Jump to content

Vakansrekrytering

RoffeDH

Recommended Posts

Jag blev inte uttagen till den första omgången av NBG men så kommer alla vakanser och tror jag har en okej chans att komma med denna gången, står nog mellan mig och en annan kille skulle jag gissa på. Men vi skulle fått reda på detta för två veckor sedan genom post, fortfarande har inget kommit i lådan, för någon av oss... Så jag undrar nu om det bara är LV6 som är sega (som alltid) eller alla?

:wub:

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag blev inte uttagen till den första omgången av NBG men så kommer alla vakanser och tror jag har en okej chans att komma med denna gången, står nog mellan mig och en annan kille skulle jag gissa på. Men vi skulle fått reda på detta för två veckor sedan genom post, fortfarande har inget kommit i lådan, för någon av oss... Så jag undrar nu om det bara är LV6 som är sega (som alltid) eller alla?

:wub:

kan väll bara rekomendera att lyfta luren och be att få tala med PersO som har hand om NBG delen på LV6 om du skulle fåt brev och inte fått menar jag..

Är det något som har lite koll på hur läget är gällande vakanser?

Det är ju en massa vakanser ute på mil.se men jag litar inte riktigt på att listorna är uppdaterade.

Det börjar liksom dra ihop sig och om nu listorna stämmer så har FM en del att göra...

Det börjar liksom dra ihop sig och om nu listorna stämmer så har FM en del att göra...

För att citera mig själv från en annan tråd: "No shit!"

2007-06-11 finns det 212 vakanta befattningar på mil.se. Det betyder att det tre veckor innan inryck så har NBG + IA07 ca 10% av platserna vakanta. En klar majoritet av dessa är dessutom nyckelbefattningar (se Amatörs inlägg under IA07-tråden). Ett pikant exempel är BC04 som saknar en B-expert, betyder det att 33% funktionen i förbandet saknas? (Att tilläggas är dessutom att många av dessa nyckelbafattningar även är vakanta i ordinarie US)

Som jag ser det finns det, i huvudsak, två stora frågetecken att räta ut:

1. Kommer NBG att kunna vara operativ 2008-01-01, d v s kommer de misstag som man uppenbart har begått de senaste 6 månaderna att åtgärdas? Vem gjorde analysen och vad gjorde man fel?

2. Kommer de yttre, icke påverkbara faktorerna att förändras? Kommer NBG ses som ett mer attraktivt alternativ kontra andra jobb om, säg 2 månader än vad det är idag? Kommer antagningsbeskeden från Universitet/Högskola att påverka de redan antagna (har man rätt till anstånd pga NBG? Jag är tveksam)?

/Gomer

Edited by Gomer Pyle

För att citera mig själv från en annan tråd: "No shit!"

2007-06-11 finns det 212 vakanta befattningar på mil.se. Det betyder att det tre veckor innan inryck så har NBG + IA07 ca 10% av platserna vakanta. En klar majoritet av dessa är dessutom nyckelbefattningar (se Amatörs inlägg under IA07-tråden). Ett pikant exempel är BC04 som saknar en B-expert, betyder det att 33% funktionen i förbandet saknas? (Att tilläggas är dessutom att många av dessa nyckelbafattningar även är vakanta i ordinarie US)

Som jag ser det finns det, i huvudsak, två stora frågetecken att räta ut:

1. Kommer NBG att kunna vara operativ 2008-01-01, d v s kommer de misstag som man uppenbart har begått de senaste 6 månaderna att åtgärdas? Vem gjorde analysen och vad gjorde man fel?

2. Kommer de yttre, icke påverkbara faktorerna att förändras? Kommer NBG ses som ett mer attraktivt alternativ kontra andra jobb om, säg 2 månader än vad det är idag? Kommer antagningsbeskeden från Universitet/Högskola att påverka de redan antagna (har man rätt till anstånd pga NBG? Jag är tveksam)?

/Gomer

mmmm, spännande.

Det ska bli intressant och se hur och om FM benar ut detta.

