Jump to content

AK4, om chansen fanns?


Adam Wilhelm

Recommended Posts

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tomten jag vill ha:

1. Omladdning modell AK-5 (Manöverhandtag på sidan av lådan)

2. Ställbart tryck.

3. Justerbart kindstöd i befintlig kolv.

4. Tung pipa på ett antal vapen.

 

- HvPrsk

Link to comment
Share on other sites

4. Tung pipa på ett antal vapen.

 

- HvPrsk

Tycker du inte att bössan är tung nog ändå? :D

 

Kjellberg.

Inskjutbar kolv av den modell som finns nu tycker jag är ganska värdelös.

Total brist på kindstöd och helt obekväm att skjuta med.

Visst, den ser häftig ut och den retade gallfeber på vår Kompanichef i Libanon när jag sprang runt med en sån :)

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Tycker du inte att bössan är tung nog ändå? :D

Jo, visst väger den en del, men för min del släpar jag gärna på ett halvkilo extra om det ger mig en stabilare och bättre pipa...

 

:thumbs:

Link to comment
Share on other sites

Vad kallas modellen med inskjutbar kolv (G3A4 i Tyskland) i svensk tjänst? Finns det en särskilt beteckning? Vad jag förstått finns det inte så många -- vad är andelen ungefär? Vilka enheter fick den?

 

Tackar

 

HASSE

Link to comment
Share on other sites

Vad kallas modellen med inskjutbar kolv (G3A4 i Tyskland) i svensk tjänst? Finns det en särskilt beteckning? Vad jag förstått finns det inte så många -- vad är andelen ungefär? Vilka enheter fick den?

 

Tackar

 

HASSE

Vet inte om den hade någon speciell beteckning. I ”folkmun” kallas den inskjutbar kolv, och den togs fram åt FJS. En anledning var tydligen att den fasta kolven var bökig att hoppa med.

 

Det fans aldrig någon större mängd och de som fans togs in för ett antal år sedan då en ganska alvarlig olycka inträffade med en kolv som hade haft sprickor i sig. Vi hade många sådana i vårt Hv Komp, men fick lämna in samtliga och fick aldrig igen dom. Vet också att det finns en hel del kolvar ute som aldrig lämnades in. Om sedan ”våra” kolvar delades ut till något annat förband ska jag ha osagt, men det sades till oss att dom skrotades.

Link to comment
Share on other sites

Vad kallas modellen med inskjutbar kolv (G3A4 i Tyskland) i svensk tjänst? Finns det en särskilt beteckning? Vad jag förstått finns det inte så många -- vad är andelen ungefär? Vilka enheter fick den?

 

Tackar

 

HASSE

Vad den heter vet jag inte och mig veterligen var det bara FJS som hade den.

Den jag hade i Libanon var privat och tillhörde en kamrat på kompaniet.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Fick du låna den av "Henrik" ?

Då var det min kolv han lånade ut.

Men det är en annan historia. :D

Jepp, visst var det Henrik jag lånade kolven av.

Kände du honom sen innan?

Han kom ju ner senare på vakans, hade åkt med kolven i handbagaget. :)

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Jo,om jag fick som jag ville skulle jag byta ut AK4:an

mot en M16A2 och döpa om den till "AK4+" !

Ja,jag har lite erfarenhet av båda så jag kan jämföra..

Link to comment
Share on other sites

Jo,om jag fick som jag ville skulle jag byta ut AK4:an

mot en M16A2 och döpa om den till "AK4+" !

Ja,jag har lite erfarenhet av båda så jag kan jämföra..

Om jag fick som jag ville skulle Ak4 bytas ut mot Ak 5 och döpa om dessa till "Ak 4 Light".

 

 

 

HvPrsk:s förslag på en prickskytte/skarpskyttevapen av AK4 låter intressant...........

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

"Om jag fick som jag ville skulle Ak4 bytas ut mot Ak 5 och döpa om dessa till "Ak 4 Light"."

 

Bamse,det har kungen redan gjort förutom namnbytet.

 

Jag förresten inte hittat källan till israelernas infusionssystem,tror det var i en FBU-befäl tidning men är inte säker,kollar fortfarande.

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Byt ut skiten mot något med vettig ergonomi, typ FAL eller så. :)

 

Nej, på AK4 skulle jag önska mig två varianter

 

a)

Kortad pipa

Bredare handskydd

vikkolv (typ choate)

 

B)

Bipod

Matchpipa

Ställbart trycke

Bra optik

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gärna se att HV fick en egen mtrl budget, som i Danmark. Vill man lägga pengar på bra grejer kan man göra det. Danskarna valde t ex Diemaco C7, den är inte dålig. Det finns många andra karbiner på marknaden idag och skulle man göra en ny upphandling skulle nog förmodligen inte FNC vinna kontraktet den här gången. Då skulle man slippa modifiera 50-talskonstruktioner (ak4) resp 70-talskonstruktioner (ak5).

Link to comment
Share on other sites

9x19: Nej, det är klart att det grundtankarna med C7 är gamla, dock är tydligen förpackningen tillräckligt tilltalande för att danskarna ska tycka att det var ett bra val. De lär inte behöva modifiera den än på ett tag. Självklart finns det bra vapen som har ett ursprung i stenåldern, se bara på 1911. Inte för att just jag ser den som ett förstahandsval, men det gör ju många som vet mer än jag.

Silen: Jo visst finns det problem med att ge HV en egen budget värd namnet, men lite fria spekulationer kostar ju inget. Att sedan hävda att HV ska fungera som någon slags slutförvaring av föråldrad millitär mtrl för att vi ska slippa skrota densamma håller inte som argument för mig.

Link to comment
Share on other sites

Men lite så är det väl ändå, annars hade väl HV fått Ak 5:or? Nu ska de väl iofs få PSG90 och de är väl inte beggade, eller? Men Sverige skänker ju bort Ak 4:or till baltstaterna med så nog finns det väl en vilja att göra sig av med dem?

Link to comment
Share on other sites

Visst är det så det funkar. Prio 1: Utlandsstyrkan 2 Nationella insatsstyrkorna 3 Baltikum 4 Nationella skyddsstyrkorna utom HV 5 HV.

Det är trist att jobba med sopsortering! Ett rödpunktsikte på ak4:an ändrar inte på detta.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
Jag skulle gärna se att HV fick en egen mtrl budget, som i Danmark. Vill man lägga pengar på bra grejer kan man göra det. Danskarna valde t ex Diemaco C7, den är inte dålig. Det finns många andra karbiner på marknaden idag och skulle man göra en ny upphandling skulle nog förmodligen inte FNC vinna kontraktet den här gången. Då skulle man slippa modifiera 50-talskonstruktioner (ak4) resp 70-talskonstruktioner (ak5).

Jag har provat Diemaco:n och skulle gärna byta ut Ak:n....

Link to comment
Share on other sites

2004 kommer Hv att ha egen budget till bla mtrl. inköp, man kommer inte längre att vara skrotupplag för FM.

Källa: RiksHvc Mats Welff

Plats: Malmö 14 jan 2002

 

 

-Hon skall vara spantad för gång i is -

 

(Kommedörkn X Isbrytaren Oden på en fråga från en kvinnlig journalist, vilken typ man skulle vara för att vara gift med

Kommendörkaptenen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...