frepsie Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Enligt följande sida ska Krypteringsapparater tillföras HV: http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665 Någon som vet mer om vad det är för pryl? Något som används i andra förband? Vilka enheter(grp/plut/komp/bat) kommer tilldelas denna inom HV? Quote
larsev Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Enligt följande sida ska Krypteringsapparater tillföras HV:http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665 Någon som vet mer om vad det är för pryl? Något som används i andra förband? Vilka enheter(grp/plut/komp/bat) kommer tilldelas denna inom HV? Tillförs batstaber och förhoppningsvis kompstaber. Lägre nivåer, inte troligt. Quote
Mikky Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 (edited) Har för mig att Kryptoapparat (Kryapp) 302 enligt ett beslut för några år sedan, så valde man att samla in alla Kryapp 302 (MG-Kalle) och lagerhålla dem som reservalternativ. Några hundratals enheter samlades in under 2003/04 och kontrollerades och förrådsställdes. Resterande enheter samlades sedan in under 2004-2005. Mg Kalle har använts av diverse förband/truppslag, däribland Marinens Bassäk, Kjs, k3, Flygvapnet, Kustartellriet mfl bara för att nämna några av de jag själv känner till. Finns säkert mängder med medlemmar här på forumet som nyttjat den under sin GU. Jag har även sett den användas och använt den själv i US. Smart liten låda som är väldigt enkel att använda och smidig då den fungerar ihop med de flesta typerna av sambands-medel. MG-Kalle har disskuterats tidigare på forumet förresten..... kanske slå ihop lite trådar om det blir ny disskus om Kryapp 302? Håll till godo ----> http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...amp;#entry68802 Edited December 15, 2008 by Mikky Quote
Nalle Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Tillförs batstaber och förhoppningsvis kompstaber.Lägre nivåer, inte troligt. Har för mig om att jag läste att ännu är det bara bataljonstab och insatskompani som tillförs den. Men så småningom kommer den väl även till "vanliga" kompanistaber, men längre ned lär dröja som allt annat. Quote
SweSold Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 (edited) Någon som vet mer om vad det är för pryl? Något som används i andra förband? Vilka enheter(grp/plut/komp/bat) kommer tilldelas denna inom HV? De dokument jag fått tagit del av säger ang. antalet, Batstab - 1 st. Kompstab - 1 st. Insatskompstab - 2 st. Insatsplut - 1 st. Men det som krävs är Sysop-utbildning för att få handha maskinerna, så det kommer väl dröja ett tag innan alla är utbildade. Det krävs minst en systemoperatör per förband som är ansvarig för nycklarna, sedan är iofs. den personen behörig att utbilda användare i sin tur - men de får inte handskas med nycklarna, så det kan ju ställa till det lite... När maskinen är laddad med nycklar är den alltså att betrakta som hemlig och får inte lämnas utan ständig uppsikt. Kryapp 302 kan man köra på två huvudsätt, antingen direkt via radio (Ra180/Ra145/Ra146) eller via någon form av telefonlur (Ra180/Ra145/Ra146/Ra135/Telefon/Tråd/Mobiltelefon (gud förbjude! ) eller i princip allt med en telefonlur). Att köra via telefonlur är att föredra, då man slipper skriva in adresser som kan strula etc. Enklare att köra på befintligt nät och bara säga att MG Kalle är på gång. Man skriver alltså in ett textmeddelande på maskinen och väljer sedan att kryptera texten. Sedan sätts luren mot högtalaren/mikrofonen och sänds. Mottagaren läser meddelandet i klartext och skriver ut det på den medföljande skrivaren. Körs på 220V men fungerar med batterier också. Smidig och bra om man jämför med TTA´n. Dessutom får man som sagt meddelandet utskrivet också. Edited December 15, 2008 by SweSold Quote
os frontale Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Mina soldater i gruppen hade alla utbildning på RA195 med kryapp. Eller var det en annan kryapp, är jag ute och cyklar? Quote
