Jump to content

Officiell Flygdagstråd 2009


Danne

Recommended Posts

Dåså...var det dax att starta upp den årligt återkommande flygdagstråden.

 

 

2009 ser ut att bli ett bra år nationellt. Det är ett "Dala-Järnaår" då den showen går vart tredje år och 2009 är det dags igen. Det är även en del annat nytt i form av Älmhult Airshow. Göteborg och Aeroseum hoppas kunna ta förra årets show och bygga vidare på något större,nu med internationell ambitioner. Det är bara att önska Daniel Karlsson och company lycka till, möjligheterna för något riktigt bra finns där.

 

Vidare finns trotjänare som Västerås där. Den flygdagen brukar var den som iaf jag brukar slipa bort kamerahanteringsrosen på. Nu skall den väl inte vara så rostig den här gången då jag jagat små och stora Gripar under vintern....men fan trot, blir nog skolbänken ändå. Endast Sverige svenskt flygdagsväder hafva.

 

Borås är också tillbaks i år med flygdag och har än så länge inte lagt upp bilder som inte är deras på hemsidan så det kanske blir att åka dit för första gången.

 

Norge har i år en stor flygdag i Rygge. Vi var några härifrån som var där sista det begav sig. Hoppas publiken denna gång kommer få stå på den civila sidan då det rent fotografiskt skulle bli suveränt.

 

Warbird-historiska flygplanscenen har även utökats ännu mer i Sverige. Biltema har införskaffat ytterligare en Spitfire (en Griffonmatad Mk 18) och en Catalina håller på att göras redo för hemfärd till Sverige. Till detta läggs då förra årets T-28 Trojan och även Mikael Carlsson nya Fokker Dr I.

 

Detta som introinlägg, här är kalendern:

 

 

16 maj: Älmhult Airshow (En Spitfire är en Spitfire)

17 Maj: Flottiljens dag, F7 Såtenäs

24 Maj: Kjeller Flydag (Norge) (Får nog bli en mer intressant lista före jag förespråkar resa dit)

30-31 maj: Västerås Roll out (Inte mycket känt ännu om deltagare, men brukar hålla jämn nivå)

6-7 juni: Flygdag skellefteå ( inte en aning, finner ingen info)

13 juni : Veteranträff, Götene (Aldrig varit där så har ingen info)

7-8-9 Augusti : Flygfesten, Dala Järna ( Inte mycket känt om programmet ännu, men här trollas det alltid med knäna)

15-16 Augusti: Borås Airshow (Spitfire, Mustang)

22-23 Augusti: Roskilde Airshow ( Danmark)

22-23 Augusti: Rygge Airshow

29-30 Augusti: Göteborg Aero show 2009 (Aeroseum)

 

Royal International Air Tattoo ligger i år 18-19 juli.

 

EDIT 1: Lade till F7s flottiljdag

Link to comment
Share on other sites

B-) Tack Danne!

 

Egentligen ska man inte hålla på och spamma med en massa tack-inlägg,

men den här tråden är redan nu värd sin vikt i guld!

 

Alla som funderar på Rygge i år bör kolla ordentligt på kartan, för det

är inte så förfärligt långt dit. Säkert skulle man kunna arrangera

samåkning också, om man är modig nog.

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Kommer flygplanen som visas på Rygge Air shows hemsida att delta detta år måntro?

OM så åker jag garanterat dit. Vore grymt kul att se flyguppvisning med bla klassiska F-4 Phantom och Eurofighter, två typer som tyvärr inte brukar gästa svenska flyguppvisningar.

 

Synd att inte svenska flygvapnet verkar hålla någon officiell flygdag i år heller.

Link to comment
Share on other sites

Kommer flygplanen som visas på Rygge Air shows hemsida att delta detta år måntro?

OM så åker jag garanterat dit. Vore grymt kul att se flyguppvisning med bla klassiska F-4 Phantom och Eurofighter, två typer som tyvärr inte brukar gästa svenska flyguppvisningar.

