Snoddas Posted July 18, 2007 Report Posted July 18, 2007 Försvarsmakten verkar inte inse att det är dags att lufta lädret. Själv ligger jag av någon anledning kvar i rullorna och brukar få några samtal inför varje rekrytering. Hur mycket jag än skulle vilja gå med i NBG så håller det inte att sänka sin månadslön med nästan 10.000 kr. Hade det varit lite mindre hade jag kunnat överväga saken. //Snoddas - fd kapten är vårat sjunkande skepp till Försvarsmakt Quote
Panzerfaust Posted July 19, 2007 Report Posted July 19, 2007 Vakanserna är fortfarande rätt många (ifall listorna uppdateras som de borde). Jag funderade på att söka befattning som Undass (Meriterande med högskolestudier i något/-ra av följande ämnen; Främmande språk, Statsvetenskap, Religionsvetenskap, Ekonomi) i våras men sedan såg jag att arvodet var 17 475 kr/mån och då kändes det inte alls aktuellt längre. Därför blev jag inte heller förvånad när befattningen (och flera liknande) finns med på vakanslistorna. Att ställa upp frivilligt i Hemvärnet är en sak men att ta tjänstledigt för att sänka sin lön en annan. Jag kommer tjäna ungefär 5-7 mindre än när jag gick och harva i gruvan eller skogen. (Kärnborrning) Dock är det väl så att där kunde jag vara utan jobb en hel månad så... Detta är lite mer stabilt, i ett års tid iaf. Men om man tror man kan locka folk med dom här lönerna har man nog misstagit sig. Som sagts förut är det väl iregel nymuckade och arbetslösa eller som jag - timanställda som tar chansen. Sen är det lite lustigt, man kan läsa om inrycken runt om i sverige på mil.se, På ett ställe va det bilder på två äldre killar. Så stod det nåt i stil med att det ger förbandet karaktär eller vad fasen det stog. Tidigare har man kunna läsa att man vänder sig till dig som nyligen muckat eller gör värnplikten. För att man har färska kunskaper osv... Bara jag som får en kännsla att vi gamar bara kom med för det inte fans nån annan? Quote
Hornet Posted July 19, 2007 Report Posted July 19, 2007 För att en Läkare på 55 är bätre som läkare än en nymuckad kille? ;) Eller en präst. Fins många tjänster som inte går att sätta nymuckade på Precis som tex en snickare på EN21 vem är bäst en kille som precis muckat och gått GY som snickare eller en kille som jobbat 10år son snickare? Ibland får dom nog prioritera erfarenhet också. Quote
Panzerfaust Posted July 19, 2007 Report Posted July 19, 2007 Absolut, Håller med till 110% Men det va så FM skrev. Nu hittar jag inte det men jag läste det här om dan... Då stod det precis så. Nu syftade jag till mer vanliga tjänster än just läkare osv.. ;) Påängen va väl att det va lite lustigt att lösa hur man sökte sig nymuckade med färska kunnskaper och sedan en vecka senare läsa hur bra och vilken styrka det är med blandade åldrar. Va bara det jag reagerade på Quote
Fanjunkar´n Posted July 20, 2007 Report Posted July 20, 2007 För att en Läkare på 55 är bätre som läkare än en nymuckad kille? ;) Eller en präst.Fins många tjänster som inte går att sätta nymuckade på Precis som tex en snickare på EN21 vem är bäst en kille som precis muckat och gått GY som snickare eller en kille som jobbat 10år son snickare? Ibland får dom nog prioritera erfarenhet också. ...och det är väl en jäkla tur det! Kollar man historiskt har det alltid varit ett himla tjatande inledningsvis om att vi ska ha den och den och absolut INGA yxor. När man sedan kollar efter rotation brukar det vara en lagom blandning pga just det Hornet skriver: behov av erfarenhet i vissa specifika tjänster. Quote
Hornet Posted July 20, 2007 Report Posted July 20, 2007 Dom som vakans rekryterades till T2 skulle få besked senast idag om dom kom med eller inte och fick dom inte det så kom dom inte med Fick inget idag så tur man har backup planer För det ser inte utt att bli NBG... Quote
Panzerfaust Posted July 20, 2007 Report Posted July 20, 2007 I ditt fall så borde det ju funka att ringa? Quote
Knekt Posted July 23, 2007 Report Posted July 23, 2007 @slemh Lärdomar från tidigare beredskapsförband säger att det kan ta sin lilla tid att få det att fungera. 4-6 månader är på tok för kort om man också ska om-utb folk till nya befattningar. Framförallt när man fått ett lite "nyare" gäng från mindre urvalsgrp än tidigare. Förrut fick man gott med folk till befattningarna i beredskapsförbanden och endå brukade missions-utb nett och jämt att räcka till. Hur ska det då gå nu när man får mkt folk som man tidigare inte ens hade tänkt att ta med? Dock så blir väl FM förr eller senare tvungen att fylla ut platserna.... men personligen är jag då tveksam till hur bra det blir.... Problemet är ju att tidigare beredskapsförband aldrig haft krav på sig att insats ska vara igång på plats i missionsområdet 10 dagar efter beslut. Den här soppan har alla förutsättningar att bli riktigt riktigt pinsam för Sverige om ett halvår. Quote
CheckRaise Posted July 23, 2007 Report Posted July 23, 2007 @slemh Lärdomar från tidigare beredskapsförband säger att det kan ta sin lilla tid att få det att fungera. 4-6 månader är på tok för kort om man också ska om-utb folk till nya befattningar. Framförallt när man fått ett lite "nyare" gäng från mindre urvalsgrp än tidigare. Förrut fick man gott med folk till befattningarna i beredskapsförbanden och endå brukade missions-utb nett och jämt att räcka till. Hur ska det då gå nu när man får mkt folk som man tidigare inte ens hade tänkt att ta med? Dock så blir väl FM förr eller senare tvungen att fylla ut platserna.... men personligen är jag då tveksam till hur bra det blir.... Problemet är ju att tidigare beredskapsförband aldrig haft krav på sig att insats ska vara igång på plats i missionsområdet 10 dagar efter beslut. Den här soppan har alla förutsättningar att bli riktigt riktigt pinsam för Sverige om ett halvår. Det är redan mycket pinsamt.... Uppsägningarna har haglat på F17. Armén verkar ha skött sig lite bättre men uppsägningarna kommer nog där med. Det gör ju inte vakanslistorna kortare. Antalet som har tidigare utlandserfarenhet annat än Ibiza från Airbase Bn kan räknas på händernas fingrar och ena fotens tår... Ni kan ju dra era egna slutsatser om det... Tänker inte ens ge mina fem ören annat än att skiten träffar fläkten hårt om det blir tidig insats så Quote
GC1 Posted July 23, 2007 Report Posted July 23, 2007 Vid eventuell insats tror jag vakanserna kommer fyllas illa kvickt, det är kanske ovissheten och den långa kontraktstiden som skrämmer många eftersom vanliga rotationsmissioner verkar gå att fylla upp bra. Bergis! Tyvär kan man ju inte anmäla till EUs krisstab att "vi har massor med yxor som släpper ALLT om det blir en schysst 01:a, vi fyller lätt en bataljon!" Även om det förmodligen nästan kommer att bli så när det väl skall till att missioneras...... Quote
lilleobelix Posted July 25, 2007 Report Posted July 25, 2007 Vakanserna är fortfarande rätt många (ifall listorna uppdateras som de borde). Jag funderade på att söka befattning som Undass (Meriterande med högskolestudier i något/-ra av följande ämnen; Främmande språk, Statsvetenskap, Religionsvetenskap, Ekonomi) i våras men sedan såg jag att arvodet var 17 475 kr/mån och då kändes det inte alls aktuellt längre. Därför blev jag inte heller förvånad när befattningen (och flera liknande) finns med på vakanslistorna. Att ställa upp frivilligt i Hemvärnet är en sak men att ta tjänstledigt för att sänka sin lön en annan. Jag sitter i samma båt. Jag var satbsgruppchef på NC01 som låg i beredskap under 2004-2006 men när det väl vart insats r********des vi ordentligt och bara V/E plutonen kom iväg till Afghanistan. Döm av min förvåning när jag nu för TREDJE gången vart uppringd om samma tjänst på LedR och jag återigen tackade nej! Jag är egentligen sugen som f-n och flera av "mina" soldater kommer tjänstgöra i förbandet. MEN!!! Jag kan inte gå ned 