JBP Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 hur fungerar detta med prismorna? dom ser ju inte direkt så stora ut på bilderna... men det kan väl inte vara så att man måste träffa "själva prisman" för att få en träff reggad? suger juh hårt isf!? jag menar säg att man träffar 5 cm jämte prisman... det är ju ändå träff på personen... snälla, kan inte någon säga att det inte är så att man måste träffa själva prisman? Nope man behöver inte "träffa" prismorna för att få en träff, Västen som personen har som man skjuter på har en liten microdator i sig som inte bara känner av "träff" utan även "Närträffar" och skadeskjutning. Eftersom utslagna kombatanter på slagfältet till 90% inte blir utslagna av direkt eld utan av sekcundärt splitter mm så ger västen indikation på detta oxå ( med detta menas "närträff"). ) 9 fall av 10 blir resultatet en skada och endats 1 av tio blir utslagna. Nu till din huvudsakliga fråga....nej man behöver inte träffa en "bulleye" i en prisma för att få träff, Sändare som sitter längs fram på "ditt" vapen sänder ju som sagt ut en laserimpuls mot västen...denna går dock inte rakt fram som många tror utan gör ett "svep" i luften....sådeles behöver man inte direkt träff för att slå ut nån En annan kul grej med västen är att den kan ju inte veta om man är inne i skogen bland massa träd och snår mm...så detta ligger inprogrammerat i datorn på västen, Är inte undra på när man kutar över ett öppet fält att västen känns tung...man släpar ju för fanken en skog med sig :P Hoppas att du kan få nåt ut av min rappakalja Quote
Aron Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 snälla, kan inte någon säga att det inte är så att man måste träffa själva prisman? Laserstrålen som "skjuts" iväg är inte 0.001 mm i diameter. Hur mycket vet jag inte. Men eftersom utrustningen även piper till vid "närmiss" så måste det innebära att laserstrålen är relativt bred, 1 meter kanske? Nja. Vi fick lära oss att prismorna bildar ett slags fält som ser ut som en människa, och att detta "fält" även är ett antal meter högt för att en temperad spränggranat som briserar ovanför ska ll kunna slå ut en. Om lasern vore en meter i diameter skulle man ju inte veta om det är en närmiss eller en direktträff om den halvträffar, eller hur? /Aron Quote
JBP Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Jag tror att vikten är detsamma, kolla lite nogrannare nästa gång så ser du att röret är av glasfiber (samma rör som till Pskott 86). Njaaa... Är du heeelt säker på det? Tyckte att de var tyngre än det skarpa och jag snappade upp siffran 18 i nåt sammanhang. Har för mig att de vi använde var kasserade 48:or, exempelvis buckliga slutstycken osv., som man byggt om till simgevär. Antingen har vi använt olika eller så har jag fel antar jag. /Aron 18 KG?? När jag gick utbildning på simutrustningen så har jag för mej att dom nämnde en högre siffra än så mellan 20-25 kg..... skitsak samma tungt åbäke är det i alla fall. Undrar om det inte är P-skott m86/sim som väger runt 18 kg... Rätta mej om jag har fel. Quote
Casca Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Om jag minns rätt från min utbildning som "förare" på BT: Laserstrålen består av en oval. 2 meter hög och 1,2 meter bred.(Utom på sändaren till PSG som är verksam upp till 400 m och en hel del mindre). Ovalen är indelad i 2 sektioner. Den inre ringen tror jag var ca 0,4 m i dia. Vid Närträff(inte närmiss) så påverkar den yttre ovalen någon av prismorna och ett pip ljuder över nejden. Adrenalinhöjaren. När den innersta ovalen träffar huvud/bröst är du död och ett upprepat pipande irriterar. Ligg på rygg och det upphör. Om den innersta ovalen träffar de yttre ovitala prismorna är du sårad och pip med x sekunders mellanrum ljuder. Det var ca 2 år sedan och BT använder vi sällan. Ta detaljuppgifterna med en nypa salt. Casca Quote
HvPrsk Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 BT och Simfire är ju som sagt två olika saker. På Simfire så är laserns stråle konisk, börjar smått och ökar med avstånd, är det någon som vet hur stor den blir och på vilka avstånd? - HvPrsk Quote
