Jump to content

PBV 302 flyter


Engineer

Recommended Posts

Under torsdagen genomfördes flytövning med PBV förare från ING2 och P7 utanför Eksjö.

 

Enligt vad jag har fått berättat för mig, har inte detta genomförts sedan -92.

 

Ändrat

 

Här är nu lite bilder och sådant.

 

http://www.blade2k.net/thomas/Lumpen/

 

Allting är taget med min andreförares mobilkamera, så kvaliteten är kanske inte den bästa.

Jag hoppas att någon annan som var där kan lägga upp lite bilder och jag ska själv försöka få tag på några andra.

Edited by Engineer
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så det rullar sjukvårds-pbv:er nu på Ing2. Coolt.

 

Man monterade ju in civila alfabårar (har för mig de kallas så) i 1314-bilarna för några år sedan, men i pbv:n passar väl bara den gröna sjukbår 2?

 

Det rullar EN sjukvårds-pbv på ING2.

Ett kompani använder sig av 302or, övriga har andra typer av fordon.

 

Vi fick två alfabårar till vagnen, men jag tvivlar starkt på att anordningen är godkänd för dessa, så tills vidare använder vi oss av en sjukbår 2 och en Nato-bår.

Link to comment
Share on other sites

vad händer med elsystemet när ni vadar? Ser att bakljusen är tända.

Mkt häftigt, detta skulle man vilja ha varit med om. :rolleyes:

 

Det är inga problem. Länspumparna tar hand om den förvånansvärt lilla mängd vatten som faktiskt tränger in, och allting är ju isolerat.

Dock fanns det en del dommedagsprofeter bland de befäl och övriga höjdare som bevitnade det hela som oroade sig för ledningsvagnarna med lokaltelesystemet.

Men det var inga problem där heller.

 

Det lär f.ö. från någon av nämda höjdare ha hörts något i stil med "Detta måste ju vara världens modernaste fordon."

 

Helt korrekt antagande. :lol:

Edited by Engineer
Link to comment
Share on other sites

Ballt. Måste kännas lite speciellt första gången man gör det :navy:

 

Känslan är ungefär densamma som att köra på blankis, fast reaktionerna är långsammare.

Annars presterar pebban förvånansvärt bra och exakt i vatten.

Värsta biten är nog när man kör i. Precis innan vagnen lyfter från botten kan vattenytan ligga precis under kanten runt förarluckan.

Minsta våg och man blir dyngsur.

 

Det intressanta är att all flythjälp består i en badring av frigolit i varje bärhjul...

Link to comment
Share on other sites

Det intressanta är att all flythjälp består i en badring av frigolit i varje bärhjul...

 

Måste frigolitringarna vara monterade för att vagnen ska kunna flyta, eller ger de bara några cm extra fribord? Hör inte denna tråden hemma i fartygsforumet? :navy:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Det intressanta är att all flythjälp består i en badring av frigolit i varje bärhjul...

Det är ju inte riktigt hela sanningen.

Vagnen i sig har en viss flytkraft och flytkropparna är bara extrahjälp.

E-pbv 3022 har t.ex extra flytkroppar på trimskärmarna för att balansera vikten av observationshuven.

Huruvida flytkropparna i bärhjulen måste vara monterade vid flytning vet jag inte, hittar inget i de SÄKI-böcker jag förfogar över.

Om man tittar i I-boken för pbv 302 kapitel 14, flytutrustning, står det dock att man ska kontrollera innan man badar att flytkropparna sitter fast och är oskadade.

 

@Engineer

 

Hade ni någon barlast i stridsutrymmet på vagnarna?

 

The Swede :navy:

Link to comment
Share on other sites

Hade ni någon barlast i stridsutrymmet på vagnarna?

 

Jo då. Vi började med 800 kg i standardvagnarna och 400 i 3021:an.

Sedan ökades detta med ett par hundra i samtliga vagnar.

 

Funkar inte förarhuven som skydd mot detta?

 

Till viss del, men det är ju ändå en glipa under kanten.

