Nestor Posted February 28, 2006 Report Posted February 28, 2006 "Fråga inte, för du vill inte veta" Angående prov och sådant Quote
Mullsork Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 Matteus skola i Stockholm har en fris som löper runt hela skolbyggnaden med gamla visdomsord. Varje gång jag går förbi brukar jag stanna upp och läsa ett par stycken. De får mig alltid att le, och bli lite varm inombords. Samtidigt kan jag känna ett visst vemod, eftersom det blir väldigt uppenbart hur bortglömda deras budskap är i dagens samhälle. Enda anledningen till att de inte målats över i den allmänna PK-ivern är väl att de ses som harmlösa reliker från en svunnen värld... Hursomhelst, här är ett urval av dem: ”Sitt fosterland har ingen råd att mista” ”Styrka båtar föga där vett ej finnes” ”Långa år få gälda hvad stunden brutit” ”Friskt mod är godt harnesk” ”Bättre fattig med ära än rik med skam” ”Älska ditt fosterland, lef och dö för dess ära” ”När hvar sin syssla sköter, går väl ehvad oss möter” ”För honom lifvet ler, som väl vet vad han vet” ”Godt samvete är dagligt gästabud” Om någon har fler gamla visdomsord i samma stil får ni gärna dela med er! OBS dock att det redan finns en annan tråd för militära ordspråk/citat och latinska deviser. Quote
imint Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 "Bitterheten är realitetens sötma" Quote
Nestor Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 "Lös de små problemen först. Då blir de stora problemen inte så stora" Quote
Liquid Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 Gör aldrig något idag som du kan göra imorgon. Mitt visdomsord, mycket dåligt sätt att leva Quote
Frantic Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 Gör aldrig något idag som du kan göra imorgon. Mitt visdomsord, mycket dåligt sätt att leva Nu var det väl ändå tal om gamla talesätt va? //Johansson Quote
Kanna Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 Gör aldrig något idag som du kan göra imorgon. Mitt visdomsord, mycket dåligt sätt att leva Nu var det väl ändå tal om gamla talesätt va? //Johansson Det får väl ändå anses vara relativt gammalt? Fritiof Nilsson Piraten har inskriptionen "Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 jan. 1972. " på sin gravsten på Ravlunda kyrogård. Quote
Mullsork Posted September 12, 2006 Report Posted September 12, 2006 Svett sparar blod. Folk säger att dom kan dö för sitt land, men det vore än bättre idé att döda för det.eller något sånt. Minns inte riktigt. Tack för era inlägg, men det börjar bli lite väl likt den andra tråden. Vi vill ju inte få skällning av BlåGul... Jag syftade mer på civila/allmängiltiga visdomsord från det gamla lutherska bonde-Sverige, om ni förstår vad jag menar. Som de här: ”Styrka båtar föga där vett ej finnes” ”När hvar sin syssla sköter, går väl ehvad oss möter” ”Godt samvete är dagligt gästabud” Quote
eskil Posted September 13, 2006 Report Posted September 13, 2006 Den är ej fattig som får rå om sitt. Är det mera i den stilen du menar? Quote
Mullsork Posted September 13, 2006 Report Posted September 13, 2006 Den är ej fattig som får rå om sitt. Är det mera i den stilen du menar? Japp! Det skulle hjälpa avsevärt med en översättning Instämmer... Quote
The Swede Posted September 13, 2006 Report Posted September 13, 2006 Nu har jag raderat ett antal inlägg som inte följer trådskaparens intentioner. Att det ska vara så förbannat svårt att hålla sig till ämnet. Man behöver inte skriva i varje tråd man hittar. The Swede BLÅGUL Quote
Hans Engström Posted September 14, 2006 Report Posted September 14, 2006 (edited) Känner mig träffad. Men det stod faktiskt inga latinska deviser, och jag postade talesätt/moralkakor/visdomsord. Fast jag bröt nog mot intentionen och lovar tänka efter före. Förtydligande, devis är ett motto eller valspråk Ett visdomsord som platsar (men som jag är tveksam till) är Uppsalas Universitets Aulas "Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större." Edited September 14, 2006 by Hans Engström Quote