Raptor Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 En anekdot från min simfireövning 96/97 i lumpen. Där upptäckte folk ganska snabbt att man inte alls behövde någon ammo för att får lasersändaren att sända. En enkel mantelrörelse räckte för att utlösa lasersändare. Detta utnyttjades i en övning där en av mina kamrater fick slut på lössplugg. En "fiende" såg detta och gjorde en rush fram för att ge den ammolösa kamraten ett nådaskott. Men tji fick han, min kamrat riktade bössan mot "fienden", gjorde en mantelrörelse och vips så pep "fiendens" väst. Det blev rätt lustigt när han försökte förklara det för befälen. "Men han hade ingen ammo när han sköt mig, han fuskade!" "Visst, visst. Kliv av banan nu." Själv tycker jag att simfire system är ganska "budget". Hjälmsensor drattar av jämt och ständigt och eftersom Mekb7 (då) inte hade mer än en handfull västar så hann man inte skjuta in vapnet. Det var rena lotteriet vad man träffade. Allt över 10 meter var nästan kört att träffa. Men visst var det skoj. Det ger lite mer edge till övningen än om man bara har lösplugg. Quote
Nifelhel Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Det funkade bara på gamla Simfire systemet att fuska med slutstycket, slå på/ närheten av "micen" på lasersändaren. På det nya systemet BT46 går inte detta. Tex måste du kalibrera alla sändare till den sortens vapen den skall användas på, typ ak4, ak5, ksp 58, ksp 90 osv. Är en sändare kalibrerad till ak4 så kommer den inte att fungera speciellt bra om man då bara tar och sätter den på en ak5. Quote
HvPrsk Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Det funkade bara på gamla Simfire systemet att fuska med slutstycket, slå på/ närheten av "micen" på lasersändaren. På det nya systemet BT46 går inte detta. Tex måste du kalibrera alla sändare till den sortens vapen den skall användas på, typ ak4, ak5, ksp 58, ksp 90 osv. Är en sändare kalibrerad till ak4 så kommer den inte att fungera speciellt bra om man då bara tar och sätter den på en ak5. Sker kalibreringen som tidigare, det vill säga med "sladden" eller kalibreras den på annat sätt? Quote
Tompa Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Jag har provat simfire en gång och jag tyckte inte att det verkade speciellt bra för när man skulle göra ett eldöverfall på FI:s patrull och låg i busken och tryckte av så kunde inte strålarna gå igenom alla blad och löv så den enda vi lyckades skjuta var en kille som gav upp när vi tillbakaryckte o fick fritt skottfält Quote
Nifelhel Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Det funkade bara på gamla Simfire systemet att fuska med slutstycket, slå på/ närheten av "micen" på lasersändaren. På det nya systemet BT46 går inte detta. Tex måste du kalibrera alla sändare till den sortens vapen den skall användas på, typ ak4, ak5, ksp 58, ksp 90 osv. Är en sändare kalibrerad till ak4 så kommer den inte att fungera speciellt bra om man då bara tar och sätter den på en ak5. Sker kalibreringen som tidigare, det vill säga med "sladden" eller kalibreras den på annat sätt? BT46 systemet kalibreras med hjälp av en bärbar PC, en speciell sladd med ett IR-"öga" på och ett speciellt program. Man måste liksom tala om för sändaren vilket vapen som den skall "agera" som. Och man kan även ställa in känsligheten på den mikrofon, som reagerar på smällen, men det är överkurs. Den pc'n har för övrigt den person som är ansvarig för BT-utrustningen på respektive regemente. Sen finns det en kalibrering till och det är den man gör med en liten "avtryckarsladd". För att rikta in strålen i linjen med vapnet typ. Quote
Mats Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 Jag tror att lasern i skjutdelen målar upp en "kon" med sin spets vid myningen på skjutdelen. I denna kon ritas sedan projektilbanan upp. Den delen av konen som träffar en referensmodul (prisma) ger ett eko till skjutdelen som talar om vilken del av stålen som träffat och från referensmodulen som träffats går en signal till någon av lådorna i BT't som slumpar fram vart man blivit träffad eller rent av missad. Det är så jag tror det funkar på stridsfordon, men är det enklare på soldater? Quote
KalleSWE Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 Ljusstrålen i BT46 systemet består av tre lober som går i varandra. Prismorna känner av vilken lob som träffar och vilken vapentyp därefter så bestämms utslagningsgraden. Till ehv så har SAAB lyckats kröka ljustrålen så den motsvarar kulbanan. Ett P-skott M/86 kostar ca 300' sek. Quote
