Jump to content

Hemvärnets framtida roll


Recommended Posts

de känns som de är beroende på bataljonen.

 

är de något vi har övat är de pansarskott, jag skulle nog förmodligen kunna göra ett skjutklart om någon väcker mig mitt i natten och ger mig ett. är fi korkad nog att köra med någon ljuskälla på vagnen så kan jag nog lära fi att de är en dålig ide.

Link to comment
Share on other sites

Spec:

Intressant! Får man fråga vilken utbgrp?

 

Även vi som en gång är inkörda på pskott klarar nog av att hantera ett, dock är det väl mer vanan att bära med sig dem över tiden som är bristande. Att vi också har en stor del högvaktssoldater/bevakningssoldater inom gruppen/plutonen kan ha att göra med den något bristande kunskapen om vårt enklaste pv-vapen. Hur har ni det med övriga vapensystem på plutonen?

Link to comment
Share on other sites

Man kan bedriva försvarsstrid med stöd av lysam också... ;)

...vilket är ungefär lika intellismart som att genomsöka en mörklagd byggnad med pannlampa. "Titta, här är jag, skjut mig!"

 

Trots fem år i hemvärnet så har jag fortfarande aldrig hållit i ett pansarskott. Granatgevär har jag tack vare försvarsutbildarna fått två dagars utbildning på, så ladda och avfyra det kan jag nog, men att träffa något kan bli lite värre...

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Trots fem år i hemvärnet så har jag fortfarande aldrig hållit i ett pansarskott. Granatgevär har jag tack vare försvarsutbildarna fått två dagars utbildning på, så ladda och avfyra det kan jag nog, men att träffa något kan bli lite värre...

Att träffa är rätt enkelt på rätt avstånd, både stillastående och rörligt.

Men att få verkan i målet är desto svårare, speciellt då vi har am som inte riktigt fungerar med dagens bepansring.

Det blir lite som kossacker med pilbåge och sabel som anfaller en mekaniserad bat.

 

Eftersom Hemvärnet skall vara utspridd över hela sverige så varförinte tillföra bättre system?

bättre am till grg?

andra lätta (burna) anti-pv vapen.

samt handburna lv-vapen...

 

Det vore ett relativt billigt sätt att se till att den anfallande parten måste tänka sig för inför varje uppdrag då han aldrig kan känna sig säker att få något elakt ifrån marken.

Link to comment
Share on other sites

Man kan bedriva försvarsstrid med stöd av lysam också... ;)

...vilket är ungefär lika intellismart som att genomsöka en mörklagd byggnad med pannlampa. "Titta, här är jag, skjut mig!"

 

Trots fem år i hemvärnet så har jag fortfarande aldrig hållit i ett pansarskott. Granatgevär har jag tack vare försvarsutbildarna fått två dagars utbildning på, så ladda och avfyra det kan jag nog, men att träffa något kan bli lite värre...

Jag undrar bara hur många här som är duktiga på att strida med endast bildförstärkare?

Det är grymt svårt är min erfarenhet och eftersom man ändå röjer sig med mynningsflammor med mera, så är det lika bra att lägga en ordentlig stridsfältsbelysning.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Spec:

Intressant! Får man fråga vilken utbgrp?

 

Även vi som en gång är inkörda på pskott klarar nog av att hantera ett, dock är det väl mer vanan att bära med sig dem över tiden som är bristande. Att vi också har en stor del högvaktssoldater/bevakningssoldater inom gruppen/plutonen kan ha att göra med den något bristande kunskapen om vårt enklaste pv-vapen. Hur har ni det med övriga vapensystem på plutonen?

 

fråga får man alltid, säger Bråt, Tånga och Käringberget dig något?

 

när de gäller vapensystem så har vi minst två som har utbildning på allt av vad hemvärnet har tilldelat idag. målet är att finns vapnet i plutonen skall helst alla kunna använda det. jag har inte haft min SÖF än så riktigt hur plutonens exakta förmåga ser ut vet jag inte, men de flesta gamla är kvar så jag men jag vet inte vad ev nya har att tillföra.

Link to comment
Share on other sites

Man kan bedriva försvarsstrid med stöd av lysam också... ;)

...vilket är ungefär lika intellismart som att genomsöka en mörklagd byggnad med pannlampa. "Titta, här är jag, skjut mig!"

 

Trots fem år i hemvärnet så har jag fortfarande aldrig hållit i ett pansarskott. Granatgevär har jag tack vare försvarsutbildarna fått två dagars utbildning på, så ladda och avfyra det kan jag nog, men att träffa något kan bli lite värre...

Jag undrar bara hur många här som är duktiga på att strida med endast bildförstärkare?

Det är grymt svårt är min erfarenhet och eftersom man ändå röjer sig med mynningsflammor med mera, så är det lika bra att lägga en ordentlig stridsfältsbelysning.