Jag kan iaf meddela att jag lyckats få studieuppehåll med garanterad plats när jag är klar med NBG.

Intressant hoppas man har någon chans att komma med. Det kanske är att lite mycket att hoppas på dock :( Fick bara göra 3 månaders i höstas. Två desperata möter varann som de brukar säga :rolleyes:

Intressant hoppas man har någon chans att komma med. Det kanske är att lite mycket att hoppas på dock :( Fick bara göra 3 månaders i höstas. Två desperata möter varann som de brukar säga :-P

Ja snart måste nog FM inse att de inte kan få en massa über menchen som passar in exakt på varje befattning. Bara till att börja rota i andra sorteringen. Ett alternativ som FM borde tillämpa vore ju att hänvisa de sökande vidare till alternativa befattningar om de inte passar just deras. Arbetet skulle säkert gå lite fortare då, och det vore väl bra med tanke på tidsramen.

Samt att inte tro att 5 månader är så kort tid. Det är jävligt lång tid om man utnyttjar den effektivt och tar hjälp av utbildningsgrupperna som har hela regementens övningsområden som bara står som ingen använder förutom HV på helgerna... Resurser finns viljan måste också finnas. Har man ingen skarp tjänst under utbildningstiden typ vakta kasern högvakt osv, och kan använda tiden effektivt så hinner man jättemycket som vår plutonchef bevisade i 3 månaders utbildningen vi hade.

Kan berätta också att det var många av de som var med i utbildningen som jag gick som hamnat i utbildningsreserven pga nedläggningar av regementen och befattningar. Så många "übermench" med vilja och motivation. Förhoppningsvis så blir det lättare att fortsätta utbildningen och att Hemvärns övningar och färdigheter faktiskt kommer räknas med som en merit och inte "oh fan du är med i hemvärnet då gillar du nog bara bullar och kaffe på dina övningar och sådant har vi inte här..." (tack för att jag fick skriva av mig) =D

Edited by slemh

Samt att inte tro att 5 månader är så kort tid. Det är jävligt lång tid om man utnyttjar den effektivt och tar hjälp av utbildningsgrupperna som har hela regementens övningsområden som bara står som ingen använder förutom HV på helgerna... Resurser finns viljan måste också finnas. Har man ingen skarp tjänst under utbildningstiden typ vakta kasern högvakt osv, och kan använda tiden effektivt så hinner man jättemycket som vår plutonchef bevisade i 3 månaders utbildningen vi hade.

Kan berätta också att det var många av de som var med i utbildningen som jag gick som hamnat i utbildningsreserven pga nedläggningar av regementen och befattningar. Så många "übermench" med vilja och motivation. Förhoppningsvis så blir det lättare att fortsätta utbildningen och att Hemvärns övningar och färdigheter faktiskt kommer räknas med som en merit och inte "oh fan du är med i hemvärnet då gillar du nog bara bullar och kaffe på dina övningar och sådant har vi inte här..." (tack för att jag fick skriva av mig) =D

Precis, som ett befäl sa till mig på P4 tidigt i våras då jag spanade runt efter befattningar. " Ni ska ju inte vara färdiga när ni kommer hit."

Jag tror att om bara motivationen finns så skulle nog många utav de som blir ratade av FM klara utbildningen utan problem.

jaja någon måste ju få tjänsten, som exempel kan ju min grupp inte klara sig utan grp C, (har endast en Stf C).

Time will tell...

Precis, som ett befäl sa till mig på P4 tidigt i våras då jag spanade runt efter befattningar. " Ni ska ju inte vara färdiga när ni kommer hit."

Jag tror att om bara motivationen finns så skulle nog många utav de som blir ratade av FM klara utbildningen utan problem.

jaja någon måste ju få tjänsten, som exempel kan ju min grupp inte klara sig utan grp C, (har endast en Stf C).

Time will tell...

Vad håller du på att utbildas till? Jag är grpchf i Hemvärnet för närvarande. Vore spännande att fortsätta på den banan, men lite hög förväntning när man bara gjort 3 månaders och 1 veckas hv grpchf utbildning :P

Ja snart måste nog FM inse att de inte kan få en massa über menchen som passar in exakt på varje befattning. Bara till att börja rota i andra sorteringen.

