Jump to content
Sign in to follow this  
Adam Wilhelm

AK4, om chansen fanns?

Recommended Posts

- KAC/B&T RAS

- H&K's skjutbara kolv med ett eller flera extra jack för att kunna reglera längden.

- Alu. magasin för att spara lite vikt

- Bort med hylsfångaren

En norsk AG3-F2 mer eller mindre. Utöver det håller jag med talaren ovan.

Edited by Kurtan

Nytt handskydd:

Ett handskydd mer likt det till AK5C. Detta skulle innebära att skyddet inte blir lika smärtsamt hett som på AK4. Dessutom medför rails att man kan fästa benstöd, vertikalhandtag, vapenlampa och annat gött.

Problemet är att om du inte känner hur överjävligt hett vapnet är, så riskerar du att missa att det är dags att låta påken kallna. Ett problem med Ak4 är ju just värmen, som till slut leder till självantändning av patronen i patronläget*.

min uppfattning... spendera inte en enda krona på att utvecka AK4'n
Även om jag inte skulle tackat nej om nån kastade ett nytt kikarsikte och ett benstöd på mig, så delar jag din uppfattning. Fördelen med att vi bara bytt sikte på vapnet är att den delen inte behöver skrotas om vi skulle byta vapen; den utgångspunkten tycker jag man kan hålla fast vid. Ska det köpas in nytt bling till Ak4, så ska det vara prylar som vi kan flytta över till andra vapen.

*

(om vi nu bortser från vad SÄKI säger att man ska göra efter att ha tömt tre mag i snabb följd, och visst ALLA vapen blir varma, men nu var det Ak4 vi talade om).

Reservsikten:

AK4B tar man bort de gamla järnsiktena. Detta trots att det faktiskt förekommer att RPS'en går sönder. Mitt förslag är att AK4C faktiskt ska ha kvar de gamla siktena.

Sitter ett litet reservriktmedel på RPS:n...

I övrigt håller jag med dig på vad som kan förbättras, dock håller jag även med de som inte vill lägga en krona på modifiering...

Nu är förvisso AK4 ett gammalt system, men när våra norska vänner ska göra sig av med sina, kan vi inte köpa in deras skjutbara kolvar och annat nyttigt som annars skulle gå till skroten. Billig lösning på ett problem som många har.

Om FM vill lägga absolut 0 kronor på AK4'an (vilket är helt förståeligt) anser jag att ett stort lyft skulle vara att avlägsna pungen. Låt metallbiten vara kvar (för inte vill man ha kompisens hylsor i fejan), avlägsna gummiskiten som mest är i vägen, skramlar, och kakkar upp min eldgivning.

Me tanke på att vapnet utvecklades någon gång efter WW2 så tror jag och tycker jag att man inte ska ändra mer på vapnet än vad den är som nu (AK4B)

Att sätta ditt nya delar på ett vapen som är kanske 60år gammalt är ingen hit! Man skulle nog köpa ett nytt vapen system tycker jag.

Och ett ryckte jag har hört så pratades det om att man skulle bytta ut AK4B och AK5 varianterna mot något nytt vapen för båda? Hur gick det med det?

Me tanke på att vapnet utvecklades någon gång efter WW2 så tror jag och tycker jag att man inte ska ändra mer på vapnet än vad den är som nu (AK4B)

Att sätta ditt nya delar på ett vapen som är kanske 60år gammalt är ingen hit! Man skulle nog köpa ett nytt vapen system tycker jag.

Och ett ryckte jag har hört så pratades det om att man skulle bytta ut AK4B och AK5 varianterna mot något nytt vapen för båda? Hur gick det med det?

Njae, de flesta vapensystem har ju ansenliga mängder år bakom sig. M16 togs ju fram på sena 50-talet, Ak-47 är tja, från 1947 etc. Norge köpte ju HK417 härom året, en upphottad M16 som ger bra verkan till ett lågt pris. Så nog finns det utvecklingspotential kvar, mest av allt finns det redan utvecklad mtrl som enkelt kan bultas på våra knallpåkar (nya handskydd, kolvar, alumag etc). Avgörande för ett eventuellt nytt vapensystem är att vinsten i ergonomi/effektivitet är hög nog för att rättfärdiga priset.

Det finns planer på att i framtiden ersätta AK4 och AK5 med en framtida AK6. Dessa planer är dock bara planer och inget man kan greppa i närtid, med andra ord får vi jobba med de vapen vi har idag.

Reservsikten:

AK4B tar man bort de gamla järnsiktena. Detta trots att det faktiskt förekommer att RPS'en går sönder. Mitt förslag är att AK4C faktiskt ska ha kvar de gamla siktena.

Sitter ett litet reservriktmedel på RPS:n...