 

Jag kan tillägga att min erfarenhet är att lys funkar bra om man vet att använda det rätt (samt har lite lagom tur med vinden...). Därmed inte sagt att detta är ett argument mot tillförsel av bildförstärkare men man kan precis som Krook ifrågasätta om de egentligen är den "Silver Bullet" de ibland framställs som.

 

Sen undrar jag hur bra det går för en motståndare som kommer framryckande i mörkret och plötsligt utsätts för en kavalkad av stridsfältsbelysning (larmminor, närlys, lyspistol, etc) från en förberedd försvarare. Någon som har provat? Nu finns det väl (?) restriktioner angående att skjuta lys vid dubbelsidig övning, men hur upplever bildförstärkarsoldaten som smyger runt i natten en närkontakt med larmmina 2B? Jag vet att moderna bildförstärkare klarar stark belysning bättre än äldre generationer men det låter iaf. som att det kan vara lite jobbigt...

 

Stridsfordon med IRV-sikten är såklart en annan femma, men ser man dem, kan man skjuta på dem...

Link to comment
Share on other sites

Sen undrar jag hur bra det går för en motståndare som kommer framryckande i mörkret och plötsligt utsätts för en kavalkad av stridsfältsbelysning (larmminor, närlys, lyspistol, etc) från en förberedd försvarare. Någon som har provat? Nu finns det väl (?) restriktioner angående att skjuta lys vid dubbelsidig övning, men hur upplever bildförstärkarsoldaten som smyger runt i natten en närkontakt med larmmina 2B? Jag vet att moderna bildförstärkare klarar stark belysning bättre än äldre generationer men det låter iaf. som att det kan vara lite jobbigt...

 

Stridsfordon med IRV-sikten är såklart en annan femma, men ser man dem, kan man skjuta på dem...

Med mörkermedel på försvarssidan så går det att fördröja belysning med lys? Dvs första eldgivningen sker i mörker dvs mindre förvarning.

 

Annars blir det "poff poff vänta vänta några sekunder och sedan ser försvararna"

larmmina funkar iofs direkt men dom lyser inte upp så himla stor yta.

 

Och det var bara dom tidigaste generationerna som hade stora problem med mycket ljus snabbt...

Link to comment
Share on other sites

Vi får nog alla ta en rejäl bit "Verklighets paj" och inse att bildförstärkare är och kommer alltid att vara en bristvara inom Hemvärnet. Det en basse kan tänkas komma i kontakt med är "Ryss kikarna", och alla vet hur optimala dem är för att bedriva rörlig spaning. :D

 

Sen att det står "Span 4" på våra listor innebär inte att de magiskt kommer dyka upp i kvantitet i händelse av ofred. Utan vi kommer få strida då med vad vi har nu. Som tinhead skriver kan säkert bildförstärkare och närlys framgångsrikt användas vid försvar, men där slutar vår förmåga.

Span 4 ges inte ut i nog mängd för att kunna bedriva rörlig spaning/anfall i mörker.

 

Vi får se hur det kommer bli med Hemvärnets egna budget, men jag är väll inte allt för optimistisk.

 

Nu kanske vi ska vandra tillbaka från bildförstärkare till Hemvärnets framtida roll.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill mest bara se lite likhet mellan vad som verkar vara RiksHvC/HvStaben inriktning/syfte för Hv och vad vi sen övar på.

 

Lite mer H1-3 och avsevärt mindre Ö3.

 

Skyddsvakt är bra. Strid är bra. Men det behövs rätt så mycket mer tid i fält för alla i förbandet, tillsammans, för att vi ska bli bra på bägge. Tycker jag.

 

KFÖ-systemet kommer inte att fungera som tänkt. Det är bara två helger som är kontraktsgrundande. Men, om man inte utbildar sig innan (vilket inte krävs), så kommer förmågan under kontraktshelgerna vara begränsade.

Link to comment
Share on other sites

Att träffa är rätt enkelt på rätt avstånd, både stillastående och rörligt.

Det var just det där med "rätt avstånd" som var det kinkiga. Eftersom projektilbanan är som den är så krävs det inte mycket felbedömning för att träffa för högt eller lågt.

 

Men att få verkan i målet är desto svårare, speciellt då vi har am som inte riktigt fungerar med dagens bepansring. Det blir lite som kossacker med pilbåge och sabel som anfaller en mekaniserad bat.

 

Eftersom Hemvärnet skall vara utspridd över hela sverige så varförinte tillföra bättre system?

bättre am till grg?

andra lätta (burna) anti-pv vapen.

samt handburna lv-vapen...

