Jump to content

Ny layout på mil.se

Recommended Posts

Kul sida, Bra information om förbanden.

jag väntar med spänning på sidorna som inte har skrivits än.

Här tex: http://www2.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning/#

"Hur är FM som arbetsgivare" Hur pass ärliga kommer man att vara?

"Försvarsanställd - ett livstidsyrke?" Du kan behålla jobbet tills nästa nedläggningsrunda :)

Klickar man vidare på "Materiel och Teknik" har de äntligen lyckats få upp sidor med presentation av den materiel som används. Dock hittar man snabbt lite små fel, som bilden på Pistol 88 t ex :), men ändå, kul att det händer saker.

/JAS :)

Edited by JAS

Eftersom jag skjuter först och tänker sedan så skriver jag ett till inlägg när jag spanat lite mer på den nya sidan.

Jag finner inga ord i hur mycket bättre materialpresentationen är på den nya sidan än den gamla, ljusårs skillnad.

Sedan så känns det lite dumt att kommentera en icke färdig produkt. Men generellt så efterfrågar jag lite mer färg på sidorna, ser rätt tråkigt ut när det är mest vitt och lite "öar" med ljusblått och grått, lägg gärna tillbaka det "bildkollage" som fanns i överkant på resp. förbands & centrums hemsida (den här bilden syftar jag på). Sen när den färdiga produkten är klar så räknar jag med att förbandssidorna är tillbaka så att man kan få information och nyheter från resp. förband.

:)

jag efterlyser som vanligt fler bilder..

jag älskar att ha bilder som man kan klicka på och få större..

men så tillhör jag kategorin som inte läser texten lika ofta som jag bara surfar runt och kollar på bilderna (en bild säger oftast mer än vad en text kan)

så gärna fler bilder :)

Sidan är numera låst. FMs personal ska givetvis få en chans att tycka först innan massa snubbar från soldf får tycka till.

Men som lite bonus vill vi ändå tala om lite nya funktioner som t.ex.

- Bättre bild och filmvisning - framför allt mer av multimediastreaming

- Matriel och teknik centralt (fakta sidor om vår materiel)

- RSS-flöden som idag men fler alternativ

- Samverkan med lumpen.nu

- Nyhetsportal

- Ordlista (Militära ord och begrepp)

- Tillgänglighet handikappade (nedsatt syn m fl.)

- Lättläst

- Webbkarta

- Förbanden kommer bli mer likriktade och det kommer bli enklare att läsa och navigera på förbandsidor.

Detta och en hel del annat är på gång.

Fast är det bara jag som hamnar på en Armen.mil.se sida från Armén-länken som är uppdaterad 19 november 2006 ?

Snygg nu layout. Men lite för diskret ibland.

Nu verkar dom ha bytt på "framsidan" så den är nog lanserad nu.

Jag håller med, under "Om Försvarsmakten" så var vision, verksamhets idé och värdegrunder mm mycket mera tydliga i gamla sidorna än nya...

Dom får nog slipa lite så man lättare ser orden "öppenhet, Resultat, Ansvar" och dylika slagord.. :)

Vore fortfarande trevligt om nån skulle se igenom beskrivningarna på vakanslistan/sök utlstyrkan (när den kommer upp d.v.s.) sidor, dock.

Det har ju inte så mycket med layouten att göra utan mer med respektive förband/PersE US som inte fyller i informationen som sedan läggs ut på sidan.

Men visst håller jag med om att beskrivningarna kunde bli mera utförliga. Ibland är de till och med direkt felaktiga. En del av svårigheten ligger i att en tjänst med samma befattningsnummer/titel kan se väldigt olika ut beroende på hur förbandet väljer att utnyttja personens kompetens. Att då skriva om befattningsbeskrivningen till missionen efteråt kan bli väldigt konstigt.

Nytt material = bra

Designen är avskalad och tydlig på gränsen till menlös (färgsättningen kunde ha varit lite mer vågad)

Har de blivit insporerade av SoldF´s desertskin? Jag tänker främst på de antydningar till ökencamo som syns överst...

Jahaaaaa... ?!

Det är ju bara startsidan och några undersidor som är ändrade. Att inte byta allt på en gång, utan låta vapenslagen öppnas i externa fönster och med gamla formen är inte speciellt imponerande.

Sedan tycker jag kontrasterna mellan de nya färgena är för dålig. Kolla exempelvis på färgvalet för brödsmulorna mot bakgrunden; texten syns knappt! Jag trodde tillgängligheten skulle bli bättre. Inte validerar koden heller. Man kan faktiskt begära mer av en statlig myndighet år 2007.

Jag tycker inte att bristerna med gårdagens version av mil.se var formen och färgen, utan det ojämna innehållet. Det FM i första hand borde lägga krut på är kvaliteten på innehållet, dvs internutbildning av redaktörer och kartlägga de processer som utgör grunden för webben som kommunikationsmedel, samt att försöka få alla förband och enheter att nå upp till samma nivå.

Det här liknar mer när Dopping försökte göra om myndigheten genom att byta logga.

Edit: lade till lite.

Edited by Knekt

http://www2.mil.se/sv/Materiel-och-teknik/Vapen/

Kvaliten på den sidan är skrämmande dålig. Bilderna är olika, vissa är tecknade, andra är foton och vissa förställer till och med fel vapen...

Pistol 88 ser mig veterligen inte alls ut sådär.... Hur jävla dåligt är det inte att visa helt fel vapen på bilden?

Blir det fel för er andra i Firefox (2.0.0.7) när man klickar på "Materiel och teknik" och sen klickar på "Vapen" och sen försöker klicka på andra vapensorter.. då är det som om de andra länkarna bara försvann.. ?

edit/klumpfingrar

Edited by 241