Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Amen på det broder!

Visst finns det spån därute, men jag hoppas att de flesta fattar vad det innebär att åka iväg på en sån här grej. Annars har man ingenting där att göra...

Så sant som det var sagt.

Får väl hoppas att rekryteringsprocedurer är så väl utarbetad att oseriöst folk inte kommer med.

• Replies 313
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Du har inte lust att utveckla vad du menar med "krigsturist" i din profil?

Tydligen så är det inte FN-reglerade resor du syftar på där ;)  Eller? ?

Det kan jag utveckla. Historiskt intresserad.

Volgograd(Stalingrad)

Nordkalotten: Rysk framstöt in i Norge

Frankrike: invasionen, Festnung Europa

Ardenneroffensiven framåt 1940

Market Garden: nåra platser

Juggeland i och för sig betalt av FN

Tyskland :KZ

London + lite museum

Finland (Tolvajärvi + lite museum)

Posted

FN har alltså pröjsat för turistresor? :angry: Jag tror att folk på forumet är lite nyfikna på vad "ett knippe missioner" innebär. Visst kan man väl vara precis så anonym man själv vill, det är absolut inget fel i det. Alla vill inte skylta med sina namn osv. Jag gör det t.ex. inte heller. Men ett "tips" är att inte försöka vara så där hemlighetsfull med information... :lol: Jag är också nyfiken på vad du menar!

Posted

Okej jag har några frågor till de lite mer rutinerade grabbarna här:

Kan någon av er som varit iväg förut berätta vad lokalbefolkningen där nere tycker om soldaterna som är där. Är man omtyckt eller undviker dom en... ja ni förstår säker hur jag menar. Gör dom skillnad på de olika nationaliteterna - engelsmän svenskar ryssar osv?

Hur är Svenskarna ansedda av de andra nationaliteterna? Ser dom svenskar som "lillebror"

• Forumsledning
Posted

rutinerad o rutinerad.. . :D

jaja..

iaf en väldigt generell fråga, jag tror vi har massa individuella svar på det men som ändå har en sak gemensamt, och det är att för oss som var i Kosovo så vart vi väldigt poppis av lokalbefolkningen.

I jämförelse med de andra nationerna nu.

Skandinavien i övrigt är välrespekterat.

De erfarenheter jag fick var att vi mest omtyckta av alla de länder som var representerade där.

Den bygger jag på alla eskorter som jag var med om, av alla de olika människor som var glada över att vi var där och hjälpte.

Enligt den serbiska sidan som vi eskorterade mest så slog vi både norrmännen och finnarna på fingrarna. Vi fick fina korgen med gottigotti frukter viner kött och massa skumma saker som tack när vi skulle rotera hem. vI blev även bjudna på en fest som en av byarna skulle arangera för våran skull. VI var ju dock tvungna att tacka nej.. av förklarliga skäl.. . :(

Om vi tittar på de andra nationerna så är det lite mer diffust.

Vissa Jänkar visste inte ens att vi var där. Av den brittiska Brigadchefen fick vi stora beröm, vi var ett mycket bra och proffesionelt förband som löste sin uppgifter på ett föredömligt sätt. Likadan beröm fick vi av den dåvarande KFOR chefen ( har de bytt? ) Ryssarna sket i vilket de var bara nöjda så länge de fick vara där och hade semester från Tjetjenien, men tyckte ändå det var kul att prata med svenskar.

Av vad jag hört från mina kompisar som var i Bosnien var det en i stort sett likadan bild där.

Men det lämnar jag över till de som var i Bosnien att prata om..

:)

Posted

FN har alltså pröjsat för turistresor? :D

Resor under missioner är inte alls ovanliga, tex kort leave, dessa resor anordnas till ställen som nu ( då, är var, ) lite lugnare tex Split, Dubrovnik, ( för övrigt sönderskjutet av jugoslaviska ( serber, montenegriner?) flottan )Ploce, Zagreb. Vem minns inte Budapest 1956?. Dessa betalas av bataljonen, Vissa av soldaterna använder dessa till att supa, hänga på stolp-bar, grisa och hora. INTE SAGT ATT ALLA GJORDE DET..... Och vissa tar det lungt , kommer bort från missionsområdet och ägnar sig åt annan kultur.

