Fk Fjellman Posted April 29, 2009 Report Posted April 29, 2009 (edited) Satt och funderade hur det ligger till med barnomsorg när man ska på övning. Så jag mailade Kent Wahlgren på Prod Friv. Fråga: Har jag som förälder rätt till barnomsorg under hemvärnsövning på samma sätt som när jag arbetar på mitt civila arbete? Svar : Rätten till barnomsorg vid hemvärnsövning är inte lagligt reglerad. Det är nog så att det är upp till barnomsorgshavaren (dagiset) att reglera denna fråga. Fråga: Vidare undrar jag om försäkringskassan har rätt till att neka tillfällig föräldrarpenning e.dl till den som eventuellt är hemma med barnet medan jag är på övning. Svar: Jag har kontrollerat i lagen om allmän försäkring, AFL. I 4 kap, 10 och 10a §§ talas det om tillfällig föräldrapenning. Där finns en tämligen omfattande uppräkning av i vilka fall som sådan föräldrapenning kan utgå. Dessvärre omnämns inte hemvärnsövning i uppräkningen. Jag drar därför slutsatsen att försäkringskassan inte kommer att bevilja ersättning vid hemvärnsövning. Så det lutar mot att det blir ännu en motion skriven från mitt håll... //Fjellot... Edited April 29, 2009 by Fk Fjellman Quote
Lt P Posted April 29, 2009 Report Posted April 29, 2009 Satt och funderade hur det ligger till med barnomsorg när man ska på övning. Så jag mailade Kent Wahlgren på Prod Friv. Fråga: Har jag som förälder rätt till barnomsorg under hemvärnsövning på samma sätt som när jag arbetar på mitt civila arbete? Svar : Rätten till barnomsorg vid hemvärnsövning är inte lagligt reglerad. Det är nog så att det är upp till barnomsorgshavaren (dagiset) att reglera denna fråga. Fråga: Vidare undrar jag om försäkringskassan har rätt till att neka tillfällig föräldrarpenning e.dl till den som eventuellt är hemma med barnet medan jag är på övning. Svar: Jag har kontrollerat i lagen om allmän försäkring, AFL. I 4 kap, 10 och 10a §§ talas det om tillfällig föräldrapenning. Där finns en tämligen omfattande uppräkning av i vilka fall som sådan föräldrapenning kan utgå. Dessvärre omnämns inte hemvärnsövning i uppräkningen. Jag drar därför slutsatsen att försäkringskassan inte kommer att bevilja ersättning vid hemvärnsövning. Så det lutar mot att det blir ännu en motion skriven från mitt håll... //Fjellot... Mycket bra initativ. Får man en lönespec så tycker ju jag att man skulle anse det som arbete. Hemvärnsaktiviteter borde ju anses som en deltidsanställning rent juridiskt. Quote
bushman Posted April 29, 2009 Report Posted April 29, 2009 alltså går det inte att använda pliktlagen i dessa tillfällen? det var ju prat om att detta skulle hävdas mot arbetsgivare, som inte gav folk ledigt för vår kfö i helgen iaf. jag vet att a-kassan är helt rabiat när det gäller sånna här frågor. jag blev av med en veckas ersättning ,enbart för att jag stod i beredskap för skogsbrand 1995. tror reglerna fortfarande är de samma hos dem, och det är en djungel att försöka få rätt. men det finns värnplikt att ta upp som själ vid längre uppgifter. F-kassan lär väl vara det samma Quote
Lt P Posted April 29, 2009 Report Posted April 29, 2009 alltså går det inte att använda pliktlagen i dessa tillfällen?det var ju prat om att detta skulle hävdas mot arbetsgivare, som inte gav folk ledigt för vår kfö i helgen iaf. (...) Huga. Pliktlagen mot ens arbetsgivare känns ju inte helt opimalt för att behålla en bra relation. Quote
