Adam Wilhelm Posted June 17, 2005 Report Posted June 17, 2005 Jag har haft en Cold Steel SRk och f.n. har jag en Fällkniven WM1 och F1. Kvalitetsmässigt så är Fällkniven snäppet högre. Quote
Sytare Posted June 17, 2005 Report Posted June 17, 2005 (edited) Hade jag fått välja idag hade jag helt klart köpt Fällkniven. ;) :P Trodde aldrig att jag någonsin skulle läsa att du skulle vilja köpa en Fällkniven med tanke på sån't du skrivit om tråkig design och att äta kola med pappret på... F.ö. är även jag mycket nöjda med mina Fällkniven knivar (S1 och en F1) Edited June 17, 2005 by Sg Toll Quote
Sytare Posted June 17, 2005 Report Posted June 17, 2005 (edited) Skillnaden på den kniven och de övriga som vi rekommenderar är att farbror blå absolut inte kommer att se mellan fingrarna då du bär på den (Den är uttryckligen förbjuden i knivlagen) EDIT: Belönar mig omdelbart med 50 armböj då jag vid en snabb titt i lagtexten konstaterar att det var 21-års gräns på kniven i fråga och tankarna går omedelbart till ordet "förmyndarregim"... Edited June 17, 2005 by Sg Toll Quote
Pilsner Posted June 17, 2005 Report Posted June 17, 2005 faktiskt inte.. Det är ändrat, 21 års gräns nuförtiden så vitt jag vet.. (bor ändå inte hemma i Sverige just nu så det är inte ett så stort problem) Quote
Prinsibal skinner Posted June 17, 2005 Report Posted June 17, 2005 Inga stora åbäken bara. hade en kompis i hemvärnet som hade med sig en fet jävla rambokniv. kan kunde knappt inte bära på den. var tvungen att ha den i ryggsäcken. mycket opraktiskt. ock sedan beror det på hur mycket du är beredd att satsa. men som sakt var tidigare på tråden. en MORA 2000, 100-150 kr. håller värkligen måttet, tidigare modeller av mora (Snickarkniv) fungerar också, ca 40:- Quote
netsniper Posted June 17, 2005 Report Posted June 17, 2005 (edited) Är det någon som har erfarehet med walthers (vapen tillverkaren) knivar? Tänker då på modellen P99 som mycket påminner om bajonetten till Ak4:an Edited June 17, 2005 by netsniper Quote
Sir Vival Posted June 18, 2005 Report Posted June 18, 2005 mora 2000 är bäst! Bäst ur vilket hänseende: Rosttröghet? Egghållfasthet? Brythållfasthet? Skärphållning? Skärpning? Härdning? Ergonomi i grepp? Ergonomi vid handhavande? Quote
2Sharp Posted June 18, 2005 Report Posted June 18, 2005 ;) :P Trodde aldrig att jag någonsin skulle läsa att du skulle vilja köpa en Fällkniven med tanke på sån't du skrivit om tråkig design och att äta kola med pappret på... Nu får du ju se på hela sammanhanget, mellan Cold Steel och Fällkniven väljer jag idag Fällkniven. När jag köpte min första Cold Steel fanns väl inte ens Fällkniven att välja på. Kvalitetssnittet på produktionsknivar är skyhögt mycket högre idag än för 20 år sedan. Det som då var "top of the line" är idag standardkvalité. Att välja mellan en tillverkare med sund inställning, trevligt bemötande och funktionella modeller som tål hård användning, om än "tråkiga" och en tillverkare som har sugig marknadsföring, överdriver och har allmänt tråkig retorik samt gärna beskriver sig själv som überkungen så är ju valet rätt lätt Annars kan jag ju beskriva det som ett val mellan en känga på pungen eller en tumme i ögat.... Jag köper Striders och är nöjd... Quote
netsniper Posted June 20, 2005 Report Posted June 20, 2005 Är det någon som skulle kunna rekomendera några bra knivtillverkare förutom fällkniven. om fällkniven ligger 1:a. vilka ligger då 2 och 3:a? Quote
SISU Posted June 20, 2005 Report Posted June 20, 2005 Kolla 2Sharps inlägg ovanför ditt . Jag tror nog att fällkniven kommer efter Strider ! Men det är ju bara min 50 Öring + att jag skulle ge min vänstra arm för en ! Quote
breach Posted June 20, 2005 Report Posted June 20, 2005 (edited) Förstår inte varför alla måste ha så överdrivet stora knivar, försöker dom kompensera för nåt annat? Efter 3 år flitigt användande av Mora 2000 har jag nu äntligen hittat den kniv jag anser är värd att lägga ut några hundra lappar extra på, är annars av den policyn att man inte ska behöva tänka sig för innan man använder sig av kniven (alltså om den kan skadas), något man gör om man har en dyr kniv, men det gjorde man som sagt inte med Mora 2000, 100 spänn Mora känns relativt överkomligt Cold Steel Pendelton Hunter Kikat lite på den och måste säga att den är precis så en kniv ska vara, har stort handtag, greppvänlig, mycket bra blad och smidig.. den har även en riktigt bra slida. Men som sagt, skall införskaffas EDIT: Fippla fippla Edited June 20, 2005 by breach Quote