Jag tror nog att de stridsfordon som kan luftlandsättas kan också hanteras av grg. Men kvalificerat pansarvärn är något som även jag efterlyser till hemvärnet. Att införa RBS-56 Bill i hemvärnet nu när resten av försvaret ska få RBS-57 Storm verkar ju vara logiskt...

 

Jag undrar bara hur många här som är duktiga på att strida med endast bildförstärkare?

Det är grymt svårt är min erfarenhet och eftersom man ändå röjer sig med mynningsflammor med mera, så är det lika bra att lägga en ordentlig stridsfältsbelysning.

Jag har provat att skjuta ett vapen med mörkersikte en gång. Det var ett gammalt och sunkigt gen1-rör, men f*n vilken skillnad det var! Att strida med en bildförstärkare hängande framför ansiktet har jag aldrig provat, men jag kan föreställa mig att det är svårare.

Link to comment
Share on other sites

Min passus om mörkerhjälpmedel var kanske inte att varje basse skulle kuta runt med en monovar på skallen, snarare något som har att göra med följande historia från min egna karriär.

 

"Granris, choklad och ett stort jävla mörker" av 903 Lew (2010, SoldF förlag)

 

Det är kolmörkt i stora, mörka skogen under en dygnövning. Lew och hans glada kamrat X är infartsposter längs den mörkaste skogsväg som Gud designat. Det är 100% molntäcke och man måste känna sig fram med handen för att slippa få närkontakt med vår sköna Svenska natur (tänker då speciellt på våra ståtliga granar). Nåväl, poststället är mycket väl uppbyggt och vi har tidigare i ljus röjt nog med granris för att vi ska kunna sitta ner utan att bli kalla om röven. I packningen ligger en termos kaffe och gulpåsens choklad smakar godare än den egentligen gör (fält, ni vet). Lew och hans glada kamrat X laddar kspn och förbereder sig på några timmars sysslolöshet i skogen.

 

Efter ett tag (tid i fält, ni vet) hörs det knaster på grusvägen (Comtacs, bra skit). Fortfarande utan att se ett smack tar Lew mod till sig och utbrister "Halt! Skyddvakt!" för att mötas av det glada knattret från en AK4. Som tur är så var kamraten X på plats och fortfarande vaken för det dröjer inte ens en sekund innan 58'an smattrar igång med eld mot skurkens mynningsflammor. Lew är nu i ryggliggande skjutställning och försöker instinktivt anamma samma stil som de gamla Baker-skyttarna i 95'th Rifles brukade mot Napoleon. Nåväl, lede fi finner sig själva i relativt eldunderläge och avviker från platsen (vart är omöjligt att säga, det var som sagt mörkt som satan). Efter bedömt 2 minuter hörs det tramp och flås från den egna förläggningen och detta följs snart av "Lew! X! Vart fan är ni! Ser inte ett skit för i helvete! Pölsa! Pölsa! (lösen)". "Blörk! Blörk! Vi står ju här för i helvete, vilka är det?" "Dä' Y, Z, Q och Å, vi är QRF! Vart drog dom?!".

 

Det som nu händer är det som sannolikt hänt riktigt många soldater genom tiderna (och antagligen gjorde att Wellington dömde ut mörkerstrid som koncept redan på en tid då man stred i sluten formering på öppna fält); QRF'en hittar inte vägen, folk går in i träd, vi är nära på att vådabekämpa varandra flertalet gånger ("BLÖRK! BLÖRK! För i helvete grabbar, ni har gått i en jävla cirkel!") och lede fi lyckas komma iväg oskadda (tror vi, såg som sagt inte ett piss). Lew och X fortsätter sitt pass och är nu på högre spänn än man kanske borde. Inget mer händer under vårt pass.

SLUT.

 

 

Här ser jag några saker som mörkerhjälpmedel kunde ha hjälpt med.

 

1. Audiovisuell upptäckt av fienden i motsats till att bara höra 'kraschkrasch' på vägen.

2. Möjlighet för posterna att rikta in sig på fienden för att åtminstone komma i duellsituation och inte som nu på efterhand.

3. Möjlighet att se åt vilket håll fienden avvek för att därigenom kunna skicka QRF'en för att genomskjuta dem.

4. Möjlighet för QRF'en att kunna verka som det är tänkt istället för att a) inte se vart de går och b) inte kunna verka mot fienden eftersom de inte ens ser handen framför sig.

 

Lysammunition är ett superbt verktyg för försvar av stridsställning nattetid. Dock är det inte helt super om posterna som ska dra iväg lyset inte har en aning om vart fi befinner sig. I den bästa av världar finns det tillräckliga mängder bildförstärkare för att åtminstone utrusta post och QRF med dessa. Annars fruktar jag att vi flera gånger, likt ovan, kommer famla i mörkret. :D

 

/Lew, som inte gillar när det är mörkt/enda ljuspunkten är min tvåas spruta.

