Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
ja de e ju så om nbg ska åka och har en himla massa vakanser så kommer ju vakanserna att tas hem av gammyxor som inte orkar gå igenom nån T3 och ligga i beredskap på kasern , ni ska se att vakanserna nog kommer att förvinna raskt om det blir insats :rolleyes: om det blir åka av innan 080630 vill säja

Mmm men innan dess ska NBG klara av NATO-evalueringen under FINEX. Gör man inte det så blir det ingen beredskap, och det kan bli svårt att klara av denna om förbanden har sådana brister som vakanslistorna antyder.

Exakt, jag har svårt att se att förbandet som helhet kommer att klara detta. Det finns individer och delar av eneheter som uppfyller detta till 200% men evalueringen går ut på att hela förbandspaketet skall fungera. Kedjan och den svagaste länken osv.

Dock ser jag en höst med mycket målbogsering. En hel del av evalueringen kommer att göras av officerare från de förband som utbildar enheterna. Jag ifrågasätter inte deras integritet men frågan är hur mycket självständighet de kan ha. De har ju trots allt ett framtida yekesutövande eller karriär på förbandet.

Det kan vara svårt att ge dåliga nyheter till kollegor.

Edited by CheckRaise
  • 2 weeks later...
  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
hörde en som sa att man kan söka en icke civil tjänst inom nbg när man inte gjort gsu. att man då får göra en utb.

för att får dom inte tag på folk så måste det lösas på annat sätt menade han.

Kan det stämma?

Tjaaaa är det inte en befattning med ett C så finns det ju en anledning. Men visst rent teoretiskt så finns det väl inget som hindrar från avsteg om det skulle vara ett särskilt fall. Men då ska det ju vara en viktig befattning (menar nu inte att vissa är oviktiga men vissa kan ju ibland vara mer eller mindre nödvändiga för att förbandet ska kunna lösa sina uppgifter). Om du berättar enhet o vilken befattning så är det ju lättare att bedömma det aktuella fallet. Bäst svar får du nog om du ringer aktuell enhet o pratar med dem för jag antar att det är dig o en viss befattning vi pratar om och inte allmänna fall?

För övrigt ska man inte glömma bort att man kanske inte måste ha full beläggning för att genomföra T3 och beredskap. Det kommer säkerligen gå ypperligt att rekrytera yxor vid en eventuell insats. De borde ju ha nummret till flera som tackat nej pga löner och liknande men som säkerligen är mera intresserade vid mission. Själv har jag svårt att se att all den tid som T3 är verkligen behövs? Är ju normalt segt med de veckorna man har innan mission ju :rolleyes:

hej. jo visst är det så att det är mig det handlar om. EN21 EN137 är den tjänst jag är intresserad av.

vad är det där T3 du pratar om?

Posted
hej. jo visst är det så att det är mig det handlar om. EN21 EN137 är den tjänst jag är intresserad av.

T3 är den tredje terminen och är den halvårs långa utbildning med inriktning på internationell tjänst som sker innan beredskapen börjar. Du kan läsa mera om det på mil.se men tanken är ju att själva värnplikten är T1 och T2 och att de som sen vill ut i världen gör T3 innan man åker på utlandstjänst.

När det gäller din tjänst så bedömmer jag att just grävmaskinist kan vara en sådan tjänst som de kanske kan göra avsteg från om det inte finns kvalificerad miltärt utbildad personal att välja på. Låter ju logiskt att det är lättare att utbilda någon på de militära bitarna än som grävare? Men det är ju inte jag som avgör det :wub:

Kontaktperson för frågor om enheten:

Kapten Thomas Salmén, G1/PersE Ing 2, tfn: 0381-181 19, e-post: [email protected]

Posted

T3 är den tredje terminen och är den halvårs långa utbildning med inriktning på internationell tjänst som sker innan beredskapen börjar. Du kan läsa mera om det på mil.se men tanken är ju att själva värnplikten är T1 och T2 och att de som sen vill ut i världen gör T3 innan man åker på utlandstjänst.