8500kr/månad under utbildningen, det är en ekonomisk omöjlighet. Det är mycket lättare att gå ned 2500 och ändå klara mig. Jag sa det till rekryteraren som nog egentligen hade velat ge mig befattningslönen direkt på 24325 för att lösa sin vakans men som inte får. Varför har det blivit så här? Jo pga att officersförbundet och Arbetsgivaren är rädda för att fänrikarna annars skulle ta illa vid sig de skulle tjäna mindre än en sergeant. ( Så ser det ju ut i andra proffesionella arméer...) Men skulle rekryteraren ringa tillbaks en fjärde gång och ha ordnat ekonomin så är jag klart intreserad, även om jag kommer få ta strid hemma om det! Quote
Krook Posted July 25, 2007 Report Posted July 25, 2007 Jo pga att officersförbundet och Arbetsgivaren är rädda för att fänrikarna annars skulle ta illa vid sig de skulle tjäna mindre än en sergeant. ( Så ser det ju ut i andra proffesionella arméer...) Hmm. Fast i andra försvarsmakter har fänriken oftast ringa relevant yrkesbakgrund och erfarenhet medan sergeanten har desto mer så den jämförelsen är inte 100%-ig. Fänriken med flerårig utbildning och erfarnhet mot arbetsuppgiften i NBG som har krav på sig att bidra till insatsförbanden torde kunna kräva mer i lön än den stabsgruppchef som denne ska leda. Skillnad är i till exempel sjvenheter där en militär plutonchef (exempelvis) kanske inte kan kräva bättre lön än alla sina underställda. Läkarlönerna är något för höga för att motivera det. /K Quote
lilleobelix Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Jo pga att officersförbundet och Arbetsgivaren är rädda för att fänrikarna annars skulle ta illa vid sig de skulle tjäna mindre än en sergeant. ( Så ser det ju ut i andra proffesionella arméer...) Hmm. Fast i andra försvarsmakter har fänriken oftast ringa relevant yrkesbakgrund och erfarenhet medan sergeanten har desto mer så den jämförelsen är inte 100%-ig. Fänriken med flerårig utbildning och erfarnhet mot arbetsuppgiften i NBG som har krav på sig att bidra till insatsförbanden torde kunna kräva mer i lön än den stabsgruppchef som denne ska leda. Skillnad är i till exempel sjvenheter där en militär plutonchef (exempelvis) kanske inte kan kräva bättre lön än alla sina underställda. Läkarlönerna är något för höga för att motivera det. /K Jag är mer inne på linjen att en fänrik som valt att ställa sig i NBG skall ha en relevant lön inom NBG och sedan ligger lönerna i paritet till det. Men att då kommer den nykläckta fänrik som ej ställer sig till NBG förfogande ha en sämre lön än sergeanten som är i NBG. Sedan anser jag att lönerna borde vara mer individuella och baserade på tidigare erfarenhet både civilt och militärt. Idag blir det bara löjligt. Uppenbarligen vill FM ha sergeanter med mycket erfarenhet men kan ej betala för sig vilket gör att vi som har den erfarenhet de suktar efter stannar hemma eller roar oss som konsulter åt FM vilket i slutändan visar på bristerna i dagens system. Jag jobbar inom polisen med exakt samma gebit som om jag vore sambandsgruppchef inom FM men i större skala och mer tekniska system samt fler under mig, motivera mig varför jag ska sänka min lön med 8000kr för att en nykläckt fänrik som ej ställt sig till NBG förfogande ska bli glad? För 2000 mindre än vad jag tjänar idag skulle hjärta och hjärna förenas på LedR Quote
Krook Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Jag är mer inne på linjen att en fänrik som valt att ställa sig i NBG skall ha en relevant lön inom NBG och sedan ligger lönerna i paritet till det. Men att då kommer den nykläckta fänrik som ej ställer sig till NBG förfogande ha en sämre lön än sergeanten som är i NBG. Sedan anser jag att lönerna borde vara mer individuella och baserade på tidigare erfarenhet både civilt och militärt. Idag blir det bara löjligt. Uppenbarligen vill FM ha sergeanter med mycket erfarenhet men kan ej betala för sig vilket gör att vi som har den erfarenhet de suktar