hajjper Posted April 29, 2009 Report Posted April 29, 2009 (edited) Det har funnit en lag i ett par år som tvingar arbetsgivaren att släppa iväg till FM/HV på övningar, utlandstjänst och värnplikt. Den kommer att hänvisas till mer i framtiden tror jag, eftersom NSS skall använda KFÖ och börja räkna endast dagar istället för timmar. Kvällstjänsterna kommer inte räknas längre. Vissa som jobbar skift kommer att behöva trixa lite mer för att öva. Utdrag ur Lag 1994:0809 9 kap. Skydd för anställning m. m. 1 § Ingen arbetstagare får sägas upp eller avskedas på grund av att han eller hon fullgör sina skyldigheter enligt denna lag. Om den som fullgör sina skyldigheter enligt denna lag därigenom hindras att utföra ett arbete som han eller hon har åtagit sig, får detta inte åberopas mot honom eller henne som grund för skadestånd eller liknande anspråk. 2 § Har upphävts genom lag (2006:441). 3 § En arbetstagare som vill återinträda i arbete efter att ha fullgjort värnplikt eller civilplikt, är skyldig att på förfrågan underrätta arbetsgivaren om detta före tjänstgöringens början. 4 § En arbetstagare som har kallats in till värnplikt eller civilplikt, bör genast lämna arbetsgivaren meddelande om tidpunkten för tjänstgöringens början och om hur länge den beräknas vara. Detsamma skall gälla för en arbetstagare som har underrättats om att han eller hon skall fullgöra allmän tjänsteplikt hos någon annan än arbetsgivaren. En arbetstagare bör i god tid lämna arbetsgivaren meddelande om den dag, när han eller hon kan återinträda i arbetet. Om tjänstgöringen enligt denna lag har pågått i mer än tre månader, är arbetsgivaren inte skyldig att låta arbetstagaren återinträda i arbetet tidigare än två veckor från den dag när arbetsgivaren tog emot ett sådant meddelande eller arbetstagaren utan föregående meddelande inställer sig hos arbetsgivaren. 5 § En arbetstagares förmåner i anställningen får inte i vidare mån än som följer av uppehållet i arbetet försämras med anledning av att han eller hon fullgör sina skyldigheter enligt denna lag. 6 § Om uppsägning eller avskedande sker i strid mot bestämmelserna i detta kapitel, skall åtgärden förklaras ogiltig på yrkande av arbetstagaren. Beträffande tvist om giltigheten av uppsägning eller avskedande skall 34, 35, 37, 39, 40, 42 och 43 §§ lagen (1982:80) om anställningsskydd gälla. 7 § En arbetsgivare som bryter mot bestämmelserna i detta kapitel skall inte bara betala lön och andra anställningsförmåner som arbetstagaren kan ha rätt till utan även ersättning för skada som uppkommer. Därvid skall 38 § andra och tredje styckena samt 41 och 42 §§ lagen (1982:80) om anställningsskydd gälla. 8 § Mål om tillämpning av bestämmelserna i detta kapitel handläggs enligt lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister. I mål som avses i första stycket gäller 43 § andra stycket lagen (1982:80) om anställningsskydd. 9 § Avtal som innebär att en arbetstagares rättigheter enligt detta kapitel inskränks är ogiltigt i den delen. Edited April 29, 2009 by hajjper Quote
bushman Posted April 29, 2009 Report Posted April 29, 2009 alltså går det inte att använda pliktlagen i dessa tillfällen?det var ju prat om att detta skulle hävdas mot arbetsgivare, som inte gav folk ledigt för vår kfö i helgen iaf. (...) Huga. Pliktlagen mot ens arbetsgivare känns ju inte helt opimalt för att behålla en bra relation. OT eller motsv: det talades om det men jag tror inte någon använde det. det känns lite "repmånad" över att komma till "brukspatron" med mössa i hand och hävda beväringstjänst på närmsta hed. dock är det väl så att det är det enda som finns, för HV-komp, insats har ju oftast skrivit kontrakt med sin arbetsgivare så de har sitt på det torra. fast iom med de tider som är nu, är det ju arbetsgivarens marknad. så att komma och med "krav" på ledigheter som dyker upp oförhappandes, är kanske inte det bästa första veckan på nya jobbet. Quote