Jag tycker snarare det är starkt gjort av FM att inte gå in på någon andrasortering än. NBG kan ju sättas in och då är det skarp verksamhet som gäller och ingen saft och bulle-övning som man kan åka hem till mamma efteråt. Då behövs folk som kan utföra uppgiften, inte bara nästan utföra den.

Håller väl delvis med ovanstående postare!

Det är inte okej att åsidosätta kompetens. ja det är svårt att rekrytera men det är det värt i längden!

Och ja vissa kanske tycker att man inte "vara helt färdiga". Men jag tror inte dom är så sugna på att lära upp folk från grunden!

Beredskaps soldat är ett jobb som alla andra.

Och man kan inte förvänta sig att få jobba inom vissa yrkes grenar om man inte är utbildad som det!

Blir lite som att söka läkare och förvänta sig att bli upplärd på plats.

Edited by Balt

Man måste nog titta lite på anledningen till alla vakanser. Är det någon som ha vetskap om varför det har blivit så (det finns ju många spekulationer)? Vad jag förstått är det många som varit antagna till flera enheter, både inom NBG och "vanlig" mission, dessa kanske har gjort sina val nu. Även att folk tackat ja och sedan börjat fundera på om de vill vara med eller inte. Återigen tror jag på att villkoren under utb. spelar roll i valet på att tacka ja eller inte och att folk är trötta på att bli r#vk##l#ade av försvarsmakten ytterligare en gång.

Man måste nog titta lite på anledningen till alla vakanser. Är det någon som ha vetskap om varför det har blivit så (det finns ju många spekulationer)? Vad jag förstått är det många som varit antagna till flera enheter, både inom NBG och "vanlig" mission, dessa kanske har gjort sina val nu. Även att folk tackat ja och sedan börjat fundera på om de vill vara med eller inte. Återigen tror jag på att villkoren under utb. spelar roll i valet på att tacka ja eller inte och att folk är trötta på att bli r#vk##l#ade av försvarsmakten ytterligare en gång.

Ja, varför har inte du med diverse bekanta gått med i NBG? Kortfattat handlar det ju om vilkoren, och när man inser dessa. Vi känner flera personer som tackat ja i tron att det är de "vanliga" vilkoren som gäller, för att sedan göra eld-rök-bakåt när det inser verkligheten.

Anledningar:

- Lön som ett vårdbiträde.

- Boende på logemente på någon ort långt hemifrån, i ett år.

- 20-åringar överallt och få personer på soldatnivå över 23 år, samt lite folk med tidigare erfarenhet från US.

- Osäkert med mission. "Alla beredskapsenheter SKALL alltid åka till Kosovo!"

- Väl i Kosovo är man endast där 3mån. Dessa spenderar man i VCP1 som åter igen öppnas.

- Slutligen så har man slängt nästan två år åt fanders på ovanstående. Säkert populärt hos arbetsgivare, eller på skolan.

- FM fattar inte heller att man med mindre antal värnpliktiga så får man mindre sökande.

Skall bli intressant att se hur mkt internt missnöje det kommer bli inom NBG, när alla som blir r*vkn***ade för första gången inser det. FM härliga reklam och "information" verkar ju gå ut på att förklara hur "häftigt" och exotisk det kommer bli. När Kalle Kula 20 år gammal väl står nattpost i regnet i VCP1 (efter ett års missions utb!) och inser att det FM presenterade var ganska fel, undrar hur tongångarna kommer vara då....

Nu kan vi väl hålla oss till vakansrekryteringen och inte börja disktuera avtal här också, finns ju faktiskt en tråd om detta sen tidigare! Nytt avtal för beredskapssoldater och reservofficerare i NBG

Angående soldater med rätt utbildning för en specifik befattning så har jag fått den uppfattningen att det kan vara väldigt varierande mellan olika förband och mellan olika chefer som rekryterar?!? Men givetvis borde det gå att omskola soldater till en viss gräns på 5 månader! Men kom bara ihåg att vi har 40 timmars veckor och det innebär att det inte är lika enkelt att få extra utbbildningstid som förut!