falken_ Posted September 14, 2006 Report Posted September 14, 2006 Det får väl ändå anses vara relativt gammalt? Fritiof Nilsson Piraten har inskriptionen "Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 jan. 1972. " på sin gravsten på Ravlunda kyrogård. stämmer helt korrekt, den har jag varit och tittat på.. ;) Quote
Korpral Sundström Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 -Livet är en hora och jag har inga pengar -Where is the any key, i dont se any any key (förmodligen felstavat men det skiter jag i) Quote
os frontale Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 Os frontale! Det ända man behöver! Quote
bomben77 Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 life´s a bitch and then you marry one... Quote
Guest Sandström Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 "Idag är en sån dag när vädret varken är bättre eller sämre, snarare tvärtom" - Sagt av löjtnant på KH "Smärta för stunden, stolthet för evigt" - Kustjägarmotto "I know I'm going to heaven, since I've already been in hell" - Inskription i vägg på Marinbasen Quote
Slöbevakarn Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 "Om du befinner dig i krig och plötsligt står inför en situation som du inte vet hur du ska agera. TÖM MAGASINET!" Quote
Ekvall Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 "Det hjälper föga om du får en karta över Chicago och behöver hitta i Varberg." Tänkvärt... Quote
C PI62 Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 "Idag är här gott väder ute till att vara inne i!" Quote
ULv_Westman Posted April 21, 2007 Report Posted April 21, 2007 "Well this sucks" Inskription på en amerikansksoldats gravsten. Quote
alfie Posted April 21, 2007 Report Posted April 21, 2007 "Att ha ett stort kön är en klen tröst i en fattig familj" - Uppsnappat i Kosovo Quote
Krizan Posted April 29, 2007 Report Posted April 29, 2007 klädsel vid kallt väder "svettas man, så dör man" "det är bara dumma och lata som fryser" Har hört nr. 1 ordagrant. Nr. 2 har jag hört som "Fryser man är man antingen dum, lat eller fattig". Quote
Krook Posted April 29, 2007 Report Posted April 29, 2007 OM det skulle vara en repost så slappa mig men anyway: Förr var det nu, fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit dåligt. /K Quote
Avbryt! Posted April 30, 2007 Report Posted April 30, 2007 "Ultima Ratio Regum" Inskription på gamla franska kanoner, "Konungars sista argument" Detta är även A9 ordspråk. Har någon redan påpekat detta ber jag om ursäkt. Quote
JohanErik Posted April 30, 2007 Report Posted April 30, 2007 "Om du har brist på allt utom fiender är du i strid!" En av Murphys lagar om krig Quote
Cesium Posted April 30, 2007 Report Posted April 30, 2007 (edited) "Allt man behöver är ett tjockt pannben" "Smärta för stunden, stolthet för evigt" Tror båda är kustjägarmotton? Må vara dubbelposter men det är mina favoriter Kom på en liten kul, "Bäst bär Mest" //Cesium Edited April 30, 2007 by Cesium Quote
daddlar Posted April 30, 2007 Report Posted April 30, 2007 Om man vill sätta skräck i sina fiender ska man skrika sitt högsta migränskrik som man kan förmå. Man ska gärna använda tungan för att få fram ett så högfrekvent ljud som möjligt. Då kommer fienderna att tappa stridsmoralen eftersom de vet hur jävlig en kvinna kan vara då hon har mens. Quote
Nestor Posted April 30, 2007 Report Posted April 30, 2007 (edited) "Skit i om förbanden är skitiga. Det är fan så mycket lättare att fixa ett infekterat sår än en hjärna drabbad av syrebrist" Vikarie i kursen Katastrofmedicin och Olycksfallsjukvård förklarar vikten av att stoppa blödningar. Edited April 30, 2007 by Nestor Quote
Recommended Posts