Fk Fjellman Posted April 29, 2009 Author Report Posted April 29, 2009 Så där, motion skriven... Ska bara sparka iväg den på linjevägen och sen är det bara att hålla tummarna... //Skäggot Quote
Charlie Spartan Posted April 29, 2009 Report Posted April 29, 2009 Så där, motion skriven... Ska bara sparka iväg den på linjevägen och sen är det bara att hålla tummarna... //Skäggot Mycket bra att du tog upp frågan. En utveckling av frågan, borde det finnas något form av stöd för Hemvärns soldaters familj när denne tjänstgör skarpt? Tycker själv det, hur det ska se ut, en öppen fråga. Ta hand om Soldatens familj så kan soldaten utföra sin del utan att behöva oroa sig för sina anhörigas ve och väl. Quote
23:e komp. Posted April 29, 2009 Report Posted April 29, 2009 Satt och funderade hur det ligger till med barnomsorg när man ska på övning. Så jag mailade Kent Wahlgren på Prod Friv. Fråga: Har jag som förälder rätt till barnomsorg under hemvärnsövning på samma sätt som när jag arbetar på mitt civila arbete? Svar : Rätten till barnomsorg vid hemvärnsövning är inte lagligt reglerad. Det är nog så att det är upp till barnomsorgshavaren (dagiset) att reglera denna fråga. Fråga: Vidare undrar jag om försäkringskassan har rätt till att neka tillfällig föräldrarpenning e.dl till den som eventuellt är hemma med barnet medan jag är på övning. Svar: Jag har kontrollerat i lagen om allmän försäkring, AFL. I 4 kap, 10 och 10a §§ talas det om tillfällig föräldrapenning. Där finns en tämligen omfattande uppräkning av i vilka fall som sådan föräldrapenning kan utgå. Dessvärre omnämns inte hemvärnsövning i uppräkningen. Jag drar därför slutsatsen att försäkringskassan inte kommer att bevilja ersättning vid hemvärnsövning. Så det lutar mot att det blir ännu en motion skriven från mitt håll... //Fjellot... Jag vet inte, men hemvärnsövning bör vara utbildning, och kommunen är skyldig att tillhandahålla barnomsorg till den som studerar utan oskäligt dröjsmål efter begäran. Däremot har de enligt prejudikat inte skyldighet att tillhandahålla omsorg under helgtid. Har du eget företag kan du ha rätt till näringsbidrag. Märkligt att vi skall behöva stå som frågetecken när det står i en förordning att förmåner som kan vara aktuella skall meddelas till den som påbörjar en tjänst. Varför fick man inget höra under intron? Quote
helkonserv Posted May 7, 2009 Report Posted May 7, 2009 (edited) här har jag försökt få veteranerna att ställa upp som barnvakter under övningarna. För det är nog jobbigt som frånskilld att öva vissa helger. Men nu när det ska vara KFÖ-veckor kanske utbildningsgrupperna kan lösa detta problem med barnvakter under övningarna? Edited May 7, 2009 by helkonserv Quote
eskil Posted May 7, 2009 Report Posted May 7, 2009 här har jag försökt få veteranerna att ställa upp som barnvakter under övningarna. För det är nog jobbigt som frånskilld att öva vissa helger. Men nu när det ska vara KFÖ-veckor kanske utbildningsgrupperna kan lösa detta problem med barnvakter under övningarna? Hmm, man kanske skulle ta och upprätta ett kompanidagis i anslutning till kompanistabens grupperingsplats. Quote
23:e komp. Posted May 7, 2009 Report Posted May 7, 2009 här har jag försökt få veteranerna att ställa upp som barnvakter under övningarna. För det är nog jobbigt som frånskilld att öva vissa helger. Men nu när det ska vara KFÖ-veckor kanske utbildningsgrupperna kan lösa detta problem med barnvakter under övningarna? Bra att du lyfter familjefrågan in i KFÖ-debatten(hemvärnsvecka). Din situation är en av många som gör att man måste tänka till mer än en gång innan man börjar kräva att folk skall kunna öva vecka eller veckor. Ju fler såna här krav desto mindre blir rekryteringsunderlaget. Det är ett faktum man inte kan bortse ifrån. Att det ordnas tillfällig barnomsorg under längre övningar kan vara ett alternativ, tanken är inte helt fel och bör utredas vidare tycker jag. Hur stora är behoven och hur kan man lösa det rent praktiskt......är frågor som bör få ett svar tycker jag. Quote