SweSold Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Mina soldater i gruppen hade alla utbildning på RA195 med kryapp. Eller var det en annan kryapp, är jag ute och cyklar? Jag skulle gissa att det kanske var KV-DART 301 (kortvågs-datarapporteringsterminal) de hade utbildning på. Den fungerar snarlikt med sin funktion att kunna skicka och ta emot textmeddelanden fast för Ra195, men då utan nyckelkryptering. Quote
os frontale Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Mina soldater i gruppen hade alla utbildning på RA195 med kryapp. Eller var det en annan kryapp, är jag ute och cyklar? Jag skulle gissa att det kanske var KV-DART 301 (kortvågs-datarapporteringsterminal) de hade utbildning på. Den fungerar snarlikt med sin funktion att kunna skicka och ta emot textmeddelanden fast för Ra195, men då utan nyckelkryptering. Kan det mycket väl vara.. Hade 3 signalistutbildade i min 5mannagrupp så jag gjorde inte många knop med radion ;) Dock ser den mycket mycket snarlik ut. Quote
Mattsson Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Mina soldater i gruppen hade alla utbildning på RA195 med kryapp. Eller var det en annan kryapp, är jag ute och cyklar? Jag skulle gissa att det kanske var KV-DART 301 (kortvågs-datarapporteringsterminal) de hade utbildning på. Den fungerar snarlikt med sin funktion att kunna skicka och ta emot textmeddelanden fast för Ra195, men då utan nyckelkryptering. Kan det mycket väl vara.. Hade 3 signalistutbildade i min 5mannagrupp så jag gjorde inte många knop med radion ;) Dock ser den mycket mycket snarlik ut. Mja så snarlika är dom väl inte? Kv-DART 301 Sen om jag inte kommer ihåg helt fel från när jag utbildades på MGK så kan man bara skicka i läge KLAR på Ra180 (om man väljer den externa mic/högtalaren) om man ville skicka i läge SKYDD så blev man förpassad till DART 380, har för mig att det hade med synkningen mellan stationerna att göra. Om jag har fel så får ni gärna rätta mig. Quote
os frontale Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Mina soldater i gruppen hade alla utbildning på RA195 med kryapp. Eller var det en annan kryapp, är jag ute och cyklar? Jag skulle gissa att det kanske var KV-DART 301 (kortvågs-datarapporteringsterminal) de hade utbildning på. Den fungerar snarlikt med sin funktion att kunna skicka och ta emot textmeddelanden fast för Ra195, men då utan nyckelkryptering. Kan det mycket väl vara.. Hade 3 signalistutbildade i min 5mannagrupp så jag gjorde inte många knop med radion ;) Dock ser den mycket mycket snarlik ut. Mja så snarlika är dom väl inte? Kv-DART 301 Sen om jag inte kommer ihåg helt fel från när jag utbildades på MGK så kan man bara skicka i läge KLAR på Ra180 (om man väljer den externa mic/högtalaren) om man ville skicka i läge SKYDD så blev man förpassad till DART 380, har för mig att det hade med synkningen mellan stationerna att göra. Om jag har fel så får ni gärna rätta mig. Nej, så såg den inte alls ut. När vi hade Ra180 körde vi med DART och när det var 195 var det kryappen. Precis som i första bilden.. Quote
dieseltrollet Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Sen om jag inte kommer ihåg helt fel från när jag utbildades på MGK så kan man bara skicka i läge KLAR på Ra180 (om man väljer den externa mic/högtalaren) om man ville skicka i läge SKYDD så blev man förpassad till DART 380, har för mig att det hade med synkningen mellan stationerna att göra. Om jag har fel så får ni gärna rätta mig. Nja, det går att sända med MGK över SKYDD. Dock så måste man först trycka in sändknappen på handmikrotelefonen innan man trycker sänd på MGK. I KLAR så räcker det med att trycka sänd på MGK. Detta när man har MGK ansluten med kabel till radion. Quote
