Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har en liten spaning eller fundering.

Om man jobbar i flottan så finns det tillfällen då man ibland jobbar iland.

Enligt praxis är det då föltuniform m90 som gäller inte SSD93.

Om man då jobbar i t.ex. en joint stab och det skall vara en gemensam uppställning där det är anbefallt basker, vad bär då flottans personal? Fältmössa måste det bli eftersom det inte finns nån basker.

Nu har t.o.m. FLygvapnet infört en marinblå basker för all personal.

Borde inte då flottan införa motsvarande basker. Baskermärke kan då antingen vara flottans symbol alternativt använda det mössmärke som sitter i båtmössan för att visa tjänsteställning.

En snabb check på sanningskällan (ironiskt) Wikipedia länk till basker här

Då ser man att t.o.m. engelska flottan har infört basker. I princip alla andra länder i europa som har flotta har basker.

Då undrar jag i alla fall varför flottan tjurar.

Jag frågade MTS varför basker inte är infört, fick då svaret att "det är för dyrt".

Men varför inte då tillåta basker som tillåten persedel så får den som vill anskaffa själv.

När ylletröjan började bäras i början på 80-talet var det inte tillåtet, sen blev det tillåtet och sen kom en reglementerad modell, kanske det är dags för militär olydnad och börja bära basker så att höga herrar på MTS inser vad som är funkis och tillåter.

Posted (edited)

Personligen tycker jag att baskern inte bör införas i flottan, vi är dom enda som inte bär den, och vi har inget användningsområde för den.

tänk dig hur väl mottaget införandet av kepsen blev i samband med införandet av SSD93.

Hur många i flottan har behov av en basker? dom som bär grönt (bassäk) har redan en hatt.

Om man nu skulle hamna i en joint stab under fältförhållanden och man bär M/90 så är det väl inte hela världen att bära en fältmössa, det är väl snarare att föredra?

kuriosa: Båtmössan är dyrare i inköp än baskern.

Standard i flottan vid landtjänst är vardagsdräkt eller blå arbetsdräkt/sjöstridsdräkt.

M/90 bärs i skogen ibland.

Edited by Dizzy_keys
Posted
...höga herrar på MTS inser vad som är funkis och tillåter.

På vilket sätt är basker funkis? Det är väl ett rätt värdelöst plagg sett till funktionalitet? Inte för att båtmössa är bättre på något sätt, men ändå...

Nä. Inga filtmössor i flottan. Vi har våran rätt justa tradition med båtmössa från 40talet och när det vankas fest drar vi på oss rundmössan. Jag ser inget behov av basker. Det kommer inte sitta flottister i stab med M/90 så pass ofta att det kommer bli ett problem. Vi brukar tendera att behålla blått på oss vid alla tillfällen för att ingen ska missta oss för en landkrabba ;)

(Som en fotnot så tilldelades besättningarna på ML01 och 02 FN-basker under sin tjänstgöring, men då är den ju ett tillhörighetstecken)

Posted

fattar inte denna hysteri om baskrar , inga skulle ha baskrar utom dom som hadde det från början det ser bara skit ut med massa baskrar tycker båtmössan är ett snyggare allternativ , man skulle kunna ha den till M/90 om vi pratar kaserntjänst med

Posted

Håller med häggo i detta fall, tillåt istället båtmössa att bäras till FU90 - LG gör på detta sätt med sin "nygamla" m/ä-variant av båtmössa och det förekommer redan till viss del inom FV, om det är reglementerat vet jag dock inte.

Posted
Nä. Inga filtmössor i flottan. Vi har våran rätt justa tradition med båtmössa från 40talet och när det vankas fest drar vi på oss rundmössan.

Är m/48 den första båtmössan (motsv.) i flottan? I så fall hade ju både armén och flygvapnet sådana före flottan (m/39 respektive m/30).

Håller med häggo i detta fall, tillåt istället båtmössa att bäras till FU90 - LG gör på detta sätt med sin "nygamla" m/ä-variant av båtmössa och det förekommer redan till viss del inom FV, om det är reglementerat vet jag dock inte.

