Jump to content

Bamse, Lvrb23


Guest

Recommended Posts

  • 3 years later...

Vad som hände var bland annat att man under resans/utvecklingens gång upptäckte att UndE23:an även kan spåra indirekt eld. Det är en hel del klös i den kärran.

 

I övrigt:

 

UndE23:an används på LVBat som underrättelseenhet för RBS97 och 70, och kommer tillsammans med PS70:an användas som underrättelseresurs i de nya Lvbat-orgen som just nu utvecklas. Att nämnas är bland annat att man just nu siktar på att orgen skall vara blandad med både RBS97 och RBS70 (ev. även EldE23, mer om det längre ner). Om systemen delas upp kompanivis eller på annat sätt återstår att se. EldE23:s framtid är desto mer osäker. Demonstratorer finns på LvReg, men just nu ser det ut som om att det tills vidare stannar vid just det. Framförallt på grund av de ekonomiska ramarna. Huruvida det omstridda släp- och hjulmontaget spelar någon roll kan jag inte svara på.

 

Sista kortet är dock inte lagt ännu, och det finns många förespråkare, på flera plan, för att även EldE23:an skall ingå i den nya mixade bat.-orgen. Personligen tycker jag det vore "tråkigt" om EldE:n inte kom ut på förband, det är ett mycket slagkraftigt system med en robot med väldigt hög precision och prestanda, med ett utomordentligt zonrör och med förmåga att avfyras även mot mycket små mål (exempelvis kryssningsrobotar) täckta av terräng/hinder både i höjd och i sida. Vidare tar EldE:n hänsyn till väder, vind, temperatur, lufttryck, osv. för att öka chanserna ytterliggare för lyckad nedkämpning av målet. Dessutom har jag för mig att varje individuell EldE är sammanlänkade med varandra, för att optimera vapeninsatsen och på så vis skyddet av förbandets skyddsområde/objekt.

 

 

Men allt handlar ju till syvende og sidst som vi alla vet om ekonomi och politisk/militär vilja.

 

 

EDIT: Vill påpeka att detta inlägg kan innehålla enstaka faktamissar. Ta det inte för fakta. Detta inlägget skall tolkas precis som alla andra inlägg på internetforum, dvs mer eller mindre kvalificerade tankegångar. Om någon skulle finna något faktafel i mitt inlägg ber jag gärna om rättning! :dribble:

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

UndE23:an används på LVBat som underrättelseenhet för RBS97 och 70, och kommer tillsammans med PS70:an användas som underrättelseresurs i de nya Lvbat-orgen som just nu utvecklas.

Är du säker på att det är PS-70 och inte PS-90 som man tänker använda? RBS90 ska ju utgå, men det trodde jag inte gällde spaningsradarn som ju är betydligt vassare än föregångaren PS-70.

Link to comment
Share on other sites

Skulle kunna vara så, och låter rimligt. Har dock bestämt för mig att PS70 har nämnts som system att bevara och att PS90 överhuvudtaget inte omnämndes i samma diskussion. Ska försöka få mer klarhet i det hela. :angry:

 

EDIT: En direkt gissning skulle ju kunna vara att man väljer att skrota 90:an helt, då 90:ans fördelar gentemot 70:an knappast överväger nackdelen med kostnaden att rensa ur/bygga om PS90:an. Bataljonen har ju "ändå" ett gäng ytterst skarpa UndE23:or att förlita sig på.

 

En gissning som sagt

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

Skulle kunna vara så, och låter rimligt. Har dock bestämt för mig att PS70 har nämnts som system att bevara och att PS90 överhuvudtaget inte omnämndes i samma diskussion. Ska försöka få mer klarhet i det hela. :angry:

 

EDIT: En direkt gissning skulle ju kunna vara att man väljer att skrota 90:an helt, då 90:ans fördelar gentemot 70:an knappast överväger nackdelen med kostnaden att rensa ur/bygga om PS90:an. Bataljonen har ju "ändå" ett gäng ytterst skarpa UndE23:or att förlita sig på.

 

En gissning som sagt

På vilket sätt skulle man behöva "rensa ur/bygga om PS90:an"? Mig veterligt så används den redan idag av RBS70-förbanden.

Link to comment
Share on other sites

Vad som hände var bland annat att man under resans/utvecklingens gång upptäckte att UndE23:an även kan spåra indirekt eld. Det är en hel del klös i den kärran.

 

Whee, stoppa in den i NBF! :angry:

 

Den sortens flexibilitet borde vara mycket önskvärd nu när vi bara har råd att ha en liten aktiv insatsstyrka och behöver få den att innehålla allt som behövs för att hålla igång alla självförsvarsförmågor. (Och egentligen bara ha ett vapenslag med ett ledningssystem osv. )

 

Men skriv gärna mer om Rbs23. Jag har fått en ganska negativ uppfattning om systemet.