J.K Nilsson Posted May 9, 2009 Report Posted May 9, 2009 Det här är ju ett problem rent generellt i försvarsmakten. Ifrån FML så har man avdömmt att det inte är försvarsmakten som äger problemet... J.K Nilsson Quote
Uttern Posted May 11, 2009 Report Posted May 11, 2009 1. "Hemvärnsvecka" är väl fel uttryck? Bortsett från högre befäl så gör merparten bara ett par dagar, varav lördag och söndag utgör merparten. 2. Hemvärnsverksamhet är helt frivillig och kan inte åberopas mot vare sig myndighet eller arbetstgivare som grund för att erhålla förmåner eller få ledighet. Ingen blir nämligen "inkallad" (i juridisk betydelse) till en HV-övning utan snarare "inbjuden". Skillnad kan uppstå om pliktlagen tillämpas, tex vid mobilisering eller vid större olycka. Såvitt jag känner till har Hemvärnet aldrig mobilserats eller någon Hv-soldat kallats till tjänsgöring med stöd av pliktlagen. Många tror att man blir kallad (beordrad) till att delta vid skogbrand, eftersök eller liknande men det är bara en missuppfattning - det är helt frivilligt att delta. OM du väljer att deltaga regleras din ersättning i paritet med deltidsbrandmän mm. /Ola Quote
Persson_Insats Posted May 15, 2009 Report Posted May 15, 2009 (edited) 1. "Hemvärnsvecka" är väl fel uttryck? Bortsett från högre befäl så gör merparten bara ett par dagar, varav lördag och söndag utgör merparten. 2. Hemvärnsverksamhet är helt frivillig och kan inte åberopas mot vare sig myndighet eller arbetstgivare som grund för att erhålla förmåner eller få ledighet. Ingen blir nämligen "inkallad" (i juridisk betydelse) till en HV-övning utan snarare "inbjuden". Skillnad kan uppstå om pliktlagen tillämpas, tex vid mobilisering eller vid större olycka. Såvitt jag känner till har Hemvärnet aldrig mobilserats eller någon Hv-soldat kallats till tjänsgöring med stöd av pliktlagen. Många tror att man blir kallad (beordrad) till att delta vid skogbrand, eftersök eller liknande men det är bara en missuppfattning - det är helt frivilligt att delta. OM du väljer att deltaga regleras din ersättning i paritet med deltidsbrandmän mm. /Ola Givetvis, men det kan ju ändå var läge att lyfta problemet eftersom vi står inför en krympande rekryterningsbas. En lagändring är nog ett måste om man tänker ändra upplägget inom hemvärnet, åtminstonde vad gäller arbetsgivarens skyldigheter och rättigheter relaterat till hemnvärnspersonal. Men familjefaktorerna är också ett problem som växer i takt med längre övningar, och oavsett vem som "äger" problemet så är det ett problem för många. Jämför med politiker med deltidsuppdrag inom kommun och landsting som har rätt att räkna bort politisk tid från arbetstiden. Problemet blir för sådana som mig som har ett jobb där man jobbar helger och sedan dessutom ska/vill hinna med att öva, vilket ger väldigt få helger över till familjen. om jag vore ensamstående vore hemvärnet en omöjlighet. Visst kan man alltid hävda frivillighet och vifta bort det, men faktum kvarstår att organisationen redan lider av personalbrist (iaf om man ser till kontraktsfyllnad) och problemet behöver lyftas och granskas ur många perspektiv. Lösningar på iaf de vanligaste problemen kan var ett sätt att underlätta rekryteringen inför framtiden. Edited May 15, 2009 by Persson_Insats Quote