efter stannar hemma eller roar oss som konsulter åt FM vilket i slutändan visar på bristerna i dagens system. Jag jobbar inom polisen med exakt samma gebit som om jag vore sambandsgruppchef inom FM men i större skala och mer tekniska system samt fler under mig, motivera mig varför jag ska sänka min lön med 8000kr för att en nykläckt fänrik som ej ställt sig till NBG förfogande ska bli glad? För 2000 mindre än vad jag tjänar idag skulle hjärta och hjärna förenas på LedR Jag håller med nästan allt. Enda undantaget är att jag inte beskyller systemet för att ta den nykläckte fänrikens parti och att det är pga hänsyn till denne som lönerna är som de är. Ersättningsnivåerna i FM är på tok för låga överlag, från Menig till Överste. Men i övrigt så är jag på samma planhalva som du är och ersättningsnivåerna och övriga villkor är för dåliga för att locka rätt folk! Inte undra på att det uppstår vakanser. Btw, så finns det väl nästan inga fänrikar kvar och nykläckta kan de i så fall väl inte vara? /K Quote
lilleobelix Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Jag är mer inne på linjen att en fänrik som valt att ställa sig i NBG skall ha en relevant lön inom NBG och sedan ligger lönerna i paritet till det. Men att då kommer den nykläckta fänrik som ej ställer sig till NBG förfogande ha en sämre lön än sergeanten som är i NBG. Sedan anser jag att lönerna borde vara mer individuella och baserade på tidigare erfarenhet både civilt och militärt. Idag blir det bara löjligt. Uppenbarligen vill FM ha sergeanter med mycket erfarenhet men kan ej betala för sig vilket gör att vi som har den erfarenhet de suktar efter stannar hemma eller roar oss som konsulter åt FM vilket i slutändan visar på bristerna i dagens system. Jag jobbar inom polisen med exakt samma gebit som om jag vore sambandsgruppchef inom FM men i större skala och mer tekniska system samt fler under mig, motivera mig varför jag ska sänka min lön med 8000kr för att en nykläckt fänrik som ej ställt sig till NBG förfogande ska bli glad? För 2000 mindre än vad jag tjänar idag skulle hjärta och hjärna förenas på LedR Jag håller med nästan allt. Enda undantaget är att jag inte beskyller systemet för att ta den nykläckte fänrikens parti och att det är pga hänsyn till denne som lönerna är som de är. Ersättningsnivåerna i FM är på tok för låga överlag, från Menig till Överste. Men i övrigt så är jag på samma planhalva som du är och ersättningsnivåerna och övriga villkor är för dåliga för att locka rätt folk! Inte undra på att det uppstår vakanser. Btw, så finns det väl nästan inga fänrikar kvar och nykläckta kan de i så fall väl inte vara? /K Kom det inte ut en kull nu eller är det ett år kvar? Jag hoppas att officersförbundet och de andra facken nu håller tummarna på insats och att man därefter kan få lite medvind för mer budget så att man kan få upp lönerna till vettig standard! Tyvärr kommer jag vara gamal och gråhårig innan frågan är löst även om kroppen helst finns i gröna klääder istället för blå..... Quote
b-lund Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 hörde en som sa att man kan söka en icke civil tjänst inom nbg när man inte gjort gsu. att man då får göra en utb. för att får dom inte tag på folk så måste det lösas på annat sätt menade han. Kan det stämma? Quote
Kingecho1 Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 hörde en som sa att man kan söka en icke civil tjänst inom nbg när man inte gjort gsu. att man då får göra en utb.för att får dom inte tag på folk så måste det lösas på annat sätt menade han. Kan det stämma? Tjaaaa är det inte en befattning med ett C så finns det ju en anledning. Men visst rent teoretiskt så finns det väl inget som hindrar från avsteg om det skulle vara ett särskilt fall. Men då ska det ju vara en viktig befattning (menar nu inte att vissa är oviktiga men vissa kan ju ibland vara mer eller mindre nödvändiga för att förbandet ska