Jump to content

SoldF.com Feedback och Förslag

Recommended Posts

Sökte men hittade inget ang. detta.

Jag tycker att det vore praktiskt med en millitär ordlista, framför allt alla förkortningar, typ SIB, KSP, ROE. Så man kunde slå upp där lite diskret istället för att gissa sig till vad orden betyder i forumet, eller använda tråden till att fråga efter orden.. skulle vara smutt!

På forumet finns det ju åtminstonde ett antal olika trådar:

bland annat:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=4674

och här har Kimster förklarat en del förkortningar som nämns i US-rekryteringen:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=22617

Dessutom finns det en lista med förkortningar på luckan (www.lumpen.nu)

:happy:

Lumpen.nu har ju en riktigt bra bra "bok" för detta ändamålet. Dock måste man ju vara medlem för att kunna få tillgång till dennna.

Så det är väll en bra idée att ha en här. Fast jag tycker att det skulle vara mer praktist att inte ha en sådan ordlista på forumet utan

en direkt på soldf.com så man slipper leta i forummet :o

Lumpen.nu har ju en riktigt bra bra "bok" för detta ändamålet. Dock måste man ju vara medlem för att kunna få tillgång till dennna.

Så det är väll en bra idée att ha en här. Fast jag tycker att det skulle vara mer praktist att inte ha en sådan ordlista på forumet utan

en direkt på soldf.com så man slipper leta i forummet :)

precis det jag tänkte, i huvudmenyn på startsidan

En av huvudanledningarna är troligtvis att ingen har gjort en sådan ordbok :banghead:

Knåpa gärna ihop en och skicka den sen med PM till Henke eller någon blågul så ökar sannolikheten att erat önskemål infrias lavinartat.

• 1 year later...

Skulle vara roligt att kunna läsa lite om gamla system som utgått tex bandkanoner och dylikt där man även kunde diskutera lite kring varför man la ner en del system och inte satsade på att modifiera dom med ny elektronik och annat för att passa dagens krigföring.

Skulle vara roligt att kunna läsa lite om gamla system som utgått tex bandkanoner och dylikt där man även kunde diskutera lite kring varför man la ner en del system och inte satsade på att modifiera dom med ny elektronik och annat för att passa dagens krigföring.

Håller med. Hade varit kul att läsa om både Ikv90, Centurion och annat som funnits i FM men som inte finns längre. Det finns ju t ex redan en artikel om avvecklade Pvpj1110. Kan man inte bygga vidare?

@ Terminator/Ekvall:

Jag är inte kräsen eller särskilt dyr i drift...för 100 spänn i timman kan jag tänka mig att framöver läsa in mig på, och skriva ihop ett par sidor som ni efterfrågar. Men jag tror ingen betalar mig för det... och helt oändligt med tid och energi har ingen i ledningen för Soldf.

Vi behöver helt enkelt någon som skriver på helt frivillig basis. Känner ni någon, eller kan ni ställa upp med infomation själva?

Vi tittar sedan ett bra tag tillbaks på hur det skulle vara möjlighet att utveckla SoldF-sidan på något bra sätt, men det krävs ganska duktigt med arbete att skriva ihop information, särskilt om materiel som vi inte är insatta i själva. Alltså efterlyser vi som vi nämnt på andra ställen, skribenter som vill ställa upp.

Vi lär återkomma i ämnet framöver, för någon form av uppdatering ÄR på tiden. Någon gång... :rolleyes:

Det är väl tyvärr så. Det enda sättet att få folk att arbeta ideellt är att ge dem betalt... :rolleyes:

Skulle gärna snickra ihop några sidor med info men tyvärr har jag varken tid över till det eller det kunnande som krävs. Men en början skulle ju kunna vara att de personer med någon erfarenhet av gamla goa vapensystem, flygplan och fordon kunde kladda ner sina erfarenheter, tankar och anekdoter om dessa (för- och nackdelar, användarvänlighet osv). Ett exempel där nästan halva jobbet är gjort är ju bland annat Viggen-tråden.

