet för enskild soldat under GU jag kommer aldrig att rekomendera någon att köpa något som jag själv inte testat under en längre tid det är därför jag oftast rekomenderar just en F1 fast med förbehållet "jag anser att den passar mig" jag som enskild person kan ju inte bestämma vad som passar nån annans händer, användande mm mm enda tillfället jag faktist rekomenderar moraknivar ("scoutmodellen") är just till mina patrullscouter är man 12-13 år och är ute i skogen 2-3 ggr per termin så behöver man inget annat till att börja med men den rådande trenden på flertalet forum är ju numera att klanka ner på alla som inte anser att mora är en god nog kniv för dem och beskylla dem för ramboism, kompenserande av storlek på K*K mm mm. Jag tycker bara att man tydligare bör motivera sig om man rekommederar en dyr pryl när det finns avsevärt billigare alternativ. Och, att prata om stålkvaliteter, härdningar mm är ganska meningslöst eftersom kopplingen mellan sådant och den enskildes användning av verktyget är ganska obskyr för de flesta. Nästan lika dåligt är att säga att "denna funkar för mig" om man inte talar om mer exat vad man använder kniven till. Att säga att "min S2 har minsann utstått svår missahndel i 4 år nu och är fortfarande vass" betyder ingenting för mig. Jag vet ju inte vad denna misshandel består i, dessutom är jag inte helt säker på varför man skulle behöva misshandla sin kniv. Men det är just sådant man läser här ovan, plus att man får se lite dräggelbilder på div "kvalitetsknivar". Det finns förvisso undantag. En del skribenter beskriver tex att man kan hugga slanor o dyl med vissa knivar. Detta är exempel på konkret och bra info, liksom att det går att stycka en älg med en Mora2K om man bara tar det försiktigt mot benen. Quote
Furir Razer Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Kan folk inte bara få köra med den kniven dom vill? Hade själv under min GU som vagnschef en mora 2K och en gerber multiverktyg och de räckte då. Men har märkt att ibland behövs kraftigare kniv än mora 2K. Tex när man behöver hugga massa granris till förläggningsplats, visst de går med en vanlig mora men de går snabbare och lättare med en större typ fällkninven A1. Hade de inte varit för att min moras blad ser ut som en banan hade jag nog andvänt den ännu, men nuförtiden brukar de vara A1 och F1 eller WM1 som åker med på övningar. Inte för att jag alltid andvänder A1án men den e väldigt bra att ha när de behövs. Quote
Sir Vival Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Och, att prata om stålkvaliteter, härdningar mm är ganska meningslöst eftersom kopplingen mellan sådant och den enskildes användning av verktyget är ganska obskyr för de flesta.Och vilken typ av argumentation menar du biter på personer som högtravande menar att man själv vet minsann hur en kniv skall designas och vad som är "bra nog"? Börjar man skärskåda ett ämne till en viss detaljeringsgrad (du kan ju även passa på att notera att detta ämne nu befinner sig på sidan 20 och startade 1½ år innan undertecknad blev medlem) så ökar komplexiteten avsevärt mer än frågeställningen "klarar jag mig med en mora" (annat än ur ett estetiskt perspektiv). Att förstå vad som påverkar knivens "inneboende" egenskaper (materialval, utformning/geometri och ergonomi) och vilket användningsområde den är avsedd för (som även du skriver), är i alla fall för mig rätt mycket viktigare än att komma dragandes med ordbajseri som "rambotendenser", och inte minst att vara fri från förutfattade meningar om "hur något SKALL se ut" (dvs estetik). För mig är "överlevnadskniven" synonymt med den kniv jag har till uniform/motsv, duger den inte till mina tänkta och invanda användningsområden, så duger den heller inte som "soldatkniv" (vissa sådana, tex Glock FM78 är inte speciellt lämpade i en överlevnadssituation, men