Ukko Lode Posted May 15, 2009 Report Posted May 15, 2009 2. Hemvärnsverksamhet är helt frivillig och kan inte åberopas mot vare sig myndighet eller arbetstgivare som grund för att erhålla förmåner eller få ledighet./OlaNja, det är lika frivilligt att arbeta också. Barnomsorg ska av kommuner tillhandahållas föräldrar som pga arbete eller studier (eller barns särskilda behov) behöver det. Huruvida ett anställningsförhållande föreligger är inte helt uteslutet. Bara för att t ex lagen om anställningsskydd (LAS) inte är applicerbar så kan det fortfarande finnas ett allmänrättsligt avtal om anställning. Ex en VD omfattas t ex inte av LAS (utan dennes uppgifter ges av bl a AB-lagen) och dennes anställning är ett avtal mellan denne och styrelsen. Skulle det bli prövat upp till regeringsrätten att Hv-tjänst inte är anställning såsom avses i skollagen, så kan man hoppa till nästa punkt, studier. Det är inte angivet i skollagen några krav kring studier, ex studiemedel. Det kanske inte är orimligt att hävda att utbildning/övning är att jämställa med studier. Har ens kommun barnomsorg på helger så bör det finnas fog för att hävda rätt till barnomsorg. Har kommunen inte något öppet dagis är det, efter regeringsrättsdom, rätt kört då man inte kan kräva att helg-/nattdagis ska finnas. Quote
23:e komp. Posted May 15, 2009 Report Posted May 15, 2009 Det finns dock ett aber i det hela även om man skulle ha rätt till tillfällig dagisplats under t ex en KFÖ-vecka. Barn är individer och inte kollin som man kan ställa i ett förråd att vaktas av någon. Om barnet normalt sett inte går på t ex dagis lär det inte fungera att lämna bort dem några dagar om året. De flesta barn måste inskolas(tillvänja sig) innan de kan lämnas själva på dagis, allt annat är misshandel. Att inskola under veckor(vissa under månader) för att nyttja omsorgen några dagar är inte motiverat. Däremot tycker jag att hemvärnspersonal, i synnerhet ensamstående, borde få en barnomsorgspeng av något slag för att avlöna t ex granne, mormor eller annan som barnet känner som kan sköta detta när vederbörande är på övning. Soldaterna ställer upp näst intill gratis för rikets säkerhet, detta är det minsta man kan begära av samhället. Varför skall anhöriga eller andra behöva offra sin tid på att passa andras barn i samhällets tjänst. Jag har barn själv så jag vet hur svårt det kan vara vissa gånger. Anhöriga kan se på hemvärnet med lite andra ögon än den invigde. Många ser det som en fritidssysselsättning vilken som helst och kan nog tycka att föräldern inte behöver vara med på precis allting eftersom de också har sina liv att leva. Jag talar utav mina egna men även kollegors erfarenheter. Quote
hajjper Posted May 15, 2009 Report Posted May 15, 2009 (edited) https://lagen.nu/1994:2076 Lag (1994:2076) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret m.m. Bestämmelserna i 9 kap. lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt skall gälla även med avseende på tjänstgöring som någon fullgör * 1. åt det allmänna på grund av skyldighet i annan lag än lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt, * 2. som reservofficer, * 3. vid en krigsorganisation inom totalförsvaret på grund av frivilligt åtagande, * 4. i Försvarsmakten för att tillgodose särskilda behov av personal för beredskapsändamål eller * 5. i utlandsstyrkan i Försvarsmakten. Lagen finns redan... Helt glasklar. EDIT: Så nu slipper ni t.o.m. skrolla.. 9 kap. Skydd för anställning m. m. 1 § Ingen arbetstagare får sägas upp eller avskedas på grund av att han eller hon fullgör sina skyldigheter enligt denna lag. Om den som fullgör sina skyldigheter enligt denna lag därigenom hindras att utföra ett arbete som han eller hon har åtagit sig, får detta inte åberopas mot honom eller henne som grund för skadestånd eller liknande anspråk. 2 § Har upphävts genom lag (2006:441). 