Jump to content

AK4, om chansen fanns?

Recommended Posts

Det var värst vad treskottspärr skapade rubriker.

Men är inte en två- eller treskottspärr bättre än det automatläge vi har på vapnet idag på vapnet?

För det sistnämda är ju helt värdelöst p.g.a rekylen.

Visserligen skulle man kunna ta bort hela A-läget, men det känns som att det finns bättre saker att lägga pengar på än att decimera bössan till ett automatgevär....

Man bör kunna styra själv över hur många skott man skjuter med vapnet, även med säkringsomställaren på A.

(även om denna förväntan såklart kan ställas på arslet när soldaten plaskar runt i stresskonens botten)

Har nedtecknat mina åsikter i övrigt tidigare i tråden....

• 2 weeks later...
  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men är inte en två- eller treskottspärr bättre än det automatläge vi har på vapnet idag på vapnet?

Visserligen skulle man kunna ta bort hela A-läget, men det känns som att det finns bättre saker att lägga pengar på än att decimera bössan till ett automatgevär....

Man bör kunna styra själv över hur många skott man skjuter med vapnet, även med säkringsomställaren på A.

(även om denna förväntan såklart kan ställas på arslet när soldaten plaskar runt i stresskonens botten)

Men vad har man för nytta av det när man inte kan skjuta automateld med vapnet överhuvudtaget?

varför inte göra som britterna med FN-FAL

ta bort automatläget helt. verkade ju funka bra ändå på falklandsöarna ;)

har precis blivit upplyst om att Britterna bytte L1A1 mot argentinska FAL (med auto) under/efter kriget...

nu spelar det iofs ingen roll eftersom mitt inlägg skall läsas med viss ironi som kanske inte framkom riktigt...

Men vad har man för nytta av det när man inte kan skjuta automateld med vapnet överhuvudtaget?

Ska bara grunda detta på egna och iakttagna erfarenheter på pluton nu. Under vissa förutsättningar (kort avstånd exempelvis SIB/MOUT, duell osv) kan en automatfunktion vara på sin plats. Korta skurar med skarp 7,62 är inte HELT okontrollerbara, även om det är en saftig "aha" upplevelse första gången man skjuter automat med skarp am.

Så - jag tycker (lite farligt ordval), att eftersom automatfunktionen finns och har ett fåtal användningsområden kan den vara som den är. Att ta bort den eller ersätta den med 2/3-skottsspärr medför ett ingrepp som egentligen inte är påkallat, därmed en merkostnad, och kan som alla mekaniska förändringar medföra problem under en tid efter införandet. Eller kort sammanfattat. "If it ain't broke, don't fix it" ;-)

Skall jag in i ett rum där jag VET att någon som vill mig illa väntar på att få knäppa mig så går jag in med automat. 3-4 skotts skurar får du på ett A4 på 7-10m med AK4. Vill du skjuta ett skott går det bra så länge du inte är för stressad, även i automatläget. Jag tror att helautomat är bättre än 3-skottsspärr. Jag behåller gärna omställaren som den är på AK4

• 2 weeks later...

Säkert är jag något år efter och knappast unik med mina önskningar.

-Något kortare pipa

-Ny flamdämpare md mynningsbroms och "stegringshämmare"

-Sistaskottspärr

-Fästpunkter för att kunna bära vapnet i enpunktssling

-Nytt handskydd med rails

-Justerbar kolv

-Bort med hylsbufferten

Och om jag måste prioritera

Justerbar kolv och sistaskottspärr

När ni ändå drömmer så kan ni tita på en film hur vår granne har gjort om sina G3 till olika andvändningsområden.

Såg samtidigt att de även hade köpt HK416 som bör passa bra till en modiferad G3.

Annars kan man göra den väldigt lik en HK417 genom att köpa en ny. Pengar skulle ju inte vara något problem när vi drömde ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=teTCjExwBCM...feature=related