Till flygstridsdräkt får man bära flygmössa m/30. När FV hade ett grötställ i blå färg användes flygmössan även till detta. Till fältuniformer efter 1959 har det vad jag vet aldrig varit tillåtet.

Posted

Jag tycker det skulle vara en bra variant med båtmössan som faktiskt är ett signum för flottan, det ser lite kul men det är väl för att ögat är ovant.

Posted
Nä. Inga filtmössor i flottan. Vi har våran rätt justa tradition med båtmössa från 40talet och när det vankas fest drar vi på oss rundmössan.

Är m/48 den första båtmössan (motsv.) i flottan? I så fall hade ju både armén och flygvapnet sådana före flottan (m/39 respektive m/30).

Det vågar jag inte uttala mig om. Nuvarande är m/48 som sagt, men vad vi bar innan dess vette katten.

För övrigt levde jag i villfarelsen att FV hade samma båtmössa som flottan, fast med annat tecken då ;)

Posted
Standard i flottan vid landtjänst är vardagsdräkt eller blå arbetsdräkt/sjöstridsdräkt.

M/90 bärs i skogen ibland.

Tyvärr är det så att många i flottan går runt med sina blåa fina uniformer vid landtjänstgöring.

Men det SSD93 skall brukas enbart på fartyg och FU90 i land.

Är man placerad på ett landförband, skola, centrum motsv så skall man ha ändamålsenliga kläder för den tjänst man bedriver. Det står i gamla publikationer att den som är chef eller lärare motsv skall ju ha samma utrustning som truppen för att inte sinka eller förhindra övrigas verksamhet.

Jag tycker personligen inte att en basker är opraktisk, den är varm och blåser inte av :)

Sen att den saknar skärm mot solen etc och är ganska kass i kombination med hörselkåpor etc.

Men det borde finnas utrymme för valfrihet att bära den tycker jag ändå.

Jag är ju själv flottist och tillhör numera landförband förutom korta sejourer då jag är båttransporterad men jag är tillhör inte fartygsbesättning och således bär jag då FU90 eftersom jag efter transport skall kunna verka iland.

Varför är jag så pro-basker är väl att jag nu under mer än ett år tillhört ett regemente med svart basker där den bärs hela tiden...och där är också uniformitet väldigt viktigt.

Att bassäk springer runt med sina hattar är ju en märklig sak i sig men det är en annan. Bassäkhatt är i min värld ett alternativ till fältmössa och inte till basker.

Den för övrigt inte helt vackra blåa kepsen till SSD93 har väl på något sätt blivit signum för vaktsoldater i Karlskrona vid Marinbasen eller har jag fel där?

Posted
Tyvärr är det så att många i flottan går runt med sina blåa fina uniformer vid landtjänstgöring.

Men det SSD93 skall brukas enbart på fartyg och FU90 i land.

Är man placerad på ett landförband, skola, centrum motsv så skall man ha ändamålsenliga kläder för den tjänst man bedriver. Det står i gamla publikationer att den som är chef eller lärare motsv skall ju ha samma utrustning som truppen för att inte sinka eller förhindra övrigas verksamhet.

SSD skall används vid tjänst ombord eller vid övrig tjänst då så krävs, vid landtjänst bärs arbetsdräkt 87 blå alternativt dagligdräkt eller vardagsdräkt. FU 90 bärs vid fälttjänst eller i övrigt då tjänsten så kräver det!

På vilket sätt anser du att FU90 med basker är mer ändamålsenlig än SSD/arbetsdräkt, vid tjänstgöring vid landförband, skola eller centrum (fälttjänst undantaget!)?

Varför är jag så pro-basker är väl att jag nu under mer än ett år tillhört ett regemente med svart basker där den bärs hela tiden...och där är också uniformitet väldigt viktigt.

På vilket sätt är det mindre uniformt att ha fältmössa till uniformen?

Den för övrigt inte helt vackra blåa kepsen till SSD93 har väl på något sätt blivit signum för vaktsoldater i Karlskrona vid Marinbasen eller har jag fel där?

Ja, av någon anledning så har vaktpersonalen i Charlie crown town dille på kepsen...