SweSold Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 (edited) Nej, så såg den inte alls ut. När vi hade Ra180 körde vi med DART och när det var 195 var det kryappen. Precis som i första bilden.. Pratar vi om samma bilder nu? Jag känner att det finns en viss risk att vi blandar ihop de båda DART'arna. Se http://members.tripod.com/arcticranger/equip/radio/radio.htm och bläddra ner, så finns bild på både DART 380 (övre bilden) och KV-DART 301 (nedre bilden). Den sistnämnda är vid en snabb titt ganska lik KRYAPP 302. Men var det alltså KRYAPP 302 de hade utbildning på och var systemoperatörer så har de ju ett ifyllt behörighetsbevis för detta. Men jag känner mig lite tveksam, då kortvåg inte alls är optimalt att köra KRYAPP 302 på. Edited December 15, 2008 by SweSold Quote
Mattsson Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Sen om jag inte kommer ihåg helt fel från när jag utbildades på MGK så kan man bara skicka i läge KLAR på Ra180 (om man väljer den externa mic/högtalaren) om man ville skicka i läge SKYDD så blev man förpassad till DART 380, har för mig att det hade med synkningen mellan stationerna att göra. Om jag har fel så får ni gärna rätta mig. Nja, det går att sända med MGK över SKYDD. Dock så måste man först trycka in sändknappen på handmikrotelefonen innan man trycker sänd på MGK. I KLAR så räcker det med att trycka sänd på MGK. Detta när man har MGK ansluten med kabel till radion. När jag hade utbildning på MGK (06) så sa befälen att det inte skulle gå att skicka i SKYDD, just pga av synkningen. Att det skulle finnas en kabel som man kan koppla in MGK rakt in i radion är en nyhet för mig. Kan nämnas att jag varken se eller röra en efter utbildningen.... Quote
106 Posted December 16, 2008 Report Posted December 16, 2008 Mina soldater i gruppen hade alla utbildning på RA195 med kryapp. Eller var det en annan kryapp, är jag ute och cyklar? Det kan mycket väl vara Kryapp 302. I Kosovo fanns sådana (3021) kopplade till Ra 195 (med kabel). Men jag vet att vissa förband har haft annan kryapp till Ra 195ALE. Men var det alltså KRYAPP 302 de hade utbildning på och var systemoperatörer så har de ju ett ifyllt behörighetsbevis för detta. Men jag känner mig lite tveksam, då kortvåg inte alls är optimalt att köra KRYAPP 302 på. Var inte så säker på det. Jag har fått utbildning på den där apparaten fler gånger än jag kan räkna till, men än har jag inte sett några behörighetsbevis. En av utbildningarna innebar tre veckor på S1/TSS så det är inte genom några Hv- eller frivkurser. Då använde vi den ihop med just Ra 195. Har även fått utbildning till systemoperatör (eller vad det heter) på andra kryptosystem utan att få några papper på det. Det enda jag brytt mig om att faktiskt ha en lapp på är förarbevisen. Att det skulle finnas en kabel som man kan koppla in MGK rakt in i radion är en nyhet för mig. Om jag minns rätt ligger det två olika kablar i väskan. De brukar ligga i "locket", bland manualer och annat. Quote
SweSold Posted December 16, 2008 Report Posted December 16, 2008 Var inte så säker på det. Jag har fått utbildning på den där apparaten fler gånger än jag kan räkna till, men än har jag inte sett några behörighetsbevis. En av utbildningarna innebar tre veckor på S1/TSS så det är inte genom några Hv- eller frivkurser. Min gissning är att det är någon som inte skött sina åttaganden. Det är ansvarig (och naturligtvis behörig) signalskyddslärare som ska utfärda beviset. Om jag minns rätt ligger det två olika kablar i väskan. De brukar ligga i "locket", bland manualer och annat. Stämmer bra, kabel finns med i locket. Men vad jag kommer ihåg är det bara en kabel. Quote
106 Posted December 16, 2008 Report Posted December 16, 2008 Var inte så säker på det. Jag har fått utbildning på den där apparaten fler gånger än jag kan räkna till, men än har jag inte sett några behörighetsbevis. En av utbildningarna innebar tre veckor på S1/TSS så det är inte genom några Hv- eller frivkurser. Min gissning är att det är någon som inte skött sina åttaganden. Det är ansvarig (och naturligtvis behörig) signalskyddslärare som ska utfärda beviset. När infördes de där bevisen och hur länge är de giltiga? Quote