Vilka utländska system är motsvarande eller bättre i prestanda och pang per peng?

Link to comment
Share on other sites

UndE23/EldES23 är som sagt riktigt vass jämfört med vad vi använt oss av tidigare i Sverige. Hur den står sig gentemot andra luftvärnssystem med medelräckvidd låter jag någon annan svara på. Ett av de mest uppenbara problemen med EldE:n är ju som de flesta kanske förstår att den är hjulmonterad och att besättningen måste kliva ut och ladda för hand. Designad för en annan verklighet och organisation än vad som är aktuell idag. Under det momentet är man helt oskyddad. Fullkomligt splitterskydd och montering på dumper a´la Archer hade ju varit att föredra. Nu är den släpdragen efter Tgb30/40/motsv.

 

http://fas.org/man/dod-101/sys/missile/row/bamse3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ett av de mest uppenbara problemen med EldE:n är ju som de flesta kanske förstår att den är hjulmonterad och att besättningen måste kliva ut och ladda för hand. Designad för en annan verklighet och organisation än vad som är aktuell idag. Under det momentet är man helt oskyddad. Fullkomligt splitterskydd och montering på dumper a´la Archer hade ju varit att föredra. Nu är den släpdragen efter Tgb30/40/motsv.

 

Att behöva laddas om manuellt med folk ute ur splitterskyddet är inte värre än Archers omladdning om nu antalet robotar är tillräckligt. Men det är en stor skillnad att man inte kan röra sig lika smidigt mellan eldgivningar och för omladdning.

 

Fördelen med hytten på hjul är rimligtvis att den är färdigutvecklad och kan lastas i en hercules men UndE23 ryms väl inte i en hercules så jag vet inte om det spelar så stor roll.

 

Skulle en dumperifierad EldE23 vara ett perfekt komplement till Lv9040 för en mekaniserad brigad under förflyttning eller anfall? Vore den ett perfekt luftvärn för en avlägsen battle groups underhållsflygplats?

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med hytten på hjul är rimligtvis att den är färdigutvecklad och kan lastas i en hercules men UndE23 ryms väl inte i en hercules så jag vet inte om det spelar så stor roll.

Eftersom ett av kraven på RBS23 var att systemet skulle kunna transporteras med Tp84 så skulle jag bli förvånad om inte UndE23 går in.

Link to comment
Share on other sites

Unde 23an går in i Hercan dock får lastbilen(MAN) snällt stanna hemma. Vad gäller ps90 och 70 så finner jag det ytterst konstigt att man skulle skrota 90 framför 70. Du kanske har blandat ihop det med RBS90 som lades i malpåse för nu snart två år sedan. När jag låg inne så användes ps70 bara för att avlasta ps90 för att begränsa slitaget egentligen. Ps90 är betydligt vassare än ps70.

 

Tanken med BAMSE om jag inte helt missminner mig är helt riktigt att en Unde23 och Elde23 är helt sammanlänkade för maximal effekt och även eldenheterna är uppkopplade mot varandra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Att lägga ned hela systemet är inte samma sak som att "inte förbandssätta". Att "inte förbandssätta" innebär inte i min värld att vpl inte kommer att utbildas på systemet.

 

"Hoppas" att detta isåfall enbart gäller EldE23 och inte den totalt världsledande UndE23. Om även UndE:n går hädan så kommer jag på allvar undra om våra politiker och HKV har ätit knark.

 

 

EDIT: Chips.

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

Precis som Simon säger så kommer "inte förbandssättas" innebära att EldE23 ställs utanför insats-/krigsorganisationen, MEN för bara en vecka sedan så var tanken ändå att värnpliktiga ska utbildas med början på senare halvan av 2008 som förberedelse för förbandssättningen, enligt en mycket insatt källa. UndE23 kommer givetvis fotsätta att vara i drift och används ju i nuläget i NBG.

Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning är att vpl ska utbildas på EldE23 redan första halvåret 2008, dvs nästa årskulls befattningsskola.

 

 

EDIT: Och givetvis menade jag RB70 före RB90. PS 90 används, PS70 används inte.

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning är att vpl ska utbildas på EldE23 redan första halvåret 2008, dvs nästa årskulls befattningsskola.

 

 

EDIT: Och givetvis menade jag RB70 före RB90. PS 90 används, PS70 används inte.

 

 

Är det inte så att nästa kull rycker in i januari, och således börjar befattningsutbildningen i Juli? Så har jag uppfattat det hela iaf.

Link to comment
Share on other sites

På Lv6 kommer soldaterna ha ~16 veckors GSU, befattningsskolorna drar igång runt juni/juli, pga lediga veckor osv.

 

Juli är inte senare halvan av 2008 i min värld.

 

Det kommer utbildas en värnpliktiga Rb23-pluton i år, som det ser ut för tillfället.