 

De flygplanen som finns på den där "mouse over" listen är från förra gången det begav sig, två år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Dåså...var det dax att starta upp den årligt återkommande flygdagstråden.

 

 

2009 ser ut att bli ett bra år nationellt. Det är ett "Dala-Järnaår" då den showen går vart tredje år och 2009 är det dags igen. Det är även en del annat nytt i form av Älmhult Airshow. Göteborg och Aeroseum hoppas kunna ta förra årets show och bygga vidare på något större,nu med internationell ambitioner. Det är bara att önska Daniel Karlsson och company lycka till, möjligheterna för något riktigt bra finns där.

 

Vidare finns trotjänare som Västerås där. Den flygdagen brukar var den som iaf jag brukar slipa bort kamerahanteringsrosen på. Nu skall den väl inte vara så rostig den här gången då jag jagat små och stora Gripar under vintern....men fan trot, blir nog skolbänken ändå. Endast Sverige svenskt flygdagsväder hafva.

 

Borås är också tillbaks i år med flygdag och har än så länge inte lagt upp bilder som inte är deras på hemsidan så det kanske blir att åka dit för första gången.

 

Norge har i år en stor flygdag i Rygge. Vi var några härifrån som var där sista det begav sig. Hoppas publiken denna gång kommer få stå på den civila sidan då det rent fotografiskt skulle bli suveränt.

 

Warbird-historiska flygplanscenen har även utökats ännu mer i Sverige. Biltema har införskaffat ytterligare en Spitfire (en Griffonmatad Mk 18) och en Catalina håller på att göras redo för hemfärd till Sverige. Till detta läggs då förra årets T-28 Trojan och även Mikael Carlsson nya Fokker Dr I.

 

Detta som introinlägg, här är kalendern:

 

 

16 maj: Älmhult Airshow (En Spitfire är en Spitfire)

17 Maj: Flottiljens dag, F7 Såtenäs

24 Maj: Kjeller Flydag (Norge) (Får nog bli en mer intressant lista före jag förespråkar resa dit)

30-31 maj: Västerås Roll out (Inte mycket känt ännu om deltagare, men brukar hålla jämn nivå)

6-7 juni: Flygdag skellefteå ( inte en aning, finner ingen info)

13 juni : Veteranträff, Götene (Aldrig varit där så har ingen info)

7-8-9 Augusti : Flygfesten, Dala Järna ( Inte mycket känt om programmet ännu, men här trollas det alltid med knäna)

15-16 Augusti: Borås Airshow (Spitfire, Mustang)

22-23 Augusti: Roskilde Airshow ( Danmark)

22-23 Augusti: Rygge Airshow

29-30 Augusti: Göteborg Aero show 2009 (Aeroseum)

 

Royal International Air Tattoo ligger i år 18-19 juli.

 

EDIT 1: Lade till F7s flottiljdag

 

 

Flygdag på Smålands Airport (Växjö) 9 Maj

Link to comment
Share on other sites

Vad är statusen på flygvapnets kvarvarande J35 J Draken och SK 37Viggen nu?

Förra året stod 35an tyvärr på backen under sommarsäsongens flyguppvisningar pga av tekniskt strul.

SK 37 stod också på backen förra året

 

Vore skoj att se dessa SAAB klassiker i luften i år...

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

Slår ett slag för Nederländernas Open Dagen i år igen. Flyger gör man i år vid vliegbasis Volkel som ligger mitt emellan Eindhoven och det från andra sammanhang kända Nijmegen. Midsommarafton och midsommardagen. "De toegang is gratis." = Fri entré. Läs mer på: http://www.defensie.nl/luchtmacht/luchtmachtdagen

 

/volt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

J 35Draken ska flyga uppvisning på F7 Såtenäs flygdag nästa helg :baskerKav:

 

Nedanstående kärror ska flygas mellan kl 13-15 den 17e maj på F7

 

 

SK 16

SK 50

B 17

Helikopter 10

J 29 Tunnan

J 28 Vampire

J 32 Lansen

J 34 Hawker Hunter

J 35 Draken

JAS 39 Gripen

 

Tror ni vi någonsin får se Viggen igen i luften?