kunna lösa sina uppgifter). Om du berättar enhet o vilken befattning så är det ju lättare att bedömma det aktuella fallet. Bäst svar får du nog om du ringer aktuell enhet o pratar med dem för jag antar att det är dig o en viss befattning vi pratar om och inte allmänna fall? För övrigt ska man inte glömma bort att man kanske inte måste ha full beläggning för att genomföra T3 och beredskap. Det kommer säkerligen gå ypperligt att rekrytera yxor vid en eventuell insats. De borde ju ha nummret till flera som tackat nej pga löner och liknande men som säkerligen är mera intresserade vid mission. Själv har jag svårt att se att all den tid som T3 är verkligen behövs? Är ju normalt segt med de veckorna man har innan mission ju Quote
skalpjägaren Posted July 27, 2007 Report Posted July 27, 2007 Vakanserna är fortfarande rätt många (ifall listorna uppdateras som de borde). Jag funderade på att söka befattning som Undass (Meriterande med högskolestudier i något/-ra av följande ämnen; Främmande språk, Statsvetenskap, Religionsvetenskap, Ekonomi) i våras men sedan såg jag att arvodet var 17 475 kr/mån och då kändes det inte alls aktuellt längre. Därför blev jag inte heller förvånad när befattningen (och flera liknande) finns med på vakanslistorna. Att ställa upp frivilligt i Hemvärnet är en sak men att ta tjänstledigt för att sänka sin lön en annan. Jag sitter i samma båt. Jag var satbsgruppchef på NC01 som låg i beredskap under 2004-2006 men när det väl vart insats r********des vi ordentligt och bara V/E plutonen kom iväg till Afghanistan. Döm av min förvåning när jag nu för TREDJE gången vart uppringd om samma tjänst på LedR och jag återigen tackade nej! Jag är egentligen sugen som f-n och flera av "mina" soldater kommer tjänstgöra i förbandet. MEN!!! Jag kan inte gå ned 8500kr/månad under utbildningen, det är en ekonomisk omöjlighet. Det är mycket lättare att gå ned 2500 och ändå klara mig. Jag sa det till rekryteraren som nog egentligen hade velat ge mig befattningslönen direkt på 24325 för att lösa sin vakans men som inte får. Varför har det blivit så här? Jo pga att officersförbundet och Arbetsgivaren är rädda för att fänrikarna annars skulle ta illa vid sig de skulle tjäna mindre än en sergeant. ( Så ser det ju ut i andra proffesionella arméer...) Men skulle rekryteraren ringa tillbaks en fjärde gång och ha ordnat ekonomin så är jag klart intreserad, även om jag kommer få ta strid hemma om det! Och om du trots allt går ner 8500 i lön så tjänar du fortfarande bättre än fänrikar OCH vissa löjtnanter! Inte undra på att folk blir kinkiga... Quote
CheckRaise Posted July 27, 2007 Report Posted July 27, 2007 (edited) Ja FM får nog vakna och titta på världen runt omkring sig. Löneläget är riktigt dåligt överlag...... Som man ropar i skogen får man svar. Lojaliteten i organisationen idag är dålig. Anledning???? Även en truckförare på DHL tjänar mer än en fänrik - hmmm Edited July 27, 2007 by CheckRaise Quote
Term Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 (edited) För övrigt ska man inte glömma bort att man kanske inte måste ha full beläggning för att genomföra T3 och beredskap. Det kommer säkerligen gå ypperligt att rekrytera yxor vid en eventuell insats. De borde ju ha nummret till flera som tackat nej pga löner och liknande men som säkerligen är mera intresserade vid mission. Själv har jag svårt att se att all den tid som T3 är verkligen behövs? Är ju normalt segt med de veckorna man har innan mission ju Lite OT men iaf! På våran enhet har vi iaf inget problem med att fylla upp tiden under T3! Snarare är det så att vi inte vet hur tiden ska räcka! Edited July 28, 2007 by Term Quote
Krook Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 Lite OT men iaf! På våran enhet har vi iaf inget problem med att fylla upp tiden under T3! Snarare är det så att vi inte vet hur tiden ska räcka! Jaha ja. Är det bra eller dåligt? Hur har den rekryteringen funkat då? /K Quote