Alltså jag menar inte att FM ska nöja sig med vad som helst. Utan att de måste öppan upp ögonen lite, ta till exempel mig själv. Gjorde GU som MP säk (signalist), rycker in om en månad som Stf C Packgrp/Lbfö på Stab-/Grk kompani.

Jag är säkert inte perfekt för den befattningen men jag är övertygad om att jag ändå kommer att göra bra ifrån mig.

Det finns säkert flera liknande fall, åtminstone så borde det finnas det. Jag vet inte hur FM sköter rekryteringen men jag hoppas (tror dock inte) att de samlar på sig ansökningar som inte passar på en specifik befattning och sedan lägger dem i en reservhög där någon skulle kunna rota bland dessa för att kanske hitta någon lämplig till en annan tjänst.

Detta istället för att de som söker själva måste studera alla vakanser och hitta något som är lämpligt att söka.

Jag tror att mycket av den situation som har uppstått beror, i hög grad, på en omedvetenhet i vad NBG egentligen skulle få för inverkan och effekter, vilka problem som kunde tänkas uppstå och hur det omkringliggande samhället förhåller sig till NBG. Avsaknaden av en sådan analys går det inte att lasta någon annan än de högsta cheferna. Jag är helt övertygad om att det fungerar väl på kompani/regementsnivå. Probelmet är att denna nivå, som skall lösa uppgifterna inte förses med adekvata resurser. Hade det t ex kanske varit en bra idé att tillfälligt ta in rekryteringskunning personal från AMS/Manpower/Proffice? Jag menar, personer som dagligen och kanske under många tiotals år har jobbat med rekrytering i alla dess former. Jamen, säger ni, FM är ju så unikt, vi har ju gröna kläder på oss. Javisst är FM unikt, men dagligen jobbar dessa rekryteringskonsulter med att rekrytera till allsköns unika befattningar i både blåa, svarta, vita och laxråsa kläder. En rekrytering är en rekrytering.

Tyvärr har FM levt på den attraktionskraft som ett 6 månaders äventyr har kunnat ge. Vi har haft en utlandstyrka i 50 år och jag kan inte se att rekryteringsprocessen för denna har förändrats nämnvärt, definitivt inte under de senaste 6 åren (från min första mission). Det har funkat, inte tack vare, utan trots rekryteringsprocessen och av någon outgrundlig anledning trodde man att det skulle funka för NBG också. Detta trots att man tagit bort en av de viktigaste lockbetena "äventyret". För 6 år sedan när jag åkte på KS06 så fanns det på sin höjd några få vakanser utlagda till den ordinarie US, idag ett femtiotal. Vad beror detta på? US är ju dessutom färre i antal idag än för 6 år sedan. Hm, kan det bero på att det för 6 år sedan var lågkonjunktur och idag högkonjunktur? Va vet jag, mitt arma l...r!

Vaför finns t ex inte de befattningarna som är vakanta hos T2 med på AMS Platsbanken/Västra Götaland?

Jag måste dock ge en eloge till T2 som faktiskt har skrivit väldigt utförliga befattningsbeskrivningar/kravspecar vilket exempelvis F21's befattningar fullständigt saknar. Hur sjutton skall man, som Rimshot skriver, kunna hitta alternativa befattninngar att söka när det bara står "Dok handl R10" och under befattningsbeskrivningen står " " och under civil/militär bakgrund står "Uppgift saknas"? Vad sjutton betyder Dok handl R10?

Nä FM, Reality Check please!