• 1 year later...

Återgå till den gamla layouten för forumet. Jag tycker att det är svårt att se vad folk skrivit i den nya versinen eftersom vissa kommenterar etc. Eller gör så att man själv kan få välja hur man vill se sidan

Okej Hägg!

Nu är det så här:

Vi har inte bytt layout på de senaste åren.

Du kan själv välja vilket skin du ska ha. Det gör du i rullgardinen längst ner till vänster.

I optionsmenyn i överkant så kan du välja presentationsform av trådarnas inlägg.

Dessutom har du postat detta i forumsdelen som handlar om hemsidan soldf.com, inte om forumet. Jag förutsätter att du i fortsättningen har bättre koll på besticken.

/Krook

Blågul långt mer i feedbacktrappan

• 2 weeks later...
Bara det kan autoapply:as smidigt på alla bilder så skall jag se om det kan vara en bra ersättare.

Tack för tipset Essray!

1) Settings for your entire site

Although you may adjust the settings in the top of the highslide.js itself, this approach may be unfortunate if you want to upgrade to a new version of Highslide JS later, because you have to change the settings in the new file. Also, if you use the packed version of the script, you cannot do this. Best practice for site settings is to create a separate file, for instance highslide.cfg.js and include it directly after highslide.js. In this file, you define settings like this:

hs.graphicsDir = 'my-highslide-dir/graphics/';

hs.outlineType = 'outer-glow';

• 9 months later...

Noterade nyss att Personterrängbil 6 (Galten) inte finns med under menyn Fordon -> Pansarfordon på huvudsidan. Så vem av alla raska unga män på detta stolta forum känner sig manad att fatta pennan för att underdånigt författa en kort berättelse om denna af Kongl. Maj:ts nådiga beslut anskaffade materiel?

• 1 year later...
Guest Dirkan:_91

Den nya RB 57 (MBT LAW) finns inte med.

Den är iofs relativt splitterny, så jag har förståelse för om det inte finns så mycket info att skriva om den än.

• Forumsledning

Den nya RB 57 (MBT LAW) finns inte med.

Den är iofs relativt splitterny, så jag har förståelse för om det inte finns så mycket info att skriva om den än.

Noterat.

Vi jobbar dock på att försöka få vår nya plattform sjösatt och i skarp verksamhet. Fram tills dess håller vi i tyglarna vad gäller uppdatering av informationen... Som i övrigt är i stort behov av revidering.

Haf tålamod ett tag till.

• 10 months later...
  • Forumsledning

Det som ligger i pipen just nu är:

1. MIGRERA TILL NY SERVERPLATTFORM

Idagarna skall vi flytta forumet till en ny bättre servermiljö hos binero.

Troligtvis görs det på måndag 30/4. Test pågår just nu.

Under testen har det visat sig gå betydligt fortare på den plattformen.

2. KONVERTERA DB TILL UTF-8

När den miljön rullat utan problem i någon vecka kommer vi att försöka konvertera databasen till UTF-8.

Som ni kanske sett så är vissa RSS-importer felaktiga, samt att vår RSS export till bl.a Twitter får felaktiga ååö.

3. UPPDATERA FORUMSMOTORN

Vi har sedan en uppdatering av forumsprogramvaran liggande och som är uppskjuten pga serverflytten.

Den nya releasen skall ha prestanda som fokus för att göra upplevelsen på forumet betydligt snabbare.

4. GALLERI-FUNKTIONEN

Därefter vill vi aktivera det så länge omtalade galleriet, där medlemmar skall kunna ladda upp egna bilder.

En tanke är att bilderna enbart är synliga för forumsmedlemmar och inte besökare utan konto.

Utveckling av hemsidan har fått stå tillbaka till förmån för forumet.