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

Mörkerkikare kommer inte "alltid" vara en bristvara. På 90-talet var digitalkameror svindyra och inte ens ett realistiskt alternativ för de flesta civila. Idag kan man köpa en digitalvideokamera i HD för 1200 kronor. Bryr du dig inte om HD så räcker det med en femhundring på Teknikmagasinet.

 

Priset på tekniken kommer att falla och Hv kommer onekligen ha råd med mörkerutrustning i framtiden. Dock är frågan när.

 

 

Angående debatten runt Hemvärnets framtida roll så måste jag göra ett konstaterande: Halva försvarsmakten måste ha mer än en tretiondel av försvarsmaktens budget. De måste även ha fler uppgifter än att vakta och övervaka. Jag ser gärna att Hv blir till lätt infanteri och att det även ska finnas vissa mekaniserade delar av organisationen.

 

Att göra om Hv till lätt infanteri samt införa delar som kan genomföra mekaniserad strid alt strida mot mekaniserade förband skulle höja hemvärnets (och försvarets i allmänhet) anseende rejält, vilket skulle råda bot på rekryteringsproblematiken. Jag känner många som minsann inte vill vara med i "prostatagerillan" och som inte vill gå med i Hv eftersom att de skulle "utplånas direkt" om det skulle bli ofred.

Hemvärnets allra största problem idag är dock jargongen bland en stor del av officerarna samt de som varit med på US.

Link to comment
Share on other sites

Hemvärnets allra största problem idag är dock jargongen bland en stor del av officerarna samt de som varit med på US.

Du menar de som har lite mer kunskaper än GU och 20-30h/år?

 

Jag ska citera en god vän: "är det ingen inom hv som överhuvudtaget tänkt tanken att de tillåts vara så många just för att de kostar så lite?"

 

Fundera på det.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jag herr Krook är bitsk, även om han har en god poäng.

 

Jag kom själv in i HV utan mer förhoppningar om lite flykt från det civila livet, god kamratskap och kanske en kaffetår (med bulle) på en skjutbana. Se det som en återknytning till en ungdom som jag då trodde flydde förbi snabbare än jag kunde göra 'isär' på en AK5'a hösten 2006 (13 sekunder för övrigt, 'ihop' på 21-23). Jag blev positivt överraskad, speciellt när jag nu tagit klivet över till IK. HV (åtminstone min del av HV) är bättre än jag trodde att det skulle vara (kass, värdelös, sämst och allmänt skit).

 

Det som dock slår mig på varje förbannad övning, oavsett om det är handgranatskastning en solig lördag eller en hel SÖF är den fullkomligt katastrofala uppslutningen och den lika katastrofala bristen på självkritik. Att vi som kommer ut på övningarna är bra på det vi gör vet jag, har heller inte mött en enda "arg" löjtnant som inte avslutar dagen med "Fan, jag var ju rädd att det skulle vara 55+ och kafferep. Ni kan ju den här skiten, positivt överraskad..." MEN! "...synd bara att ni inte var fler idag...".

 

För många av oss (speciellt gruppchefer) gör det positiva att det negativa glöms bort. Vaffan hjälper det oss att vi är fullkomligt grymma enskilt, stridsparsvis eller gruppvis när vi inte får ihop nog med folk att öva som ett förband (när detta krävs)? Vad hjälper det oss att hälften kan kasta hgr när den hälften kanske inte är med när läget kommer för att just kasta hgr? Hur kan vi som organisation vara stolta/be om mer när vi inte ens fixar de extremt låga kontrakten vi tidigare satt på? Visst behöver vi bättre stöd, utrustning och utbildning men hur kan vi äska om det när chefen aldrig kan lova hur många vi blir ute på fältet? Några behöver släppa den civila kostymen, inse att kläerna för dagen är gröna och börja avkräva något jävla ansvar från GrisKarlsson som inte orkar sig upp på lördag eftersom han är bakis (att övningsschemat varit ute i månader har han givetvis glömt).

 

 

Sagda lösa citat visar flera punkter.

 

1. Vi (som tar oss ut, är ju fan alltid samma fejjor) är bättre än vad åtminstone vissa befäl tror, eller så ljuger de för oss (men de verkar reko så jag tror inte det).

2. Vi (alla med HV-speglar på kragen) kan vara sämst i firman på att få våra rövar dit vi ska* och innan det ändras kommer sådana som herr Krook** alltid se ner på oss, med viss rätta.

 

 

Ett dåligt rykte är inget man får helt oförtjänt (i vilket fall inte inom firman). På samma sätt som ett hustrumisshandlande befäl tjärar alla med samma borste gör en enda dålig HV-övning att utbildande officer för alltid kommer se oss som drägg utan militärt existensberättigande (något han kommer hosta ur sig på mässen tills den dagen han sitter på HKV och skriver våra RU-listor). Snäpp upp er för i helvete, snäpp upp era grupper och var den där soldaten som uniformen visar att ni är***. 100% kontraktsuppfyllnad och ett relativt komplett förband och så ska ni nog få se att någon med guld på kragen ger oss lite mer deg.