/Gomer

Edited by Gomer Pyle

Jag tror att mycket av den situation som har uppstått beror, i hög grad, på en omedvetenhet i vad NBG egentligen skulle få för inverkan och effekter, vilka problem som kunde tänkas uppstå och hur det omkringliggande samhället förhåller sig till NBG. Avsaknaden av en sådan analys går det inte att lasta någon annan än de högsta cheferna. Jag är helt övertygad om att det fungerar väl på kompani/regementsnivå. Probelmet är att denna nivå, som skall lösa uppgifterna inte förses med adekvata resurser. Hade det t ex kanske varit en bra idé att tillfälligt ta in rekryteringskunning personal från AMS/Manpower/Proffice? Jag menar, personer som dagligen och kanske under många tiotals år har jobbat med rekrytering i alla dess former. Jamen, säger ni, FM är ju så unikt, vi har ju gröna kläder på oss. Javisst är FM unikt, men dagligen jobbar dessa rekryteringskonsulter med att rekrytera till allsköns unika befattningar i både blåa, svarta, vita och laxråsa kläder. En rekrytering är en rekrytering.

Tyvärr har FM levt på den attraktionskraft som ett 6 månaders äventyr har kunnat ge. Vi har haft en utlandstyrka i 50 år och jag kan inte se att rekryteringsprocessen för denna har förändrats nämnvärt, definitivt inte under de senaste 6 åren (från min första mission). Det har funkat, inte tack vare, utan trots rekryteringsprocessen och av någon outgrundlig anledning trodde man att det skulle funka för NBG också. Detta trots att man tagit bort en av de viktigaste lockbetena "äventyret". För 6 år sedan när jag åkte på KS06 så fanns det på sin höjd några få vakanser utlagda till den ordinarie US, idag ett femtiotal. Vad beror detta på? US är ju dessutom färre i antal idag än för 6 år sedan. Hm, kan det bero på att det för 6 år sedan var lågkonjunktur och idag högkonjunktur? Va vet jag, mitt arma l...r!

Vaför finns t ex inte de befattningarna som är vakanta hos T2 med på AMS Platsbanken/Västra Götaland?

Jag måste dock ge en eloge till T2 som faktiskt har skrivit väldigt utförliga befattningsbeskrivningar/kravspecar vilket exempelvis F21's befattningar fullständigt saknar. Hur sjutton skall man, som Rimshot skriver, kunna hitta alternativa befattninngar att söka när det bara står "Dok handl R10" och under befattningsbeskrivningen står " " och under civil/militär bakgrund står "Uppgift saknas"? Vad sjutton betyder Dok handl R10?

Nä FM, Reality Check please!

/Gomer

--> Bra skit!

Kan inte mycket annant än att instämma det som Gomer skriver!

Tar frågan under denna tråd. Är det någon här som har erfarenhet av Tolkrekrytering? Brukar det vara huggsexa på de platserna? Min Sambo har nämligen sökt :rolleyes: och fått veta hon är välkommen på test/intevju på en utav tolktjänsterna. Vad kan vara bra att förbereda sig på inför ett sådant test?

Edit: Rättstavning!

Edited by Isse

Tar frågan under denna tråd. Är det någon här som har erfarenhet av Tolkrekrytering? Brukar det vara huggsexa på de platserna? Min Sambo har nämligen sökt :rockon: och fått veta hon är välkommen på test/intevju på en utav tolktjänsterna. Vad kan vara bra att förbereda sig på inför ett sådant test?

Edit: Rättstavning!

Ring till UndSäkC och fråga vetja! Det skulle jag ha gjort. Be att få prata med den som är ansvarig för tolkrekryteringen.

UndSäkC 018 - 19 60 00 (eller mejla: [email protected])

En snabb titt på vakanserna får mig att se ett mönster:

har du någon sorts förarbevis, lastbil och strf90, VÄLKOMMEN. Likaså GC/stf i alla möjliga befattningar.

Så, om du vill åka utomlands, se till att utbilda dig på strf90!

Skyttesoldater finns det få av.

har du någon sorts förarbevis, lastbil och strf90, VÄLKOMMEN. Likaså GC/stf i alla möjliga befattningar.