När det gäller din tjänst så bedömmer jag att just grävmaskinist kan vara en sådan tjänst som de kanske kan göra avsteg från om det inte finns kvalificerad miltärt utbildad personal att välja på. Låter ju logiskt att det är lättare att utbilda någon på de militära bitarna än som grävare? Men det är ju inte jag som avgör det :-P

Kontaktperson för frågor om enheten:

Kapten Thomas Salmén, G1/PersE Ing 2, tfn: 0381-181 19, e-post: [email protected]

ok ja jag har ju iaf 4års erfarenhet av grävning så den biten fixar jag men det låter ju logiskt som du säger att är nog lättare att utbilda mig med gsu. hoppas bara att det blir svårt för dom att hitta folk :baskerFN:

har sökt en annan tjänst också Ramp/godsman på F17 men den var Civil så man kanske har större chans där.

Tack för bra info!

// A

• 2 weeks later...
Posted

Lvkomp (AD01) söker just nu en gruppchef till sjukvårdsgrupp/sisu.

Erfarenhet inom vård/omsorg är meriterande.

Du bör vara 25-30år.

PM:a mig om intresse finns.

/QM

1.AD Coy

• 3 weeks later...
Posted
Lvkomp (AD01) söker just nu en gruppchef till sjukvårdsgrupp/sisu.

Erfarenhet inom vård/omsorg är meriterande.

Du bör vara 25-30år.

PM:a mig om intresse finns.

/QM

1.AD Coy

Vakansen fylld.

• 2 months later...
Posted

Såg att det fanns en vakans som Förare Strf 90 på P7. Hur funkar det nu?? Är det en vagn som står still eller är det någon som kommer sluta?

Samt kan folk som inte har tidigare förarutbildning på 90 vagn att kunna söka, med tanke på att de snart går in i beredskap??

Posted (edited)
Såg att det fanns en vakans som Förare Strf 90 på P7. Hur funkar det nu?? Är det en vagn som står still eller är det någon som kommer sluta?

Samt kan folk som inte har tidigare förarutbildning på 90 vagn att kunna söka, med tanke på att de snart går in i beredskap??

e du intresserad så SÖK fort som bara den, har du ingen utbildning och man inte får tag i nån annan så har du ju chansen om du e intresserad och har förövrigt relevant utbildning.

Edited by golffoxtrotfive
Posted

Jag tycker att det verkar vara väldigt många vakanser i NBG, särskilt konstigt är att det saknas ca 8 sjukvårdsbefattningar varav 1 läkare.

Även om man klara sig utan dessa så borde det finnas en politisk vilja att fylla just dessa platser med tanke på vilka frågor som kommer ställas inför en inats med förhöjd risk.

Posted

Hur blir det om man söker en vakans nu på NBG och får den.

Kommer man bara få utbildning till årsskiftet 07/08 då förbandet går i beredskap eller blir den egna utbildningen förlängd?

Posted

Kommer man bara få utbildning till årsskiftet 07/08 då förbandet går i beredskap eller blir den egna utbildningen förlängd?

Enligt det schema som visats för oss på Luftburna så kommer vi att utbildas fram till november -08. Blir FUSA-veckor, CUF, personlig färdighet mm. Ska även vara med på nästa CC.

Gissar att det är likadant på de övriga förbanden också så du kommer nog få all den utbildning du behöver...

Posted

Enligt det schema som visats för oss på Luftburna så kommer vi att utbildas fram till november -08. Blir FUSA-veckor, CUF, personlig färdighet mm. Ska även vara med på nästa CC.

Gissar att det är likadant på de övriga förbanden också så du kommer nog få all den utbildning du behöver...

Tackar för svaret. ,O

Tykte det vore synd att söka bara för att bli hemskickad efter några veckor.

Frågan är då om det gäller för alla enheter?

Posted

Ang vakanser NBG

Trots att en vakans är med på listan så kan den redan vara tillsatt. (långsam uppdatering av vakansläget på mil.se)

Trots att en vakans har uppstått så är det inte säkert att den kommer upp på listan. (intern rekrytering, långsam uppdatering av vakansläget på mil.se)

:-P