Det är ju knappt värt att kalla riktmedel. Det är bara så dumt att fräsa bort orginalriktmedlen att jag fortfarande inte riktigt kan förstå det. Att man sedan gjorde nästan samma misstag på AK5C är ännu mer intressant.

Detta är ju en what-if tråd. Alltså handlar det om hur ni vill att en AK4C skulle se ut om beslutet att utveckla ett sådant vapen skulle tas.

Det är ju knappt värt att kalla riktmedel. Det är bara så dumt att fräsa bort orginalriktmedlen att jag fortfarande inte riktigt kan förstå det. Att man sedan gjorde nästan samma misstag på AK5C är ännu mer intressant.
Nej inte jag heller... men det är ju ändå någon form av riktmedel, även om ett dåligt sådant.

Förstår inte varför man inte fäste rödpunkten på samma sätt som med kikarsiktet med gamla riktmedlen kvar, borde varit en mycket bättre lösning. Bild.

Nu är jag ingen expert, men visst vill man ha sikteslinjen så nära skjutlinjen som möjligt? Skulle vara anledningen till att vilja ha siktet så nära pipan, därav bortfräsningen av siktena (som i min värld är obra).

AK5C har väl uppfällbara reservriktmedel, något som borde medge bra sikteslinje OCH fullgoda 'analoga' riktmedel. Gäller bara att man orkar skjuta in dem.

min uppfattning... spendera inte en enda krona på att utvecka AK4'n

Om man bara köper in COTS-prylar så är utveckligen redan gjord. Så pengarna går främst till inköp och en mindre del till utvärdering.

Utveckling? Inte en krona!

Jag vill se inskjutbara kolvar, kikarsikte med belyst riktmedel (skarpskyttar) och annat handskydd med rails så vapenlampa och vertikalt handgrepp kan fästas vid önskemål.

Tycker även man skall svetsa fast en ögla i höjd med patronläget, behövs när man har GRT på vapnet.

Sen skall elefantpungen skrotas, buffert monteras på vapnet igen.

Edited by hajjper

Nej inte jag heller... men det är ju ändå någon form av riktmedel, även om ett dåligt sådant.

Förstår inte varför man inte fäste rödpunkten på samma sätt som med kikarsiktet med gamla riktmedlen kvar, borde varit en mycket bättre lösning. Bild.

Nackdelen är ju att du kommer högre upp på vapnet vilket stämmer dåligt med tanken att ha riktmedlet så nära kärnlinjen som möjligt, antingen får man ha ett högre kindstöd från början eller som med Ak4 OR rodda ett själv, vilket jag garanterat hade fått huvudvärk av, dvs att man utvecklar en ny version där man från scratch får tejpa/limma det för att det skall fungera väl...

Ev. kan de som utvecklade modifikationen ha koll på varför de valde som de gjorde ;)

På en fiktiv Ak4C hade jag valt Knight's RIS, Tango Down frontgrepp samt en smidig kolv som är justerbar i längd.

Samt ett "tillbehörskit" liknande SOPMOD, ex: kunna välja ACOG vs. Aimpoint vid behov.

Komplettera med en kort picatinnyskena där kornet tidigare satt för ev. reservriktmedel.

Kasta pungen och svetsa dit en klack som på Ak5/M16A2 som raskt styr bort elaka tomhylsor som vill hamna i nyllet på folk omkring dig.

Givetvis en Surefire FA762SS till varje vapen... ahhh... :)

Hade vi en sådan hade nog tom jag gått med i Hv.. :banghead:

Btw, är det endast av transportskäl som folk vill ha den, i min mening rätt sunkiga, inskjutbara kolven?

Nu är jag ingen expert, men visst vill man ha sikteslinjen så nära skjutlinjen som möjligt? Skulle vara anledningen till att vilja ha siktet så nära pipan, därav bortfräsningen av siktena (som i min värld är obra).

Om norrmännen och esterna kan så borde vi också ha kunnat. Lösningen mer rps på ak4an var inte den som enklast eller billigast utan, mer den som var dummast. En emp-chock och så kan vi nästan säga hej då till ak4b. AK4C är bara en dröm som antagligen aldrig kommer att förverkligas pga många faktorer.

Om norrmännen och esterna kan så borde vi också ha kunnat. Lösningen mer rps på ak4an var inte den som enklast eller billigast utan, mer den som var dummast. En emp-chock och så kan vi nästan säga hej då till ak4b. AK4C är bara en dröm som antagligen aldrig kommer att förverkligas pga många faktorer.

Vid en EMP så känns det spontant som att min största bekymmer är inte mitt Aimpoint... Ev. har handskyddet, pistolgreppet samt kolven smält av värmevågen så skit i Aimpointen :banghead:

Ev. kanske även soldaten har smält så...

Varför är RPS lösningen på Ak4 den dummaste? Jämfört med vad?

