Haz Posted November 4, 2008 Report Posted November 4, 2008 Har någon sett, testat eller hört något? Trackfire med NLAW SAABs egen sida Youtubefilm Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members. SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post. Nyvaken Trackfire Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members. SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post. Quote
Muppen Posted November 4, 2008 Report Posted November 4, 2008 Nyvaken Trackfire Den nedre är ingen Trackfire utan en Kongsberg Protector (som för övrigt ska integreras på Archer) Quote
Sgt Papa Bear Posted November 4, 2008 Report Posted November 4, 2008 Nyvaken Trackfire Den nedre är ingen Trackfire utan en Kongsberg Protector (som för övrigt ska integreras på Archer) Beror det på att den är bättre eller att Norge köper Archern... //SgtPB Quote
Smeghead Posted November 4, 2008 Report Posted November 4, 2008 Nyvaken Trackfire Den nedre är ingen Trackfire utan en Kongsberg Protector (som för övrigt ska integreras på Archer) Beror det på att den är bättre eller att Norge köper Archern... //SgtPB Norge köper Archer och vi köper Protector och ledningssystem för artilleribataljoner som motköp. Quote
Skuggan Posted November 4, 2008 Report Posted November 4, 2008 är det inte Protector som sitter på amerikanarnas Stryker också? isåfall kan man ju dessutom säga att den har fördelen av att vara combat proven. är dock ganska säkra på att saab gnisslar tänder över att varken fått sälja LEMUR eller Trackfire till FM än.. Quote
Baldric Posted November 4, 2008 Report Posted November 4, 2008 Mmm sägs det. Kolla muppens länk US Army - Main armament on the Stryker vehicle Quote
Haz Posted November 6, 2008 Author Report Posted November 6, 2008 (edited) Öj. Klantigt med sista länken. Kanske måste sluta sova på jobbet. Edited November 6, 2008 by Haz Quote
Perman Posted February 26, 2018 Report Posted February 26, 2018 http://news.cision.com/se/saab/r/saab-forser-svenska-marinen-med-ytterligare-trackfire-rws-system,c2459883 Frågan är om det bara är ytterligare 8 system som man nu beställt så att alla 18 nya StrB 90 HSM får Trackfire, eller om man tagit höjd och beställt Trackfire även till kommande beställningar på fler StrB 90 HSM? /Per Quote
Perman Posted July 7, 2025 Report Posted July 7, 2025 Nån som kan säga vad skillnaderna är mellan Saab's vapenstationer Trackfire och Trackfire 2? /Per Quote
Pärmtroll Posted July 7, 2025 Report Posted July 7, 2025 40 minutes ago, Perman said: Nån som kan säga vad skillnaderna är mellan Saab's vapenstationer Trackfire och Trackfire 2? Det existerar så vitt jag vet ingen ”Trackfire 2”. Quote
Perman Posted July 7, 2025 Report Posted July 7, 2025 (edited) 25 minutes ago, Pärmtroll said: Det existerar så vitt jag vet ingen ”Trackfire 2”. Ok. Det var någon på X som nämnde Trackfire 2 i en kommentar. Tyckte jag hittade info först när jag sökte men nu kan jag inte hitta den. Det kanske är att Trackfire RWS som sitter på stridsbåtarna heter "vapenstation 02" som förvillar. Nåt som jag inte förstår riktigt är att vi har skänkt 32 st stridsbåt 90 H hittills men det var "bara" 23 vapenstationer i det 18:e stödpaketet. Antar att dessa är avsedda för de stridsbåtar som skänkts. Är behovet inte fler? /Per Edited July 7, 2025 by Perman Quote
Pärmtroll Posted July 7, 2025 Report Posted July 7, 2025 20 minutes ago, Perman said: Det var någon på X som nämnde Trackfire 2 i en kommentar. Ok. Med risk för att sparka in öppna dörrar, men ta allt som påstås på X (m.fl) med en nypa salt. Det är väldigt många som självsäkert påstår saker i ämnen de inte kan någonting som helst om. 20 minutes ago, Perman said: Det kanske är att Trackfire RWS som sitter stridsbåtarna heter vapenstation 02 som förvillar lite. Korrekt benämning för Marinens Trackfire är (tvärt emot vad många på internet påstår) VAPENSTATION AMFIBIE. VS 02 är Arméns nya vapenstation till PATGB 300 (Kongsbergs RS4). 23 minutes ago, Perman said: Nåt som jag inte förstår riktigt är att vi har skänkt 32 st stridsbåt 90 H hittills men det var "bara" 23 vapenstationer i det 18:e stödpaketet. Antar att dessa är avsedda för de stridsbåtar som skänkts. Är behovet inte fler? Det vet jag ingenting om. 1 Quote