2Sharp Posted June 20, 2005 Report Posted June 20, 2005 Förstår inte varför alla måste ha så överdrivet stora knivar, försöker dom kompensera för nåt annat? Originell kommentar, nästan så man skrattar sig fördärvad. Kan knappt hålla mig här framför datorn. Jag har absolut inga problem att använda mina knivar, oavsett vad de kostar. Det betyder dock inte att jag använder mina knivar som kofot eller skruvmejsel. Det största problemet är väl ffs fortfarande om du står mitt i mörka skogen med en trasig kniv, hur skall du då kunna köpa en ny kniv av din så jättebra, billiga kniv? Rätt svårt. Jag har hört argumentet massor med gånger men förstår det absolut inte. Skall man då bära med sig 4-5 st Mora knivar "ifall den går sönder", gör man likadant med de billiga kängorna man köpte på Rusta? Plockar med 2-3 par extra. Tar med en extra ryggsäck ifall den billiga går sönder? I mina ögon mycket märkligt... Givetvis behöver man inte spendera typ 4K på en kniv, men att hävda att billigt är så jävla bäst är korkat. Nu menar jag inte att pissa i just dina Corn Flakes, inlägget är riktat åt samtliga som lipar om sina överträffliga Mora knivar och alltid skall köpa nytt när det går sönder, vik hädan ni era snåla jävlar, jag skola tackla er, gnida in er i bajs samt stoppa upp era billiga, kassa Mora knivar i era trånga, mörka skrymslen som sällan ser dagsljus... F.ö suger Cold Steel pung, ta dina pengar och köp en Fällkniven F1 istället, mycket bättre kvalité samt trevligare personer bakom företaget, väl investerade pengar... (Ja, man skall absolut ta mitt inlägg med lite salt....) Quote
Ing Posted June 20, 2005 Report Posted June 20, 2005 Förstår inte varför alla måste ha så överdrivet stora knivar, försöker dom kompensera för nåt annat? Originell kommentar, nästan så man skrattar sig fördärvad. Kan knappt hålla mig här framför datorn. Jag har absolut inga problem att använda mina knivar, oavsett vad de kostar. Det betyder dock inte att jag använder mina knivar som kofot eller skruvmejsel. Det största problemet är väl ffs fortfarande om du står mitt i mörka skogen med en trasig kniv, hur skall du då kunna köpa en ny kniv av din så jättebra, billiga kniv? Rätt svårt. Jag har hört argumentet massor med gånger men förstår det absolut inte. Skall man då bära med sig 4-5 st Mora knivar "ifall den går sönder", gör man likadant med de billiga kängorna man köpte på Rusta? Plockar med 2-3 par extra. Tar med en extra ryggsäck ifall den billiga går sönder? I mina ögon mycket märkligt... Givetvis behöver man inte spendera typ 4K på en kniv, men att hävda att billigt är så jävla bäst är korkat. Nu menar jag inte att pissa i just dina Corn Flakes, inlägget är riktat åt samtliga som lipar om sina överträffliga Mora knivar och alltid skall köpa nytt när det går sönder, vik hädan ni era snåla jävlar, jag skola tackla er, gnida in er i bajs samt stoppa upp era billiga, kassa Mora knivar i era trånga, mörka skrymslen som sällan ser dagsljus... F.ö suger Cold Steel pung, ta dina pengar och köp en Fällkniven F1 istället, mycket bättre kvalité samt trevligare personer bakom företaget, väl investerade pengar... (Ja, man skall absolut ta mitt inlägg med lite salt....) Quote
Sir Vival Posted June 20, 2005 Report Posted June 20, 2005 Tänkte jag skulle skriva en kommentar, men det fixade någon annan på ett föredömligt sätt! Quote