En anledning till en justerbar kolv (av någon sort) är att vi inte föds i en av KF:s blåvita mallar utan är av olika modeller och längder. Den kolv som är lagom för en person på 1.50 kommer att vara något kort för kollegan på 1.90

En anledning till en justerbar kolv (av någon sort) är att vi inte föds i en av KF:s blåvita mallar utan är av olika modeller och längder. Den kolv som är lagom för en person på 1.50 kommer att vara något kort för kollegan på 1.90

Så längt är jag med, det tycker jag är klockrent. HK kolven är ju antingen eller, dvs inskjuten eller utdragen. Om amn inte modifierar den, vilket ju går utanför om man vill handla COTS i så lång utsträckning som möjligt.

Ak4'ans kolv är ju mög-lång, då har jag ändå hyfsat normallånga armar.

Mina 5 öre för AK4C.

1. Ny kolv som på AK5C, både vik- och inskjutbar
  2. Kortare pipa
  3. Utökad magasin kapacitet
  4. Rail handskydd, vertikalgrepp, lampa mm

Hög tid att sminka grisen :mellow:

Personligen tycker jag om man ska uppdatera AK4 så ska det bestå av delar som kan flyttas över till AK5C alternativt en AK6 det vill säga "räls" kompatibelt.

Eller om FM lyckas komma över en mängd norska kolvar(dvs ställbara) till ett billigt pris. Men det tvivlar jag hårt på att FMV skulle lyckas med. :mellow:

Edited by Tjex

Btw, är det endast av transportskäl som folk vill ha den, i min mening rätt sunkiga, inskjutbara kolven?

Nej, jag vill ha den för att det GÅR att göra den ställbar och framför allt att den är 78ggr snyggare på bössan, men det får man väl inte säga här....

30buls plast/alu magasin skulle inte skada. 20buls funkar också så länge det är plast eller alu.

Ett större urval av kolvlängder eller en skjutkolv.

Liten rälsbit på gasblocket och på undersidan av handskyddet, för fäste av ficklampa, frontgrepp, bipod och annat jox.

Rälsmonterat kikarsikte (ACOG?) till skarpskytt.

Bättre alternativ till punghelvetet, som faktiskt kan användas i skarp strid (det är ett plus att inte behöva oroa sig för att kompisen ska få tomhylsor i ansiktet)

Har jag missat något?

Ja justja! Bättre reservsiktmedel, typ MP7 flipup sikten kanske? Små, smidiga och inte minst sagt billiga.

Ja gärna ställbar kolv.

Men då en som är längre!

Vad som vore intressant att använda vore ljuddämpare, bra både för skytt och kamrat brevid men också för allmänheten runtomkring.

Så ljuddämpare och/eller ny effektivare flamdämpare.

Vertikalt främre grepp varkar vara bra. Så någon rail på främre handskyddet (för de som inte har GRT) för handtag och ev lampa.

Och någon bättre variant på pungen....

Nej, jag vill ha den för att det GÅR att göra den ställbar och framför allt att den är 78ggr snyggare på bössan, men det får man väl inte säga här....

Det rent estetiska skall aldrig underskattas...

Jag tycker personligen att den inskjutbara kolven är betydligt sämre att "lägga i anläggning", både mot axeln och mot kinden. (jämfört med den fasta kolven)

Men kortare kolv är ju en grym förbättring, som (ev.) tidigare noterat hade jag en kolv till "min" Ak4B som var 30 mm kortare. Det gjorde mycket stor skillnad...

Mr. Brandy; vill du ha en längre kolv?? Fan, är du 2.30 m lång eller?? :rodna:

Ev. har handskyddet, pistolgreppet samt kolven smält av värmevågen så skit i Aimpointen

Nu var det inte riktigt så jag menade. Det är skillnad på emp-vågen och tryckvågen. Man kan detonera en atombomb långt upp i atmosfären så

att emp-vågen når marken och slår ut all elektronik utan att tryckvågen och en massa annat godis gör detsamma. EMP-maskinen verkar ju också vara på g.

Jämfört med

- att svetsa fast rpsn framför bakre riktmedlet och behåller de fasta riktmedlen

- "claw-mount"

- rps som man bara skruvar fast

Ev. har handskyddet, pistolgreppet samt kolven smält av värmevågen så skit i Aimpointen

Nu var det inte riktigt så jag menade. Det är skillnad på emp-vågen och tryckvågen. Man kan detonera en atombomb långt upp i atmosfären så

att emp-vågen når marken och slår ut all elektronik utan att tryckvågen och en massa annat godis gör detsamma. EMP-maskinen verkar ju också vara på g.