3 § En arbetstagare som vill återinträda i arbete efter att ha fullgjort värnplikt eller civilplikt, är skyldig att på förfrågan underrätta arbetsgivaren om detta före tjänstgöringens början. 4 § En arbetstagare som har kallats in till värnplikt eller civilplikt, bör genast lämna arbetsgivaren meddelande om tidpunkten för tjänstgöringens början och om hur länge den beräknas vara. Detsamma skall gälla för en arbetstagare som har underrättats om att han eller hon skall fullgöra allmän tjänsteplikt hos någon annan än arbetsgivaren. En arbetstagare bör i god tid lämna arbetsgivaren meddelande om den dag, när han eller hon kan återinträda i arbetet. Om tjänstgöringen enligt denna lag har pågått i mer än tre månader, är arbetsgivaren inte skyldig att låta arbetstagaren återinträda i arbetet tidigare än två veckor från den dag när arbetsgivaren tog emot ett sådant meddelande eller arbetstagaren utan föregående meddelande inställer sig hos arbetsgivaren. 5 § En arbetstagares förmåner i anställningen får inte i vidare mån än som följer av uppehållet i arbetet försämras med anledning av att han eller hon fullgör sina skyldigheter enligt denna lag. 6 § Om uppsägning eller avskedande sker i strid mot bestämmelserna i detta kapitel, skall åtgärden förklaras ogiltig på yrkande av arbetstagaren. Beträffande tvist om giltigheten av uppsägning eller avskedande skall 34, 35, 37, 39, 40, 42 och 43 §§ lagen (1982:80) om anställningsskydd gälla. 7 § En arbetsgivare som bryter mot bestämmelserna i detta kapitel skall inte bara betala lön och andra anställningsförmåner som arbetstagaren kan ha rätt till utan även ersättning för skada som uppkommer. Därvid skall 38 § andra och tredje styckena samt 41 och 42 §§ lagen (1982:80) om anställningsskydd gälla. 8 § Mål om tillämpning av bestämmelserna i detta kapitel handläggs enligt lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister. I mål som avses i första stycket gäller 43 § andra stycket lagen (1982:80) om anställningsskydd. 9 § Avtal som innebär att en arbetstagares rättigheter enligt detta kapitel inskränks är ogiltigt i den delen. Edited May 15, 2009 by hajjper Quote
Uttern Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 (edited) @Hajjper: Jag sitter på ett hotellrum i Malmö (bor i Stockholm) och kan inte ge dig källan men när jag senast tittade på detta kunde jag konstatera att med "vid en krigsorganisation inom totalförsvaret på grund av frivilligt åtagande" åsyftas inte Hemvärnsverksamhet utan missioner, som ju är frivilligt. Så min slutsats kvarstår: Hemvärnsverksamhet konstituerar inte rätt till ledighet från din anställning, om det inte är så att Hemvärnet är inkallat med stöd av pliktlagen. Detta har aldrig hänt såvitt är bekant för mig. Och för de som förordar en ändring i det avseende bör nog betänka att detta kan medföra en sämre rekrytering till Hemvärnet. För om Hemvärnsövning medför att arbetsgivaren måste bevilja ledighet kanske fler väljer att inte gå med i Hemvärnet före att riskera sin relation med sin arbetsgivare, som kanske inte är så förtjust i att hans anställda springer på HV-övningar på arbetstid...... Ola Edited May 19, 2009 by Uttern Quote
eskil Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 Jag sitter på ett hotellrum i Malmö (bor i Stockholm) och kan inte ge dig källan men när jag senast tittade på detta kunde jag konstatera att med "vid en krigsorganisation inom totalförsvaret på grund av frivilligt åtagande" åsyftas inte Hemvärnsverksamhet utan missioner, som ju är frivilligt. Hemvärnet tillhör ju krigsorganisationen, men utlandsstyrkan gör väl inte det? Quote