• 2 weeks later...
  • Forumsledning

Precis, det saknas betydande mängder information om olika vapen, fordon och materiel. Dessutom är mycket förlegat och inaktuellt.

Eftersom det mesta är skrivet av mig själv i 2000-talets början (med vissa uppdateringar) och att min kontakt med Försvarsmakten är ringa, krävs att andra kan ta vid för att göra innehållet levande.

För att kunna låta andra uppdatera, skriva nya artiklar krävs en bra plattform utformad efter våra specifika behov, något som visat sig svårt att få till.

Därför är forumet den plats där man kan finna mer aktuell information och specifikt fråga om egenskaper.

SoldF.com skapades på en tid då fakta enbart fanns tryckta böcker, långt innan Försvarsmaktens hemsida hade sammanställd fakta om materiel och fyra år innan Wikipedia startade på engelska.

• 3 years later...
  • 1 year later...

Den nya unread content visningen sen forum uppgraderingen är väldigt frustrerande. Tidigare fick man alla senaste uppdaterade trådar både olästa och lästa i en lista där man kunde gå in och läsa allt men även få en bra översikt om de senast aktiva trådarna då dom listades även om man redan läst dem.

Nu på unread content är det i mest inlägg från våran rss-bot som jag antingen måste gå in på varje inlägg för att det markeras som läst eller scrolla förbi dom men om jag går in på ett inlägg långt ner i listan hamnar jag tillbaka högst upp bland alla rss inlägg om jag går tillbaka och får börja om. 

Finns det något smidigt sätt att visa det liknande det var förut eller får jag leva med att det är frustrerande och att missa inlägg?

On 4/8/2017 at 7:35 PM, Recon said:

Den nya unread content visningen sen forum uppgraderingen är väldigt frustrerande. Tidigare fick man alla senaste uppdaterade trådar både olästa och lästa i en lista där man kunde gå in och läsa allt men även få en bra översikt om de senast aktiva trådarna då dom listades även om man redan läst dem.

Nu på unread content är det i mest inlägg från våran rss-bot som jag antingen måste gå in på varje inlägg för att det markeras som läst eller scrolla förbi dom men om jag går in på ett inlägg långt ner i listan hamnar jag tillbaka högst upp bland alla rss inlägg om jag går tillbaka och får börja om. 

Finns det något smidigt sätt att visa det liknande det var förut eller får jag leva med att det är frustrerande och att missa inlägg?

Det finns en "Activity"-flik högst uppe till vänster där man ser det du önskar, om jag nu har förstått dig rätt.

Japp men unread activity ger effekten jag beskrev tidigare och all activity ger en notis för varje inlägg så har det varit en tråd med några kommentarer så tar den upp större delen av listan. Jag kan heller inte filtrera bort rss-bot även om jag lägger den på ignore så den tar upp halva listan i regel.

Så det var enklare att både få översikt och se senaste aktiva trådar på ett bra sätt i förra forumversionen.

• Forumsledning

I tidigare versioner kunde jag som admin sätta vilka forumsdelar som skulle vara synliga i senaste trådar/inlägg. Så är det inte nu och jag har ingen möjlighet att sätta vilka som skall döljas. Går det inte att ignorera RSS-Botens inlägg? Det är en vanlig användare i mångt och mycket.

Jag har ställt in att enbart två feeds importeras nu. Försvarsmaktens och Afghanistanbloggens. 

Defense Tech är avstängd, vilket borde medföra färre inlägg.

Problemet som jag ser det är att det är alldeles för få vanliga inlägg och nya trådar, varför det upplevs som så mycket RSS-inlägg. 

• Forumsledning

Jag har tillsvidare stängt av alla importerade flöden då det i senaste uppdateringen är något fel. Varje RSS_inlägg läggs in ett tiotal gånger.

Att vi sen för en tid sedan slagit på SSL/HTTPS gör att bilder inte visas då Försvarsmakten använder http och inte https i sina länkar (trots att det funkar och finns certifikat med https)