Jämfört med

- att svetsa fast rpsn framför bakre riktmedlet och behåller de fasta riktmedlen

- "claw-mount"

- rps som man bara skruvar fast

Nu menade jag främst att om du har en emp att ta hänsyn till kanske ditt aimpoint inte är det största bekymret.... men point taken.

Som jag ser det ger skenan störst flexibilitet av ev. andra montagelösningar. Dvs du kan flytta den i längsled efter ditt personliga behov, skenan är standard så du kan även nyttja "alla" riktmedel som har ett picatinny standardfäste. Kan även vara en fördel att kunna flytta rps framåt om du har behov av att nyttja bildförstärkare.

Svetsar du fast rps framför bakre riktmedel tappar du ju flexibiliteten, oavsett så måste/bör du ju ha ett "interface" mellan rps och låda, tänker du en kort skena då? Återigen ser jag en begränsning att endast kunna ha rps på en ytterst liten del av lådan.

Clawmount verkar ju smidigt det jag har fipplat med kungens egna, B&T samt HK's (som ju väl är samma/likadant som kungens?) Främst på MP-5, men det bör? vara en nackdel att ha 2 st. fästen, dels fästet mellan rps och clawmount och sedan clawmount mot lådan, det kommer väl dessutom högre upp än med den fastsvetsade skenan tror jag bestämt?

Jag tycker oavsett hur man vrider och vänder på det så ger en fastsvetsad skena direkt på lådan störst flexibilitet vad gäller montage, stabilitet och möjligheter att nyttja [internationell] standardutrustning. Istället för det ofta kritiserade, egna, Svenska lösningar.

....

Reservriktmedel känns ju spontant bra, men har någon läst några direkta "bevis" för att rps/aimpoint verkligen fallerar i den utsträckningen att det kan motiveras?

Jag gillar möjligheten på Ak5C och de är inte ivägen, men blir det i förlängningen som bälte, hängslen och trång midja på shortsen för att det "känns bra" snarare än att det behövs?

Nu halkar det OT så det svider.... kanske dags för en ny tråd?

Vad jag har förstått så har USA just köpt in, eller är på väg att köpa in en ny variant av M14. Detta vapen är inte tänkt att användas av designated marksman, som använder befintliga vapen, utan bössan ska användas som vanlig automatkarbin. Har för mig att det är denna:

SOPMOD_SASS-Cropped-Adjusted-600_50.jpg

Detta borde bevisa att 7,62 fortfarande har sina fördelar. I min mening är det i sådanna fall vettigare att göra en ny version av AK4 än att kort efter AK6'ans introduktion anta en 7,62 mm AK7.

Om Hv får AK5 som automatkarbin anser jag att AK4 ska finnas kvar som reservistgevär (AK4B) samt svenskt vapen för designated marksman (var det krypskytt det heter i Sverige?) och vilken roll USA nu köper in de nya M14 för (Marines vad jag förstått).

Det jag skulle vilja se till AK4 skulle vara rekylabsorberande axelstöd och kanske större magasin.

Troy kolven är väl ett alt. till Sage EBR?

Jag har testat ett fåtal bulor genom Troy kolven och den var ytterst skjutbar, även om "reglagen" på en "M-14" inte är någon ergonomisk dröm.

Att 7.62 NATO har potential är jag helt och klart övertygad om, nackdelen är ju högre vikt och mer rekyl.

Skarpskytt snarare än krypskytt skulle jag säga...

Givetvis kastar jag in ett youtubeklipp när jag skjuter med en Troykolv...

Om inte annat borde man se att rekylen är rätt mild?

Grön färg:

Sena exemplar av AK4 var grönmålade, och AK5 är grön. Ett vapen som endast är avsett att användas inom rikets gränser bör vara gröna o inget annat.

Nu blir jag nyfiken. Varför är färgen så viktig?

Edited by dieseltrollet

Vad jag har förstått så har USA just köpt in, eller är på väg att köpa in en ny variant av M14. Detta vapen är inte tänkt att användas av designated marksman, som använder befintliga vapen, utan bössan ska användas som vanlig automatkarbin. Har för mig att det är denna:

Det där är ju SASS (Semi-Automatic Sniper System), dvs precis det vapen som designated marksmen använder.

Edited by eskil

Grön färg:

Sena exemplar av AK4 var grönmålade, och AK5 är grön. Ett vapen som endast är avsett att användas inom rikets gränser bör vara gröna o inget annat.

Nu blir jag nyfiken. Varför är färgen så viktig?

Nu blir det lite offtopic.

Kort svar: camouflage. (ta detta som väldigt avrundat) När människan letar efter något så letar den efter något som sticker ut och påminner. Tex en rundhjälm. När man tänker på vapen så är ju oftast de första man tänker på något svart/mörkt föremål. Digitalt-camo är väldigt inne nu. Undra när man får se ett vapen med den färgen. :banghead: