Jump to content

Recommended Posts

Hej! 

Jag söker all information man kan få om Flygbasjägarna! Främst från F17 men även vettig information från när utbildningen inte var på F17! Verkar otroligt intressant och har tankar på att gå FBJ. Hittar dock inte så mycket information om utbildningen m.m.

Så det är bara att skriva! Hade varit kul att få reda lite från de som gått utbildningen de senaste åren om hur det ser ut nu ! 

Här kommer lite frågor som jag gärna får besvarat! 

Allmänt om utbildningen ? 

Reflektioner kring F 17 ? (Mat, boende) 

En vanlig dag som Flygbasjägare under utbildning men även efter utbildning ?

Den utökade mönstringen, vad innehåller den för tester? 

Lodjursmarchen ? Hur går den till ? 

Hur många söker och kommer in varje år ? 

Vad behövs för betyg på Mönstringen ? 

Hur förbereder man sig bäst innan utbildningsstart? 

Om de olika befattningarna ?  

OCH allt annat ni har att säga om FBJ! All information är bra information! 

Tack på förhand! 0932AD63-4CD0-46FF-80AC-4D741C60B524.gif.a64a4988696c0f0fd234cc3b53c447b1.gif

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By olofk
      Jag börjar GU nu i juni och då ska man ta med lite saker som står på rekryteringsmyndigheten men jag tänker på om man ska ta med typ några arbetshandskar (har ett par favorit arbetshandskar som är slitstarka och passar perfekt på mina korta tjocka fingrar) eller nått liknade som man kanske inte tänker på. skulle gärna höra från nån som gjort det nyligen och kan rekommendera nått, jag vet inte ens vad man inte får ta med så uppskattar å veta sånt också. 
    • By justus
      (Det finns en tidigare tråd "Vad ska ersätta Sk60?", men jag tänkte det passar med 
      en ny tråd nu när det blivit skarpt läge)
      .
      Nu är FMVs upphandling av nytt skolflygplan till Flygvapnet igång.  
      Man ska ersätta gamla SAAB 105 med turboprop-plan utrustade med 
      glass cockpits med stora bildskärmar och kraftfulla simuleringsdatorer. 
      Planen ska i luften kunna simulera vapenanvändning, radar och luftstrid. 
      Detta i en cockpit som liknar moderna stridsfygplans cockpit.
      - Simulering blir flygburen! - 
      Dessutom ingår markstationerade flygsimulatorer.
      .
      Major Michael Rosenqvist har berättat om FVs nya MFUS (Militärt Flygutbildningssystem) 
      på flera möten inom SFF. Turboprop-planen ska användas i både GFU och GTU. 
      Den följande avancerade utbildningen blir i två-sitsiga JAS 39D Gripen.
      .
      Några tänkbara moderna trainer-flyglan är Pilatus PC-21, T-6C Texan II, Embraer Super Tucano A-29 
      - från resp. Schweiz, USA, Brasilien.
      .
      Jag har gjort en webbsida med lite fakta och bilder på dessa plan och deras cockpits,  
      samt tips om hur du Du själv kan testa dessa i flygsimulatorer FSX, P3D, X-Plane.
      http://www.justus2.se/flyg/simulator/sim_trainer/sim_trainer_1sv.htm
      .
      Det är kraftfulla plan med toppfart 600-700 km/h, max flygvikt 3000-5000 kg, g-belastning +7g till -3g. 
      Redan i en PC-simulator märker man att man måste lära sig att i hög fart 
      hantera komplicerade system med många bildskärmar och massor av knappar.
      .
      OBS Företaget IRIS Simulations har lagt ut sina modeller för FSX av 
      bl.a. Pilatus och Texan II helt gratis på Internet, fram till 1 juni 2020. 
      - Generellt så reas ju allt för FSX ut nu, inför lanseringen av Microsofts nya Flight Simulator 2020.
      .
      Själv gillar jag XP11-modellen av Embraer Super Tucano från BFDG, 
      och har gjort addons för vapenhantering och bättre funktioner i cockpit för EFIS, MFD, UHCP. 
      Det gäller att lära sig alla nya förkortningar!
      .
      Länkar finns på min webbplats: 
      http://www.justus2.se/flyg
      .
      Hälsningar Bo Justusson, Stockolm  

• By Trofast
      Bör svenska jägarförband ha tillgång till andra vapen än konventionella förband? Vad är er åsikt/idé?

• By Knorring
      Hej,

Jag mönstrade en dryg vecka sedan och blev inskriven som flygbassäkerhetssoldat gruppbefäl i Uppsala. Jag känner mig inte helt nöjd med detta eftersom att min placering begränsades mycket av rådande covid-19 kris och osäkerheten däromkring. När jag mönstrade höll rekryteringsmyndigheten (TRM) på att stänga ned all mönstring för en tid framöver i syfte att minimera smittorisken men jag kunde slutföra min mönstring. Jag fick en 7a hos psykologen och på i-testet, 9a på styrka och 8a på kondition. När jag talade med inskrivningshandläggaren berättade han jag inte kunde bli placerad på en befattning med utökad mönstring eftersom att de inte ville ha ännu fler som kom på de utökade mönstringarna. Detta begränsade mina valmöjligheter enormt, jag kunde tillexempel inte välja någon jägarutbildning vilket jag länge tränat inför. TRM har nu ändrat sin policy, de kommer inte utföra någon utökad mönstring överhuvudtaget och ska istället tillsätta utifrån testresultat på mönstring. Jag känner att jag blivit felaktigt behandlad då jag har vänner som fått de befattningar de önskat tex jägare med lägre testresultat än mig. Jag begärde ändrad inskrivning men fick då reda på att de befattningar jag önskade var fyllda. Jag funderar nu på att överklaga inskrivningen.

Jag undrar om tips på hur jag kan gå vidare och om en överklagan kommer att leda någonvart. Jag förstår självklart TRMs åtgärder för att minimera smittspridningen och respekterar dem. Jag känner dock att det skett ett misstag under rådande kris vilket påverkar mitt liv enormt.

Tack på förhand
    • By Jompaheld
      Tjena! 
      Mönstrade igår och blev rätt nöjd med mina resultat och fick den befattningen som jag tänkt på allra mest nämligen Stridsbåtsförare på Berga. 
      Som ni kanske vet så krävs det att man gör en utökad mönstring för att få en plats som stridsbåtsförare. Min handläggare bad mig att kolla på ett eventuellt andrahandsval ifall jag mot förmodan skulle kugga den utökade mönstringen. Jag har använt mig av Försvarets befattningsguide men allt som sägs där verkar otroligt tråkigt i mitt tycke. 
      Mina frågor är som följer:
      1. Är det någon som gjort eller har erfarenhet av den utökade mönstring för stridsbåtsförare? några tips?
      2. Måste hitta ett eventuellt andrahandsval, mina resultat på mönstringen var tillräckligt att välja mer eller mindre vad som helst utom jägare. 

Tack på förhand
      /John
  • Create New...