Link to comment
Share on other sites

Ser ju riktigt trevligt ut. Vi fick aldrig tillfälle att göra något sådant under värnplikten. Kommer inte ihåg varför om befälen sa att de inte längre var tilllåtet för att man inte kunde garantera att den flöt, eller om de var för mycke jobb (enligt dem) att sätta på alla sim grejer.

Link to comment
Share on other sites

Ser ju riktigt trevligt ut. Vi fick aldrig tillfälle att göra något sådant under värnplikten. Kommer inte ihåg varför om befälen sa att de inte längre var tilllåtet för att man inte kunde garantera att den flöt, eller om de var för mycke jobb (enligt dem) att sätta på alla sim grejer.

 

Jag kan tänka mig att det hade att göra med säkerheten.

För att genomföra flytning måste man ha räddningsdykare, en båt som inom rimlig tid kan dra vagnen in till land, en extra vagn som är beredd att dra upp vagnen på andra stranden om det skulle bli problem, en bärgningsbil m.m. m.m...

Link to comment
Share on other sites

Precis innan vagnen lyfter från botten kan vattenytan ligga precis under kanten runt förarluckan.

Minsta våg och man blir dyngsur.

Funkar inte förarhuven som skydd mot detta?

Lite ge och ta här...

Sköljer en våg neri vagnen blir det nog lite Estonia över det hela. Som grädde på moset eller moment 22 kan vi kalla det så vill man nog inte ha luckan stängd när man skall ta sig ur vagnen vid sjunkningstillbud...

Link to comment
Share on other sites

Precis innan vagnen lyfter från botten kan vattenytan ligga precis under kanten runt förarluckan.

Minsta våg och man blir dyngsur.

Funkar inte förarhuven som skydd mot detta?

Lite ge och ta här...

Sköljer en våg neri vagnen blir det nog lite Estonia över det hela. Som grädde på moset eller moment 22 kan vi kalla det så vill man nog inte ha luckan stängd när man skall ta sig ur vagnen vid sjunkningstillbud...

??!?!

 

Förarhuven är alltså en lös "vindruta" med vindrutetorkare som man sätter framför luckan till förar- eller vangchefsplats som skydd mot väder och vind.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för plåt som sitter framtill på vagnen? http://www.blade2k.net/thomas/Lumpen/DSC06643.JPG

 

Drivs den i vattnet på samma sätt som bandvagnen? Dvs enbart genom banden, eller har den någon form av propeller/vattenjet?

Banden driver.

 

"Plåten" är om jag minns rätt av grönmålad plywood. Med tanke på hur fronten ser ut på pebban borde den pressas ner i vattnet om man har fart framåt. Plåtarna (glömt korrekt namn) borde rimligtvis vara där för att förhindra detta, man kan se liknande saker även på utrikiska vagnar.

Link to comment
Share on other sites

Trimskärmarna (de frampå vagnen) är till för att leda bort bogvågen, annars skulle vattnet skölja in över vagnen.

Framdrivningen sker med hjälp av banden, dels som på 206, men även som en enkel vattenjet.

Vattnet följer med framåt på ovansidan av banden, därav sidoskärmarna. I vanliga fall skruvas skärmarna bort, eftersom de bara är i vägen...

Ovanför drivhjulet sitter det en gummiläpp som styr upp vattnet i skärmen och sedan trycks vattnet ut bakåt genom det stora hålet du ser i skärmen på din bild.

 

Fenomenal lösning! (bara man rensar skärmen från lera innan man ska flyta...)

Link to comment
Share on other sites

Finns/fanns det fler bepansarade vagnar inom försvarsmakten som kan vada förutom Strv 103

och PBV 302?

 

/martinator

Utan att det är mitt paradämne var väl IKV 91 aka Järven en hejare på det där med att vada/simma. Har sett flera bilder i böcker där man ser vagnen mitt ute på nån sjö eller nåt liknande. :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Bgbv 82

Brobv 941

Pbv 302 (med varianter)

Pbv 401

Pbv 501

Ikv 91

Strv 103

Patgb XA 180

 

Det är väl de som jag kommer på så här på rak arm.

Utöver dessa har man även djupvadat med bl.a strv m/42 och Centurion.

 

The Swede :baskerHV:

 

Bv206S/Bv309

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...