Jump to content

Krigsplacering


Recommended Posts

Guest J-Star

Jag har fått min krigsplacering... och har kvar den trots att systemet jag blev utbildad på är nedlagt sedan 4 år tillbaks och regementet jag var på stängdes vid nyår. Strange... :camo::)

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått min krigsplacering... och har kvar den trots att systemet jag blev utbildad på är nedlagt sedan 4 år tillbaks och regementet jag var på stängdes vid nyår. Strange... :lol::D

 

/J

Ditt fredsregemente har inte mycket att göra med ditt krigsförband. Förmodligen är det så att det finns en del krigsförband som är de facto nedlagda eller lagda i malpåse. Eftersom det inte kostar många kronor att behålla personalrullorna så låter man kanske bli att av-krigsplacera förbandets personal, utifall att ryssen kommer....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag drar fram den här tråden igen och meddelar lite nyheter i ämnet.

 

Jag hade relativt nyligen en mejlkoversation med Roland Fors "Funktionsansvarig militär krigsorganisation" på pliktverket och frågade då hur det fungerade nu med krigsplaceringar.

 

Jag fick det här till svar: "I dagsläget sänder vi inte ut några krigsplaceringsordrar. När denna funktion kommer igång kommer du att få ett besked om detta förutsatt att du är värnpliktig."

 

Efter att jag frågade om detta planerades att komma igång igen svarade han följande: "Jag tror att vi eventuellt kommer att skicka ut någon form av krigsplaceringsbesked under detta år!".

 

Så där har ni som undrade svaret. :)

Edited by Fu Johanson
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Angående krigsplaceringar står följande i Svensk soldat 2005:

Krigsplacering

Pliktverket sänder ut ett beslut där det framgår att du är placerad i Försvarsmakten, utan närmare detaljer. Om det sedan skulle uppstå höjd beredskap informeras du om din aktuella placering. Om du trots allt vill få ett exakt besked om din placering kan du när som helst kontakta Pliktverket.

 

Alla kommer fortfarande att vara krigsplacerade antingen vid ett krigsförband eller i personalreserven. Om beredskapen höjs i Sverige kommer även de i personalreserven att få en krigsplaceringsorder.

Link to comment
Share on other sites

Senast jag kollade va reglerna så att alla som muckar med betyg bättre än/eller 10.5.5 ska bli krigsplacerade, och då bör man få sin placering vid muck... det va också vad jag fick...

Link to comment
Share on other sites

Muckade själv i våras och har inte fått jack shit. Vår fredskompch sa att vi alla skulle krigsplaceras i ett insatsförband, men om det sedan bara var tomt snack vet jag inte. Därför har jag mailat Pliktverket och frågat om de kan kolla upp saken.

 

Återkommer med eventuellt resultat.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jag mailade pliktverket och frågade om dom kunde skicka min krigsplaceringsorder till mig..jag fick som svar att K3 inte har "utrycksrapporterat" mig, vilket dom måste göra om man ska bli krigsplacerad.

Märkligt med tanke på att även jag blev lovad att bli krigsplacerad i ett insatsförband. :(

Link to comment
Share on other sites

Några frågor som jag tycker borde belysas:

 

Finns det en gripbar krigsorganisation alls?

Tja, delar finns nog. Men att allt det som finns på papper skulle gå att mobilisera imorgon? Det tvivlar jag på.

 

Är någon Yoff krigsplacerad öht?

 

Det finns yoff är placerade i olika insatsförband. Om de sedan har en papperslapp från Pliktverket i byrålådan är en annan sak, men det spelar inte så stor roll.

 

Är systemet av idag acceptabelt?

 

Med tanke på den hotbild vi har idag, så är svaret ja. Det finns inte längre något behov av att kunna mobilisera på 48 timmar för att möta ryssen. Att mobilisera krigsförband för att möta terrorister är inte hellre troligt, skulle den uppgiften dyka upp så får den hanteras inom GRO precis som översvämningar och skogsbränder gör.

 

Men givetvis skulle det vara bäst ifall vi erkände att värnpliktssystemet spelat ut sin roll och hade fast anställd personal. Då skulle det inte råda någon tvekan om vilka förband som finns och hur användbara de är.

Edited by BJE
Link to comment
Share on other sites

Hej Foxtrot Lima!

I dagsläget är du placerad på ett krigsförband på en befattning som motsvarar din utbildning. Vad som händer efter Försvarsmaktens omorganisation går idag inte att svara på.

 

Med vänliga hälsningar

 

xxx

Funktionsansvarig militär krigsorganisation

054-10 36 75; 070-209 76 20

 

Min tolkning av svaret är att de själva inte vet var man är krigsplacerad, även om de försöker få det att låta som att de gör det. Antingen det, eller så tillhör jag ett hemligt förband... :baskerHV: *skämt och sido*

 

Eller det är kanske inte meningen att man ska få veta precis allting om sin egen placering? ;) Hade hoppats på ett svar i stil med "du är placerad vid x. divingbat, x. brigaden".

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :angry:

Link to comment
Share on other sites

Det jag hörde var rykten om någon pibat (säkert med ett löjligt långt nummer också). - Men det är klart, det kanske bara gällde ärans och hjältarnas andra ingenjörkompani och inte blåmesarna borta i den där andra kasernen... ;)

 

Men jisses nej, det verkar som om ingen har koll på någonting egentligen (bra sammanfattning va? ,O ).

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Att notera är att den viktigaste delen av krigsplaceringen har pliktverket ingenting att göra med. Krigskompanichefen för det förband som ska krigsplaceras utarbetar det råmaterial som ska föras in i rullorna hos pliktverket.

 

Jag fick i samband med muck 2004 assistera vid denna process och lärde mig då att

 

- i fredskompaniet finns som regel fler värnpliktiga än vad krigskompaniet har platser.

 

- övertalet leder till en konkurrenssituation där de bästa krigsplaceras.

 

- värnpliktiga av särskilt gott virke som inte fick plats i sin ordinarie befattning i krigskompaniet förs in på den reservlista som åtföljer varje kompani och utgör ett tiotal platser på ett normalstort kompani.

 

- den information som följer med den värnpliktige in i rullan är identitet, betyg, ca tre av de färdighetskoder man utbildats till och den av krigskompanichefen fastställda befattningen.

 

/QM RP

 

PS. Någon som hört ngt nytt om krigsplaceringarna. D.S.

Link to comment
Share on other sites

om jag mailar Pliktverket nu, tror ni att de skickar krigsplaceringen till mig?

det enda jag egentligen vet är att när jag gick med i HV förra året så kunde jag inte bli ordinarie HV man då pliktverket vägrade släppa min krigsplacering, detta var dock bara en månad efter muck. men vad tror ni? kan jag få min krigsplacering på papper om jag kräver det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...