Jump to content

Recommended Posts

• Replies 313
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jag är antagen som psksold/ksp med befattningsnummer 3322 och inryckning 05-12.

Jag är förväntansfull och hoppas att kunna bidra med en personlig insats. Fördjupar mig i områdets historia och nuvarande situation. Dock har det inte skrivits mycket sedan NATO/FN stabiliserat läget och jag saknar en bild av hur det ser ut där just nu.

Läser nu tre böcker:

The fall of Yugoslavia (av: Misha Glenny)

I terrorns spår (av: Wilhelm Agrell)

Fredsbomber över Balkan (av: en massa författare och journalister)

Hoppas att någon yxa kan rekommendera någon bok/skrift som rättvist beskriver läget på Balkan.

Tack på förhand

Boktips från en pinky:

"Blackout" av Johanne Hildebrandt. Krigskorrespondent på balkan mellan 1991-2001.

Läser den just nu. Skitbra!

• Forumsledning
Posted
Jag har 2 frågor till folk som vet (eller åtminstone tror sig veta!)  :((

1. Vad åker man runt i därnere nu? Har inte Sverige tagit igen alla 302:or. Är dessa ersatta med SISU eller måste man kuska runt i nån sunkig minibuss?

2. Hur är träningsmöjligheterna? Gym, motionsspår, simhallar, budomattor, vadsomhelst?

Tacksam för alla svar!  /<!--emo&:((-->beret.gif.webp<!--endemo-->

Japp Sprinter går hårt som transportfordon samt GW för de som hade dem.

Sisu rullar väll mest under större övningar/uppdrag, samt när det krävs ett visst skydd.

Det finns 5 eller 6 PBV kvar där nere om jag inte minns fel.

På Camp Victoria finns som sagt ett mindre gym med massa grejer samt en mindre innebandy plan (hal som fan), Det finns ett volleyboll nät uppsatt som är kul att spela när det är varmt ute. Det fanns även när jag var nere Korgar till basket vid förråds planen utanför förrådet.

Hundra meter utanför campen finns en fotbollsplan, grusvariant.

I övrigt kan man springa innanför muren/stängslet som är på ca 1,3 km på ett varv. Är man två eller mer och det inte är mörkt kan man springa utanför campen runt ett specellt spår. Tror den var på ca 5 km. :lol:

Jag vet inte om spybar har blivit nerlagt ännu men där fanns det iaf ett litet gym med skivstänger och hantlar mm.

mortionen fick vi genom fotpatruller (det är rätt så tungt att knalla omkring upope i bergen med all utrustning)

samt lite löpning då å då

Spybar är nerlagd likaså VCP1 och VCP3.

Posted

När lades Spybar ned?

Samtliga VCP och OP är iaf borta.

Rätt Kimster, det finns en stripbv302C per skyttekompani plus en för bataljonsstaben och en APF, de två senare bemannas av PL.

SISU står mest på verkstaden men de som rullar används som sagt vid operationer. Bv 208 (+806) och 308 används även de av skytte. ST (sjukvård) har SISU och bv308. Sedan finns Unimog, hjullastare, lastväxlare (Scania med minskydd, splitterskydd eller varken eller), Mamba (EOD och MP), MT-LB bärgare (MD1), TLC (PL), VW-buss, GW och Sprinter (vanlig och pick-up). Sprinter används flitigt vid transport mellan olika camper och GW till patrullering. En pluton per mekskyttekompani saknar splitterkyddade fordon men har fler GW istället.

Simhall och budomattor saknas. Det inköptes en pool som hygoff godkände men jag vet inte om den finns kvar. Andra använde att flak till lastväxlaren och badade i. Britterna badade i en lokal sjö varje vecka men den dömdes ut av hygoff.

Posted

skratta in nu...

men vad är en GW?

........................APF?

........................Sprinter?

........................TLC?

nu när ni slutat skratta kan ni väl plita ihop ett svar ;)

Posted (edited)

GW = GeländeWagen, Mercedes G-klasse civilt.