 

 

*Med "rövar dit vi ska" menar jag att vi är kass på att ta oss ut till fältet när det är övning. Att folk blir sjuka/får barn/mycket på jobbet förstår jag, men om man alltid är sjuk/har 13 barn/jobbar 80 timmar i veckan måste man kanske börja tänka på om man klarar av att lösa kontraktet eller om man kanske ska vila i något år/byta förband. Engagemang och lojalitet mot gruppen för i h-e!

**Krook får här klä skott för 'riktiga FM' där folk ofta besitter riktigt hög kompetens inom området 'strid/krig'. Det de dock ibland saknar är en insikt i vad vi i HV är kapabla att göra (Krook kan mycket väl veta exakt vad vi kan och vad vi gör, vad vet jag).

***Med detta menar jag inte att kängorna ska blänka och att fältlystran ska gälla några andra. Jag är en äcklig och slapp soldat som vare sig rakar eller klipper mig speciellt ofta. Dock ser jag till att min hjärna byts från 'civil studerande' till 'soldat i försvarsmakten' när jag drar på mig mitt grönställ.

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

Mörkerkikare kommer inte "alltid" vara en bristvara. På 90-talet var digitalkameror svindyra och inte ens ett realistiskt alternativ för de flesta civila. Idag kan man köpa en digitalvideokamera i HD för 1200 kronor. Bryr du dig inte om HD så räcker det med en femhundring på Teknikmagasinet.

Priset på tekniken kommer att falla och Hv kommer onekligen ha råd med mörkerutrustning i framtiden. Dock är frågan när.

Men som vi alla vet har FMV en magisk förmåga att sätta priset ca 3 ggr högre än det civila marknadsvärdet på sina produkter. Så vi kommer ändå att få betala en vänsterarm för en generation 1 kikare. :D

Link to comment
Share on other sites

@903Lew:

Vi är ju i samma kompani, så du känner säkert till att vi hade 100% kontraktsuppfyllnad 2009. Själv gjorde jag 176 timmar av 60 i fjol. Det kommer inte att hända i år eftersom det bara finns tre tillfällen att skaffa sig kontraktstid (varav rikshemvärnschefens insatsövning är en bonus som vi inte kan räkna med kommande år).

 

Så vad det gäller att få våra rövar dit vi ska så har vi i alla fall hittills varit "tillräckligt" bra. Alla har varit med tillräckligt många gånger för att behålla och utveckla sin personliga färdighet. Alla gånger har tillräckligt många varit med för att kunna samöva som förband och ge cheferiet en chans att leda sitt förband.

 

@Krook:

Ja, hemvärnet har hittills "tillåtits" vara många eftersom vi är billiga. Men tydligen inte längre. Hemvärnet ska skäras ner och det görs genom att göra det svårare att tjänstgöra den tid som krävs för att uppfylla sitt kontrakt. Det förefaller som att man vill ha ett hemvärn bestående av studerande, arbetslösa, pensionärer och andra som inte har något bättre för sig på trosdagar, fredagar och måndagar.

 

I mina ögon är detta ett tecken på att försvarsmakten som helhet har tappat fokus på vad dess huvuduppgift är; Att försvara Sveriges territorium. Jag börjar på allvar fundera på om vi (hemvärnet) inte skulle lösa den uppgift vi har idag (skydda, bevaka, försvara) bättre som fristående och självständigt milisförband utan någon koppling till försvarsmakten. Nackdelen är att vi då får väpnade styrkor som inte står under stadsmakternas kontroll, och det är jävligt illa, men jag känner att det är ditåt som det börjar luta...

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

I mina ögon är detta ett tecken på att försvarsmakten som helhet har tappat fokus på vad dess huvuduppgift är; Att försvara Sveriges territorium. Jag börjar på allvar fundera på om vi (hemvärnet) inte skulle lösa den uppgift vi har idag (skydda, bevaka, försvara) bättre som fristående och självständigt milisförband utan någon koppling till försvarsmakten. Nackdelen är att vi då får väpnade styrkor som inte står under stadsmakternas kontroll, och det är jävligt illa, men jag känner att det är ditåt som det börjar luta...

 

Så där har jag också tänkt ibland: risken att det uppstår frikårer eller mililsgrupper, rekryterade bland missnöjt f d arméfolk.