Jo hej och hopp jag ringer livgardet på momangen och hör om jag får går kursen. Skämt å sido det är ju inte bara att utbilda sig man måste bli uttagen också. De skulle kunna lösa ut detta vid mönstring redan. De som inte kan tänka sig fortsätta inom US lr NBG liknande saker efter utbildning sållas helt enkelt bort så att de slipper sånt här, och att de som är lämpade och vill får göra utbildningen istället. Försvarsmakten har internationella uppgifter då måste de värnpliktiga vara beredd på att utföra dem också!

Jo hej och hopp jag ringer livgardet på momangen och hör om jag får går kursen. Skämt å sido det är ju inte bara att utbilda sig man måste bli uttagen också. De skulle kunna lösa ut detta vid mönstring redan. De som inte kan tänka sig fortsätta inom US lr NBG liknande saker efter utbildning sållas helt enkelt bort så att de slipper sånt här, och att de som är lämpade och vill får göra utbildningen istället. Försvarsmakten har internationella uppgifter då måste de värnpliktiga vara beredd på att utföra dem också!

Jag vet att min bror svarade JA på frågan om intresse fanns för utlandstjänstgöring när han mönstrade! Dels pga att han anade att det var större chans att få göra vpl då!?! Någon som vet hur viktigt det svaret är?!?

@ slehm....

Tänkte mer som så att det är en viss kategori värnpliktiga som har så mycket större chans att komma ut, dvs de med förarbevis, jämfört med att de flesta värnpliktiga INTE får förarbevis.

Vad finns det egentligen för möjlighet att efterutbilda sig? Inga. Ja, lycka till då FM, att fylla vakanserna!

Jag vet att min bror svarade JA på frågan om intresse fanns för utlandstjänstgöring när han mönstrade! Dels pga att han anade att det var större chans att få göra vpl då!?! Någon som vet hur viktigt det svaret är?!?

Hur kommer det sig då att många inte vill göra skiten nu då? Ja menar i förra året mucka väl minst 5000 pers skulle man inte kunna rekrytera 1500 från dem? Eller är det så att försvarsmakten utbildat fel sorts folk alltså inte tillräckligt för att fylla de befattningar som krävs i NBG nu. Själv tror jag inte det är nåt rekryteringsproblem. FM måste bara titta på de som ansöker och säga okej ge killen som är motiverad och sökt fast inte har exakt den utbildning som krävs. Han får koll på skiten på 4 månader lugnt. sen kanske man har tid under beredskapen att träna vidare också. Visst allt ska vara färdigt till 1 jan 2008 men tror inte direkt politikerna fattar vad de har till förfogande förrän kanske nåt år efteråt.... :P

@ slehm....

Tänkte mer som så att det är en viss kategori värnpliktiga som har så mycket större chans att komma ut, dvs de med förarbevis, jämfört med att de flesta värnpliktiga INTE får förarbevis.

Vad finns det egentligen för möjlighet att efterutbilda sig? Inga. Ja, lycka till då FM, att fylla vakanserna!

Förtod vad du menade ville väl bara vara lite snäsig. :P jo Strf90 förare kan jag tänka mig är svårt om inte omöjligt att utbilda på 4 månader. Men köra en Galt lr liknande behöver man ingen tidigare, utb på det löser de ju på en helg liksom...

Man kan fråga sig lite varför rekrytera de inte personer och utbilda sen. Liksom rekrytera 1500 man som var US lämpliga och sen la på befattningsutbildningen för NBG strf90soldater, förare, koksoldater, officerare och sjukvårdare osv osv. Då hade iofs soldaterna varit anställda en längre tid.

Det är konstigt men nu är vi här och jag hoppas på en plats i NBG genom vakanserna i alla fall.

Edited by slemh

Själv tror jag inte det är nåt rekryteringsproblem. FM måste bara titta på de som ansöker och säga okej ge killen som är motiverad och sökt fast inte har exakt den utbildning som krävs. Han får koll på skiten på 4 månader lugnt. sen kanske man har tid under beredskapen att träna vidare också.