APF = AnslutningsPunkt Främre ledningsplats, hör ihop med telesystem 9000.

Sprinter = Mercedes Sprinter, samma som Posten har som budbil

TLC = Toyota Land Cruiser

EDIT:

APF:

rlpbv302.jpg

Edited by 106
Posted (edited)

skratta in nu...

men vad är en GW?

........................APF?

........................Sprinter?

........................TLC?

nu när ni slutat skratta kan ni väl plita ihop ett svar ;)

GW= Merceders Glenderwagen Terrengfordon

APF= Radiolänkvagn PBV3025 trorj ag närmare bestämt

Sprinter= MB Sprinter personterrngbil5 men skall inte förväxlas med GWn för att sprinter saknar all terrängframkomlighet finns som Combi(färdtjänst stuk) och pickup upphottade med galler för strålkastare och lite annat krafs.;)

TLC=Toyota Land Cruiser 70 och en enstaka 90 finns väl förtfarnade kvar eller????

Edited by Lillebror81
Posted
TLC=Toyota Land Cruiser 70 och en enstaka 90 finns väl förtfarnade kvar eller????

Land Cruiser 70 (överförda till PL):

bj73.jpg

bj75.jpg

Land Cruiser 80 (fanns en på Vakt/eskort):

fj80.jpg

Posted (edited)
Civilt flyg från Luleå och Visby

På måndagen var det tre civila plan. Två av resorna gick från Visby och P 18 och då kom de med ett flygplan av typ Dash 8.

Det tredje var en Boeing 737 som startat i Luleå med personal från I 19 i Boden.

Att en Boeing landar på Lidköpings flygfält hör inte till vanligheterna.

- Det tillhör verkligen undantagen, men det är kul att vi får ta emot ett nu, säger flygplatschefen Henrik Wiklund.

I samband med slutövningen - under förberedelserna, i början av övningen och vid avslutningen - görs totalt 15 landningar vid Lidköpings flygfält.

Denna del av logistiken innebär även att det civila samhället, i det här fallet SAS och Luftfartsverket, får möjligheten att träna sina insatsorganisationer som ingår i den civila organisationen som kan komma att användas vid kris och krig.

- Vi ingår i Totalförsvaret och den svenska delen av SAS är ett så kallat K-företag som ska vara behjälplig vid transporter i samband med kris och krig. Nu får vi en bra möjlighet att praktiskt öva våra kunskaper, säger Klas Håkansson, SAS.

Intressant att landets värnpliktiga skall åka civilt från två militära flygplatser (F21 och F17G) till en flygplats ett stenkast ifrån F7, Såtenäs, där Hercules är baserad. En resa på max 1,5 timmar med Tp84.

Men när utlandsstyrkan skall åka från en civil flygplats (Arlanda eller Skavsta) till en annan civil flygplats (Skopje eller Pristina) skall de sitta 4-5 timmar i Hercules.

Märkligt.

Edited by 106
Posted
Civilt flyg från Luleå och Visby

På måndagen var det tre civila plan. Två av resorna gick från Visby och P 18 och då kom de med ett flygplan av typ Dash 8.

Det tredje var en Boeing 737 som startat i Luleå med personal från I 19 i Boden.

Att en Boeing landar på Lidköpings flygfält hör inte till vanligheterna.

- Det tillhör verkligen undantagen, men det är kul att vi får ta emot ett nu, säger flygplatschefen Henrik Wiklund.

I samband med slutövningen - under förberedelserna, i början av övningen och vid avslutningen - görs totalt 15 landningar vid Lidköpings flygfält.

Denna del av logistiken innebär även att det civila samhället, i det här fallet SAS och Luftfartsverket, får möjligheten att träna sina insatsorganisationer som ingår i den civila organisationen som kan komma att användas vid kris och krig.

- Vi ingår i Totalförsvaret och den svenska delen av SAS är ett så kallat K-företag som ska vara behjälplig vid transporter i samband med kris och krig. Nu får vi en bra möjlighet att praktiskt öva våra kunskaper, säger Klas Håkansson, SAS.

Intressant att landets värnpliktiga skall åka civilt från två militära flygplatser till en flygplats ett stenkast ifrån F7, Såtenäs där Hercules är baserad. En resa på max 1,5 timmar med Tp84.

Men när utlandsstyrkan skall åka från en civil flygplats (Arlanda eller Skavsta) till en annan civil flygplats (Skopje eller Pristina) skall de sitta 4-5 timmar i Hercules. Märkligt.

Det beror väl på att utlandstyrkan skall åka med lite stil :lol: Egentligen borde det blivit biligare för FM att hyra in civila plan än att dra i gång hercan men vad vet jag. En annan iden hade väl varit att samarbeta med norskarna och finnarna och flyg gemensamt.

• Forumsledning
Posted
VA fan den som Vakt och Eskort hade väl en 90 för 80 är ju ett riktigt jävla lyxglid.  :D

jo då den gick väl att åka i :angry: Bättre bil har jag nog aldrig åkt när det gäller framkomlighet, den får 5 rattar av mig lugnt ! B)

DSC00308.jpg

DSC00232.jpg

Posted (edited)

Rycker in nästa måndag som SISU driver på SL (4337). Låg på CR på KS06. Från den där TLC:n på CR har jag många fräcka minnen av. Den var skrotfärdig när vi fick den men vi lyckades hålla igång den till halva missionen va avklarad. Då hade den haft de flesta fel man kan ha på en bil (inkl brand i motor). O så som vår kära GRG skytt skrev tidigare fick vi inte ens skjuta sönder den själva....

Fick mina papper för två dagar sedan så inte fan fick jag dom en månad innan inryck, det är ju en massa grejer dom vill man ska ha fixat innan man kommer till Almnäs....

De extra prylar jag kommer ha med ner är mina Meindl kängor, min MD spelare och kameran. Resten kan man köpa där nere.

Edited by Steinhammer
Posted
O så som vår kära GRG skytt skrev tidigare fick vi inte ens skjuta sönder den själva....

Men det var väl era grg-skyttar som sköt skarp Slpsgr på något annat fordon på Zlatare?

Posted

Hörseltest, optikern och tandläkaren måste man till o fixa intyg. Ordna med resa, skriva i massa papper o en del ska skickas in senast en vecka före inryck.

Posted
O så som vår kära GRG skytt skrev tidigare fick vi inte ens skjuta sönder den själva....

Men det var väl era grg-skyttar som sköt skarp Slpsgr på något annat fordon på Zlatare?

Visst sköts det skarp Slpsgr. Dock var det i "Gruvan" och målet var en hög skrot spetsad med lite disel...

"Vilken jävla smäll", som Dynamit-Harry skulle sagt :)

Slpsgr ÄR tufft!

/FC-grg

Posted
Jag har 2 frågor till folk som vet (eller åtminstone tror sig veta!)  :)

1. Vad åker man runt i därnere nu? Har inte Sverige tagit igen alla 302:or. Är dessa ersatta med SISU eller måste man kuska runt i nån sunkig minibuss?

2. Hur är träningsmöjligheterna? Gym, motionsspår, simhallar, budomattor, vadsomhelst?

Tacksam för alla svar!  /<!--emo&:camo:-->beret.gif.webp<!--endemo-->

Jo apropå träningsmöjligheterna på CV så köpte Welfare in ett gäng "taikon" mountainbikes som kan lånas. Känner man inte för att springa runt långa slingan(typ 6km?) kan man ju ta hojen istället. Eller om man vill sladda runt inne på campen. Hoppas att de fortfarande rullar.

Snackar man hojar finns det ju spinning-hojar i Rubbhall och det sker ju även ledda pass om man känner för det.