hajjper Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 (edited) @ Uttern Enligt en juridiskt utbildad person avser detta Hemvärnet. Sen är det väl som Eskil skriver, US tillhör väl inte totalförsvaret? Det är väl därför punkt 5 finns i lagen 1994:1809... Edited May 19, 2009 by hajjper Quote
Lt G Malmström MDM/ Lggrp Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 Ola mfl. ovan nämnda lag ger den enskilde hv-soldaten RÄTT att vara ledig under den tid som han ska uppfylla sitt avtal. tex. är man 20h sold så är det "bara" de 20 första avtalstimmarna som denna rättighet finns , inte för all hv verksamhet. detta enligt HKV -Friv som tillsammans med Försvarsöverjuristen tittat på denna fråga. Quote
Ing Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 Ola mfl. ovan nämnda lag ger den enskilde hv-soldaten RÄTT att vara ledig under den tid som han ska uppfylla sitt avtal. tex. är man 20h sold så är det "bara" de 20 första avtalstimmarna som denna rättighet finns , inte för all hv verksamhet. detta enligt HKV -Friv som tillsammans med Försvarsöverjuristen tittat på denna fråga. Att tänka på om man börjar åberopa sådant här mot sin arbetsgivare är kanske hur populär man blir efteråt... Hemvärnsengegemanget kanske inte är det man ska ta upp på löneförhandlingarna direkt efter en tredagarsövning när det var underbemannat på arbetsplatsen. ;) Quote
Lt G Malmström MDM/ Lggrp Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 Att tänka på om man börjar åberopa sådant här mot sin arbetsgivare är kanske hur populär man blir efteråt... Hemvärnsengegemanget kanske inte är det man ska ta upp på löneförhandlingarna direkt efter en tredagarsövning när det var underbemannat på arbetsplatsen. ;) min helt privata åsikt är att om man nu har en arbetsgivare som inte vill följa de lagar m.m som finns så bör man iaf på lång sikt ( vet att det är lågkonjuktur just nu..) byta arbetsgivare. Quote
Lt G Malmström MDM/ Lggrp Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 Det här är ju ett problem rent generellt i försvarsmakten. Ifrån FML så har man avdömmt att det inte är försvarsmakten som äger problemet... J.K Nilsson FML har ju då inte förstått att denna verksamhet bedriva av människor som har detta som fritidssyselsättning/hobby i det "riktiga" livet utanför HKV:s staket så är detta ett problem för de Krigsförbandschefer, som leder och genomför verksamhet med sina Krigsförband. en driven Förbandschef löser detta på sitt förband. han måste!!.. varför?.. annars har han inget eller ett litet krigsförband att leda. oavsett vad FML tycker. det hela är således ett rent ledarskap/truppföringsproblem för Förbandschefen . Quote
Born Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 Det är enkelt för arbetsgivaren att låta bli att säga att din lön blir skitkass och dina utvecklingsmöjligheter minskar rejält pga ditt Hemvärnsengagemang. Sålänge han/hon skyller på något annat så går man inte emot några lagar. Jag skulle passa mig väldigt noga för att åberopa den här lagparagrafen om jag märker att jag inte har stöd från arbetsgivaren. Istället hade jag försökt få ihop timmarna på icke ordinarie arbetstid alternativt se till att vara ute i god tid och göra upp med chefen utan att flaxa med lagtext. Iallafall om det gäller övning, vid skarp insats ställer det sig på högkant. Quote
