Born Posted July 13, 2005 Report Posted July 13, 2005 Brittisk polis och media försöker lugna ned stämningen genom att inte nämna dom misstänktas ursprung eller motiv. Kan nog vara ett smart drag under omständigheterna. Det är intressant att notera att svenska medier körde reportage om londons bevaknings system och hur obegagligt det är att "big brother" ser dig för ungefär ett år sedan. Systemet visade sig vara extremt effektivt vid utredningen av sprängdåden, så vi får väll anta att london polisen tycker det var värt investeringen. Visst. Det är jättebra att i efterhand ha filmer att leta efter misstänkta i. Men inte fasen förebyggde det nått inte. Vad kan man göra för att förebygga? Rent tekniskt altså. Tips, förslag, idéer?? Quote
Flamdämpare Posted July 13, 2005 Report Posted July 13, 2005 Att förhindra sån här attentat är omöjligt i ett modernt samhälle med krav på individens fria rörlighet. För att minska möjligheten för att kunna utföra attentat skulle hela befolkningsgrupper spärras in/utvisas. Resultat blir att samhället trillar ner till en nivå som ligger på trettiotalets tyskland. Personligen tror jag inte att problemet med terrordåd som vapensystem går att lösa. Oavsett vilka problem som blir lösta kommer det alltid att finnas grupper som med våld försöker visa att dom finns och de tycker sig ha rätten på sin sida att döda människor som inte har med deras sak eller ens kan påverka den till det bättre. Jag känner inte till hur många terrorattentat som utfördes i Sovjetunionen, Med tanke på att det var en totalitär stat så är kanske det ett sätt att skydda sig. Frågan är om det är värt det priset för att slippa bomber mot övriga befolkningen? Quote
Ing Posted July 13, 2005 Report Posted July 13, 2005 Problemet är att änsålänge vinner Terroristerna alla slagen... Spanien vek sig som en Fransk soldat efter terroristdådet... Disskutioner om ingrepp i det öppna, fria samhället kommer upp på dagsordningen hela tiden... som extremfall, Patriotic act i USA. Samtidigt så utmålar vissa svenska dagstidninga som Blair och Bush som de stora bovarna i bombfallet. Vissa tidningar tog i hemlighet bort vissa delar av artiklar, andra eldade på.. Jag kan inte se någon lösning på problemet änsålänge... spanien vek sig inte. Den spanska opositionen hadde länge sakt att dom skulle dra sig ur kriget om dom vann. dom van och drog sig ur. Det kallas Demokrati. Den enda effekten som bombdådet hadde var att den visade vilka idioter den gamla regeringen var som försökte mörka vilka som hadde sprängt. Det var den sortens ljugande som (delvis) gjorde att dom förlorade valet. Jag menar om sverige hadde råkat ut för liknande och alla riksdagspartierna hadde mörkat vem som var ansvariga så hadde iallafall jag reagerat med att rösta på någon annan (eller starta eget parti) /C <{POST_SNAPBACK}> Om Spanien vek sig eller ej vet vi inte, eftersom vi inte vet vilka som hade vunnit valet om inte bombningarna skett. Opinionssiffrorna rörde sig en hel del efter bomberna i Madrid. Är det ett bra sätt att skapa en bra demokrati? Quote
M203 Posted July 18, 2005 Report Posted July 18, 2005 www.noor.se och www.sindbad.se är bra exempel på att det i Sverige finns gott om muslimer som anser att vi otrogna skall rensas bort. Skulle vi i Sverige av någon anledning skruva upp trycket mot islamister eller stödja bush/blair så är risken nog rätt stor att det smäller rätt snabbt. /P Quote
Vildmannen Posted July 21, 2005 Report Posted July 21, 2005 Nya explosioner i London http://www.sky.com/skynews/article/0,,30000-1189833,00.html Quote
dxl Posted July 21, 2005 Report Posted July 21, 2005 Det jag menade med att klara av är att om terrordåden bara dödar ca100 människor om året så är det inget samhälleligt problem det är ingenting som kommer att få europa att kollapsa. Med detta menar jag att terrorism är ganska mycket PR i alla fall idag eftersom europas vägar tex dödar betydligt fler varje år i olyckor än Al-quaeda.Man märker ju redan nu att folk vänjer sig den 11/9 var ju väldigt spektakulärt så klarar dom inte av något värre än det igen så kommer reaktionen i stort att vara "var det inte värre än så här". <{POST_SNAPBACK}> Går enligt mig inte att jämföra bilolyckor med terrordåd. En bilolycka är just en olycka även om ena parten pga alkohol inte borde kört. Ett terrordåd är ju någon som vill ta livet utav dig, mig och våra familjer enbart för att vi är dom vi är, eller för ett högre politiskt syfte. Man går inte omkring och är rädd på gatorna för att råka ut för olyckor. Det dör väl ca en person om året här i GBG till följd utav spårvagnsolyckor men är man rädd för det... nej, borde man vara det, nej för en olycka är just det en olycka, det är ingen som vill ha den, det är ingen som vill att den ska ske. Titta bara på Israel där är man så rädd för attentat att man bygger en mur... Tror du inte det påverkar, tror du man byggt en mur om det inte handlat om just terror attentat? Att konstant gå omkring och vara rädd för att det kanske är just den här bussen/spårvagnen/tunnbelbanevagnen som kommer sprängas idag. Att vara orolig för att ens sambo som arbetar som något inom politiken eller det allmäna kanske står på "listan". Det är rädslan som är poängen inte antalet döda. Det är kunskapen om att det finns en organisation som hatar mig, mina vänner, min familj enbart för att dom är det dom är som är poängen inte antalet döda. Lite virrigt blev det men jag hoppas det går att förstå vad jag vill ha sagt. Quote
Erik_G Posted July 21, 2005 Report Posted July 21, 2005 Det är rädslan som är poängen inte antalet döda.Det är kunskapen om att det finns en organisation som hatar mig, mina vänner, min familj enbart för att dom är det dom är som är poängen inte antalet döda. <{POST_SNAPBACK}> Precis, och vems syften tjänar din rädsla? Genom att "bagatellisera" terrorn och inte visa rädsla förstör vi själva poängen med terror.. /E Quote
M203 Posted July 22, 2005 Report Posted July 22, 2005 (edited) Ja som de flesta nog har sett så har polisen skjutit en man i tunnelbanan i London. från http://www.bbc.co.uk/ Mr Whitby, told BBC News: "I was sitting on the train reading my paper. "I heard a load of noise, people saying, 'Get out, get down'! "I saw an Asian guy run onto the train hotly pursued by three plain-clothes police officers. "One of them was carrying a black handgun - it looked like an automatic - they pushed him to the floor, bundled on top of him and unloaded five shots into him. "I saw the gun being fired five times into the guy - he's dead." De verkar ha haft rätt bra på fötterna om att personen skulle varit självmordsbombare med tanke på det tillvägagångssättet. (utifrån att det nu är på detta sätt det skett) Från sky och bbc rapporteras även om att polisen omringat en moske i östra London. (EDIT:verkar vara ett bombhot) Intressant utveckling minst sagt. /P Edited July 22, 2005 by M203 Quote
Vinter Posted July 22, 2005 Report Posted July 22, 2005 "Den brittiska polisen har fått order om att skjuta för att döda vid misstanke om att någon är på väg att utlösa en bomb." http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=408265 Quote
