Jump to content

PBV 302 flyter

Recommended Posts

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hehe

Här behöver man inte ens försvara sin heder, det gör blågul... :)

Har annars för mig jag sett nån gammal tysk reklamfilm där man djupvadar med Leo 2 (Strv 121), då med en hög "skorsten" som VC satt uppflugen i. Jag föreställer mig att luft till motor och besättning dras in den vägen, medan avgaserna tog sin vanliga väg...

...Men det har kanske alldrig genomförts i Sverige?

Hehe

Här behöver man inte ens försvara sin heder, det gör blågul... :rockon:

Har annars för mig jag sett nån gammal tysk reklamfilm där man djupvadar med Leo 2 (Strv 121), då med en hög "skorsten" som VC satt uppflugen i. Jag föreställer mig att luft till motor och besättning dras in den vägen, medan avgaserna tog sin vanliga väg...

...Men det har kanske alldrig genomförts i Sverige?

Det stämmer att det går att djupvada med Leopard 2 (Strv 121) men vi valde bort de tillbehören.

Det krävs så väldigt mycket för att djupvada att det är smidigare att använda bro/färja.

The Swede :)

Ja, allt är med.

Fäll fram trimskärmarna, montera på en lös förarhuv (vindruta) och kolla så det inte ligger en massa skräp i framskärmarna.

Kör.

Edit: Tillägg, tid ca 5 minuter inkl pisspaus.

/Ace (Nej, har aldrig provat!) :)

Edited by Ace

Ibok pbv 302A kapitel 14, flytutrustning.

Förberedelser:

1. Kontrollera att bandaggregatet är fritt från skador.

2. Kontrollera att skärmarna och sidoplåtarna är hela och sitter fast. Ta bort eventuell packad jord eller liknande från utrymmet under främre stänkskärmarna.

3. Kontrollera att gummiavledarna som sitter under framskärmarna är hela och sitter fast.

4. Kontrollera att bärhjulens flytkroppar sitter fast och är fria från skador.

5. Kontrollera att bottenluckorna och propparna sitter fast på sina platser.

6. Stanna motorn och kontrollera att varje stridslucka kan öppnas minst en gång.

7. Kontrollera att locket över luftintaget stängs vid lätt belastning, ca 1 kg.

8. Kontrollera att alla tillbehör sitter fast på sina platser. Se till att lasten är jämnt fördelad i sidled, placerad i bakre delen av stridsutrymmet och väl förankrad.

9. Se till att länspumparnas inloppsgaller är fria från föroreningar. Starta pumparna och kontrollera att pumpmotorerna går.

10. Kontrollera att tätningslisterna vid luckor och dörrar är hela och tätar.

Kontrollera att tätningsytorna är rena. Se till att dörrar och luckor utom förarens, skyttens och vagnchefens luckor är stängda.

11. Fäll ut trimskärmen och kontrollera att den är hel och sitter fast. Se till att handtaget går in i låsläget. Kontrollera att alla excenterlås, beslag och låspinnar för ramen är hela och sitter på plats.

12. Fäst en bogserlina i den främre eller den bakre bogseröglan. Dra linans andra ände upp på vagnens tak. Placera linan så att den inte kommer in i bandaggregatet under körning.

13. Sätt dit förarhuven och anslut kabeln för vindrutetorkaren, Kontrollera att huven är fri från skador och att vindrutetorkaren fungerar.

14. Tryck in stömställaren MANUELL SMÖRJNING och vänta tills gröna lampan slocknar. Upprepa detta två gånger.

Efter detta är det bara att plumsa i.

EDIT:

Det finns nu en artikel på Ing2 hemsida: http://www.ing2.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=35811

The Swede :)

Under torsdagen genomfördes flytövning med PBV förare från ING2 och P7 utanför Eksjö.

Enligt vad jag har fått berättat för mig, har inte detta genomförts sedan -92.

Ändrat

Här är nu lite bilder och sådant.

http://www.blade2k.net/thomas/Lumpen/

Allting är taget med min andreförares mobilkamera, så kvaliteten är kanske inte den bästa.

Jag hoppas att någon annan som var där kan lägga upp lite bilder och jag ska själv försöka få tag på några andra.