Jo visst finns det saker att göra allt B)

Vill man simma finns det en kanonbra pool med grym utsikt hos tjeckerna/slovakerna och deras camp, så jobba för en joint med dem om det är för varmt väder! :)

Posted

En fråga bara. Använder man svenska gradbeteckningar eller internationella (Nato?) nere i kosovo? Om det senare är fallet kanske någon kan vara vänlig att göra en översättning av de svenska till dessa?

• Forumsledning
Posted
En fråga bara.  Använder man svenska gradbeteckningar eller internationella (Nato?) nere i kosovo? Om det senare är fallet kanske någon kan vara vänlig att göra en översättning av de svenska till dessa?

Vi använder svenska grader, men de översätts till NATO språk. På namnbrickas står t.ex den engelska översättningen på din grad.

Och om sånna grader har det disskuterats här Grader Swe/USA som man hittar om man använder sökmotorn.

Posted (edited)
Hur är träningsmöjligheterna? Gym, motionsspår, simhallar, budomattor, vadsomhelst?

På CV finns ett bra gym, även möjligheter till div kampsporter (mitsar, skydd och säckar). På de flesta troop houses finns mindre gym som är ok. Jag har dock bara praktisk erfarenhet av Station Central.

MTB:erna finns kvar och är väl i "bruksskick" senast jag såg dem.

Synd bara att kockarna på min mission är så jävla tragiska. suck

Edited by Mojo
Posted
Synd bara att kockarna på min mission är så jävla tragiska. suck

Mycket fisk eller .......?????? :D

Posted

Nja vill jag inte påstå.. kass mat helt enkelt. Och stundtals inte tillräckligt. Gröt som är slut innan frukosten är det osv.

"Du får inte ta mer än 1 ägg, annars räcker det inte åt alla"

-Gör fler ägg då. Man kan ju inte grunda sina matinköp på tidigare givna ingångsvärden/lathet utan måste anpassa dem efter efterfrågan.

Och fa van?.. man matar inte ens djur med lök och vatten (löksoppa.. uh?! va F** är det för mat egentligen????)

Och detta betalar man för. Välkommen till Swebat och Camp Treblinka.

Posted

Låter inget vidare! :/

Dax att hänga upp en kock i concertinan snart då, som ett statuerande och varnande exempel! B)

Posted

Hur är det på Stn N, C och S nu med maten, har ni tillgång till matsalen dygnet runt eller är det samma fasoner som det var på CV (dvs matsalen är bara öppen när det serveras mat)?

Tillhör alla kockar PL nu eller har ni egna?

Posted

Vi snackar 250spänn per dag och man får väl typ fisk 5 dar ivecka och en okej biff och möjligheten att KÖPA en öl till maten på lördagen jippi!!!

Det är nog inte bara kockarnas fel de får ju inte tilräckligt med stålar.

Posted
Vi snackar 250spänn per dag och man får väl typ fisk 5 dar ivecka och en okej biff och möjligheten att KÖPA en öl till maten på lördagen jippi!!!

Det är nog inte bara kockarnas fel de får ju inte tilräckligt med stålar.

Vid ett tillfälle var vi cirka 100 man som åt upp kött för 40 000 SEK på en kväll (då tillkommer ju kostnaden för allt annat). Vi fick oxfilé rätt ofta också. På CB hade vi mycket bra kockar och hade bra mat och mycket av den hela missionen utom kanske de första veckorna. Det berodde på att all mat beställs fyra veckor i förväg. Kockarna på KS05 hade beställt tillräckligt med knäckebröd för att klara sig två missioner (lätt överdrivet) men väldigt lite juice och mjölk. Det kan till viss del bero på att det inte var lika varmt innan vi kom ner men självklart blev det tokvarmt och då är ju inte brist på juice så roligt. Dessutom hade vi en pluton extra. Jag tror även kockarna på 05an gjorde lite grand för att jävlas med oss.

Posted

Mitt största missnöje var ändå köttet, det som skulle kallas entrecote var ju bara fett, senor och slafs! :D

Men tycker ändå maten var bra om man ser på hela tiden.

Däremot när saker tar slut p g a att man beställt för lite, sånt får inte hända!