 

 

 

http://www.mil.se/f7/Flottiljens-dag-17-maj/

Link to comment
Share on other sites

Älmhult Airshow

 

mothfrontbanksizedmediu.th.jpg

 

safirtopsidesizedmedium.th.jpg

 

spitfirelowpasssizedmed.th.jpg

 

spittopsidesizedmediumq.th.jpg

 

Växlande väder och motljus till trots så blev det en del roliga bilder och en trevlig början på flygdagssäsongen. Som någon nämnde någon annanstans på forumet i förrgår.....ljudet....ljuuuudet :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Flög J35 Draken på flottilj Dagen på F7?

NEJ

I luften kunde man se:

  • SK16 Harvard/Texan
  • SK50, SAAB Safir
  • SAAB B17
  • Hkp 10, Superpuma
  • J28 de Havilland Vampire
  • J29 Tunnan
  • J32 Lansen
  • J34 Hawker Hunter
  • JAS 39C Gripen

Edited by larsev
Link to comment
Share on other sites

Sweet, Biltema har dragit dit sin Mk XVIIIe. Blir den första gången man får jaga en sådan med kameran.

 

Bra bilder Griffon.

 

Bara hoppas på att vädret håller i sig imorrn.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter förra årets "The show that never was" var Royal International Air Tattoo tillbaka under den gångna helgen.

 

Förutsättningarna var förändrade då man dels endast sålde biljetter på förköp och därmed inga alls vid insläppet och dels nu nyttjade delar av basens hårdytor som parkering. Det senare var något som oroade mig då RIAT tidigare nyttjat Fairfords enorma uppställningsplatser för en omfattande (underdrift) statisk display.

 

Nu visade sig min farhågor till största delen vara i onödan då endast min favoritdel i väst tömd samt att de maskiner som deltog i flyguppvisnigarna nu var helt förpassade till norra delen och därmed borta från publikens område ( det område de tidigare upptog var nu en lååååång promenadsträcka för besökarna)

 

Förutom det överhängande minnet från förra året fanns även tre andra mörka moln(!) i form av upptrappad kampanj i Afghanistan, lågkonjunktur samt att det är ett Le Bourget år (Farnborough samarbetar med RIAT och ger draghjälp).

 

Trots detta så hade arrangörerna fått ihop ett imponerande startfält på mer än 250 maskiner med en förstagångsbesökare (Rafale) ett jubileumsevent ( Royal Navy fyllde 100år i luften) och ett snudd på religiöst återseende av en förlorad drottning.....

 

Svenskt deltagande fanns i form av JAS 39 på statisk uppvisning (en med en alternativ last konfig) samt 39A (200+206). Även Ungern deltog både på statisk uppvisning och i uppvisningsprogrammet. Vi får återkomma lite mer till det senare.

 

Lördagens program kunde genomföras utan direkta begränsningar i vad som under stor del av dagen var bra väder. Söndagen hämmades av ett mycket ostabilt väder och kraftiga regnskurar vilket ledde till inställda moment och flera fall av låghöjdsprogram.

 

 

Uppvisningar:

 

Av det spetsiga flyget anser jag att den spanska F18 sopade banan med samtliga på lördagen. Nyttjade Hornetens förmåga i vertikalen och en ruggig högfartslöpa med chocksvågstratt halva vägen när den började nosa på vallen.

 

f18turnsized.jpg

 

f18transonicsized.jpg

 

 

RAF:s Chinook genomförde en lika sanslös display som vanligt. Det upphör aldrig att förvåna att detta monster till helikopter matchar allt (utom roll/loop) som tex lynx och Hkp 9 klarar av.