 

I USA kan de förvisso ha lagliga milisgrupper. Andra författningstilläget tillåter ju medborgarbeväpning: rätten att bära vapen finns där för att garantera ett folkförsvar. Man kan alltså bilda sig ett "privat" hemvärnsförband i USA fullt inom lagens ramar. Men i Sverige går inte detta antar jag, vi har strängare vapenlagar.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett politiskt beslut vad FM och Hv ska göra i framtiden. Jag tror inte vi får ett vettigt svar på frågan förrän den politiska ledningen inser att säkerhetsläget ständigt ändras och gör det möjligt för FM (och Hv) att anpassa sig till förändrade omvärldslägen. (Läs efter Georgien...)

 

Innan dess kan man bara önska... I den genren önskar jag lätt, modernt pansarvärn och lvrobot till Hv. Tillika ett helt motoriserat Hv. Tack på förhand!

/JE

Link to comment
Share on other sites

@Eskil: Att uppfylla ett kontrakt på 60 timmar är inte att bedriva seriöst vht. Att ha 100% uppfyllnad med de vakanser vårt kompani har (oceaner med jävla vakanser) är inte heller att bedriva seriös vht. Faktum är att vi båda två har rätt och fel, något som kanske säger mer om HV än jag tänkte när jag skrev det där inlägget.

 

Mitt inlägg handlade dock inte primärt om IK (som alltsomoftast är ambitiöst och överrepresenterat i timmar) utan snarare mitt gamla kompani. När QN blev IK fick kompaniets soldater erbjudandet att hoppa över och 'växla upp'. Det intressanta är att våra plutonsövningar känns precis som kompaniövningarna gjorde förut - det är samma fejjor. Frågan är då hur det är ställt på vårt systerkompani, något vi inte kan göra något t men bör vara oroliga över (vill vi dela stridslinje med ett oövat förband?). LGG är ju också något av ett unikum inom FM eftersom vi haft plågsamt hög kontraktsuppfyllnad, mitt HV är dock större än LGG (även om man inte alltid tror det).

 

 

Gällande ämnet så har jag något av en fundering. Förutom utlandsmissionerandet, exakt vad är det som kommer skilja HV/IK från de framtida deltidsförbanden? Enligt vad jag vet kommer även de vara lätt skytte som har civila jobb för att under mindre tid av året göra 'repmånad' med ca en sexmånadersmission över en treårsperiod. Kommer vi inte i framtiden se en otrolig sammanblandning följd av en sammanslagning av de tu?

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

Gällande ämnet så har jag något av en fundering. Förutom utlandsmissionerandet, exakt vad är det som kommer skilja HV/IK från de framtida deltidsförbanden? Enligt vad jag vet kommer även de vara lätt skytte som har civila jobb för att under mindre tid av året göra 'repmånad' med ca en sexmånadersmission över en treårsperiod. Kommer vi inte i framtiden se en otrolig sammanblandning följd av en sammanslagning av de tu?

 

Vad definierar du som "lätt skytte"?

 

Framtidens kontrakterade förband kommer vara av samma typ som de stående. Om jag inte missminner mig kommer 50% av varje förbandstyp(Tungt mek, lätt mek, art, ing, lv mm..) vara stående och 50% kommer vara kontrakterade, eller deltidsförband som du kallar dem. Så risken för sammanblandning torde vara liten, förutsatt att inte HV blir tillförda Strf90, Strv122 och Archer.

 

Exakta indelningen mellan stående/kontrakterade förband finner jag tyvärr inte nu.

 

Förövrigt anser jag nog att införa Rb57 i HV är den enskilt enklaste och kostnadseffektivaste åtgärden man kan vidta för att plussa å HV's förmåga. Enkel att handha och enkla effektiva simulatorer finns för bra och billig träning.

Link to comment
Share on other sites

Du menar de som har lite mer kunskaper än GU och 20-30h/år?

 

Jag ska citera en god vän: "är det ingen inom hv som överhuvudtaget tänkt tanken att de tillåts vara så många just för att de kostar så lite?"

 

Fundera på det.

 

/K

Detta stämmer förvisso: officerer har ofta pluggat i ett eller två år och varit nere i Affe, samtidigt som de lever på att försvara landet vilket onekligen leder till en bättre soldat. Men det finns faktiskt hemvärnsmän som varit i US ett flertal gånger, samtidigt som jag även känner Hemvärnsmän som klockat upp flera hundra timmar per år i form av frivilliga kurser mm. Hemvärnsmännen är även i många fall bättre än de värnpliktiga som dessa officerer varit befäl över.

Samtidigt är Hemvärnet en del av försvarsmakten, således ska officerer som utbildar värnpliktiga försöka få de värnpliktiga att gå med i vilken gren av FM som helst (kanske hellre NBG än Hv, men vill någon inte NBG eller annan US så borde de försöka uppmana till Hv). Det man istället ser är officerer som säger "gå med i NBG eller skit i det hela".

