Ehlana Posted April 12, 2003 Report Posted April 12, 2003 Har inte heller fått mina papper än.. Skickade iofs in svaret till tjänsten Förra helgen... Vet iaf vilken dag jag ska vara nånstanns någon tid... Quote
Ehlana Posted April 13, 2003 Report Posted April 13, 2003 Förresten någon som har tips på böcker att läsa inför missionen? För att förbereda sig lite iaf... Quote
Joanzon Posted April 13, 2003 Report Posted April 13, 2003 Förresten någon som har tips på böcker att läsa inför missionen? För att förbereda sig lite iaf... Jag har precis läst ut Black Out av Johanne Hildebrandt. Jävligt bra faktiskt. Hon var krigskorrspondent på balkan under tio år och skriver både om konflikterna och vad hon såg och upplevde. Fördelen med den här boken gemfört med andra böcker jag hittat på biblioteket är att hon ger en opartisk bild av vad som hände. Hon skriver om vad hon upplevde och inte vad hon tycker om det. Quote
Lillebror81 Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Vadför skall det vara så jävla svårt att få en tandläkar tid i den här stan för!!!! Först fick jag en tid sen så går den här uslingen till tandläkare och blir sjukskriven, dålig still Sen så vill dom pracka på mej en tankhygienist som inte är godtag bar enligt swedint. Sen efter att man suttit och tjat ut dom i en kvart så vissar det sej att de sitter på ett återbud i dag vadför inte säja det direkt när man förklar att det är är lite brodis. Men jag fick till slut den här återbudstiden Quote
Joanzon Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Jag fick betala 500 jävla spänn för mitt audiogram!! Jävla gamar! Quote
Lillebror81 Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 (edited) HA ha jag fick ju bara betala 375 men det får man ju tillbaka sen uppe på swedint 1216 spänn för att de rotar runt lite i truten och sedan fixa till en gammal plomb. som tur så får man tillbaka det okså :P Sen syn undersökningen var ju ganska en ganska oblodig histora för en gång skull 0kr Edited April 14, 2003 by Lillebror81 Quote
Joanzon Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 375 spänn.. det var det värsta! jaja man får ju som sagt tillbaks dom sen. Optikern var bara för att få recept till skyddsmaskglasögonen va? Quote
Celander Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Om det är folk som hoppar av under utbildningen, hur söker man de tjänsterna? Visst, de läggs ut som vakanser på hemsidan, men det borde ju vara en hel del tjänster som aldrig kommer ut på sidan. T.ex skyttesoldat läggs väl knappast ut...eller?? Någon som har några tips?? Quote
Forumsledning Kimster Posted April 14, 2003 Forumsledning Report Posted April 14, 2003 Om det är folk som hoppar av under utbildningen, hur söker man de tjänsterna? Visst, de läggs ut som vakanser på hemsidan, men det borde ju vara en hel del tjänster som aldrig kommer ut på sidan. T.ex skyttesoldat läggs väl knappast ut...eller??Någon som har några tips?? Först blir det plutch uppgift att fylla i den vakans som han får om nån hoppar av. Eftersom det finns en reserv med folk som han eller swedint behåller ifall det skulle uppstå vakanser. Får inte plutch. tag i folk efter att ha hört med sina soldater eller andra kontakter kan han be Swedint söka och Swedint lägger då ut det på internet där vakans finns idag. Detta innefattar även psksoldat. Men eftersom en psksoldat är i stort sett den lättaste befattningen att få tag folk till så brukar det lösa sig inom plutonen, så Swedint behöver nästan aldrig lägga ut den vakansen på internet. Quote
Celander Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Är det ofta som folk väljer att hoppa av?? Eller är uttagningsprocessen såpass finmaskig att de inte längre tar in folk som kanske kommer vika sig. Hörde att det inte längre är samma sorts kontrakt som det var tidigare. Kan detta var en bidragande orsak?? ;) Quote
Krook Posted April 15, 2003 Report Posted April 15, 2003 Avhopp förekommer på alla missioner, på vissa (som t.ex. KS07) verkar det vara fler avhopp än annars. Det beror ofta på sammansättningen av personalen. Vissa yxor väljer att hoppa av om de märker att chefen eller underlydande inte håller måttet, de har ju något att jämföra med. Många avgångar sker under utbildningen men också under missionstiden. Om man vill med på vakans ska man skicka in ett mail till Opil enligt direktiven på deras hemsida /Fk Krook Quote
Joanzon Posted April 22, 2003 Report Posted April 22, 2003 Någon som vet vilket datum skyttesoldaterna rycker in för utbildning? Är det samtidigt som gruppcheferna eller är det senare? Quote
SFC Posted April 22, 2003 Report Posted April 22, 2003 Någon som vet vilket datum skyttesoldaterna rycker in för utbildning? Är det samtidigt som gruppcheferna eller är det senare? Det brukar vara en vecka senare än skyttegruppcheferna. Quote