 

chinookdivesized.jpg

 

chinookdarkfrontsized.jpg

 

 

Det var påfallande många tungviktare i luften i år, trots att båda C-17 displayerna (RAF fick utgå pga operativa krav (Afghanistan). Vi fick se KC-135, E-3, Nimrod MR 4, B-52, Tristar, Boeing 757 och C-27 Spartan. De båda senare gjorde båda två spektakulära uppvisningar i hur man inte bör flyga dessa maskiner med passagerare eller last. 757an gjorde k-r-a-f-t-i-g-a upptagningar och även om C-27an program fick reduceras pga europeiska flygregler så var var den mycket imponerande, eller vad sägs om en kilometer kniveggsflygning?

 

c27knifesized.jpg

 

 

B-52an borde få ett pris för mest utdragna display under söndagen, då den startade före 0900 och ramlade ner efter 1600, där den under det tidsspannet hann med ett stort antal flybys. Man behövde aldrig fundera på när den var på väg då den gamla krigstanten kedjeröker å det grövsta.

 

buffsized.jpg

 

 

En WAH-64 som trots dess insatser i Afghanistan (där just britternas Apache fått stämpeln ”det enskilt viktigaste vapensystemet i landet” ) hade tid att närvara körde en uppvisning tillsammans med en Lynx. Detta var första gången jag fått höra de nya bladen som britterna infört på delar av flottan…talibanerna får nog lyssna noggrant när Mk 1:orna kommer tassande.

 

 

ah64ljussized.jpg

 

En av de två displayer som jag kommer komma ihåg var en enastående vacker och mäktig styrkedemonstration från Royal Navy först i en stor Fly By/ Balbo för att sedan hova upp med 12 tunga hkper ( + någon lynx) utspridda längs rullbanan. Ljudmattan från dessa maskiner, understödda av tonerna från ”Rule Britannia” kan få vem som helst att bli anglofil. Som grädde på moset skickade man sedan en tät rote Harrier över de hovrande helikoptrarna. Man är inte van som svensk att se en sådan respons från publiken, men att den var massiv och uppskattande är lite i underkant och endast överträffad en viss flygande trekant (kommer inte tas upp i denna tråd utan i den separata tråd jag startade för något år sedan).

 

navyflybysized.jpg

 

 

 

Detta får duga som del 1, fler kommer. Detta till trots att jag hade en dålig fotodag på lördagen...som nog kan fördelas jämt mellan egen kompetensbrist och begränsning i materielen.

Link to comment
Share on other sites

En av de två displayer som jag kommer komma ihåg var en enastående vacker och mäktig styrkedemonstration från Royal Navy först i en stor Fly By/ Balbo för att sedan hova upp med 12 tunga hkper ( + någon lynx) utspridda längs rullbanan. Ljudmattan från dessa maskiner, understödda av tonerna från ”Rule Britannia” kan få vem som helst att bli anglofil.

 

Aaaaaaah... jag önskar att jag hade kunnat vara där. Men du ser, det är aldrig försent att komma ut ur garderoben, även för dig. Anglofiler! Förenen Eder!

 

http://www.thechap.net/

 

Fina bilder för övrigt, som vanligt.

 

//I

Link to comment
Share on other sites

Tackar Imint, jag hade liksom på känn att du skulle gilla det hela.....och att du hade trivts.

 

 

 

Om vi i del två går över till spetsnosdisplayerna

 

 

Holland har bytt ut J-055 till J-015 och ja, de har fortfarande den snyggast målade kärran på uppvisningscirkusen. Dock kändes det som "Sheik" låg lite längre bort frå publiken än vanligt. Det är dock fortfarande en vacker uppvisning och fotovänlig.

 

dutchf16burnersized.jpg

 

f16dutchtopsidesized.jpg

 

Ni som har möjlighet. Åk till Dala Järna och titta på Sheik och hans F-16 då han kommer flyga där...

 

 

Här följer lite fler bilder, med betoning på sk "top sides". Något som nu praktiseras av fler och fler nationer och som nog kommer börja nyttjas av svenska flygvapnets spetsnosuppvisare vilket årtionde som helst :)

 

rafaletopsidesized.jpg

 

hungariantopsidesized.jpg

 

f18topsized.jpg

 

harriertraedsized.jpg

 

tiffiesized.jpg

 

griphuflybysized.jpg

 

......och så var det det där med den ungerska uppvisningen. Jag sa oj på på lördagen och hmmm på söndagen och då menar jag inte klassen på uppvisningen som var bra på lördagen och skitbra på söndagen. Nä , men det som det tisslades och tasslades var om ungrarna har börjat axla australiernas dump and burn mantel ( F-111ans trumfkort). Nu jobbar inte jag med bränslesystem men Gripen har en dumpventil under höger vingrot som nog många har sett i aktion (tjock vit dimma under kraftig manövrering). Denna ventil släpper ut bränsle när maskinen och därmed bränslet kastas runt. För att förhindra skador kanaliseras det istället ut ur maskinen. Det är vad jag kan komma ihåg, det finns tekniker här på forumet som kan rätt och lägga till. Vad jag kan komma ihåg så kan inte denna ventil aktiveras manuellt.

 

Resultatet har inte jag några vettiga bilder på men kolla tex på "Gripen News" trådenHÄR

 

 

I nästa del skall jag bli religiös och mest visa kors...

Link to comment
Share on other sites

Jag lovade kors (cross) så......

 

 

Hallelujah!

 

 

redscross1sized.jpg

 

freccecrosssized.jpg

 

swisscrosssized.jpg

 

freccecross2sized.jpg

 

redscross2sized.jpg

 

pilatuscrosssized.jpg

 

Lite kommentarer på ovanstående är att till min förvåning hade många av teamen inverterat vem som vid korsningen kommer närmast mig som fotograf. Jag brukar vilja ha fokus på närmaste maskin vilket som synes inte är fallet på flertalet ovan. Det funkade ändå rätt bra utom i ett fall, nämligen näst sista bilden. Där hade jag fokus på kärran som flyger höger->vänster då jag trodde att den skulle gå i yttre bana. Kameran hinner dock på något imponerande sätt nästan slå över fokus på kärran från höger, men hinner inte få spets på det hela...

 

Då man är lite skelögd när man fotar det här, då möteshastigheten trots allt är hyfsad, gör man även en del dumma fel. Sista bildens ljuskomposition är tex mindre bra (hmmm... +0,7?) vilket lett till att det vita är lite utfrätt

 

Inga möten men lite mer artistiska delar av Frecces och Reds tema:

 

redsstrulsized.jpg

 

freccemeetsized.jpg

 

Jag är ytterst svag för de moment som sista bilden visar. Det är långt ifrån det häftigaste i Frecces program, men det är oerhört vackert med solopiloten som kurvar in för att sedan stiga upp under och genom det inverterade v:et. I år hade jag bestämt för att punktmarkera hela momentet...där just bilden ovan var ett av målen.

 

 

W.a.p.e: tackar!

 

Skall vi ta lite flapp flapp nästa gång då.....

Link to comment
Share on other sites

Jag lovade kors (cross) så......

 

Du får vrida upp slutartiden nästa gång, så maskinerna från bägge hållen blir skarpa.. oh du fototekniska amatör :P

 

Skämt å sido är undertecknad extremt avundsjuk på att undertecknad inte hade möjlighet att ta ofokuserade bilder fulla med rörelseoskärpa och sensordamm på dessa fina motiv.

 

Apropå de där bränsledumpande ungerska Griparna.. hur kommer det sig att de får till sådana effekter, men inte flygvapnets uppvisningspiloter? Kan det vara så att jag inte får full valuta för mina i gripenprojektet nedplöjda skattemiljarder när jag går på flygdag här hemma? På de där bilderna på Militaryphotos ser det ut som att den ungerske piloten veckar kärran ganska rejält, apropå snacket om G-begränsning i en annan tråd :)

 

Jag måste definitivt gå på internationell flygdag nån gång snart.. men först får jag väl skaffa ny kamera så jag inte blir utskrattad..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...