Ing Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 Att tänka på om man börjar åberopa sådant här mot sin arbetsgivare är kanske hur populär man blir efteråt...Hemvärnsengegemanget kanske inte är det man ska ta upp på löneförhandlingarna direkt efter en tredagarsövning när det var underbemannat på arbetsplatsen. ;) min helt privata åsikt är att om man nu har en arbetsgivare som inte vill följa de lagar m.m som finns så bör man iaf på lång sikt ( vet att det är lågkonjuktur just nu..) byta arbetsgivare. Min högst privata tanke, utan att ha lusläst lagar och arbetsavtal är att en arbetsgivare mycket väl kan premiera någon och ge högre lön och schystare villkor om man ställer upp på företaget istället för att tvinga sig iväg på sin (högst frivilliga) övning "vid en krigsorganisation inom totalförsvaret" och blir sittande längst in i ett mörkt hörn efter helgens bravader. Hur sedan arbetsgivaren formulerar det är möjligtvis en annan sak. Men det här har kommit en bit från barnomsorgsfrågan, som väl hamnar på kommunen istället. Lycka till. Quote
Lt G Malmström MDM/ Lggrp Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 (edited) Det är enkelt för arbetsgivaren att låta bli att säga att din lön blir skitkass och dina utvecklingsmöjligheter minskar rejält pga ditt Hemvärnsengagemang. Sålänge han/hon skyller på något annat så går man inte emot några lagar.Jag skulle passa mig väldigt noga för att åberopa den här lagparagrafen om jag märker att jag inte har stöd från arbetsgivaren. Istället hade jag försökt få ihop timmarna på icke ordinarie arbetstid alternativt se till att vara ute i god tid och göra upp med chefen utan att flaxa med lagtext. Iallafall om det gäller övning, vid skarp insats ställer det sig på högkant. Det är enkelt för arbetsgivaren att låta bli att säga att din lön blir skitkass och dina utvecklingsmöjligheter minskar rejält pga ditt Hemvärnsengagemang. Det är enkelt för arbetsgivaren att låta bli att säga att din lön blir skitkass och dina utvecklingsmöjligheter minskar rejält pga din föräldraledighet Det är enkelt för arbetsgivaren att låta bli att säga att din lön blir skitkass och dina utvecklingsmöjligheter minskar rejält pga din tillfälliga föräldrapenning (pga att du har ett kroniskt sjukt barn.) Det är enkelt för arbetsgivaren att låta bli att säga att din lön blir skitkass och dina utvecklingsmöjligheter minskar rejält pga att du vill ta ut semester på sommaren. Det är enkelt för arbetsgivaren att låta bli att säga att din lön blir skitkass och dina utvecklingsmöjligheter minskar rejält pga din sjukskrivning . Det är enkelt för arbetsgivaren att låta bli att säga att din lön blir skitkass och dina utvecklingsmöjligheter minskar rejält pga ditt medlemskap i facket med detta vill jag visa... det finns faktiskt en del arbetagivare som har "utvecklingsmöjligheter" på personalområdet Det ärliga kan ju vara att när man söker ett jobb så berättar man som det är?.. "jag är med i Hemvärnet. detta kommer att innebära att jag är borta ifrån jobbet 3-4? vardagar/år." samt att om man ska gå med i hv,informera din arbetsgivare att du tänker söka till Hv och hur han/hon ställer sig till det. Edited May 19, 2009 by Lt G Malmström MDM/ Lggrp Quote
hajjper Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 Ifall ditt kompani blir beordrade att lösa en skarp bevakning av ett skyddsobjekt kan du inte använda dig av den den här lagen. Då är det inte avtalstimmar som räknas. Men ifall det blir hemvärnsberedskap då gäller helt andra premisser. Dock är sannolikheten för det sistnämnda ytterst liten. Quote
Lt G Malmström MDM/ Lggrp Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 (edited) Men det här har kommit en bit från barnomsorgsfrågan, som väl hamnar på kommunen istället. Lycka till. nu är detta ingen fråga jag bollat med mina chefer. MEN följande borde vara tekniskt möjligt. Det "händer" ju att vi hyr in div olika människor för div olika uppgifter.. figuranter.. Specialinstr.. funktionärer m.m. Förskolelärare är väl "specialinstr" om ngn??... bara en tanke....... Edited May 19, 2009 by Lt G Malmström MDM/ Lggrp Quote
Recommended Posts