Perman Posted July 7, 2025 Report Posted July 7, 2025 Hemska tanke men Henrik J på X spekulerar i om det möjligen kan vara så att man donerar de 23 befintliga vapenstationer som sitter på de 18 svenska StrB 90 HSM och på de 5 BevB 88B. Detta då troligen för att snabba på leveransen och senare göra en ersättningsbeställning till de svenska båtarna. Låter ganska otroligt och lite oroande, men om det är nåt man lärt sig de senaste åren så är det väl att vad som helst kan hända. /Per Quote
madman Posted July 7, 2025 Report Posted July 7, 2025 1 hour ago, Perman said: Hemska tanke men Henrik J på X spekulerar i om det möjligen kan vara så att man donerar de 23 befintliga vapenstationer som sitter på de 18 svenska StrB 90 HSM och på de 5 BevB 88B. Detta då troligen för att snabba på leveransen och senare göra en ersättningsbeställning till de svenska båtarna. Låter ganska otroligt och lite oroande, men om det är nåt man lärt sig de senaste åren så är det väl att vad som helst kan hända. /Per Det är därför jag är orolig att vi även tar från våra beställda ARCHER också. Quote
Pärmtroll Posted July 7, 2025 Report Posted July 7, 2025 2 hours ago, Perman said: Hemska tanke men Henrik J på X spekulerar i om det möjligen kan vara så att man donerar de 23 befintliga vapenstationer som sitter på de 18 svenska StrB 90 HSM och på de 5 BevB 88B. Ja det är en mycket trolig förklaring. 2 hours ago, Perman said: Detta då troligen för att snabba på leveransen och senare göra en ersättningsbeställning till de svenska båtarna. Låter ganska otroligt och lite oroande, men om det är nåt man lärt sig de senaste åren så är det väl att vad som helst kan hända. Det är verkligen inget att ligga sömnlös över. Sannolikt har FM i så fall redan beställt nya vapenstationer för att ersätta de befintliga (långt ifrån alla beställningar offentliggörs), och antingen så väntar man med att skicka de befintliga innan de nya har börjat levereras, eller så gör FM bedömningen att man klarar sig utan dessa under en kortare period. Det finns förövrigt bilder tagna i närtid på Strb 90HSM som fortfarande har vapenstationen monterad, så bevisligen har man åtminstone inte skickat alla vapenstationer ännu (alternativt redan ersatt dem). 1 hour ago, madman said: Det är därför jag är orolig att vi även tar från våra beställda ARCHER också. Nu har det har exakt ingenting med denna tråden att göra, men det kan du oavsett sluta bekymra dig om då det har kommunicerats tämligen tydligt att så INTE är fallet! Sverige köper nya Archer-pjäser till Ukraina "Sverige ska ersätta de tidigare donerade Archer-pjäserna med nya pjäser. Men enligt Jonson ska beställningen av de 18 pjäserna till Ukraina inte innebära att leveransen till det svenska försvaret försenas. – Den bedömning som gjordes är att om man ökar produktionstakten kan man också leverera till Sverige. Vi har ett väldigt stort behov av att stärka försvaret så snabbt det bara går, säger han till TT." 4 Quote
Wolfpack Posted January 9 Report Posted January 9 (edited) Försvaret beställer flera trackfire från SAAB. https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2026/saab-receives-order-for-trackfire-remote-weapon-station https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-bestaller-vapenstationer-for-okat-sjalvskydd/ Edited January 9 by Wolfpack Mer info 4 Quote
Mainrr Posted January 9 Report Posted January 9 Nu får ett antal stridsbåt 90 en 30mm Bushmaster. Men har jag fattade det rätt det inte är dessa båtar som är de luftvärnsbåtar som är med i amf.bat 2030? Quote
Recommended Posts