 

Som vissa andra redan sagt: Hemvärnet är idag de mest kostnadseffektiva förband vi har tillgång till. Det är möjligt att för en förhållandevis bagatellartad summa förbättra Hv ytterligare. Det går att öka minimikravet på medverkan (dock bör övning och utbildning ske vid tillfällen som vanliga arbetare har möjlighet till).

 

Lew har såklart påpekat brister, men dessa borde kunna åtgärdas. Som sagt tror jag att problemen med rekrytering skulle lösas om Hv skulle få större förmåga och högre status. Att personer som kommit tillbaka fråm Affe uppmanas att gå med i Hv, snarare än att uppmanas till att hålla en viss översittarstil. Att Hv skulle ha förmågan att bekämpa något annat än busar med hemmagjorda hagelbrakare.

Link to comment
Share on other sites

Darkjak. Hemvärnets roll idag och i morgon är att vara ett lågbudget-komplement till de reguljära delarna av Försvarsmakten. Hemvärnet ska vara billigt.

 

Hemvärnet består av massor av bra individer men inte särskilt många bra förband. Det är det som är avgörande. Bristen på uppfyllnad och samordning samt de tomtar som även finns i organisationen gör att många utanför Hemvärnet inte har sån stor tilltro till Hemvärnets förmåga. Det har inget med översitteri att göra utan enkla jämförelser mellan den sammantagna förmågan och krigets krav.

 

 

Hemvärnets framtida roll ser ut att kunna bli den som lokalförsvarsförbanden tidigare hade. Där placerades folk som inte kunde lösa tjänst i brigadförbanden. Skälen var oftast ålder och bristande fysisk förmåga. Uppgiften var territoriellt defensivt försvar. Lite sämre utrustning och enklare uppgifter än brigadförbanden.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Visst alla förband behöver inte vara dyra för att kunna nå en effekt.

 

Utan det lokala skyddet så skulle det vara en small sak att slå ut alla de resurser som mekaniserat förband behöver, utan drivmedel och underhåll så stannar alla fordon, inga batterier till bildförstärkare och radioapparater, ingen mat, mm, mm.

 

Hemvärnets jobb är att skydda det som det övriga insatsförsvaret behöver.

 

Systemtänk!

 

Ps. Kommer att bli intressant att se hur de nya kontrakten och KFÖ modelen kommer påverka Hemvärnet som förband.

Edited by Charlie Spartan
Link to comment
Share on other sites

Darkjak. Hemvärnets roll idag och i morgon är att vara ett lågbudget-komplement till de reguljära delarna av Försvarsmakten. Hemvärnet ska vara billigt.

Detta har jag aldrig motsagt. Hv kostar 800 miljoner per år, och man kan tillföra en hel del pengar innan det slutar vara "billigt".

 

Hemvärnet består av massor av bra individer men inte särskilt många bra förband. Det är det som är avgörande. Bristen på uppfyllnad och samordning samt de tomtar som även finns i organisationen gör att många utanför Hemvärnet inte har sån stor tilltro till Hemvärnets förmåga. Det har inget med översitteri att göra utan enkla jämförelser mellan den sammantagna förmågan och krigets krav.

Du har rätt i det du säger.

Hemvärnet håller dock nu på att minska på antalet kompanier och plutoner för att få fler kompletta förband. Samtidigt rättfärdigar dessa brister inte att officerer klankar ner på Hv inför värnpliktiga eller andra potentiella rekryter. De får tycka vad de vill och de får säga detta till varandra, sina överordnade och resten av officerskåren. De får gärna ge feedback och säga vad för fel som finns. Däremot ska de inte underminera organisationens försök att rekrytera värnpliktiga.

Hemvärnet och resten av FM kommer (förhoppningsvis aldrig, men om det skulle ske) kriga på samma sida, inte mot varandra.

 

Hemvärnets framtida roll ser ut att kunna bli den som lokalförsvarsförbanden tidigare hade. Där placerades folk som inte kunde lösa tjänst i brigadförbanden. Skälen var oftast ålder och bristande fysisk förmåga. Uppgiften var territoriellt defensivt försvar. Lite sämre utrustning och enklare uppgifter än brigadförbanden.

 

/K

Detta är din syn på frågan, och denna respekterar jag, även om jag inte delar den. Jag ser mer på Hv som en organisation för dom som vill försvara sitt land, men inte vill göra karriär av saken eller delta i utlandsuppdrag. I denna organisation ska kraven vara lägre, på grund av att det just rör sig om frivilliga som har andra jobb att gå till och som dessutom är med i Hv ideellt. Uppdraget med territoriellt defensivt försvar kan jag hålla med om, men då dagens krig ser annorlunda ut så måste Hv vara utrustade för att försvara mot den fiende de antagligen kommer stöta på. Då ser jag det som förhållandevis sannolikt att de kommer stöta på strf. Om detta ska lösas med hjälp av BILL-försedda terrängbilar, Strv 121 eller möjlighet att tillkalla indirekt eld är upp till ngn annan.