Men om den personen man tar in visar sig vara helt oduglig på den tjänsten då? Då har man ju slösat bort massa tid och pengar på den personen och man står där med vakans ändå. Tar man in en som fått utbildning innan så får man ett beprövat kort som kan tjänsten. Även om det är fyra månaders utbildning så tar det tid att få ihop en bra enhet som kan fungera i strid (iom att NBG ska kunna klara av det så måste man ju sätta ribban där med), att lägga 1/4 av utbildningen på att lära folk köra lastbil från grunden känns ju rätt bortkastat. Man måste ju även räkna med att man blir insatt 1 januari 2008 och inte räkna med att man kan utbilda personen under våren.

Bara att vara motiverad hjälper ju inte, det måste ju vara lämpliga personer med som kan klara tjänsten och passa ihop med resten av gruppen. Att bara ta och slänga in vem som helst funkar ju inte riktigt. Många som är jättemotiverade är ju oftast direkt olämpliga eftersom de har en annan bild av utlandstjänst än vad den är.

Själv tror jag inte det är nåt rekryteringsproblem. FM måste bara titta på de som ansöker och säga okej ge killen som är motiverad och sökt fast inte har exakt den utbildning som krävs. Han får koll på skiten på 4 månader lugnt. sen kanske man har tid under beredskapen att träna vidare också.

Men om den personen man tar in visar sig vara helt oduglig på den tjänsten då? Då har man ju slösat bort massa tid och pengar på den personen och man står där med vakans ändå. Tar man in en som fått utbildning innan så får man ett beprövat kort som kan tjänsten. Även om det är fyra månaders utbildning så tar det tid att få ihop en bra enhet som kan fungera i strid (iom att NBG ska kunna klara av det så måste man ju sätta ribban där med), att lägga 1/4 av utbildningen på att lära folk köra lastbil från grunden känns ju rätt bortkastat. Man måste ju även räkna med att man blir insatt 1 januari 2008 och inte räkna med att man kan utbilda personen under våren.

Bara att vara motiverad hjälper ju inte, det måste ju vara lämpliga personer med som kan klara tjänsten och passa ihop med resten av gruppen. Att bara ta och slänga in vem som helst funkar ju inte riktigt. Många som är jättemotiverade är ju oftast direkt olämpliga eftersom de har en annan bild av utlandstjänst än vad den är.

Självklart ska man inte slänga in vem som helst vart som helst men de har faktiskt data från mönstringen vad personen i fråga kan klara av och det finns ju faktiskt möjlighet att ringa till tidigare befäl och höra. (om nu befälen kommer ihåg soldaten i fråga)

Visst är det bättre att ha alla som 15 månaders utbildade på den tjänst de ska lösa i NBG. Men i brist på den kompetensen så borde man ta tjuren vid hornen och börja utbilda folk, för att lösa uppgiften, på momangen. :rockon: FM kan inte stå 1 jan 2008 och säga till EU sorry vi kunde inte rekrytera folk som ville åka ut. :P

Vet gör jag inte, men sunt förnuft säger mig att det är orimligt att utbilda värnpliktiga som Inte kan tänka sig utlandstjänstgöring, när detta är huvudfokus för Försvarsmakten. Det utbildas redan idag för få värnpliktiga jämfört med vilka internationella åtaganden Sverige har och tänker ta sig an. Viktigt är då att de få man nu utbildar är användbara, allt annat vore att slösa pengar. Detta vet troligtvis de flesta inom FM och Pliktverket och därför är det, tror jag, helt avgörande vad svaret på den frågan är.

@slemh

Lärdomar från tidigare beredskapsförband säger att det kan ta sin lilla tid att få det att fungera. 4-6 månader är på tok för kort om man också ska om-utb folk till nya befattningar. Framförallt när man fått ett lite "nyare" gäng från mindre urvalsgrp än tidigare. Förrut fick man gott med folk till befattningarna i beredskapsförbanden och endå brukade missions-utb nett och jämt att räcka till. Hur ska det då gå nu när man får mkt folk som man tidigare inte ens hade tänkt att ta med?

Dock så blir väl FM förr eller senare tvungen att fylla ut platserna.... men personligen är jag då tveksam till hur bra det blir....