majortom signals Posted December 16, 2008 Report Posted December 16, 2008 Enligt följande sida ska Krypteringsapparater tillföras HV:http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665 Någon som vet mer om vad det är för pryl? Något som används i andra förband? Vilka enheter(grp/plut/komp/bat) kommer tilldelas denna inom HV? Jag vet en hel del och kan nog betraktas som skyldig till att hemvärnet tillförs kryapp 302 och signalskyddssystem MGK (numera MGKI). Huvudsyftet med att hemvärnet tillförs kryptoutrustning är att insatsdelarna som är i beredskap skall kunna ansluta till högre chefs nät (OPch =skyddat samband) och därmed bli en bättre spelare i insatsverksamheten. Fördelningen för 2009 tror jag är klar och utfallet blev i princip en per pluton, en per kompstab (inskomp fick en extra för montage i ratgb) och en per batstab. Efter att utrustningen driftsatts och utprovats i organisationen och erfarenheterna har granskats, kan sannolikt mer tillföras då det finns en del utrustning på "hyllan". Quote
MiniHD Posted December 16, 2008 Report Posted December 16, 2008 (edited) Var inte så säker på det. Jag har fått utbildning på den där apparaten fler gånger än jag kan räkna till, men än har jag inte sett några behörighetsbevis. En av utbildningarna innebar tre veckor på S1/TSS så det är inte genom några Hv- eller frivkurser. Min gissning är att det är någon som inte skött sina åttaganden. Det är ansvarig (och naturligtvis behörig) signalskyddslärare som ska utfärda beviset. Ska man vara helt petig så behöver man inte ha behörighetsbeviset i handen för att få handha apparaten. Man måste däremot finnas förtecknad på lista som signalskyddschefen för förbandet skall hålla uppdaterad. Vi gjorde t ex så i US att samtliga som vi utbildade, antingen till sysop eller som användare, förtecknades på lista och meddelades muntligen vilken behörighet de hade. Detta räcker i ett förband. Vi tecknade också alla behörigheter till och med slutdatum för insatsen. Edited December 16, 2008 by MiniHD Quote
Anders Posted December 16, 2008 Report Posted December 16, 2008 Var inte så säker på det. Jag har fått utbildning på den där apparaten fler gånger än jag kan räkna till, men än har jag inte sett några behörighetsbevis. En av utbildningarna innebar tre veckor på S1/TSS så det är inte genom några Hv- eller frivkurser. Min gissning är att det är någon som inte skött sina åttaganden. Det är ansvarig (och naturligtvis behörig) signalskyddslärare som ska utfärda beviset. Ska man vara helt petig så behöver man inte ha behörighetsbeviset i handen för att få handha apparaten. Man måste däremot finnas förtecknad på lista som signalskyddschefen för förbandet skall hålla uppdaterad. Vi gjorde t ex så i US att samtliga som vi utbildade, antingen till sysop eller som användare, förtecknades på lista och meddelades muntligen vilken behörighet de hade. Detta räcker i ett förband. Vi tecknade också alla behörigheter till och med slutdatum för insatsen. Och här står texten som reglerar detta: FFS 2005:2 Quote
SebbeBoy Posted December 16, 2008 Report Posted December 16, 2008 Jag fick utbildning på denna Kryapp 302 när jag gjorde min vpl nu, en intressant pryl som är rätt simpel att använda. Dock var det inget vi använde.. någonsin, men utbildas på den skulle vi Quote
Beafer Posted December 17, 2008 Report Posted December 17, 2008 Mobiltelefon (gud förbjude! ) Man kan mycket väl använda MGK över mobiltelefon eftersom den totalsträckskrypterar. Var inte så säker på det. Jag har fått utbildning på den där apparaten fler gånger än jag kan räkna till, men än har jag inte sett några behörighetsbevis. En av utbildningarna innebar tre veckor på S1/TSS så det är inte genom några Hv- eller frivkurser. Då använde vi den ihop med just Ra 195. Har även fått utbildning till systemoperatör (eller vad det heter) på andra kryptosystem utan att få några papper på det. Det enda jag brytt mig om att faktiskt ha en lapp på är förarbevisen. Den allmänna SYSOP-utbildningen är 1,5 dag om jag inte minns helt fel, därefter är det en halvdag med själva apparaten för att bli systemoperatör, så det är inga omöjligheter att utbilda FRIV-personal. Jag vill till och med minnas att jag såg att det är en MGKI-utbildning planerad i FROs regi den kommande våren. Quote