Term Posted July 29, 2007 Report Posted July 29, 2007 (edited) Lite OT men iaf! På våran enhet har vi iaf inget problem med att fylla upp tiden under T3! Snarare är det så att vi inte vet hur tiden ska räcka! Jaha ja. Är det bra eller dåligt? Hur har den rekryteringen funkat då? /K Personalens kompetens är nog det minsta problemet! Men vi ska lära oss så mycket nytt på så kort tid plus allt det allmän militära som skall repeteras och byggas på! Så tiden kommer nog att gå åt! Edited July 29, 2007 by Term Quote
golffoxtrotfive Posted July 29, 2007 Report Posted July 29, 2007 dom här vakanserna, är det nått problem tror ni?? om det skulle visa sej att det blir en insats och således bli en 01:a så tror åtminstonde jag att en hel drös med för vakanserna kompetenta yxor skulle stå i kö för att få komma med.Dock kan jag ju förstå att det är lite tråkigt för er att i dagsläget inte ha fulla grupper att öva med. mina 5 öre Quote
Maverick Posted July 29, 2007 Report Posted July 29, 2007 dom här vakanserna, är det nått problem tror ni?? om det skulle visa sej att det blir en insats och således bli en 01:a så tror åtminstonde jag att en hel drös med för vakanserna kompetenta yxor skulle stå i kö för att få komma med.Dock kan jag ju förstå att det är lite tråkigt för er att i dagsläget inte ha fulla grupper att öva med.mina 5 öre Kanske lite svåt att få tag på yxorna och få dem utrustade vaccinerade med mera ijom 10 dagar... Någon några kanske men inte alla som verkar behövas.. Quote
Lindqvist Posted July 29, 2007 Report Posted July 29, 2007 största chansen till en -01:a blir antagligen EFTER 080631, R10 gäller ju för EU-beredskapen och Bryssel lär knappast släppa iväg halva sin mobiliserade militära styrka bara för att sveriges regering vill sätta upp en ny mission nånstans. Quote
golffoxtrotfive Posted July 29, 2007 Report Posted July 29, 2007 (edited) största chansen till en -01:a blir antagligen EFTER 080631, R10 gäller ju för EU-beredskapen och Bryssel lär knappast släppa iväg halva sin mobiliserade militära styrka bara för att sveriges regering vill sätta upp en ny mission nånstans. ja de e ju så om nbg ska åka och har en himla massa vakanser så kommer ju vakanserna att tas hem av gammyxor som inte orkar gå igenom nån T3 och ligga i beredskap på kasern , ni ska se att vakanserna nog kommer att förvinna raskt om det blir insats om det blir åka av innan 080630 vill säja Edited July 29, 2007 by golffoxtrotfive Quote
dieseltrollet Posted July 29, 2007 Report Posted July 29, 2007 ja de e ju så om nbg ska åka och har en himla massa vakanser så kommer ju vakanserna att tas hem av gammyxor som inte orkar gå igenom nån T3 och ligga i beredskap på kasern , ni ska se att vakanserna nog kommer att förvinna raskt om det blir insats om det blir åka av innan 080630 vill säja Mmm men innan dess ska NBG klara av NATO-evalueringen under FINEX. Gör man inte det så blir det ingen beredskap, och det kan bli svårt att klara av denna om förbanden har sådana brister som vakanslistorna antyder. Quote
Träsktrollet Posted July 30, 2007 Report Posted July 30, 2007 (edited) Visst är det mycket vakanser, men Sverige måste lära sig att yrkesförband sällan eller aldrig är uppfyllda till 100%. Läs boken "Goose Green". Bataljonen som avhandlas, 2 Para, hade vakanser i nästan ALLA grupper. Men, blir vakanserna för stora blir det svårt att lösa uppgiften... Edited July 30, 2007 by Träsktrollet Quote
Hornet Posted July 30, 2007 Report Posted July 30, 2007 Jo men titta på tex T2 dom har 50 vakanser... 50man borta på Underhåls sidan gissa hur det kommer funka i insats område? 50 man borta i trossen av kanske 150man då kan jag lova att dom stridande förbanden inte kommer må så bra heller. 50man på ett ställe är myket folk. Quote
misilias Posted July 30, 2007 Report Posted July 30, 2007 Oj! Hyfsat med vakanser! Vad är det som sker?! Quote
Recommended Posts