Beafer Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Jag satt och slösurfade på mil.se och fann följande: http://www.fksc.mil.se/sv/ Ganska snygg, men menlös layout i mitt tycke. Dock är det kul att även FM förnyar sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Påminner lite om layouten till lumpen.nu. Jag tycker den nuvarande layouten är mer stilren och mer funktionell så hoppas det bara är ett förslag och inte framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Kul sida, Bra information om förbanden. jag väntar med spänning på sidorna som inte har skrivits än. Här tex: http://www2.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning/# "Hur är FM som arbetsgivare" Hur pass ärliga kommer man att vara? "Försvarsanställd - ett livstidsyrke?" Du kan behålla jobbet tills nästa nedläggningsrunda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAS Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 (edited) Klickar man vidare på "Materiel och Teknik" har de äntligen lyckats få upp sidor med presentation av den materiel som används. Dock hittar man snabbt lite små fel, som bilden på Pistol 88 t ex , men ändå, kul att det händer saker. /JAS Edited September 23, 2007 by JAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Efter ännu en koll vill jag verkligen berömma webtv funktionen, där man bland annat kan se en jättebra film om ML02 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Eftersom jag skjuter först och tänker sedan så skriver jag ett till inlägg när jag spanat lite mer på den nya sidan. Jag finner inga ord i hur mycket bättre materialpresentationen är på den nya sidan än den gamla, ljusårs skillnad. Sedan så känns det lite dumt att kommentera en icke färdig produkt. Men generellt så efterfrågar jag lite mer färg på sidorna, ser rätt tråkigt ut när det är mest vitt och lite "öar" med ljusblått och grått, lägg gärna tillbaka det "bildkollage" som fanns i överkant på resp. förbands & centrums hemsida (den här bilden syftar jag på). Sen när den färdiga produkten är klar så räknar jag med att förbandssidorna är tillbaka så att man kan få information och nyheter från resp. förband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Det verkar som att hemsidan har blivit låst, för jag måste logga in nu. (Har kollat igenom nästan allting) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Trevlig sida, tycker den ser bättre ut än den nuvarande. Och var det bara jag som helt plötsligt fick upp en "logga in"-ruta när jag surfade runt, kan inte komma in på sidan längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 jag efterlyser som vanligt fler bilder.. jag älskar att ha bilder som man kan klicka på och få större.. men så tillhör jag kategorin som inte läser texten lika ofta som jag bara surfar runt och kollar på bilderna (en bild säger oftast mer än vad en text kan) så gärna fler bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mil.se Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Sidan är numera låst. FMs personal ska givetvis få en chans att tycka först innan massa snubbar från soldf får tycka till. Men som lite bonus vill vi ändå tala om lite nya funktioner som t.ex. - Bättre bild och filmvisning - framför allt mer av multimediastreaming - Matriel och teknik centralt (fakta sidor om vår materiel) - RSS-flöden som idag men fler alternativ - Samverkan med lumpen.nu - Nyhetsportal - Ordlista (Militära ord och begrepp) - Tillgänglighet handikappade (nedsatt syn m fl.) - Lättläst - Webbkarta - Förbanden kommer bli mer likriktade och det kommer bli enklare att läsa och navigera på förbandsidor. Detta och en hel del annat är på gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Du... DET DÄR LÅTER FÖRBANNAT BRA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
South Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Om en/flera av de där andra sakerna som är "på gång" är att fixa in Behörighetskrav, Civil Bakgrund, Militär dito samt Befattningsbeskrivning (!) på rekryteringssidorna skulle jag bli himla glad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Sidan är numera låst. Ärsh, så var man försent ute Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 - Tillgänglighet handikappade (nedsatt syn m fl.) Enligt Vervas rekommendationer? Här har det ju funnits en hel del att göra på mil.se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted September 24, 2007 Author Report Share Posted September 24, 2007 @mil.se Av rent MÖP-igt intresse, vad står FKSC för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
South Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 @mil.se Av rent MÖP-igt intresse, vad står FKSC för? Min bästa gissning är att Försvarets Krigsspelcentrum avses. Det gick alldeles utmärkt att googla på FKSC ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Nån som vet när/om den låses upp för oss vanliga dödliga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Tyckte mig läsa att den lanseras nu på fredag. Mmm fanns väl någon vidaresignalering från webmaster i denna tråd tidigare. Den tycks nu vara borta. Men där har jag för mig att det stod något om det datumet. /Zacke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mil.se Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Imorgon Fredag är det dags att presentera nya mil.se, så håll ögonen öppna då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rnc Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Spänningen stiger! Roligt med nyheter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 (edited) Nu ser sidan ut att vara lanserad. Kul att hitta sig själv på bild /Zacke Edited September 28, 2007 by Fk Zak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Wohoo!! http://www.fksc.mil.se/sv/Dokument/SakI/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Fast är det bara jag som hamnar på en Armen.mil.se sida från Armén-länken som är uppdaterad 19 november 2006 ? Snygg nu layout. Men lite för diskret ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Fast är det bara jag som hamnar på en Armen.mil.se sida från Armén-länken som är uppdaterad 19 november 2006 ? Snygg nu layout. Men lite för diskret ibland. Nu verkar dom ha bytt på "framsidan" så den är nog lanserad nu. Jag håller med, under "Om Försvarsmakten" så var vision, verksamhets idé och värdegrunder mm mycket mera tydliga i gamla sidorna än nya... Dom får nog slipa lite så man lättare ser orden "öppenhet, Resultat, Ansvar" och dylika slagord.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
South Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Snyggt. Vore fortfarande trevligt om nån skulle se igenom beskrivningarna på vakanslistan/sök utlstyrkan (när den kommer upp d.v.s.) sidor, dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Vore fortfarande trevligt om nån skulle se igenom beskrivningarna på vakanslistan/sök utlstyrkan (när den kommer upp d.v.s.) sidor, dock. Det har ju inte så mycket med layouten att göra utan mer med respektive förband/PersE US som inte fyller i informationen som sedan läggs ut på sidan. Men visst håller jag med om att beskrivningarna kunde bli mera utförliga. Ibland är de till och med direkt felaktiga. En del av svårigheten ligger i att en tjänst med samma befattningsnummer/titel kan se väldigt olika ut beroende på hur förbandet väljer att utnyttja personens kompetens. Att då skriva om befattningsbeskrivningen till missionen efteråt kan bli väldigt konstigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Nytt material = bra Designen är avskalad och tydlig på gränsen till menlös (färgsättningen kunde ha varit lite mer vågad) Har de blivit insporerade av SoldF´s desertskin? Jag tänker främst på de antydningar till ökencamo som syns överst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 (edited) Jahaaaaa... ?! Det är ju bara startsidan och några undersidor som är ändrade. Att inte byta allt på en gång, utan låta vapenslagen öppnas i externa fönster och med gamla formen är inte speciellt imponerande. Sedan tycker jag kontrasterna mellan de nya färgena är för dålig. Kolla exempelvis på färgvalet för brödsmulorna mot bakgrunden; texten syns knappt! Jag trodde tillgängligheten skulle bli bättre. Inte validerar koden heller. Man kan faktiskt begära mer av en statlig myndighet år 2007. Jag tycker inte att bristerna med gårdagens version av mil.se var formen och färgen, utan det ojämna innehållet. Det FM i första hand borde lägga krut på är kvaliteten på innehållet, dvs internutbildning av redaktörer och kartlägga de processer som utgör grunden för webben som kommunikationsmedel, samt att försöka få alla förband och enheter att nå upp till samma nivå. Det här liknar mer när Dopping försökte göra om myndigheten genom att byta logga. Edit: lade till lite. Edited September 28, 2007 by Knekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 http://www2.mil.se/sv/Materiel-och-teknik/Vapen/ Kvaliten på den sidan är skrämmande dålig. Bilderna är olika, vissa är tecknade, andra är foton och vissa förställer till och med fel vapen... Pistol 88 ser mig veterligen inte alls ut sådär.... Hur jävla dåligt är det inte att visa helt fel vapen på bilden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
241 Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 (edited) Blir det fel för er andra i Firefox (2.0.0.7) när man klickar på "Materiel och teknik" och sen klickar på "Vapen" och sen försöker klicka på andra vapensorter.. då är det som om de andra länkarna bara försvann.. ? edit/klumpfingrar Edited September 28, 2007 by 241 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts