Jump to content

Recommended Posts

Posted
England är en invaderande makt för tillfället, hade förväntat mig betyligt mer bomber än vad vi fått se. Men på det hela taget så somnar jag om och fnyser åt löjliga rubriker om att vi lever under ett stort terrorhot.

Det glädjer mig att höra att Pal så bekymmersfritt kan somna om. Jag ser det ytters som ett bevis för att alla de ansträngningar, resurser och kompetens som investerats i den internationella kampen mot terrorism gett önskat resultat. Värmande ord.

Säger inte att du har fel och vill också passa på att tacka en annan grupp. Nu för tiden har vi ju inte längre några problem med troll och häxor. Antar att vi får tacka alla präster som så tappert och idogt kämpade mot denna farsot att vi nu verkar ha utrotat dom.

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
England är en invaderande makt för tillfället, hade förväntat mig betyligt mer bomber än vad vi fått se. Men på det hela taget så somnar jag om och fnyser åt löjliga rubriker om att vi lever under ett stort terrorhot.
Om du ringer al-Qaida och frågar så tror jag nog att de kommer svara att Sverige också är en invaderande makt.

Säger inte att du har fel och vill också passa på att tacka en annan grupp. Nu för tiden har vi ju inte längre några problem med troll och häxor. Antar att vi får tacka alla präster som så tappert och idogt kämpade mot denna farsot att vi nu verkar ha utrotat dom.
Den där får du nog allt utveckla en aning… menar du att det aldrig funnits någon terror eller?
Posted (edited)

Liknar du kristna präster med USA? Bildspråk i all ära, men det får gärna vara förståeligt.

Jag tycker att det är en oroande utveckling det som sker i England. Även om det inte är värre för närvarande än RAF, IRA och deras gelikar var så är det vad jag tror en stor skillnad i det att terroristerna i dag är religiöst motiverade och att det inte finns några att förhandla med som i fallet IRA.

@Pal:

Jag är osäker på om det behövs pengar för ett terroristanfall, snarare vilja. Jag har funderat på vad ett gäng på tre kordinerade personer utan vett i skallen skulle kunna göra med 2 rökgranater, en KSP och en konsertpublik som bara har tillgång till en utgång. Får dessa virrhjärnor kompetent ledning och matrial kan vi hälsa det öppna samhället farväl.

@ekkebe:

Vem har snackat om att "vinna"?

Edited by lovikavantar
Posted
Jag tycker att det är en oroande utveckling det som sker i England. Även om det inte är värre för närvarande än RAF, IRA och deras gelikar var så är det vad jag tror en stor skillnad i det att terroristerna i dag är religiöst motiverade och att det inte finns några att förhandla med som i fallet IRA.

Hur kommer det sig att det här att det "inte går att förhandla" med religiösa terrorister upprepas som en sanning hela tiden?

Jag är beredd att sätta pengar på att det går precis lika bra att förhandla om kortsiktiga saker med religiösa som med ideologiska terrorister.

Särskilt med sådana som Bin Laden, som i förväg går ut med manifest om vad de vill uppnå i media och dessutom har en historia av samarbete med väst.

Det vore kanske ärligare att säga att man inte vill förhandla (vilket det givetvis kan finnas mycket goda anledningar för).

Får dessa virrhjärnor kompetent ledning och matrial kan vi hälsa det öppna samhället farväl.

Det stämmer säkert.

Men ska man se det från den ljusa sidan är att förstöra det öppna samhället i väst oftast inte islamistiska terroristers primära mål. (Till skillnad från tex Bader-Meinhof som hade som uttalat etappmål att provocera fram facism i Tyskland. Och de misslyckades i alla fall.)

• 2 weeks later...
Posted

Är nog sant som ni säger ang terror, det är ju fundamentalisternas form av Pb-anfall.... Om dom nu bara kunde ge fullständigt fan i att sätta eld på Jeepar så vore jag lite lugnare... Jag kunde väl ändå fått ta motorn och axlarna :huh:

Posted (edited)
Ur SvD Terroristerna får hjälp av myterna

Terrorismens huvudorsak är ideologin, och inte fattigdom eller förtryck.

Jävligt ensidig artikel om jag får säga så själv. Fick propaganda vibbar á la Fox news från den artikeln. Har läst kursen freds och konfliktvetenskap på universitet och stilen, språket och upplägget i den artikeln stämmer in på mycket man ska se upp för när man granskar nyheter..

Edited by nexs
  • 2 years later...