breach Posted June 20, 2005 Report Posted June 20, 2005 (edited) Förstår inte varför alla måste ha så överdrivet stora knivar, försöker dom kompensera för nåt annat? Originell kommentar, nästan så man skrattar sig fördärvad. Kan knappt hålla mig här framför datorn. Jag har absolut inga problem att använda mina knivar, oavsett vad de kostar. Det betyder dock inte att jag använder mina knivar som kofot eller skruvmejsel. Det största problemet är väl ffs fortfarande om du står mitt i mörka skogen med en trasig kniv, hur skall du då kunna köpa en ny kniv av din så jättebra, billiga kniv? Rätt svårt. Jag har hört argumentet massor med gånger men förstår det absolut inte. Skall man då bära med sig 4-5 st Mora knivar "ifall den går sönder", gör man likadant med de billiga kängorna man köpte på Rusta? Plockar med 2-3 par extra. Tar med en extra ryggsäck ifall den billiga går sönder? I mina ögon mycket märkligt... Givetvis behöver man inte spendera typ 4K på en kniv, men att hävda att billigt är så jävla bäst är korkat. Nu menar jag inte att pissa i just dina Corn Flakes, inlägget är riktat åt samtliga som lipar om sina överträffliga Mora knivar och alltid skall köpa nytt när det går sönder, vik hädan ni era snåla jävlar, jag skola tackla er, gnida in er i bajs samt stoppa upp era billiga, kassa Mora knivar i era trånga, mörka skrymslen som sällan ser dagsljus... F.ö suger Cold Steel pung, ta dina pengar och köp en Fällkniven F1 istället, mycket bättre kvalité samt trevligare personer bakom företaget, väl investerade pengar... (Ja, man skall absolut ta mitt inlägg med lite salt....) Men OJ 2Sharp! lugn pollen! Det var inte meningen att göra dig ledsen! Hård dag på jobbet? eller har frugan varit dum kanske? Vad har du emot Mora knivar? har haft samma kniv i 3 år utan att den gått sönder, stått många gånger ute i hemska mörka skogen med den kniven, det jag försöker säga är att ifall den går sönder så gråter man sig inte fördärvad då den inte är så dyr, alla kanske inte har den ekonomin att springa och köpa svindyra knivar för hela lönen som vissa andra kanske kan/inte kan men gör ändå fast personen kanske inte borde. Fällkniven gör skitbra knivar, F1 och Idun tex kanon knivar, men att såga ner Cold Steel och säga att dom bara gör skit knivar är väl ändå att ta i? -Breach EDIT: glömde smiley! Edited June 20, 2005 by breach Quote
BertilXerxes Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 ifall den går sönder så gråter man sig inte fördärvad då den inte är så dyr, alla kanske inte har den ekonomin att springa och köpa svindyra knivar för hela lönen som vissa andra kanske kan/inte kan men gör ändå fast personen kanske inte borde. 2 skilda tankesätt bara...2sharp köper 1 kniv som han kan lita på...du köper 13 knivar som du inte kan lita på. Han lägger 1500+ på en kniv och sköter den sedan därefter - använder den som en kniv skall användas. Du lägger 100/styck och använder sedan kniven till allt möjligt utan att gråta när den faller i bitar. Rätt eller fel i dessa 2 tankesätt? Inget antagligen. Men jag vill kunna lita på min utrustning. Då är jag beredd att lägga dom extra pengarna för att få en kniv av bra märke som är specad att tåla mer, inte en dussinkniv från Clas Ohlson. När jag sedan skall laga stridsvagn använder jag rätt verktyg till det, och en kniv är sällan rätt verktyg när man skall laga stridsvagn. Jag har köpt 1 Fällkniven A1 - den kommer troligtvis att hålla längre än jag gör. Kvalitet kostar - och har jag lagt pengar på kvalitet skall jag fan använda prylen, dock är det STOR skillnad på att använda saker och att misshandla dem! Quote
Fredriksson Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 @breach: Det är en fråga om att prioritera. Att sedan en M*ra 2000 inte ens håller eggen för att finfördela en normalstor svensk älg är en annan sak. Quote
breach Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 (edited) @BertilXerxes: Var har jag skrivit att jag köpt 13 knivar? Jag har köpt 1 st kniv som hållt i 3 år och jag står för vad jag säger, jag påstår självklart inte att Mora håller bättre än en dyrare Fällkniven tex, men den duger gott åt mig och har hållt länge så jag klagar inte. Men jag förstår att min inställningar om knivar kanske sårar vissa personer här @Fu Fredriksson: Absolut, men att köpa saker man som ens ekonomi inte klarar av (läs: du skiter i att betala dina räkningar för att ha råd med en pryl) är ju helt IG! *duckar för alla grönsaker som kommer flygandes från personer på detta forum* :P Gah! /Breach Edited June 21, 2005 by breach Quote
BertilXerxes Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 Om du har en Mora som funkat för dig i 3 år - nej, då behöver du ingen bättre kniv. Nej - jag känner mig inte sårad på något vis. Whatever floats your boat. Vad gäller debatten om stora Vs. små knivar...som sagt - man köper efter behov. Penisförlängare är däremot knivar som aldrig används - oavsett storlek. Quote