Min åsikt är att armèn och flygvapnet kan behålla sadelskydden, i flottan klarar vi oss utmärkt utan nån basker... :rockon:

Posted
Min åsikt är att armèn och flygvapnet kan behålla sadelskydden, i flottan klarar vi oss utmärkt utan nån basker... :rockon:

Tänk...det hade man nog gjort i försvarsmakten också. Men av någon anledning kom de fram till att alla skulle kunna se likriktat prydliga ut. Utom då en del försvarsgrenar som kör sitt eget race.

Jag vet inte vad man använder för huvudbonad på en båt, men jag vet att jag inte haft något stort behov av filtluva under arbete i skogen. Varesig när jag lagt ut mineringar, byggt broar eller övat strid. Men visst går sjömän i land ibland, precis som att armén inte alltid är ute och rullar omkring i leran?

Posted
Tänk...det hade man nog gjort i försvarsmakten också. Men av någon anledning kom de fram till att alla skulle kunna se likriktat prydliga ut. Utom då en del försvarsgrenar som kör sitt eget race.

Jo att basker inte är något som är nödvändigt för att kunna lösa uppgiften fattar jag också! Men oavsett om man har fältmössa, basker, båtmössa eller en potta på huvudet så är man likt förbannat likriktat prydliga - förutsatt att alla har samma! I och med att vi i flottan vanligtvis inte bär grön fältuniform utan blå sjöstridsdräkt så kommer ju vi inte bli mer likriktat prydliga med övriga FM bara för att vi tar på oss en basker, således ser jag fortfarande inte något behov av basker inom flottan...

Jag vet inte vad man använder för huvudbonad på en båt, men jag vet att jag inte haft något stort behov av filtluva under arbete i skogen. Varesig när jag lagt ut mineringar, byggt broar eller övat strid. Men visst går sjömän i land ibland, precis som att armén inte alltid är ute och rullar omkring i leran?

Till sjöss bärs SSD, och till SSD bärs båtmössa m/48 alternativt Vintermössa m/87. Vid klart skepp eller skyddslarm byter man dock till flammskyddsluva och ev. hjälm... :rockon:

Posted

SSD 93 - Om du vill tända eld på bojduken i gunrummet (läs: vid tjänst till sjöss)

FU 90 - Om gyttjebrottning är din grej (läs: vid tjänst under fältmässiga förhållanden)

Hade vi hållit oss till dess enkla uniformsbestämmelser så hade vi också brutit nacken av denna tajta stek. Om vi sedan valde C2 som huvudalternativ vid all tjänst som inte kräver att man smutsar ner sig och beter sig ovårdat eller ovärdigt (kan te sig något självklart men bör av emipirin att döma poängteras) så hade vi också löst ut denna knut helt, då det till C2 ändå inte kan vara tal om att en örlogsman bär annat än smäck som det naturliga alternativet till knäkteriets sadelskydd.

Sluta nu tramsa om det här med svampmössor i kungl. flottan. Vi bär båtmössa eller skärmmössa/rundmössa! Allt annat vore lika töntigt som en pansarskyttegrupp som gör avsittning iklädda blåkrageskjortor.

Posted
Om vi sedan valde C2 som huvudalternativ vid all tjänst som inte kräver att man smutsar ner sig och beter sig ovårdat eller ovärdigt (kan te sig något självklart men bör av emipirin att döma poängteras) så hade vi också löst ut denna knut helt, då det till C2 ändå inte kan vara tal om att en örlogsman bär annat än smäck som det naturliga alternativet till knäkteriets sadelskydd.

Nu är det väl så att i försvarsmakten är alla först och främst soldater och skall klara att strida till fots, sen har man utöver det olika specialtjänster vissa åker båt, andra flyger, andra snackar radio, andra åker stridsvagn etc.

Det är därför alla som börjar tjänstgöra i försvaret oavsett som vpl eller som aspirant eller GSU US så lär sig alla fram och bak på sitt vapen.

Om man tittar på var merparten av flottans personal tjänstgör idag, så är det försvinnande få som åker båt.

De stora förbanden som 1.Ubflj och 4.Yssflj, som har många anställda, hur många är placerad på båt.

