Larsson Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Jo det är för all del så. Sedan finns det ju alltid de som försöker ta åt sig äran av olika uppfinningar av olika orsaker... Som med störtbombning!Det var en Svensk uppfinning.Men jänkarna utvecklade den och Tyskarna använde det i Kriget Fast det var britterna som var först med störtbombning under VkI. På samma sätt är det med "skip-bombing". Det uppfanns av USAAF i Stilla Havet efter det att...austaliensarna var det väl uppfann det i Medelhavet. Eller tyskarna som uppfann kryssningsroboten under VkII, trots att USA använde kryssningsrobotar under VkII, eller Sverige/Frankrike/Sovjet som uppfann sjömålsroboten trots att USA hade Bat-roboten redan 1945. På samma sätt är det självfallet på andra områden. Bröderna Wright var ju t.ex. "först" med att flyga* fast Weisskopf troligtvis var före. Tyligen fanns det någon form av gummisnoddsbaserar katalpulsstol redan 1910: Wikipedia - Ejection seat (*) Om man sätter upp ett antal specifika regler, såsom tyngre än luft, "kontrollerbar", motoriserad och dokumenterat och bortser från att Flyer I behövde en katapult för att ta sig upp i luften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 15, 2007 Author Report Share Posted April 15, 2007 Yak-15 är ett av de få jetjaktplanen med motorn i nosen. Exakt, precis därför jag sade "få" Visst är den udda.. Det finns ju dessutom jetjaktfpl som har motorerna under vingarna eller på ryggen.. Men de allra flesta har den ju bak.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bomben77 Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Men ändå ingen flopp väl? Det var ju en aning nytänkande med motorn bak iallafall... Om du med nytänkande, menar "samma layout och samma motor som våra Vampire som vi redan har i tjänst" så var den onekligen nyskapande;) De Havilland Vampire Sorry, jag såg inte det lilla R:et som stog efter J21.... Det förklara saken, då kan jag hålla med dej!! Och straffar mej själv med 25 snabba! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjäsmannen Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Men ändå ingen flopp väl? Det var ju en aning nytänkande med motorn bak iallafall... Om du med nytänkande, menar "samma layout och samma motor som våra Vampire som vi redan har i tjänst" så var den onekligen nyskapande;) De Havilland Vampire Sorry, jag såg inte det lilla R:et som stog efter J21.... Det förklara saken, då kan jag hålla med dej!! Och straffar mej själv med 25 snabba! Och De havlilland Wampire är en kopia från Tyska Volkjeager Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Och De havlilland Wampire är en kopia från Tyska Volkjeager Jag kanske är helt fel ute men Vampiren börjdade väl designas runt 1942 medan volksjägern designades och byggdes 1944? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 16, 2007 Author Report Share Posted April 16, 2007 Och De havlilland Wampire är en kopia från Tyska Volkjeager Jaha? Med tanke på att konstruktionsarbetet på Vampire började 1942, och Volksjaegern togs fram 1944, och med tanke på hur pass olika de bägge maskinerna är har jag svårt att se hur den ena ska vara en kopia av den andre, men du kanske kan förklara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 (edited) Och De havlilland Wampire är en kopia från Tyska Volkjeager Det blir svårt att få ihop det rent praktiskt då He 162 projektet startade i september 1944 och Vampire f-l-ö-g för första gången i september 1943, alltså ett år tidigare. Dock kan man inte räkna bort 007:s inverkan. Fan, pucktvåa...till en tvångsfrölundaitisk LHC-supporter Edited April 16, 2007 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 16, 2007 Author Report Share Posted April 16, 2007 Fan, pucktvåa...till en tvångsfrölundaitisk LHC-supporter Ja, men som pucktvåa och pucktrea får man ingen guldhjälm /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjäsmannen Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Och De havlilland Wampire är en kopia från Tyska Volkjeager Jaha? Med tanke på att konstruktionsarbetet på Vampire började 1942, och Volksjaegern togs fram 1944, och med tanke på hur pass olika de bägge maskinerna är har jag svårt att se hur den ena ska vara en kopia av den andre, men du kanske kan förklara? Volksjeagern var redan ute på vissa förband vad slutet av 1944 medan vampire kom först ut vid förbanden i samma veva vi fick J28A.Den Engelska varianten hade till början en delad huv och den Tyska hade en hel huv som kunnde skjutas bak som Wampire slutligen fick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bomben77 Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Och De havlilland Wampire är en kopia från Tyska Volkjeager Jaha? Med tanke på att konstruktionsarbetet på Vampire började 1942, och Volksjaegern togs fram 1944, och med tanke på hur pass olika de bägge maskinerna är har jag svårt att se hur den ena ska vara en kopia av den andre, men du kanske kan förklara? Volksjeagern var redan ute på vissa förband vad slutet av 1944 medan vampire kom först ut vid förbanden i samma veva vi fick J28A.Den Engelska varianten hade till början en delad huv och den Tyska hade en hel huv som kunnde skjutas bak som Wampire slutligen fick Ok, men vilken av dem är det som är floppen då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Ok, men vilken av dem är det som är floppen då? Och hur i hela friden får ni det till att den ena är en kopia av den andra överhuvudtaget? Jag ser inte många likheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 16, 2007 Author Report Share Posted April 16, 2007 Jo, men jag ser fortfarande inte likheterna mellan Vampiren, som fortfarande