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

På Lv6 kommer soldaterna ha ~16 veckors GSU, befattningsskolorna drar igång runt juni/juli, pga lediga veckor osv.

 

Juli är inte senare halvan av 2008 i min värld.

 

Det kommer utbildas en värnpliktiga Rb23-pluton i år, som det ser ut för tillfället.

 

Och i vilken halva tycker du Juli är i, första?

Eller delar du upp året i flera halvor? *ironi*

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att nästa kull rycker in i januari, och således börjar befattningsutbildningen i Juli? Så har jag uppfattat det hela iaf.

6mån GSU??? Låter galet mycket i mina öron...

 

Förra utbildningsåret så hade soldaterna 6 månaders GSU i princip, de nosades på befattningsutbildningen, inte mer. Dock var det inte ren FSS i 6 månader utan saker så som överlevnadsutbildning tillkom.

Efter vad jag hört så kommer utbildningsåret 08 ha ett liknande upplägg, har dock inte sett utbildningsplanen för något av kompanierna så helt säker kan man aldrig vara. Möjligt att RBS23/Hawkkompaniet kommer påbörja sin befattningsutbildning tidigare.

För att komma på rätt spår igen så ligger det i fatet för Bamse att systemet inte har förmåga att verka mot riktigt små, snabba mål typ inkommande artillerield, tror inte den förmågan fanns i kravspecifikationen när systemet planerades, nu är dock förmågan högst aktuell.

Edited by Fu Gson
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Läser man på pakistanska forum så verkar en BAMSE-försäljning vara på gång dit. Skribenter som citerar nyhetssidor, generaler och beslutsfattare som pratar med SAAB, och detta ganska nyligen, bara för några månader sedan.

 

Ganska skumt om BAMSE säljs till Pakistan och dom tar systemet i bruk istället för Sverige. Men dom verkar tydligen väldigt nöjda med sina svenska radarstationer och RBS-70 och ser väl BAMSE som en utmärkt del av den kedjan, annars skulle dom väl aldrig våga köpa ett system som inte ens kommer i tjänst i ursprungslandet.

 

Går försäljningen igenom kanske en exportmarknad öppnas för BAMSE, man kan alltid hoppas...

Link to comment
Share on other sites

Läser man på pakistanska forum så verkar en BAMSE-försäljning vara på gång dit. Skribenter som citerar nyhetssidor, generaler och beslutsfattare som pratar med SAAB, och detta ganska nyligen, bara för några månader sedan.

 

Ganska skumt om BAMSE säljs till Pakistan och dom tar systemet i bruk istället för Sverige. Men dom verkar tydligen väldigt nöjda med sina svenska radarstationer och RBS-70 och ser väl BAMSE som en utmärkt del av den kedjan, annars skulle dom väl aldrig våga köpa ett system som inte ens kommer i tjänst i ursprungslandet.

 

Går försäljningen igenom kanske en exportmarknad öppnas för BAMSE, man kan alltid hoppas...

 

I bruk och i bruk, det utbildas enligt mil.se värnpliktiga på systemet (demonstratorprojekt). En exportförsäljning är ett kriterium för att RBS23 ens skall vara användbart.

 

Jag nämnde det i en annan tråd att det finns ett bäst-före-datum på robotar, men säljs inga robotar så produceras inga nya. Det innebär i förlängningen att om Sverige är den enda kunden så måste vi betala hutlösa summor för att produktionslinan skall återupprättas när bäst-före-datumet passerats och det har jag svårt att tänka mig att vi skulle göra.

 

Men med en eller flera utländska makter som har systemet så är det en större chans att vi faktiskt kan och vill använda systemet.

Link to comment
Share on other sites

Fråga: Skulle eldenhet 23 kunna monteras på ARCHER dumpern? Vikten, torde inte vara nåt problem eftersom A30 klarar mer än 20 ton. Transportmöjligheten med Hercules skulle försvinna men den nackdelen har ju ARCHER också. Fördelen borde vara bättre framkomlighet och att snabbare komma iväg? Plus - servicefördelar i och med att plattformen är gemensam? Givetvis finns det säkert ekonomiska invändningar men dom väljer jag att bortse ifrån. :rolleyes:

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

Fråga: Skulle eldenhet 23 kunna monteras på ARCHER dumpern? Vikten, torde inte vara nåt problem eftersom A30 klarar mer än 20 ton. Transportmöjligheten med Hercules skulle försvinna men den nackdelen har ju ARCHER också. Fördelen borde vara bättre framkomlighet och att snabbare komma iväg? Plus - servicefördelar i och med att plattformen är gemensam? Givetvis finns det säkert ekonomiska invändningar men dom väljer jag att bortse ifrån. :rolleyes:

 

Teknikst ser jag inga problem med det. Operatörsplatserna borde gå att klämma in i hytten på dumpern och mast plus avfyringsramper är knappast för tunga för boggin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...