6 rullar film på en dag i Sarajevo, många kulhål, granatrosor, minvarningsskyltar, minor, rodelbanan, Igman, Snipers alley, Rainbow Hotel, nedkämpade spårvagnar, kraschad IL76, tunneln till friheten på andra sidan osv osv osv

Nu har ju missionerna för mig bara varit på Balkan så det är vad jag har att referera till...

Posted (edited)
Okej jag har några frågor till de lite mer rutinerade grabbarna här:

Kan någon av er som varit iväg förut berätta vad lokalbefolkningen där nere tycker om soldaterna som är där. Är man omtyckt eller undviker dom en...  ja ni förstår säker hur jag menar.  Gör dom skillnad på de olika nationaliteterna - engelsmän svenskar ryssar osv?

Hur är Svenskarna ansedda av de andra nationaliteterna? Ser dom svenskar som "lillebror"

Ryssarna är väl inte jätte poppis bland den Albanska befolkningen..

Svenskarna anses neutrala och har ett gott anseende bland locals

jag är förövrigt ingen rutinerad grabb när det gäller utlandstjänst.. men men.. det var den uppfattningen jag fick där nere

Edited by Jimbo
Posted

Tackar för svaren.

Det känns ju trevligt att veta att man är uppskattad av dom man är där för att hjälpa.

Hur funkar det under utbildningen i sverige? Har man helgtjänst eller åker man hem under helgerna? Vidare funderade jag på om dom datum för tjänstgöing som står på utagningsbeskedet är dom som gäller eller om dom bara är preliminära?

På mitt står det tex att jag rycker för utbildning 05-05 till 06-07 och sedan skall ner 06-08. Betyder det att jag ska roteras ner 06-08 eller att det är det datumet bataljonen börjar rotera ner folk?

Tacksam om nån har något svar med tanke på lägenhetsuthyrning osv.

Posted

Du kommer åka hem de flesta helgerna men någon helgtjänst kan det bli.

030608 påbörjar bataljonen nedrotation vilket pågår i ungefär en vecka (själv åkte jag ner 020610). Det innebär att om du har tur är du ledig en vecka mellan utbildningen och nerrotation.

Vissa befattningar kommer ner med förrotation, oftast en vecka innan resten av bataljonen påbörjar rotation. Exempel på sådan personal är samverkansofficerare, stribefäl, undbefäl och TS/IS-personal.

Posted
Hur funkar det under utbildningen i sverige? Har man helgtjänst eller åker man hem under helgerna?  Vidare funderade jag på om dom datum för tjänstgöing som står på utagningsbeskedet är dom som gäller eller om dom bara är preliminära?

Det tog en rätt lång tid innan vi fick reda på exakt när vi skulle rotera ner.. någon gång i mitten av utbildningstiden vill jag minnas...

Posted
Resor under missioner är inte alls ovanliga, tex kort leave,

Ok, det var så du menade. Jag tyckte att det lät som om missionerna hade varit "krigsturism". Men det var jag som missuppfattade dig.

Vet du förresten något mer om Rainbow Hotel? Jag tänkte först på Holiday Inn, men det var ju inte det du menade. Det är väl det hotellet som jag annars spontant tänker på vad gäller Sarajevo, men sen började jag fundera om Rainbow var (är?) i Sarajevo. Känner igen namnet i alla fall. Har för mig att en kille som gjorde JK01 nämnde Rainbow Hotel. Är jag helt ute och cyklar eller?

Posted (edited)
Resor under missioner är inte alls ovanliga, tex kort leave,

Ok, det var så du menade. Jag tyckte att det lät som om missionerna hade varit "krigsturism". Men det var jag som missuppfattade dig.

Vet du förresten något mer om Rainbow Hotel? Jag tänkte först på Holiday Inn, men det var ju inte det du menade. Det är väl det hotellet som jag annars spontant tänker på vad gäller Sarajevo, men sen började jag fundera om Rainbow var (är?) i Sarajevo. Känner igen namnet i alla fall. Har för mig att en kille som gjorde JK01 nämnde Rainbow Hotel. Är jag helt ute och cyklar eller?

håll till godo Rainbow hotel

[Holiday inn

Obs det är inte jag som tagit denna bild utan den låg på nätet

Sarajevo var den säkraste platsen i Jugoslavien innan staden blev belägrad, och om jag inte minns fel så bodde FN svenskar på hotellet och även journalister

Edited by därdugårharjagredanvarit
Posted
Vilket kompani ni tillhör kan ni se på första siffran i befattningsnumret:

1=PL

2=QL

3=RL

4=SL

Hoppas hitta blivande kompani och plutonskamrater här på forumet...

Jag är antagen som psksold/ksp med befattningsnummer 3322 och inryckning 05-12.

Det blir alltså RL om jag förstått alla felskrivningar och rättningar rätt rörande bokstäver och siffror. eller...? osäker

Någon som har erfarenhet av ks tjänst psksold/ksp som kan och vill dela med sig av sina erfarenheter.

Posted
Jag är antagen som psksold/ksp med befattningsnummer  3322 och inryckning 05-12.

Det blir alltså RL om jag förstått alla felskrivningar och rättningar rätt rörande bokstäver och siffror. eller...? osäker

3322 borde betyda RL som du säger (2. mekskyttekomp).

Posted

Och som jag förstått det så är det 2:a pluton, 2:a grupp :P

Posted

Och som jag förstått det så är det 2:a pluton, 2:a grupp :P

Stämmer säkert utmärkt! /:((

Posted
Hoppas hitta blivande kompani och plutonskamrater här på forumet...

Jag är antagen som psksold/ksp med befattningsnummer  3322 och inryckning 05-12.

Någon som har erfarenhet av ks tjänst psksold/ksp som kan och vill dela med sig av sina erfarenheter.

Vi kommer att ligga på samma kompani, jag åker som signalist

Posted
Är det någon mer än jag här som skall till QL?

Jodå Joanzon. Psksold 3:e pluton 3:e grupp, om jag fattat allt rätt! :((

Trevligt!

själv ska jag vara Gruppchef för 1:a grp 1: plut... vi lär ses!

Posted

Jag är förväntansfull och hoppas att kunna bidra med en personlig insats. Fördjupar mig i områdets historia och nuvarande situation. Dock har det inte skrivits mycket sedan NATO/FN stabiliserat läget och jag saknar en bild av hur det ser ut där just nu.

Läser nu tre böcker:

The fall of Yugoslavia (av: Misha Glenny)

I terrorns spår (av: Wilhelm Agrell)

Fredsbomber över Balkan (av: en massa författare och journalister)

Hoppas att någon yxa kan rekommendera någon bok/skrift som rättvist beskriver läget på Balkan.

Tack på förhand

Posted

@ Peter

trevligt med en bekant! vi kommer att vara på samma komp. Du gör alldeles rätt i att skaffa underättelser ang områdets nuvarande situation, är faktiskt själv på väg idag till bibblan! ,O

Posted

Jag har 2 frågor till folk som vet (eller åtminstone tror sig veta!) :rocketl:

1. Vad åker man runt i därnere nu? Har inte Sverige tagit igen alla 302:or. Är dessa ersatta med SISU eller måste man kuska runt i nån sunkig minibuss?

2. Hur är träningsmöjligheterna? Gym, motionsspår, simhallar, budomattor, vadsomhelst?

Tacksam för alla svar! /:camo:

Posted
Jag har 2 frågor till folk som vet (eller åtminstone tror sig veta!)  :rocketl:

1. Vad åker man runt i därnere nu? Har inte Sverige tagit igen alla 302:or. Är dessa ersatta med SISU eller måste man kuska runt i nån sunkig minibuss?

2. Hur är träningsmöjligheterna? Gym, motionsspår, simhallar, budomattor, vadsomhelst?

Tacksam för alla svar!  /<!--emo&:camo:-->beret.gif.webp<!--endemo-->

vi åkte runt i (på Ks06) (jag låg på Spybar)

sprint buss (baccis mm)

GW patruller

Sisu när vi Övade med Granatkastarna samt när hela plutonen skulle någonstans

Jag vet inte om spybar har blivit nerlagt ännu men där fanns det iaf ett litet gym med skivstänger och hantlar mm.

mortionen fick vi genom fotpatruller (det är rätt så tungt att knalla omkring upope i bergen med all utrustning)

samt lite löpning då å då

På CV så finns det enligt min uppfattning det mesta man behöver i träningsväg.