Joanzon Posted April 22, 2003 Report Posted April 22, 2003 Ok, tackar för upplysningen. Men det innebär ju att soldaterna bara får ca 3 veckors utbildning. Låter lite, men det räcker väl antar jag. Quote
106 Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Kan du hålla oss uppdaterade på utbildningen så man får höra om den blivit lite mer missionsanpassad? Åt oss (KS06) hade de anpassat det så mycket att vi även vid skjutövningar hade den utrustning vi skulle ha på oss där nere, dvs basker/ingenting istället för hjälm. Att det vi övade var växelvis anfall på linje med höga knäuppdragningar och strid med/mot pansarfordon var en annan sak. Utbildningen är längre än nödvändigt om man bara övar rätt saker, men FM och särskilt inte SWEDINT är kända för sin effektivitet. Men vi var till och med lediga nästan en vecka innan vi åkte ner (10 juni), de som roterade senare en och en halv vecka. Quote
Joanzon Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Vet inte om frågan var riktat till mig, men det ska väl kunna ordnas! Quote
PJT Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 Joanzon, Lillebror. vad i h-vete gjorde ni för audiogram grabbar? jag betalade 80:- för mitt...konstigt att det kan skilja så... Quote
Joanzon Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 80 spänn!!!! men va i helvete. Det jag gjorde var ett sånt där vanligt där man ska trycka på en knapp när det piper... tog väl ca 10 min... ingen dålig timmpeng för den läkarjäveln! Quote
Maverick Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 Jag bara ringde till lassarettet och sa jag skulle ner till Bosnien (sommaren 2000) och behövde ett Audiogram ASAP. De lät mig gå före i kön (2 veckor) och fick det gjort dagen efter..... GRATIS:.. Quote
Dexter Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 (edited) <borttaget> Edited September 3, 2003 by Dexter Quote
GC1 Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 AUDIOGRAM alternativet är annars att sätta sig i kön på almnäs o göra det där....... Quote
Leo Posted April 25, 2003 Author Report Posted April 25, 2003 Hallå pågar! Kom precis hem nu efter inryck, jag vet inte hur det har varit innan men första dan var minst sagt kaotiskt! jag har haft turen att hamna i samma lucka som ett gäng riktigt j-la trevliga soldater..kommer att uppdatera er med detaljer om KS08 Quote
Lillebror81 Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 Man fick ut en fin hög bråte på almnmäs i alla fall men vaqd fan skall man använda den till??? massa flashiga pylar som den nya SV2000 och massa annat smått och gott. Quote
106 Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 (edited) Förhoppningsvis får ni ut en offpack-låda så att allt onödigt och tungt (vikt sparad till hemrotation = mer sprit) kan lämnas kvar på Almnäs. Problemet är om man åker på sin första mission, då kan det vara svårt att veta vad man behöver och inte. Jag ahde med mig det mesta men då hade jag en Bärsäck 2000 full med prylar som jag aldrig använde. Edited April 25, 2003 by 106 Quote
GC1 Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 Man fick ut en fin hög bråte på almnmäs i alla fall men vaqd fan skall man använda den till??? massa flashiga pylar som den nya SV2000 och massa annat smått och gott. jag tycker att du ska använda prylarna i tjänsten Quote
Ehlana Posted April 26, 2003 Report Posted April 26, 2003 Väntar spännt på att få rycka in själv... Börjar nästa Måndag på FMC ute på Hammarö.. Skönt att börja utbildningen ungefär 2 mil hemifrån ;) Quote
Guest Andrew Posted April 26, 2003 Report Posted April 26, 2003 Väntar spännt på att få rycka in själv... Börjar nästa Måndag på FMC ute på Hammarö.. Skönt att börja utbildningen ungefär 2 mil hemifrån ;) Sretan Put Nedeljko ! Kosova uff isuse boze moj .... kakvi seljaci hehe.. Quote
Lillebror81 Posted April 26, 2003 Report Posted April 26, 2003 Man fick ut en fin hög bråte på almnmäs i alla fall men vaqd fan skall man använda den till??? massa flashiga pylar som den nya SV2000 och massa annat smått och gott. jag tycker att du ska använda prylarna i tjänsten Näe det är jag jävligt skeptiskt till men en gång för alla fick man utt en hel del ny utrustning och inte en massa junk. Använda de i tjänsten??? Skall jag tassa runt verkstaden i SV2000 och de där gröna laserbrilorna??? En del saker är användbara medan endel är inte så mycket att släppa runt på. ;) JAg blev ju intervjuad av PIO som frågade om jag trodde jag kommer att använda alla saker som jag fick ut. men jag svarade att jag var väldigt skeptisk till att jag skulle använda alla de där sakerna man fick ut. Quote
Ehlana Posted April 26, 2003 Report Posted April 26, 2003 Väntar spännt på att få rycka in själv... Börjar nästa Måndag på FMC ute på Hammarö.. Skönt att börja utbildningen ungefär 2 mil hemifrån ;) Sretan Put Nedeljko ! Kosova uff isuse boze moj .... kakvi seljaci hehe.. hmmm tack så mycket... Menar du att det är dumt folk där lr att jag är dum som åker dit? Quote
Recommended Posts