Jump to content

Bamse, Lvrb23


Guest

Recommended Posts

Det är inga problem att få in två operatörsplatser i hytten, det finns ju redan i archern. Seriehytten till archer kommer dessutom att bli liiite luftigare än prototyphytten så även fast en lv-operatörsplats tar upp lite mer plats borde det gå. En absolut fördel med att fordonsmontera systemet är att dumpern troligen skulle kunna bära med sig robotar utöver dom som sitter i lavetten.

 

Som alla(?) vet har det funnits en 40/48 monterad på dumper (normallång) som demonstrator. Och en 40/48 bör ha ungefär samma utrymmeskrav som elde23 utan operatörsplatser.

Link to comment
Share on other sites

Det är inga problem att få in två operatörsplatser i hytten, det finns ju redan i archern. Seriehytten till archer kommer dessutom att bli liiite luftigare än prototyphytten så även fast en lv-operatörsplats tar upp lite mer plats borde det gå. En absolut fördel med att fordonsmontera systemet är att dumpern troligen skulle kunna bära med sig robotar utöver dom som sitter i lavetten.

 

Som alla(?) vet har det funnits en 40/48 monterad på dumper (normallång) som demonstrator. Och en 40/48 bör ha ungefär samma utrymmeskrav som elde23 utan operatörsplatser.

 

 

Det vete tusan.... demonstratorn har jag visserligen bara sett på bild men Bamse tar nog bra mkt mer plats. Betänk ett eldrör mot 6st avfyrningsramper till Bamsen- det är en del skillnad i ytrymme. Dessutom tror jag knappast extra robotar skulle få plats, de tar nämligen en held del plats i de skyddsemballage de är förpackade i. Möjligt är det genomförbart men då får man nog välja en anna dumper än den Archern står på.

Link to comment
Share on other sites

Möjligt är det genomförbart men då får man nog välja en anna dumper än den Archern står på.
Det är garanterat genomförbart på det förlängda chassiet. Betänk att ca hälften av elde:ns volym utgörs av besättningsutrymmet, denna del hamnar i hytten. Elverk kommer inte heller behövs då det finns el tillgängligt från dumpern. Det som blir kvar är lavetten och sensormasten vilka har en rotationsvolym som inte är fasligt mycket större än en 40/48. Och 40/48 rymdes gott och väl på en normallång dumper.

 

Jag har klämt och känt på både archern (och andra dumpers för den delen) och elde23 och jag skulle vilja påstå att de rent tekniska problemen är väldigt få.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar! ...Så det verkar som det kanske skulle gå då, i teorin i alla fall, för verklighet av det blir det väl knappast. Om robotbehållarna skulle få plats kan inte jag bedöma men de verkar inte vara så skrymmande, två på var sida kanske är möjligt:

img3057vd2.jpg

bamsemcc3de9.jpg

 

Plus en bild på transporten, bilden är väl några år gammal, BAMSE av idag har ju sex robotar (så den är nog något högre?).

transport3oj3.jpg

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

Tar man den nedersta bilden så ser ju radar + robotar ut att vara kortare än flaket på tgb:n.

Minns jag rätt så är tgb40:s flak ca 4.20 långt.

Korgen på en a A30 är över 5 meter lång så det ska nog vara rätt hyggligt med plats

Link to comment
Share on other sites

Tar man den nedersta bilden så ser ju radar + robotar ut att vara kortare än flaket på tgb:n.

Minns jag rätt så är tgb40:s flak ca 4.20 långt.

Korgen på en a A30 är över 5 meter lång så det ska nog vara rätt hyggligt med plats

Skulle den passa på ett SEP chassi?!?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Svt som hänvisar till Dagens Industri hävdar att Pakistan begärt in en offert på Bamse och att ytterligare tre länder är intresserade av roboten. En affär skulle handla om 3 till 4 mrd kronor, men det blir svårt att få igenom det med ISP.

Någon som vet vilka de andra länderna är.

 

DI har inte någon artikel på webben, i varje fall inte än.

 

SVT text

Edited by TorbjörnG
Link to comment
Share on other sites

Archer och Gripen till Indien och Erieye och Bamse till Pakistan, det blir väl alldeles utmärkt... [/sarkasm]

 

Pakistan har redan Robot 70 sedan ett antal år tillbaka, så detta är inget nytt.. snarare att ses mer som en "uppgradering".