Ahhh minns våren -92, det var en kul övning att simma med Pebban...förmodligen världens bästa stridsfordon!

Det finns även en hel del bestämmelser att tänka på vad gäller i- och urkörningsplatsen.

T.ex. får lutningen inte vara mer än tre grader i sida (om jag minns rätt) och inga stenar eller stockar får skjuta upp mer än 30 cm från botten.

Dykarna som syns på bilderna hade rekat botten i två dagar innan vi kom dit.

Jag var minsann också där och körde med Ing2:s vagnar. Det var intressant att det faktiskt inte kändes som att man var i vatten, utan mer som att köra på väldigt jämnt underlag. Själva övningen var väldigt dryg med ca 30 värnpliktiga att transportera över sundet, en efter en. Kaptenen var ju tvungen att sitta med på vagnen varje gång den skulle över sundet.

Tur att vi inte har det så kallt nere i Skåne! :)

Ing 2/5 komp har PBV i år eftersom 41 Engr coy som ingår i NBG skall ha PBV.

41 Engr coy skall ha C versionen.

Kan PBV 302C flyta? Jag tror att det blir lite tight men det kanske finns en lösning?

Kan PBV 302C flyta? Jag tror att det blir lite tight men det kanske finns en lösning?

Nej, den är INTE amfibisk.

Fästet för trimskärmen är bl.a borttaget.

Vafalls?

Ska NBG använda sig av PBV 302?

Undrans om den vagnen någonsin dör! :rockon:

Men de funktioner den ska ha där är väl endå tänkta att bytas ut mot SEP i någon variant framöver?

Vafalls?

Ska NBG använda sig av PBV 302?

Undrans om den vagnen någonsin dör! :rockon:

Men de funktioner den ska ha där är väl endå tänkta att bytas ut mot SEP i någon variant framöver?

Pbv 302 är livstidsförlängd till 2015.

Det var inte lite man tog i heller, 8 år till...

Men det är klart, SEP på förband lär väl dröja.

Nja, även om SEP kanske inte dröjer så länge så tar det ju ett tag innan man har producerat de första förbanden som använder fordonet.

Då måste man ha en viss överlappning.

För övrigt går det inte att ta död på en Pebba, serberna försökte i Bosnien men gick bet. :rockon:

Nu har även P7 vaknat och fått till ett reportage:

http://www.p7.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=35930

En sak förvånar mig när jag läser reportaget från P7:

Dykarnas kapten kom med goda råd: "Få inte panik om ni hamnar i vattnet. Det är kallt i början, men sen sansar man sig." Det var ju trots allt ett ordentligt vinterväder med snö, is och minusgrader som vi skåningar knappt vet vad det är.

Genomfördes inget isvaksbad innan övningen?

Det vore ju på sin plats att få prova på under ordnade former hur det är att hamna i iskallt vatten INNAN man ska till att simma med vagnen, ifall det skulle gå på tok.

EDIT:

Sitter och kollar i SÄKI Övergång av vattendrag 2004 och där står att "Flytning får inte genomföras om vattentemperaturen understiger +5 grC och bör inte genomföras om vattentemperaturen understiger + 10 grC"

Är detta ändrat i SÄKI 2007?

The Swede :lala:

Sitter och kollar i SÄKI Övergång av vattendrag 2004 och där står att "Flytning får inte genomföras om vattentemperaturen understiger +5 grC och bör inte genomföras om vattentemperaturen understiger + 10 grC"

Är detta ändrat i SÄKI 2007?

Nej, texten är densamma.

• 2 months later...

Under besöket/deltagandet på P7's Garnisonens dag idag så kom vi in på 302an och dess framtid. Två pers påstod att P4 nu sätter upp/nyutbildar på renoverade vagnar. Det fick jag nu bekräftat här ovan.

Motorer och växellådor samt band inköpta bl.a. från USA. Någon som kan detaljerna på det? Märke, modell, förbättringar mm? Vilka fordon kommer de ifrån osv.

Livstidsförlängd till 2015 har väl inte med nån moddning att göra??? Snarare att man bara väntar med att skrota dem i 10år. LG kör iaf med vagnarna som de alltid varit(sen modden på 80talet iaf)