Joanzon Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Civilt.. tänkte jag mest på... men man har ju snackat med folk som säger att man bör köpa baskrar och kängor och skit o ta med sig ner... men det känns som man köper det där nere? Quote
Leo Posted March 13, 2003 Author Report Posted March 13, 2003 Civilt.. tänkte jag mest på... men man har ju snackat med folk som säger att man bör köpa baskrar och kängor och skit o ta med sig ner... men det känns som man köper det där nere? Jo, håller med dig. De civila kläder man kan ta med sig ner (om man nu ska det) ska man ju välja med stor omsorg. Nått som kan postas hemifrån till oss som jag kom på för nån dag sen är ju filmer av nära o kära som kan vara fester o liknande, så att man inte är för obekant med det som händer när man kommer hem Quote
Joanzon Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Ja, det är en jävligt bra idé. Såg att nån snackade om att man skulle ta med sig sånna där postenpaket som man kan skicka hem eftersom man inte kunde köpa dom på plats. Quote
Leo Posted March 13, 2003 Author Report Posted March 13, 2003 Ja, det är en jävligt bra idé. Såg att nån snackade om att man skulle ta med sig sånna där postenpaket som man kan skicka hem eftersom man inte kunde köpa dom på plats. Gott, då var det fixat. Jag kommer att skicka hem filmer till polare, familj som fyller år. Tänkte att de skulle spelas upp när polarna är som fullast så att på nått sätt känns om man vore där Quote
Joanzon Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 ja, man skulle gå ihop några stycken och köpa upp sig på en videokamera så man kunde skicka hem filmer till dom där hemma. Quote
Leo Posted March 13, 2003 Author Report Posted March 13, 2003 ja, man skulle gå ihop några stycken och köpa upp sig på en videokamera så man kunde skicka hem filmer till dom där hemma. jag är på helt klart på! men jag har för mig att det är billigare därnere Quote
Joanzon Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Ja, jag läste att någon påstod att elektronik var typ 30-50 % billigare där nere... Quote
därdugårharjagredanvarit Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Okej gubbar efter ett knippe missioner har jag en del tips till er. Härta ner er lite å va inte så spända. Försök inte få sympati för att ni skall till Kosovo, spela inte på "faran", det genomskådas snabbt. Ni skall först på utbildning, den dag ni skriver kontrakt för utlandstjänst kan ni vara säkra på att få åka. Jag har varit med och kickat folk förr på grund av det ena och det andra. Exempelvis HV möp som inte kunde hålla käft. Slagsmål och attitydsproblem Eller helt enkelt inte mogen nog att kunna arbeta i utlandsstyrkan Detta säger jag för att hjälpa er och det är SANNINGEN, var ödmjuka mot er själva och tysta ner era "kunskaper" DEBARAESÅ Quote
Joanzon Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Jo visst är det så, men man kan väl knappst klandras för att vara lite spänd inför att åka ner, speciellt om man åker för första gången. Quote
106 Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Jag skriver det igen: Sverigepaket, kängor och basker går att köpa där nere, det mesta är billigt dessutom. Faran är inte direkt överhängande heller. Jag bedömer det som farligare att gå ut på krogen en fredagkväll. Det farligaste ni kommer göra där nere är att köra bil, trafiken och vägarna följer inte nordeuropeisk standard om man säger så... Ni behöver inte civila kläder när ni är i Kosovo utan bara om ni åker på leave till exempelvis Grekland. När ni får eran leave får ni reda på under utbildningen så då ni kan planera vad ni skall ha med er från början. Ni får i princip allt ni behöver och resten går att köpa. Quote
därdugårharjagredanvarit Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Jag klandrar er inte, visst e de spännande, det var det för mig också. men det jag ville hjälpa er med är att ni skall ta det lugnt när ni är på utbildningen. själv håller jag på att få tag på en vakans till en pluton, de namnen jag har fått har jag ratat på grund av att jag vet och har fått höra från andra som arbetat med dessa killar att de är inget att ha. Men de har 10 7 7 iallafall. Märkligt Quote
Joanzon Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Jag klandrar er inte, visst e de spännande, det var det för mig också. men det jag ville hjälpa er med är att ni skall ta det lugnt när ni är på utbildningen. själv håller jag på att få tag på en vakans till en pluton, de namnen jag har fått har jag ratat på grund av att jag vet och har fått höra från andra som arbetat med dessa killar att de är inget att ha. Men de har 10 7 7 iallafall. Märkligt Ja det låter ju skumt, men jag hade iof en kvartermästare som lyckades få 10 9 9 tack vare grymma gb och en jävla massa rövslickande... ska du ner som plutonchef? Quote