Dock är det på så vis att vi har ett överskott av bra matriel som står och rostar eller skrotas då det antingen saknas ekonomiska medel, eller för att matrielen inte har plats i ett spjutspetsförsvar. Hv skulle potentiellt sett kunna öka sin förmåga med små ekonomiska medel.

Link to comment
Share on other sites

Hemvärnets framtida roll ser ut att kunna bli den som lokalförsvarsförbanden tidigare hade. Där placerades folk som inte kunde lösa tjänst i brigadförbanden. Skälen var oftast ålder och bristande fysisk förmåga. Uppgiften var territoriellt defensivt försvar. Lite sämre utrustning och enklare uppgifter än brigadförbanden.

 

/K

Detta är din syn på frågan, och denna respekterar jag, även om jag inte delar den. Jag ser mer på Hv som en organisation för dom som vill försvara sitt land, men inte vill göra karriär av saken eller delta i utlandsuppdrag. I denna organisation ska kraven vara lägre, på grund av att det just rör sig om frivilliga som har andra jobb att gå till och som dessutom är med i Hv ideellt. Uppdraget med territoriellt defensivt försvar kan jag hålla med om, men då dagens krig ser annorlunda ut så måste Hv vara utrustade för att försvara mot den fiende de antagligen kommer stöta på. Då ser jag det som förhållandevis sannolikt att de kommer stöta på strf. Om detta ska lösas med hjälp av BILL-försedda terrängbilar, Strv 121 eller möjlighet att tillkalla indirekt eld är upp till ngn annan.

Dock är det på så vis att vi har ett överskott av bra matriel som står och rostar eller skrotas då det antingen saknas ekonomiska medel, eller för att matrielen inte har plats i ett spjutspetsförsvar. Hv skulle potentiellt sett kunna öka sin förmåga med små ekonomiska medel.

Du verkar visst dela den. Kolla med äldre släktingar om vad lokalförsvarsvarsförbanden var för något.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

för att få mera folk till hv tycker jag man skulle göra det vassare och kunna slänga fienden i vattnet.

med det så skulle det vara mera på grupp nivå med olika färdigheter och kunskaper som gör det så svårt för fienden att vilja inta detta land.

typ det som skulle vara med i det nya var sabotargs mot angriparens utrustning och fordon, antiterrorist styrka i hv, ta bort ip från hv och gör om hv till en stor ip med rätten för att störa fienden så mycket att ingen vill anfall vårt land.

det som är stark med hv är att vi känner till marker runt objekt och andra viktiga områden.

 

om man ta grp

så består den av

grp c

stf grp c

4 hv män med olika kunskaper och färdigheter så som sjv,spräng,vapen av olika slag, spejare, språk.

hundtjänst är med ändå som en stor del.

 

hv som förband är kvar utåt som pr men jobbar under täckmantel med en verksamhet som gör att vi skyddar våra objekt efektivarare än tidigare. :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

för att få mera folk till hv tycker jag man skulle göra det vassare och kunna slänga fienden i vattnet.

med det så skulle det vara mera på grupp nivå med olika färdigheter och kunskaper som gör det så svårt för fienden att vilja inta detta land.

typ det som skulle vara med i det nya var sabotargs mot angriparens utrustning och fordon, antiterrorist styrka i hv, ta bort ip från hv och gör om hv till en stor ip med rätten för att störa fienden så mycket att ingen vill anfall vårt land.

det som är stark med hv är att vi känner till marker runt objekt och andra viktiga områden.

 

om man ta grp

så består den av

grp c

stf grp c

4 hv män med olika kunskaper och färdigheter så som sjv,spräng,vapen av olika slag, spejare, språk.

hundtjänst är med ändå som en stor del.

 

hv som förband är kvar utåt som pr men jobbar under täckmantel med en verksamhet som gör att vi skyddar våra objekt efektivarare än tidigare. :baskerKav:

Jag har svårt att se HV i rollen "mota olle i grind", då behövs det betydligt tyngre resurser i form av flyg, flotta, art och pansar.

Antiterrorism lär vi aldrig se HV jobba med, iallafall inte nationellt då detta är polisens uppgift i första till 20e hand.

 

Nää, jag ser inte alls den bild du ser.

Link to comment
Share on other sites

Problemet att jobba kvar bakom fiendenslinje, är att det kommer ta en fiende ca 1h att få fram listor vilka alla hv män i bygden är, sammla ihop deras familjer på torget och proklamera kom ut ur skogen och ge upp annars kan det gå illa för era nära och kära.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...