Link to comment
Share on other sites

Vi kan nog tyvärr vara ganska säkra på att det inte blir av. Märkligt att man fick sälja rbs70 till dem tidigare överhuvudtaget. Diktatur inblandat i konflikter med ett grannland och dessutom nu halvt stödjande terrorism.

Sen har jag oerhört svårt att se att Indien skulle vara intresserade av Gripen om vi samtidigt sälje luftvärn till ärkefienden.

Det vi snarare borde försöka är väl att få indierna intresserade av rbs23 i paketet med gripen.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan nog tyvärr vara ganska säkra på att det inte blir av. Märkligt att man fick sälja rbs70 till dem tidigare överhuvudtaget. Diktatur inblandat i konflikter med ett grannland och dessutom nu halvt stödjande terrorism.

Sen har jag oerhört svårt att se att Indien skulle vara intresserade av Gripen om vi samtidigt sälje luftvärn till ärkefienden.

Det vi snarare borde försöka är väl att få indierna intresserade av rbs23 i paketet med gripen.

Iofs så pratades det väl om att "defensiva" system var ok att sälja till Pakistan, det var väl därför ERIEYE-affären fick gå igenom. Ur det perspektivet så borde väl BAMSE kunna klassas som defensivt system med, tycker man...

 

Indien verkar ju vara intresserat av Gripen trots att vi just sålde ERIEYE:s till Pakistan, så det är väl inte säkert att det stoppar en affär.

Link to comment
Share on other sites

Är ERIEYE ens klassad som krigsmatriel? Arthur var det i alla fall inte vilket gjorde svenska freds lite upprörda

 

Jag har för mig att det mesta är klassat som krigsmateriel, men sedan finns det olika underklassificeringar av "krigsmateriel" också Kommer ihåg att försvaret inte fick exportera hundratals lastbilar (som sedan skrotades) under 90-talet till Marocko och andra länder i afrika. De klassades som krigsmateriel enbart pga de var "terränggående". Sedan kom det ut att b.la FN och andra hjälporganisationer ville ha dessa bilar, men tji fick dom, de skulle användas i länder dit svensk "krigsmateriel" inte fick exporters. Så skroten var bättre...

Link to comment
Share on other sites

Är ERIEYE ens klassad som krigsmatriel? Arthur var det i alla fall inte vilket gjorde svenska freds lite upprörda

 

Gasdämpningsfjädrar kan klassas som krigsmateriel, så nog är Erieye det. Skulle förvåna mig mycket om det inte skulle vara det.

Link to comment
Share on other sites

Är ERIEYE ens klassad som krigsmatriel? Arthur var det i alla fall inte vilket gjorde svenska freds lite upprörda

 

Gasdämpningsfjädrar kan klassas som krigsmateriel, så nog är Erieye det. Skulle förvåna mig mycket om det inte skulle vara det.

 

Nja så enkelt får du inte göra det.

Vi har sålt vapensystem i delar och då klassades det inte som krigsmateriel eftersom man då bedömde varje individuell del.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vi kan nog tyvärr vara ganska säkra på att det inte blir av. Märkligt att man fick sälja rbs70 till dem tidigare överhuvudtaget. Diktatur inblandat i konflikter med ett grannland och dessutom nu halvt stödjande terrorism.

Sen har jag oerhört svårt att se att Indien skulle vara intresserade av Gripen om vi samtidigt sälje luftvärn till ärkefienden.

Det vi snarare borde försöka är väl att få indierna intresserade av rbs23 i paketet med gripen.

Iofs så pratades det väl om att "defensiva" system var ok att sälja till Pakistan, det var väl därför ERIEYE-affären fick gå igenom. Ur det perspektivet så borde väl BAMSE kunna klassas som defensivt system med, tycker man...

 

Indien verkar ju vara intresserat av Gripen trots att vi just sålde ERIEYE:s till Pakistan, så det är väl inte säkert att det stoppar en affär.

 

 

Nu har SAAB fått leasa ett par system UndE 23 av Sverige. Detta för att kunna låna hyra ut till kunder eller potentiella kunder. Mycket intressant och bra, för då får systemet verka i miljöer som Sverige inte kommer att verka i. Detta ger värdefull kunskap, erfarenhet och förhoppningsvis godwill till systemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...