Doyle Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 själv håller jag på att få tag på en vakans till en pluton, Du, jag sitter här Quote
därdugårharjagredanvarit Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Näpp jag måste få tag på rätt kille, hellre en vakans än en idiot.... Quote
därdugårharjagredanvarit Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Synd att de är svårt att få tag på kompetent personal.... Quote
Joanzon Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Näpp jag måste få tag på rätt kille, hellre en vakans än en idiot.... Vad är det för gubbe du letar efter? Quote
Dobberman Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Näpp jag måste få tag på rätt kille, hellre en vakans än en idiot.... Oj..du är rätt snabb på att bedömma personer? ? Kan vara ide att kolla lite innan man skriver eller? Quote
därdugårharjagredanvarit Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Skall ha gjort tidigare missioner, ha rätt kompetens.......och han är svår att få tag på de som har gjort det tidigare vill inte åka mer... tyvärr så är det ungefär samma personer som åker hela tiden Quote
Dobberman Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Skall ha gjort tidigare missioner, ha rätt kompetens.......och han är svår att få tag på de som har gjort det tidigare vill inte åka mer... tyvärr så är det ungefär samma personer som åker hela tiden Det låter ju som om du BEHÖVER nytt blod........Eller (idiot) som du så fint uttryckte det ;) Men du tillsätter platserna ? ?.....Eller rekomenderar du bara personer till dom? Quote
därdugårharjagredanvarit Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Mest rekomenderar. Med Idiot menar jag en person som har fått plats en gång , har bedömst som icke lämplig men av någon anledning alltid fått plats igen.... ingen nämd ingen glömd Quote
därdugårharjagredanvarit Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 rille i 16Oj..du är rätt snabb på att bedömma personer? ? Kan vara ide att kolla lite innan man skriver eller? Då var det inte Doyle jag menade...... Om du uppfattade det så, skall jag vara mer preciserad i mina inlägg Quote
därdugårharjagredanvarit Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 ska du med ner själv? Kommer ner ngn gång under året Quote
Doyle Posted March 13, 2003 Report Posted March 13, 2003 Kommer ner ngn gång under året Vad åker du ner som? Quote
APC-mannen Posted March 14, 2003 Report Posted March 14, 2003 ska du med ner själv? Kommer ner ngn gång under året Det var jäklar vad man var hemlighetsfull... Quote
Lindqvist Posted March 14, 2003 Report Posted March 14, 2003 Än en gång, vad är det för person du söker? Jag tror nog alla här känner någon som de kan rekommendera till dig så får du kolla upp honom, eller kanske rentav själva är sugna på att åka? Men det beror ju som sagt på lite vad det är för befrattning och typ av människa du söker. Som du själv säger är de tju lite svårt att få tag på folk som har åkt tidigare, eftersom de flesta börjar vara less eller så är de som du säger "idioter" Quote
Leo Posted March 14, 2003 Author Report Posted March 14, 2003 Okej gubbar efter ett knippe missioner har jag en del tips till er. Härta ner er lite å va inte så spända. Försök inte få sympati för att ni skall till Kosovo, spela inte på "faran", det genomskådas snabbt. Ni skall först på utbildning, den dag ni skriver kontrakt för utlandstjänst kan ni vara säkra på att få åka. Jag har varit med och kickat folk förr på grund av det ena och det andra. Exempelvis HV möp som inte kunde hålla käft. Slagsmål och attitydsproblem Eller helt enkelt inte mogen nog att kunna arbeta i utlandsstyrkan Detta säger jag för att hjälpa er och det är SANNINGEN, var ödmjuka mot er själva och tysta ner era "kunskaper" DEBARAESÅ antar att det här var konstruktiva förslag. Jag kan försäkra dig om att jag inte kommer skämma ut försvaret. KS08 är, i alla fall inte för mig någon romantisk upplevelse á la Carl Hamilton. Personligen åker jag ner för att bilda mig en uppfattning av andra länder än Sverige och kanske kan få en inblick i den så meningslösa konflikten i Kosovo och jag är 25 år, inte 15. Kan nog ta det lungt med festandet även i försvarssammanhang. Ta nu inte detta som ett argt inlägg men jag var tvungen att skriva av mig Quote
Lindqvist Posted March 14, 2003 Report Posted March 14, 2003 Amen på det broder! Visst finns det spån därute, men jag hoppas att de flesta fattar vad det innebär att åka iväg på en sån här grej. Annars har man ingenting där att göra... Quote
Dobberman Posted March 14, 2003 Report Posted March 14, 2003 (edited) ...."därdugårharjagredanvarit".... Du har inte lust att utveckla vad du menar med "krigsturist" i din profil? Tydligen så är det inte FN-reglerade resor du syftar på där ;) Eller? ? Edited March 14, 2003 by rille116 Quote
Recommended Posts