Visst många jobbar på staber, centra, skolor etc men om allting går åt skogen och FM ställs på krigsfot, då är det inte många som krigar på båt av flottans personal, merparten krigar iland.

Eftersom flottan har så kompetent personal så tjänstgör många vid t.ex. LedR och andra gemensamma enheter och då är det FU90 som är vardagsklädsel.

Så släpp bojduken och acceptera att många ur flottan faktiskt tvingas röra sig på landbacken och bli smutsiga...

Posted
Om vi sedan valde C2 som huvudalternativ vid all tjänst som inte kräver att man smutsar ner sig och beter sig ovårdat eller ovärdigt (kan te sig något självklart men bör av emipirin att döma poängteras) så hade vi också löst ut denna knut helt, då det till C2 ändå inte kan vara tal om att en örlogsman bär annat än smäck som det naturliga alternativet till knäkteriets sadelskydd.

Nu är det väl så att i försvarsmakten är alla först och främst soldater och skall klara att strida till fots, sen har man utöver det olika specialtjänster vissa åker båt, andra flyger, andra snackar radio, andra åker stridsvagn etc.

Det är därför alla som börjar tjänstgöra i försvaret oavsett som vpl eller som aspirant eller GSU US så lär sig alla fram och bak på sitt vapen.

Om man tittar på var merparten av flottans personal tjänstgör idag, så är det försvinnande få som åker båt.

De stora förbanden som 1.Ubflj och 4.Yssflj, som har många anställda, hur många är placerad på båt.

Visst många jobbar på staber, centra, skolor etc men om allting går åt skogen och FM ställs på krigsfot, då är det inte många som krigar på båt av flottans personal, merparten krigar iland.

Eftersom flottan har så kompetent personal så tjänstgör många vid t.ex. LedR och andra gemensamma enheter och då är det FU90 som är vardagsklädsel.

Så släpp bojduken och acceptera att många ur flottan faktiskt tvingas röra sig på landbacken och bli smutsiga...

För att koka ner alla mina argument till något som inte kan missuppfattas:

Låt flottan vara flottan. Att vi alla ska vara uniformerade innebär inte att vi måste kräva maoistisk likformighet!

Posted

Då ska vi se...

4. sjöstridsflottiljen har enligt sin hemsida 269 yrkesofficerare. Det jobbar c:a 20 YO på en Göteborgskorvett, c:a 15 på en Landsortsminröjare, 8-10 på en Styrsöminröjare och ett 40-tal på HMS Visborg. En enkel formel ger (20 x 2) + (15 x 2) + (8 x 2) + 40 = 125 som tillhör fartygsbesättningarna. Utöver detta 4-5 YO på varje divisionsstab som vanligtvis åker båt under övnings/insatsförhållanden och dessutom ett 15-tal YO som jobbar på Laget som huvudsakligen grupperar ombord på HMS Visborg. Det ger oss i runda slängar 150 YO ombord på fartyg. Utöver detta finns alltså runt 130 anställda som på olika sätt jobbar på land för att stödja flottiljens fartyg.

Tycker du att dessa 130 bör bära grönt, i motsats till resten av flottiljen?

Då kan jag lika gärna påstå att alla de officerare som inte jobbar i fält på t.ex. ett av våra pansarregementen alltid skall bära M87.

Posted

Basker till flottans personal tycker jag är en olycklig utveckling. det blir säkert tillåtet inom kort men jag hoppas att flertalet aktivt kommer att välja annan huvudbonad om de får möjlighet.

En Försvarsmakt-flera traditioner!

Posted
En Försvarsmakt-flera traditioner!

Instämmer med föregående talare! :wacko:

ARME-MARIN samsyn vilken lycka!

• 2 months later...
Posted
Är de där kepsarna reglementerade och m-numrerade för generellt bruk, eller är det en speciallösning för ME01?

Finns ingen fastställd keps till m/90tr be. Däremot så verkar varenda förband som använt den, om så är FS eller TD, ha köpt in kepsar av gemensam modell. Går förmodligen under "förbandschefs undantag".

Däremot är det lite intressant att ett sjögående förband har m/90tr be. Verkar lite påkostat bara för flygturen ner och hem, till sjöss antar jag att man bär ssd.