dxl Posted July 22, 2005 Report Posted July 22, 2005 Lite funderingar bara. Var tvungen att skriva fort så dom inte han glömmas bort därav att det kan te sig lite konstigt. Hur ska man svara på sådant här? Förklara krig mot terror vilket i förlägningen leder till att man förklarar krig mot nationer? Eller sköta det polisiärt? Ponera att vi får en europisk nynazism som börjar smälla bomer, ska vi agera likadant emot dom som emot de som är islamska fantiker? Man hör och läser mycket inte minst på det här forumet om hur militären ska få mer resurser och ökade befogenheter. Men militärer används i krig och vill man vinna kriget mot terrorismen så måste man skicka mer soldater utomlands... det kommer antagligen leda till fler bomber här hemma. Men redan nu så är vi med och bekämpar i Afghanistan. Så åter igen om det dyker upp nynazister eller varför inte några som återupplivar RAF. Ska vi då åka till Tyskland med vårt SSG? Om vi ökar befogenheterna för militären och går med i kriget mot terrorismen, kommer vi någonsin kunna dra oss ur det när vi inte längre vill vara med. Det är svårt att förhindra bomber på tunnelbanan utan att man på ett eller annat sett skadar oskyldiga i procsessen, men om vi inte tar den risken så kommer vi fortsätta vara åskådare. Är det egentligen inte så att vi viker oss så fort vi stiftar nya "antiterror" lagar? Enligt någon undersökning (stod på texttv och i de stora tidningarna för några dar sedan) så har många många MÅNGA fler civila irakier dödats utav amerikare än utav "terrorister" Många fler civila har dött utav flygbomber än utav bilbomber. Quote
Darkwand Posted July 23, 2005 Report Posted July 23, 2005 Jag kan inte se att vi skulle förlora "kriget mot terrorismen" "fienden" har ju förbaskat difusa mål. Dessutom kommer attentatsmännen från befolkningsgruperp som redan idag har svårt att smälta in i västliga samhällen. Quote
Fu Dahlberg Posted July 23, 2005 Report Posted July 23, 2005 angående gårdagens ihjälskjutning i London i media: * SvD - skriver ungefär samma sak som DN men har med den viktiga nyheten att polisen har order om att skjuta om de bedömer att det finns en risk att en självmordsbombare kan spränga av en bomb. Detta skriver inte DN någonting om... * BBC - skriver att ett vittne såg poliserna skjuta honom medan de jagade honom; ett annat vittne såg poliserna brotta ned självmordsbombaren innan de sköt honom. * Times 1; Times 2 - skriver att en asiatisk man skall ha hoppat över avspärrningar i tunnelbanan då han blivit jagad av civilpoliser. Poliserna skrek åt civila att lägga sig ned varefter de sköt mannen som ramlat i anslutning till en rulltrappa. Ett vittne säger att han sköts efter att ha hoppat ombord på ett stillastående tåg vid perrongen. * The Times skriver också om hur man hanterar självmordsbombare som man lyckas ta till fånga, framförallt om hur man gör i Israel - det land i världen som har störst erfarenhet av att hantera självmordsbombare. Enighet råder ijallefall om att någon har blivit skjuten Quote
M203 Posted July 23, 2005 Report Posted July 23, 2005 (edited) Angående skjutningen så kanske följande från Times är intressant. The armed branches of the Metropolitan Police, which is believed to have been reinforced with special forces, has recently been given revised rules of engagement to deal with the threat of suicide bombers, which imply the immediate use of lethal force if the lives of civilians or officers are under threat. /P Edited July 23, 2005 by M203 Quote
Bliss Posted July 23, 2005 Report Posted July 23, 2005 Och nu visade det sig att mannen ifråga inte var delaktig i dådet. Svt.se Quote
joppe Posted July 23, 2005 Report Posted July 23, 2005 Och nu visade det sig att mannen ifråga inte var delaktig i dådet. Svt.se <{POST_SNAPBACK}> sak samma han var skummt klädd Quote
julenissen Posted July 25, 2005 Report Posted July 25, 2005 Och nu visade det sig att mannen ifråga inte var delaktig i dådet. Svt.se <{POST_SNAPBACK}> sak samma han var skummt klädd <{POST_SNAPBACK}> Når man tar på seg en en vinterrock og løper _FRA_ politiet på undergrunnen i London dagen etter at selvmordsbombere slo til så kan jeg ikke skjønne annet enn at politiet skyter. Quote
Rokare Posted July 25, 2005 Report Posted July 25, 2005 Spontant så fick skotten i london mig att tänka på sas förehavande i gibraltar så som M203 visade så kanske det inte är exakt den vanliga polisens SOP. Med reservation för länkens ev. partiskhet och fakta, tog en i högen på google. GMY Quote
KD803 Posted July 25, 2005 Report Posted July 25, 2005 Spontant så fick skotten i london mig att tänka på sas förehavande i gibraltar så som M203 visade så kanske det inte är exakt den vanliga polisens SOP. <{POST_SNAPBACK}> Den väpnade styrkan SO19, de poliser som sköt ska tillhöra, blir ju utbildade bland annat hos SAS så en viss likhet i agerande kan nog väntas. För övrigt så är väl enda säkra sättet att hindra en självmordsbombare från att utlösa sin laddning just att döda honom/henne. Att de sköt i huvudet tyder på att de vill förhindra just detta. Att det sedan var en oskyldig som dödades är bara att beklaga, men varför sprang han ifrån polisen in på en tunnelbanestation??? Quote
Alien Posted July 28, 2005 Report Posted July 28, 2005 men varför sprang han ifrån polisen in på en tunnelbanestation??? Det visade sig att han saknade uppehållstillstånd, dvs han var rätt att bli utvisad. I retrospekt var det inte det klokaste valet, att försöka springa ifrån polisen.. Quote
Rokare Posted August 4, 2005 Report Posted August 4, 2005 "A new army special forces regiment was involved in the operation that led to the killing of an innocent man at Stockwell tube station in south London last week, the Guardian can reveal." Källa: The Guardian En googlesearch för den vetgirige GMY Quote
LIQUID_ Posted July 7, 2006 Report Posted July 7, 2006 Årsdagen, offren hedras med två tysta minuter. :( BBC:s Hemsida Quote
Vildmannen Posted August 10, 2006 Report Posted August 10, 2006 (edited) Nya terrordåd avvärjda i England, Heathrows flygplats stängd http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4778575.stm http://www.mi5.gov.uk/ "THREAT LEVEL: CRITICAL" Edited August 10, 2006 by Vildmannen Quote
Ing Posted August 10, 2006 Report Posted August 10, 2006 Nya terrordåd avvärjda i England, Heathrows flygplats stängd http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4778575.stm http://www.mi5.gov.uk/ "THREAT LEVEL: CRITICAL" En som sökt! *ändra trådtitel* Quote
Slöbevakarn Posted August 10, 2006 Report Posted August 10, 2006 Nya terrordåd avvärjda i England, Heathrows flygplats stängd http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4778575.stm http://www.mi5.gov.uk/ "THREAT LEVEL: CRITICAL" Då var det dags igen. Några som bara är ute efter att ställa till med så mycket död och lidande som möjligt. I guds eller någon annans namn. För mig kan man gärna låsa in dom och slänga bort nyckeln. Jag tror inte dom kommer att ge sig fören alla är döda. Quote
caridon Posted August 10, 2006 Report Posted August 10, 2006 (edited) Problemet är att änsålänge vinner Terroristerna alla slagen... Spanien vek sig som en Fransk soldat efter terroristdådet... Disskutioner om ingrepp i det öppna, fria samhället kommer upp på dagsordningen hela tiden... som extremfall, Patriotic act i USA. Samtidigt så utmålar vissa svenska dagstidninga som Blair och Bush som de stora bovarna i bombfallet. Vissa tidningar tog i hemlighet bort vissa delar av artiklar, andra eldade på.. Jag kan inte se någon lösning på problemet änsålänge... spanien vek sig inte. Den spanska opositionen hadde länge sakt att dom skulle dra sig ur kriget om dom vann. dom