duger). Uppfyller kniven kriterierna: - lämplighet för tänkt användning - kvalitet - ergonomi (inkl att inte vara direkt olämplig att hantera säkert) så får kniven vara av vilken modell som helst, tillverkad av vem som och kosta precis hur mycket eller litet som köparen må anse vara ok. Men jag förbehåller mig ändå rätten att ha en avvikande uppfattning till envars knivval. Hur man tex kan välja att släpa runt på något som Mora 2000, som i stort sett är en bit härdad diskbänk, fattar jag inte - jo, jag köpte en 1993 eller något och den tjänar som någon slags allt-i-allo ogräsränsare i trädgården numera... Och hur många (framför allt ägare av Mora 2000) har med sig ett bryne? När det gäller frågan hur användbar en "stor kniv" är (eller om det är en "kåddaförlängare"), så har min sambo som är lärare haft 6-åringar som gjort upp eld med Jukkas och Fällkniven A1, något som jag haft vuxna elever som med nöd (eller faktiskt inte alls) klarat av med valfri morakniv. Och för tydlighets skull, så vill jag tala om att den dyraste/"häftigaste" kniven jag äger, har jag betalt c:a 900kr för (F1 3G). Quote
Pansardvärg Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 (edited) Hammar´n på spiken!!!!....eller hur säger man? Edited April 12, 2007 by Pansardvärg Quote
Krook Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Konstigt att jänkarna gillar Mora 2000 så mycket att de byter bort en hel BDU mot en lätt begagnad Mora!? De hävdar att den är fantastiskt bra på alla sätt och vis. Vad säger det? Att de är okunniga/dumma eller att kniven är bra för soldater eller vad? /K Quote
M00nStalker Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 (edited) Tycker att det säger att de gärna byter till sig något ovanligt mot något de lätt kan få tag i, morakniven är ju faktiskt ok, och den är MYCKET bra för sitt pris, om man kollar på knivar för samma pris på andra ställen så är det hel/halvkassa knivar som inte håller för något alls, vissa undantag finns, exempelvis Opinel som kan betraktas som en fransk morakniv. Edited April 12, 2007 by M00nStalker Quote
Sir Vival Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Konstigt att jänkarna gillar Mora 2000 så mycket att de byter bort en hel BDU mot en lätt begagnad Mora!?De hävdar att den är fantastiskt bra på alla sätt och vis. Vad säger det? Att de är okunniga/dumma eller att kniven är bra för soldater eller vad? /K Kan ju kontra med att jag har sett en jäkla massa amerikanska soldater med Striders på bild, så antingen är dom korkade eller eller så är det en bra soldatkniv... Eller med Gerber, Buck, Kershaw, Benchmade, CRKT, usw! Det kan konstateras (efter ganska kort vistelse på valfritt "amerikanskt" knivforum) att det råder en enorm Mora-hype i USA. Tänker inte ge mig på att dissekera materialval i Mora 2000 och valda designprinciper, jag har redan nämnt nog om vad jag tycker. Quote
Sir Vival Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Detta måste vara en riktig katastrof i mångas ögon, den är stor och kostar 2500,- *huh* vilka rambotöntar med minisnoppar som springer runt med sådant skräp! Quote
Furir Razer Posted April 13, 2007 Report Posted April 13, 2007 Detta måste vara en riktig katastrof i mångas ögon, den är stor och kostar 2500,-*huh* vilka rambotöntar med minisnoppar som springer runt med sådant skräp! För en som inte ser de. Vad är de för kniv? Ser ju rätt ok ut Quote
Fk. Ister Posted April 13, 2007 Report Posted April 13, 2007 Och, att prata om stålkvaliteter, härdningar mm är ganska meningslöst eftersom kopplingen mellan sådant och den enskildes användning av verktyget är ganska obskyr för de flesta.Och vilken typ av argumentation menar du biter på personer som högtravande menar att man själv vet minsann hur en kniv skall designas och vad som är "bra nog"? Börjar man skärskåda ett ämne till en viss detaljeringsgrad (du kan ju även passa på att notera att detta ämne nu befinner sig på sidan 20 och startade 1½ år innan undertecknad blev medlem) så ökar komplexiteten avsevärt mer än frågeställningen "klarar jag mig med en mora" (annat än ur ett estetiskt perspektiv). Att förstå vad som påverkar knivens "inneboende" egenskaper (materialval, utformning/geometri och ergonomi) och vilket användningsområde den är avsedd för (som även du skriver), är i alla fall för mig rätt mycket viktigare än att komma dragandes med ordbajseri som "rambotendenser", och inte minst att vara fri från förutfattade meningar om "hur något SKALL se ut" (dvs estetik). För mig är "överlevnadskniven" synonymt med den kniv jag har till uniform/motsv, duger den inte till mina tänkta och invanda användningsområden, så duger den heller inte som "soldatkniv" (vissa sådana, tex Glock FM78 är inte speciellt lämpade i en överlevnadssituation, men duger). Uppfyller kniven kriterierna: - lämplighet för tänkt användning - kvalitet - ergonomi (inkl att inte vara direkt olämplig att hantera säkert) så får kniven vara av vilken modell som helst, tillverkad av vem som och kosta precis hur mycket eller litet som köparen må anse vara ok. ... När det gäller frågan hur användbar en "stor kniv" är (eller om det är en "kåddaförlängare"), så har min sambo som är lärare haft 6-åringar som gjort upp eld med Jukkas och Fällkniven A1, något som jag haft vuxna elever som med nöd (eller faktiskt inte alls) klarat av med valfri morakniv. Och för tydlighets skull, så vill jag tala om att den dyraste/"häftigaste" kniven jag äger, har jag betalt c:a 900kr för (F1 3G). På vissa biter inga argument alls såklart, men du skriver väl inte bara för deras skull? Dessutom, om man ger sig in i en disskussion så får man väl för tusan vara beredd på sådant. Det är troligen många fler som läser än som skriver i en tråd, så chansen finns att någon kan ha nytta av dina ev sakkunskaper utan att göra väsen av sig. Hår lång en tråd är eller hur länge sedan det var den startades spelar väl ingen roll. Det är kvaliteten på inläggen som avgör om den är läsvärd. Jag har läst igenom hela tråden och detaljeringsgraden har knappast ökat successivt, snarare tvärtom. Det fanns en del intressant i början och mitten från exv EdgePal om knivslipning bla. Annars har det sett ut så här ungefär: ... A: "Detta är en bra kniv: ´Halvdyr kniv´" B: "Mora duger!" A: "Mora är en bit härdad diskbänk som knappt duger till att rensa ogräs" B: "Jag vet minnsann vad jag snackar sådeså å Mora2k är skitbra!" C: "Stålkvalitet bla bla bla, härdning etc, etc... Kolla en bild på vad jag köpte igår!, " D: "Jag hugger slanor (önskar det vore slynor ) med min Strider varje dag sedan 4 år, å den har inte pajjat än" E: "Striders är en enna jädra k-kförlängare" ... Spridda skurar mao. De vettigaste ovan är enl min mening det som sägs av person D, eftersom det är ett konkret exemper på användande och funktionsrelaterad kvalitet. Du skriver att användningsområdet är det viktigaste att ta hänsyn till. Det tycker även jag. Alla kanske inte håller med utan hellre har en snygg, tung eller billig kniv. Sådana preferenser kan man ju inte ställa mot varandra, det blir meningslöst. När du skriver att du behöver en soldatkniv tex så är det säkerligen nog så väldefinierat för dig, men troligen inte för alla, inte ens för alla soldater. Enl min erfarenhet tex behövs sällan någon kniv öht på militärövningar. Det är ganska lätt att låtsas att man pratar om praktisk tillämpbarhet genom att snacka om "en överlevnadssituation" tex. Men Vad menar man egentligen med det? De verktyg som kan underlätta i en nödsituation ser ju helt olika ut beroende på hur själva nödsituationen ser ut. Tänk dig in i följande situationer: 1. Du hotas av ett ungdomsgäng på väg hem på natten. 2. Skeppsbruten sitter du i en livbåt som plötsligt börjar läcka in 1-gradigt vatten. 3. Fasklämd i ett brinnande bilvrak 4. Fastklämd i ett sjunkande bilvrak. 5. Missat sista nattbussen. 6. Låst dig själv ute på sommarstället mitt i vintern. 7. Gått vilse i skogen (eller Amazonas djungler). 8. På utlandsmission, tillfångatagen av guerillagrupp. 9. Strömavbrott, ingen mat hemma, snöstorm ute. 10. Fått sparken från jobbet. 11. Din egen fantasi... Etc, etc. Vad skulle du helst vilja vara utrustad med i var och en av dessa situationer. Svarar du med samma kniv (eller kniv öht) på alla är du förmodligen knäpp (eller ett geni). När det gäller Ramboism så håller jag med om att det är en floskel. Men nu är de flesta av oss här inne en del av försvaret, en organisation som älskar och odlar sina floskler. Man kan ju tycka att det vore bättre om vi slapp dylikt fördomsfullt förtryck mot vår rätt att välja kompletterande utrustning men nu är det som det är. Quote
Gusten Posted April 13, 2007 Report Posted April 13, 2007 (edited) Vilken långkörare den här diskussionen blev... Och mycket för att det finns olika preferenser på val av kniv. Att jag ska hamna i en överlevnadssituation är försvinnande liten. Men jag vill därför av den anledningen inte ha t ex en kniv som jag vet med ganska stor sannolikhet inte håller för den eventuella användningen. Att spänta ved med en mora funkar men den kan gå sönder. Om detta händer ett gäng väringar under sin GU så finns det ju en del mora i gruppen att ta till då en gått sönder. Då jag knatar i skogen så tänker jag inte så mycket på att mitt val av kniv tynger mig nämnvärt vare sig det handlar om priset eller vikten. Den passar helt enkelt min aktivitet i skogen. Då menar jag inte att jag ska fälla mindre träd eller liknande för då hade jag tagit med mig en yxa eller motorsåg. Jag vill ha en kniv som håller att spänta ved med (och då slå med ett annat vedträ). I bältet på övningar sitter en A1 och en Leatherman PST II. Och på fritiden i skogen likaså. A1 kniven må vara stor men inte så att det stör mig. Jag skiter fullkomligt i vilken kniv folk bär omkring på, det må vara deras val. Jag ville ha en bra och stark kniv som jag vet är gjord på så sätt att den med stor sannolikhet kommer att hålla. Att den är dyr, ja, kvalité kostar. Även jag är trött på uttrycket rambokniv och allt annat som kan sorteras därtill. Ang Mora 2000 och amerikaner så är ju "gräset är grönare på andra sidan staketet". På ett annat forum (som handlar om friluftsliv) så är forumsmedlemmarna (engelskspråkiga) lyriska över svensk militärutrustning. Det diskuteras glatt om värmejackan, vindrocken, m/58 och svenska ryggsäckar (35 och 70 L, K). Alltid kul att komma med tips och anekdoter. Fällknivens produkter och moraknivar avhandlas glatt de också. /Gusten Edit: La till en mening. Edited April 13, 2007 by Gusten Quote
Fk. Ister Posted April 13, 2007 Report Posted April 13, 2007 ... På ett annat forum (som handlar om friluftsliv) så är forumsmedlemmarna (engelskspråkiga) lyriska över svensk militärutrustning. Det diskuteras glatt om värmejackan, vindrocken, m/58 och svenska ryggsäckar (35 och 70 L, K). Alltid kul att komma med tips och anekdoter. Fällknivens produkter och moraknivar avhandlas glatt de också. /Gusten Edit: La till en mening. Vilket forum är det, länk? Quote
Major Pain Posted April 13, 2007 Report Posted April 13, 2007 Ja jag vågar inte skriva nått mer här egentligen, men det var ju kul att man fick lite medhåll. Det blir gärna så att om man betalar dyrt för en pryl så försvarar man den med en idiots envishet. Lite tråkigt att det inte går att föra en vettig diskussion med vedspäntarna. Quote
Sir Vival Posted April 13, 2007 Report Posted April 13, 2007 Aj aj aj vilket martyrskap man må lida... *suck* Quote
Recommended Posts