gjorde sin första flygning ett år innan Volksjaegern, och Volksjaegern. Vad är det som De Havilland kopierat från Volksjaeger? Uppenbarligen är det inte utformningen av flygkroppen. Uppenbarligen måste det vara något som De Havilland kunnat integrera i Vampiren även efter att grundflygplanet var färdigt och prototyperna flugit, innan flygplanet togs i tjänst av RAF. Dock verkar de haft en sak gemensamt. De verkar inte vara några floppar direkt. Vampiren kom att vara ryggraden i en mängd olika flygvapen, under jetepokens gryning, och volksjaegern verkar ha varit, givet de begränsningar som den hade, ett bra flygplan, i allafall enligt denna siten http://www.vectorsite.net/avhe162.html /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 OT: Störtbombning... under första världskriget... ... när flygplanen uteslutande(?) var byggda av trä och duk... vilken sorts flygplan var byggda för att klara g-krafterna vid upptagning ur dykningen?? Óch fanns det verkligen flygplan då som orkade med att räta upp? Inte i en enda av alla de flygböcker av olika slag jag läst sedan jag var åtta år har det stått någonting om att störtbombtekniken fanns utvecklad under 1910-talet. Slut kom. /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bomben77 Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 (edited) OT: Störtbombning... under första världskriget... ... när flygplanen uteslutande(?) var byggda av trä och duk... vilken sorts flygplan var byggda för att klara g-krafterna vid upptagning ur dykningen?? Óch fanns det verkligen flygplan då som orkade med att räta upp? Inte i en enda av alla de flygböcker av olika slag jag läst sedan jag var åtta år har det stått någonting om att störtbombtekniken fanns utvecklad under 1910-talet. Slut kom. /Stocken Vad jag fått fram så ska en ut av de första störtbombningarna, iallafall till sjöss, vara sänkningen av Königsberg den 10:e april 1940 utanför Bergen av FAA Blackburn B-24 Skua som flög från Orkneyöarna. Vad gäller bombningar på land kan jag inte svara på. Sorry BG att jag avviker från ämnet men jag ska snart sikta in mig på floppar igen! Förtydligande: bombningar försiggick säkert innan men detta ska vara en av de första i "skarpt läge". Hittade lite som jag saxar in från Wikipedia ang ämnet som egentligen inte hör hemma här..... The first recorded use of dive bombing was an ad-hoc solution by RAF pilots during World War I. During 1917 and 1918 they practiced the technique at the Orford Ness Bombing Range, but the aircraft of the day were generally too frail to be able to withstand the acceleration generated when pulling out of the dive after releasing the bombload. Only a few years later, U.S. Marines nevertheless put the system to use in Haiti and Nicaragua. As planes grew in strength and load capability, the technique became more valuable. By the early 1930s, the technique was clearly favored in tactical doctrine, notably against targets that would otherwise be too small to hit with level bombers. While the USAAC concentrated on mass attacks by very large bombers, the U.S. Navy ordered the first custom dive bomber aircraft, the Curtiss F8C Hell-Diver biplane (not to be confused with the single-winged Douglas SBD or later SB2C Helldiver). Sorry again BG Edited April 16, 2007 by bomben77 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted April 17, 2007 Report Share Posted April 17, 2007 Volksjeagern var redan ute på vissa förband vad slutet av 1944 medan vampire kom först ut vid förbanden i samma veva vi fick J28A.Den Engelska varianten hade till början en delad huv och den Tyska hade en hel huv som kunnde skjutas bak som Wampire slutligen fick Ok, men vilken av dem är det som är floppen då? Volksjägern. Den byggdes i limmat trä. Tyvärr så höll inte limmet så bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zhukov Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 (edited) F-20 Tigershark! (Klicka för större bild) F-20 flög för första gången 1982 och det var byggt för export av Northrop, projektet lades ner i november -86 när F-16 godkändes för export. Kunderna valde F-16 då planet även användes av USAF. Tre prototyper byggdes, två kraschade under demonstration för potentiella köpare! Det bör tilläggas att krascherna berodde på "pilot error" och inte i brister i själva konstruktionen. Planet var i stort sett en ombyggd F-5, det hade förbättrad aerodynamik och en motor (F-404 samma motor som i F/A-18A) istället för två. Det hade Mach 2 kapacitet. Enda kvarvarande exemplaret finns på California Aerospace Museum, Los Angeles. Jag vet inte om planet platsar bland flopparna. Kanske för att det inte tillverkades fler än tre? Källor: http://www.johnweeks.com/f20/index.html http://en.wikipedia.org/wiki/F-20_Tigershark http://www.globalsecurity.org/military/sys...rcraft/f-20.htm Edited April 21, 2007 by Zhukov Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 OT: Störtbombning... under första världskriget... ... när flygplanen uteslutande(?) var byggda av trä och duk... vilken sorts flygplan var byggda för att klara g-krafterna vid upptagning ur dykningen?? Óch fanns det verkligen flygplan då som orkade med att räta upp? Inte i en enda av alla de flygböcker av olika slag jag läst sedan jag var åtta år har det stått någonting om att störtbombtekniken fanns utvecklad under 1910-talet. Slut kom./Stocken Jag hittar inte källan nu, men man bygde om ett antal sopwith camels under krigets slutskede för att användas som dedicerade taktiska bombare, tydligen så ska man ha använt sig utav någon form av "dykning" när man anföll, dock inte lodrätt rakt ner mot målet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts