Jump to content

AK4, om chansen fanns?

Recommended Posts

• Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• BlåGul -1

Nu är det väldig spridning i ämnet här. Håll er gärna till AK4, och inte vilket vapen det ska bytas ut mot, det känns inte aktuellt att köpa in en M16-klon till HV va? HV's budget kan ni starta en ny tråd om, om ni inte tror att det går att dra det fort nu.

Jag skulle vilja veta vad som skulle kunna göras med AK4 snabbt och enkelt (billigt) för att få ett "bättre" vapen.

*Kolven verkar folk vara ganska överens om att den ska bytas ut mot vik/skjutbar. Ingen hemsk investering egentligen va?

*Det lilla jag testat på AK4 så tyckte jag inte alls om handskyddet. Kändes som att ta tag i en tejpad pipa ungefär. För smalt. Ni? Skulle det vara stort eller svårt att byta? Tror inte det.

*Sikte är ju på G.

*.....

Att ge sig in på att byta pipa m.m... tja? På ett par vapen? AK4 kort/tung som någon föreslog?

Har använt vapnet i ett par timmar, så jag har ingen värre koll.

/Ing. AK5/Kulspruta 58-användare

Ing: Tja, varför är inte det aktuellt att byta ut ak4? Det är ju ingen evig sanning att "Svea, Göta och Vendes Hemvärn skall använda ak4 och endast denna". En del av denna inställning menar jag sitter i huvudet på hemvärnet, vilket iofs inte är så konstigt. Har man varit skrotupplag länge nog så vänjer man sig vid detta. Att högre militära chefer utan påstötning ska göra något för att förbättra mtrlsituationen tror inte jag på. Ställer man däremot krav kan det ju faktiskt hända något. Om man sedan framför sina krav/önskemål till generaler eller motsvarande på ett genomtänkt sätt, så händer det, som Valiant påpekar att de lyssnar. Det om det.

Modifiering av ak4: Ja kolv, handskydd och sikte/siktesskena verkar ju vara vanliga önskemål om förbättring. Är detta då så billigt? Jag tror personligen inte det och det är bl a därför jag menar att nyinköp är ett bättre alternativ. Det vore intressant att veta hur mycket de olika delarna av modifieringen av ak4 till ak4B kostar.

Korta pipan så att bara flamdämparen sticker ut ur handskyddet. Bredda handskyddet, gör så att man kan fästa lite grejer på det (typ RIS/m4). Vikbar kolv modell AK5. Sen tror jag att man är i hamn. Granattillsatts och sikte skall ju vara på ingång. Samtidigt kan man ju passa på att skänka bort alla gevärsrök.

Skulle även vilja skicka hyllsfångarpåsen men den kan vara bra att ha om man springer omkring i någon stad eller nått på övning så att man slipper skvätta hylsor på folks bilar.

Med kortning och infäldkolv borde längden stanna på 65-70 cm.

http://www.heckler-koch.de/html....ex.html

Här finns det ju massor av grejer att köpa.

Kolla mitt på denna bilden

http://www.heckler-koch.de/html....ig.html

AK4 Tool. :baskerPa:

I tyskland fick inte soldaterna själva montera bort utdragaren på sina vapen, det skulle göras av vapentekniker.

Därför hade dom heller inte den universalnyckel som vi har.

The Swede

Kortat pipa vore bra.

Men skulle helst vilja ha ett nytt magasin, tycker det är bökigt att ladda om, kanske för att man är inskolad på ak5:an och ladda om på 6sek.

Sen är kolven lite för kort, jag tycker man kommer förnära, det känns som att man kommer att slå kindbenet när man skjuter.

Nytt sikte, Tycker dom är för grova som sitter på nu.

Finns det ljuddämpare till AK4 eller är vapnet för högljutt även när det är dämpat pga mekanismrörelsen?

Det finns ljuddämpare till AK 4, vet inte hur många, men vissa förband får skjuta lite med dom i utbildningssyfte.

Innan man ens behöver fundera på att vapnets mekanism låter när den "jobbar", måste man titta på ammunitionen. Du får fortfarande en knall då kulan går genom ljudvallen vid ca: 340 m/sek, bogvågsknallen.

Den hörs bäst ca 100 meter framför skytten och har ett konstant ljudförhållande ända tills kulans hastighet sjunkit under ljudets.

Bogvågsknallen sprider sig i två riktningar och med två hastigheter. I skjutriktningen sprider den sig och avtar med kulans hastighet och i sidled sprider den sig med ljudets hastighet.

Enda sättet att komma ifrån bogvågsknallen är att skjuta med underljudsammunition. Man ska bara vara medveten att med sådan ammunition minskar så väl verkansavståndet som kulans penetrationsförmåga och anslagsenergi.

- HvPrsk

Under en FBU-kurs i vapentjänst i Hemavan där jag deltog i förevisades skjutning med AK4 med ljuddämpare och "underljudsammo" samt AKM också med "underljudsammo".

En spännande upplevelse......

Ak4 mekanismen är för tung för att ladda om med den klent laddade "underljudsammon" så det blir inga mekanismljud och i och med att mekanismen inte öppnar sig utan sluter tätt bakåt så läcker inget ljud där vilket ger ett mycket tyst vapen.

AKM mekanismen är lättare så den laddar om med "underljudsammon" vilket gör att det läcker ljud när mekanismen rör sig.

Min upplevelse av ljudnivån på ett avstånd från vapnet på under 25 m (snett bakom skytten) är att AK4 lät som ett högljutt luftgevär....

AKM lät som en 22lr.

Kursen rekommenderas mycket starkt!!!!

Väldigt bra och kunniga instr!

ak4ans mekanism borde väl låta ungefär lika mycket som mp5ans? Ok, lite skillnad på ammunitionstyp men dom funkar ju exakt likadant.

Jag kan tänka mig att om du dämpar båda vapnen till lika ljudnivå, avseende ammunitionen så låter förmodligen AK 4 mer.

Detta för att fjädern är kraftigare, mekanismen är tyngre och har längre väg att färdas från bakre till främre läget.

- HvPrsk

Guest Lord Good
Under en FBU-kurs i vapentjänst i Hemavan där jag deltog i förevisades skjutning med AK4 med ljuddämpare och "underljudsammo" samt AKM också med "underljudsammo".

Kursen rekommenderas mycket starkt!!!!

Väldigt bra och kunniga instr!

Jag har oxå gått den kursen. Var det Lundström han hette Skelleftebon med alla vapnen? Gå kursen! ni kommer inte att ångra er.

Lundström var väl den lokala instr och extremt kunnig men vapensamlingen som vapenhandlaren X hade var ju ett strå vassare.

För att inte tala om kurschefen, systemansvarig för finkalibriga vapensystem på MSS.

Längtar tillbaka.......

• 2 years later...

Sökte och fann, men inte allt jag ville veta. har tittat på alla inlägg i denna tråden samt på HK hemsida. Finns det en kortare kolv till Ak4? Går den att korta med hjälp av vapentekniker?

jag skulle vilja ha min ca 2-4cm kortare.

med insjutbar kolv blir den lite kortare men inte tillräckligt. Dessutom obekvämt att skjuta :wub: med den kolven, kallt om kinden i januari.... ;)

Ja kolven går att korta: Men det är totalstopp på sådana konfigurationer just nu, varför har jag inte fått klart för mig. Är oxå i behov av kortare kolv.

G3 byggdes efter den största tysk med schimpansarmar.

G3 byggdes efter den största tysk med schimpansarmar.

Jaha, vad ska jag skylla på då då?

Jag tycker tvärtom att kolven är för kort och har därför fixat en förlängd bakkappa som jag ska montera.

The Swede :o

Det hade inte gjort ont med en kortare kolv med justerbar bakkappa och justerbart kindstöd så att även personer med längre armar hittar en bra anläggningsställning. :)

Vet dock inte om sådan kolv finns att köpa till AK4. :o

Jag vill ha fast siktesskena med rödpunktssikte

tjockt handskydd alt handskydd med vapenlampa

alt Ris/Ras.

30 skotts mag.

Inskjutbar kolv.

bättre vapen rem

För att citera sig själv.

Nu har man ju första önskningen 3 år senare.

Undrar om FMV läst våran post. :D

Nu väntar vi bara på resten.

Bla RIS/RAS till handskyddet.

Får locka med lite bilder på en norsk bössa som en vän till mig har. Norsk Hv.

För tillfället på FN uppdrag i afganistan. :ph34r:

hgre.jpg

KAC RIS rail forskjefte med surefire 9P lykt, corsak pro IR laser og pistolgrep. laser fra www.sovietbazaar.co.uk

Aimpoint comp ML2 sikte. lav montasje fra www.floridagunworks.com

combatkit singlepoint reim www.combatkit.net

Och Thermold magasin.

En annan vinkel.

namnls_12.jpg

justerbart tryck, bakkappa och kindstöd. Visst skitbra...för en pricksskytt kanske. Men för gemene soldat NEVER!!!

Kolv som är justerbar i längsled, det är bra. Men det andra är bara att glömma. De flesta tycks glömma att dem bara är soldater dvs kött. Inte så mycket finlir där.

@Technika

jag menar tex Trijicon. EOTech är jag inte förtjust i, måste pilla lite mer på det för att förkasta helt eller ta till mig.

reflex1.jpg

www.trijicon-inc.com/

@Julenissen

Okej, intressant! Hur går det med att nå handskyddet utan att se ut som en gammal egyptier??

@The Swede

Jadu det berättar ju lite om hur din kropp ser ut... :D:ph34r::D ;)

@Kjellberg

Snyggt :)

Edited by Nifelhel