Sir Vival Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 Förstår inte varför alla måste ha så överdrivet stora knivar, försöker dom kompensera för nåt annat? Men jag förstår att min inställningar om knivar kanske sårar vissa personer här Hört uttrycket "det är bättre att vara tyst och verka dum, än att säga något och röja alla tvivel", någon gång? Tydligen försöker du kompensera en bristande ekonomi (dax att skaffa ett jobb?) och ett kasst handlag, med undermåliga produkter... Varför man sågar Cold Steel? Två bilder som illusterar skillnaden i konstruktion: Fällkniven A1 En 7mm tjock Cold Steel Trailmaster utan materialfel. Tom en förstaårs gymnasieelev på tekniska programmet skulle fatta att detta inte funkar. Och sedan hävda att man är bäst i världen... Välkommen till verkligheten! Quote
Rokare Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 Undertecknad har sedan 1995 använt 1.st Cold Steel, modellen minns jag inte namnet på men den ser ut nästan exakt som F1.an dock med "trubbigare" slipning... Denna knifur har funkat väl för mig, trots diverse misshandel.. så jag håller inte med riktigt angående coldsteels kassa kvalitet.. men det må ju vara så att jag inte har riktigt koll.. För övrigt finns det nästan bara ett knivmärke som gäller i min värld.. ;) Men ja ja.. vad vet jag.. Notera även den korrekta benämningen på handduken.. eller som någon sa.. "Det började med handdukarna..." GMY Quote
NisseNord Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 (edited) @breach: Det är en fråga om att prioritera. Att sedan en M*ra 2000 inte ens håller eggen för att finfördela en normalstor svensk älg är en annan sak. Du får hålla dig borta från benen, jag brukar använda en Mora 2000 vid älgjakten och den håller då för helt klart en, säkert tre älgar, innan man måste bryna på den lite. Edited June 21, 2005 by NisseNord Quote
BertilXerxes Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 @Rokare Jag gillade också Globalknivarna - innan jag fattade hur lätt dom rostar + att det ligger en skarv mellan metallen i handtaget och metallen i bladet som är...svag... Fast då hör det till saken att jag inte varit särskilt försiktig med dom knivarna + att vi är några stycken som använder dom. Hmmm...fällkniven gör ju kockknivar också... Quote
2Sharp Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 (edited) Men OJ 2Sharp! lugn pollen! Det var inte meningen att göra dig ledsen! Hård dag på jobbet? eller har frugan varit dum kanske? Som sagt, mitt inlägg skulle tas med en nypa salt. Frugan har lämnat mig för att jag köpte för många knivar så det kan inte vara problemet. Att Cold Steel har sämre kvalité rent generellt på sina knivar än vad Fällkniven har är väl ingen tvekan om, val av mtrl. etc. ger ju rätt snabbt att Cold Steel satsar på den billigare marknaden. Tyvärr är det inte lika uppenbart i Sverige då man allt som oftast betalar sjuka överpriser för en kniv som är betydligt billigare i USA. Att jämför stålsorterna i ex: den ovan nämnda Cold Steel kniven och Fällknivens knivar är ju en bra början, jag tror att det finns få som vill argumentera vilket stål som har flest bra kvaliteér. (Givetvis beror det också mycket på hur man har behandlat stålet och vilket ändamål man har, men...) Som jag tidigare menat finns det ingen anledning att lägga ohemuliska pengar på en kniv (om man inte är überintresserad) dock så var mitt förslag (F1) marginellt dyrare och jag är övertygad om att du kommer att vara mer nöjd med ditt köp i längden, jag är givetvis medveten om att smaken och behoven är olika Anledningen att jag sågar Cold Steel är att jag har ca: 20 års erfarenheter av deras knivar, min allra första kvalitetskniv var just en Cold Steel (Original Tanto) Cold Steel har en del knivar av hög kvalité, tyvärr har de på senare år fallit ner i hålet genom att hypa sig själva över alla gränser samt att sälja/marknadsföra billiga knivar som tyvärr håller en betydlgt sämre kvalitetsnivå än de tidigare hade, vilket är synd. (de har även slutat att marknadsföra vissa av de produkter som gjorde dem unika) Det är absolut inget fel på att rikta sig till en prismedveten publik, (ex: Columbia River Knife and Tool - CRKT) men att sikta på billiga material och hävda att man är super-duper bäst, det håller inte... Jag använde min Tanto mycket, den överlevde GU samt 2 st utlandsmissioner samt otaliga andra militära aktiviteter, även en Cold Steel SRK har jag spöat på rätt friskt, den såldes senare till en kamrat som inte heller han var direkt försiktig med den. Det finns flertalet personer som brukat sina Cold Steel knivar massor, men, då jag ju, ev., har ett knivintresse utöver gemene man så pratar och lyssnar och läser jag rätt mycket om knivar. Jag har dels personligen sett många Cold Steel knivar som gått sönder, dels läst om, dels sett bilder på, min slutledning är att deras kvalitetskontroll inte är riktigt bra, kvalitetskontroll är dyrt, tar tid (är dyrt) och de ev. knivar man tvingas kassera kostar pengar, mao är det dyrt att hålla en hög, jämn kvalité. Samtidigt har jag sett väldigt många Fällkniven knivar som har varit våldsamt använda, de har dock inte fallerat med samma frekvens som Cold Steel har gjort. Jag har tagit som vana att kolla in folks knivar när jag stöter på dem, nu har jag haft förmånen att råka på många olika personer med olika sysselsättning och knivvanor inom utlandsstyrkan, Fällknivens knivar och Cold Steels knivar är rätt vanliga där. Den enda Fällkniven jag kan komma på som har gått sönder var en kompis S1, när han använde den som kastkniv och den studsade i en sten man kunde räkna ut med röven och en bit krita att det inte var en bra idé... men han ville ändå testa Jag hatar Mora för att alla lipiga människor, inte nödvändigtvis du, alltid högt och ljudligt omtalar dess enorma potential, skitsnack, den är billig, det är typ det bästa med den. Jag blir ju inte direkt sårad av din inställning, så lättstött är jag inte, mitt inlägg var menat att tas lite på allvar, lite på skoj samt att främst ge dig ett råd att inte lägga de pengarna på en Cold Steel som kostar skjortan i förhållande till kvalité, utan på något [i mina ögon] mer prisvärt. Kan du få köpt Cold Steel kniven i USA är det prisvärt, här i Sverige är det absolut inte prisvärt. Pris i USA (ca:) http://www.knifecenter.com/kc_new/store_de...html?s=CS36LPSS F.ö ser jag inte riktgt hur Global's köksknivar hamnade i den här debatten? Om någon vill få mig att tro att de använder dem i skogen som brukskniv så åker bajstunnan fram igen.... Nog svamlat... Edited June 21, 2005 by 2Sharp Quote
Larsleo Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 För övrigt finns det nästan bara ett knivmärke som gäller i min värld.. ;) Men ja ja.. vad vet jag.. Rokare.. jag ser att du har skådat ljuset.. fan du har ju t om fler än jag ju.. Fiina arbetsredskap iaf.. att man ska lägga ner så mkt pengar på jobbprylar annars är det Fällknivens S1 som gäller i skogen..en mkt trevlig kniv tycker jag. Men Nifelhel's bilder på sina Strider som han spridit i chatten ..mmm *måste ha* Quote
BertilXerxes Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 F.ö ser jag inte riktgt hur Global's köksknivar hamnade i den här debatten? Om någon vill få mig att tro att de använder dem i skogen som brukskniv så åker bajstunnan fram igen.... Nog svamlat... Nämenvaf*n! Tråden heter "knivar"! Skogskniv var väl ändå inte specat?? :P Quote
2Sharp Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 Nämenvaf*n! Tråden heter "knivar"! Skogskniv var väl ändå inte specat?? :P Kanske det, men det är bäst att mota Olle i grind, man vet ju inte vart det bär av när ni stollar kommer igång.. Quote
Rokare Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 Nämenvaf*n! Tråden heter "knivar"! Skogskniv var väl ändå inte specat?? :P Kanske det, men det är bäst att mota Olle i grind, man vet ju inte vart det bär av när ni stollar kommer igång.. Faktum är att jag en gång använt en av dessa globaler i den mörka skogen, låt vara som blågul och hämtade den i bakluckan på bilen.. men nog fan har den använts ;) Btw.. 2Sharp, säg det till steven "navy seal chef" segal ;), fast han var ju på en båt... @Span-eliasson.. inga jobbprylar för min del, bara intresserad av matlagning och sjukt prylbögig.. sjukt förvånad själv att jag inte trillat ner i det andra knivhålet efter att kikat i denna tråden då och då... /Rokare <-------- kockmössa... Quote
Recommended Posts