Krook Posted December 17, 2008 Report Posted December 17, 2008 @Skoog Jag kollationerar: "MGKI". Är du säker på "I"? Är det inte "U" som i MGKU? /K Quote
dieseltrollet Posted December 17, 2008 Report Posted December 17, 2008 @SkoogJag kollationerar: "MGKI". Är du säker på "I"? Är det inte "U" som i MGKU? /K Ja, det som förr var MGK har numera blivit MGKI. Quote
Krook Posted December 17, 2008 Report Posted December 17, 2008 I står för Internationell och får användas även av utländsk personal och i utlandet U står för Utland och får användas i utlandet men bara av svensk personal. Quote
SweSold Posted December 17, 2008 Report Posted December 17, 2008 Mobiltelefon (gud förbjude! ) Man kan mycket väl använda MGK över mobiltelefon eftersom den totalsträckskrypterar. Jaa, det var så jag menade. Med en liten reservation för vissa operatörer som packar sin data lite annorlunda, men Telia fungerar bra. Men att nämna Hemvärnet, FRO och mobiltelefon i samma inlägg rimmar illa... brrr... ) Den allmänna SYSOP-utbildningen är 1,5 dag om jag inte minns helt fel, därefter är det en halvdag med själva apparaten för att bli systemoperatör, så det är inga omöjligheter att utbilda FRIV-personal. Jag vill till och med minnas att jag såg att det är en MGKI-utbildning planerad i FROs regi den kommande våren. Den första utbildningen för Hemvärnet har redan varit i Härnösand. Quote
Kn Glock Posted December 18, 2008 Report Posted December 18, 2008 Ett förtydligande om Krooken tillåter Först fanns MGK sedan togs MGKU fram i ett mindre antal för tjänst utomlands. (dessa två kan inte köras mot varandra). MGK omklassades till MGKI tidigare i år. MGKU utgår i de förbandstyper som har den och ersätts/har ersatts med MGKI. I står för Internationell och får användas även av utländsk personal och i utlandetU står för Utland och får användas i utlandet men bara av svensk personal. Quote
106 Posted December 18, 2008 Report Posted December 18, 2008 Var inte så säker på det. Jag har fått utbildning på den där apparaten fler gånger än jag kan räkna till, men än har jag inte sett några behörighetsbevis. En av utbildningarna innebar tre veckor på S1/TSS så det är inte genom några Hv- eller frivkurser. Då använde vi den ihop med just Ra 195. Har även fått utbildning till systemoperatör (eller vad det heter) på andra kryptosystem utan att få några papper på det. Det enda jag brytt mig om att faktiskt ha en lapp på är förarbevisen. Den allmänna SYSOP-utbildningen är 1,5 dag om jag inte minns helt fel, därefter är det en halvdag med själva apparaten för att bli systemoperatör, så det är inga omöjligheter att utbilda FRIV-personal. Jag vill till och med minnas att jag såg att det är en MGKI-utbildning planerad i FROs regi den kommande våren. Nej, självklart är det ingen omöjlighet att utbilda friv-personal på den. Att jag skrev så var bara för att visa att man inte heller i övriga FM får papper på allting. Quote
Beafer Posted December 22, 2008 Report Posted December 22, 2008 @ Krook. Jag kollade igen, och det visade sig att jag hade läst fel. Det stod bara MGK. @ 106. Jag invände inte mot att man inte får papper på allt, utan på att systemoperatörsutbildningen skulle vara tre veckor lång. Vänliga sambandshälsningar Quote
Krook Posted December 22, 2008 Report Posted December 22, 2008 Ett förtydligande om Krooken tillåter Först fanns MGK sedan togs MGKU fram i ett mindre antal för tjänst utomlands. (dessa två kan inte köras mot varandra). MGK omklassades till MGKI tidigare i år. MGKU utgår i de förbandstyper som har den och ersätts/har ersatts med MGKI. I står för Internationell och får användas även av utländsk personal och i utlandetU står för Utland och får användas i utlandet men bara av svensk personal. Vad man lär sig på SoldF Forum. Helt outstanding. /K Quote
Recommended Posts