van och drog sig ur. Det kallas Demokrati. Den enda effekten som bombdådet hadde var att den visade vilka idioter den gamla regeringen var som försökte mörka vilka som hadde sprängt. Det var den sortens ljugande som (delvis) gjorde att dom förlorade valet. Jag menar om sverige hadde råkat ut för liknande och alla riksdagspartierna hadde mörkat vem som var ansvariga så hadde iallafall jag reagerat med att rösta på någon annan (eller starta eget parti) /C <{POST_SNAPBACK}> Om Spanien vek sig eller ej vet vi inte, eftersom vi inte vet vilka som hade vunnit valet om inte bombningarna skett. Opinionssiffrorna rörde sig en hel del efter bomberna i Madrid. Är det ett bra sätt att skapa en bra demokrati? Om jag minns rätt så ändrades inte opinionssiffrorna till Partido Populars nackdel fören efter att det avslöjats att dom ljugit. dom första dagarna så ökade deras siffror (obs minne så verifiera gärna) Men vist om man inte kollar upp hela incidenten så ser det ju ut som om dom gett sig för AQ /C Edit: tog bort en dubbelposting. Edited August 10, 2006 by caridon Quote
Hotel Charlie One Posted August 30, 2006 Report Posted August 30, 2006 Jag blir tamejfan mörkrädd när man läser sånt här: http://sydsvenskan.se/sverige/article180953.ece Quote
lovikavantar Posted July 1, 2007 Report Posted July 1, 2007 SvD Kameror identifierar terrorister Den brittiska polisen verkar vara ytterst effektiv vad det gäller terrorismbekämpning. Jag vet inte hur många attacker som till intet gjorts. Frågan är hur stor risken är att liknande händer i Sverige och hur väl svenska myndigheter skulle klara av en liknande situation.. Quote
Pal Posted July 1, 2007 Report Posted July 1, 2007 (edited) Bensin och spikar i detta fall, kraftigt? Gäsp, mindre än 15 bilbomber per år och land är ju noll och ingenting. Ingenting vad gäller nationellt hot iallafall, en ren polissak om det är så lite. Och det är ju inte ens en tiodel av 15 om året äns i England. Jag levde på IRA, Badermainhof och Rote Armeé fractione tiden, och trots att det small lite varstans då, så var man ju naturligtvis mer orolig för det förväntade ragnarök-världskriget än all den terror som fanns då. Idag har vi varken krigshot och i jämförelse nästan ingen terrorism. Vi skapar väl kanske så småningom lite mer terrorism genom att vi i media hela tiden pratar om terrorhot som om det faktiskt var ett stort problem och en maktfaktor. Sånt ger vissa inhemska individer och grupper idéer, det är ju kännt. Risken att något liknande händer i Sverige är försummbar. Ingen utomstående har anledning att lägga pengar på det. Om det skulle smälla en bomb eller två här så är det inhemska förmågor som blivit inspirerade och engagerade av hur mycket vi allmänt fokuserar på att terror kan hända och terror som maktfaktor i samhället. Men när det är inhemskt på det sättet så är det snarare ett beteendevetenskapligt problem än ett militär-politiskt. England är en invaderande makt för tillfället, hade förväntat mig betyligt mer bomber än vad vi fått se. Men på det hela taget så somnar jag om och fnyser åt löjliga rubriker om att vi lever under ett stort terrorhot. Edited July 1, 2007 by Pal Quote
ekkebe Posted July 1, 2007 Report Posted July 1, 2007 England är en invaderande makt för tillfället, hade förväntat mig betyligt mer bomber än vad vi fått se. Men på det hela taget så somnar jag om och fnyser åt löjliga rubriker om att vi lever under ett stort terrorhot. Det glädjer mig att höra att Pal så bekymmersfritt kan somna om. Jag ser det ytters som ett bevis för att alla de ansträngningar, resurser och kompetens som investerats i den internationella kampen mot terrorism gett önskat resultat. Värmande ord. Quote
Recommended Posts