Posted
Är de där kepsarna reglementerade och m-numrerade för generellt bruk, eller är det en speciallösning för ME01?

Finns ingen fastställd keps till m/90tr be. Däremot så verkar varenda förband som använt den, om så är FS eller TD, ha köpt in kepsar av gemensam modell. Går förmodligen under "förbandschefs undantag".

Däremot är det lite intressant att ett sjögående förband har m/90tr be. Verkar lite påkostat bara för flygturen ner och hem, till sjöss antar jag att man bär ssd.

tanken är väl att man ska bära ökenuniformen vid de tillfällen man är i land. det såg däremot inte jätte snyggt ut att alla utom en bar keps, den som inte bar keps bar grön basker. Uniformt så de förslår

Posted

Glöm inte att det är flottan vi talar om här. Om alla utom en bär enhetlig klädsel får man blunda för eventuella brott mot uniformsreglementet och vara nöjd med att man är så likformig som det är möjligt.

/mdn

Posted
Glöm inte att det är flottan vi talar om här. Om alla utom en bär enhetlig klädsel får man blunda för eventuella brott mot uniformsreglementet och vara nöjd med att man är så likformig som det är möjligt.

/mdn

jo visst, men man kanske kan snäppa upp sig när man är fanbärare och inse att man är den enda som bär basker. eller har jag fel?

Posted
jo visst, men man kanske kan snäppa upp sig när man är fanbärare och inse att man är den enda som bär basker. eller har jag fel?

Du har fel. Som amfibiekårist är det självklart alltid mest rätt att bära basker. :happy:

Posted

Du har fel. Som amfibiekårist är det självklart alltid mest rätt att bära basker. :happy:

där var ju ingen annan av vassraggarna som bar basker så han kunde väl ha överlevt utan filtlappen..men jag ska sluta gnälla. Se till att göra ett bra jobb nu tjejer och killar!

Posted

tanken är väl att man ska bära ökenuniformen vid de tillfällen man är i land. det såg däremot inte jätte snyggt ut att alla utom en bar keps, den som inte bar keps bar grön basker. Uniformt så de förslår

Konstigt att dom fick igenom det. Alla var i januari emfatiskt ense om att det var helt meningslöst att dela ut 90 TR BE till ett förband som daglig dräkt med tanke på bristerna.

Sist jag vaar inblandad i ME01 så hade man gjort undantag avseende SSD eftersom bedömningen var att folk skulle få värmeslag av den.

Posted

@Sleipnir:

förlåt en parkförvaltare i mängden, men är det inte viss skyddsklassning på SSD?

och den "måste" bäras ombord?

vilket borde nästan medföra en hälsorisk för besättningen?

sagda uniform är mycket skön att arbeta i, även vid svenska sommar temp.

har en själv pga goda kontakter i "båtklubben" och brukar jobba i SSD-byxor vid div event, och det finns inget bättre plagg att jobba i vid växlande festival-väder.

men för tjänst vid afrikas horn, känns det kanske inte så fruktansvärt kul att sitta i maskin, i dessa blaklader?

för att vara lite on topic då:

klart fan marinen inte behöver ha basker.

som uppväxt i närheten av en flygflottilj, är man van att se båt mössor högt och lågt.

jag anser att basker är en styggelse även hos "sun-trip" och att den ej behövs där heller.

däremot vill man ju inte se YOFF från flottan bära båtmössa till 90k, i affe-land tex.

att sedan LG prångt måste bära sin nattmössa, för att visa att de vill vara annorlunda, är väl helt i saken ordning eller?

Posted
Konstigt att dom fick igenom det. Alla var i januari emfatiskt ense om att det var helt meningslöst att dela ut 90 TR BE till ett förband som daglig dräkt med tanke på bristerna.

Sist jag vaar inblandad i ME01 så hade man gjort undantag avseende SSD eftersom bedömningen var att folk skulle få värmeslag av den.

Ska de ha den som daglig dräkt!?

Vad är det för fel på m/87 vit? Snygg så det förslår och antagligen det bästa valet med tanke på klimatet.