HvPrsk Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 Ljusstrålen i BT46 systemet består av tre lober som går i varandra.Prismorna känner av vilken lob som träffar och vilken vapentyp därefter så bestämms utslagningsgraden. Till ehv så har SAAB lyckats kröka ljustrålen så den motsvarar kulbanan. Ett P-skott M/86 kostar ca 300' sek. Hur kröker man en ljusstråle i "luften", mig veterligen är det omöjligt...Det måste ju vara frågan om en avancerad simulering av en projektilsbana. Nån som vet hur dom gjort? Quote
Gotcha Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 >> KalleSWE << Menar du med "300' sek" att ett psk86 kostar TREHUNDRATUSEN svenska riksdaler??? Herrejösses, det kan väl aldrig stämma??? >> HvPrsk << Nej, kröka ljus går ju inte (under normala förhållanden..) men det är väl därför sändaren skickar strålen i form av en kon, om systemet då är kalibrerat med IRL-ammunitionens karaktärestik/ballistiska data och i denna ljuskon har en mängd referenspunkter som utgör denna virtuella kulbana. Alltså måste man sikta med rätt avstånd, som i verkligheten. Så har jag uppfattat det hela, om det nu går att utläsa något vettigt ur detta mumbo-jumbo technobabbel.. Quote
Fu Dahlberg Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 Förslag är att Mila MSS/STA och höra, dom är trots allt ansvariga för systemet... Quote
Mats Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 Grejerna kostar så mycket... vansinne egentligen när man tänker på att systemet har sådana brister... Quote
MKS GB Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 300´ för ett BT P-Skott? Vi fick höra 500´av vårt simbefäl.. Blir dock billigt gemfört med att skjuta barlastat (inte lika kul dock). Nu räknade han nog med Pc:n som vi hade till varje skott, där man kunde se hur man träffade osv. För övrigt så har våra Simvästar funkat helt ok i snön - än så länge.. Quote
valiant Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 Prislapp: Ett Grg sim kostar 450.000 P-Skott86 samma Källa: Chefen/Simcenter P7 Revingehed, skall dit igen om en vecka om , skall kolla vidare, ex vet jag att västarna kostar 25000 st. Valiant Quote
HvPrsk Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 >> HvPrsk << Nej, kröka ljus går ju inte (under normala förhållanden..) men det är väl därför sändaren skickar strålen i form av en kon, om systemet då är kalibrerat med IRL-ammunitionens karaktärestik/ballistiska data och i denna ljuskon har en mängd referenspunkter som utgör denna virtuella kulbana. Alltså måste man sikta med rätt avstånd, som i verkligheten. Så har jag uppfattat det hela, om det nu går att utläsa något vettigt ur detta mumbo-jumbo technobabbel.. Mycket vettigt, det var i de banorna jag funderade, det vill säga att dom lät kulbanan återspeglas genom ett antal referenspunkter/referensvärden i sändare och väst... Vore kul att veta vad för information som skickas i pulsen, om det överhuvudtaget skickas information annat än från/till slag. Quote
Gabriel KB K3 04-05 Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 Jag tycker att man ska införa det system som används i filmen Starship Troopers! Det systemet verkar ultimat! Eller? Quote
achilleos Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 Det stämmer att det simuleras en kulbana. Det gäller för alla BT-vapen och är mest tydligt på robotar. Där simuleras robotens bana och robotens karaktäristik. Man kan således få exempelvis felet "styrkorridor" vid skjutning med TOW, vilket innebär att man vridit siktet för snabbt så att roboten inte hunnit med. Man kan även få ut andra data som t.ex. hur mycket siktet avvikit från målmitt under skottet, dvs hur mycket skytten "vinglat" med siktet. Quote
HvPrsk Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 Man kan således få exempelvis felet "styrkorridor" vid skjutning med TOW, vilket innebär att man vridit siktet för snabbt så att roboten inte hunnit med. Kan man då "fånga upp" roboten igen, eller är den "rökt"? - HvPrsk Quote
Raptor Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 Såg i en amerikansk vapentidning en metod som polisen (Eller FBI) använde som simfire. De använde "vaxkulor". Vapnen laddades med en slags vaxkula som när den avfyrades blev så pass mjuk att den trycktes ut mot kroppen utan att tillfoga några större skador. Skyttarna fick dock använda skyddsväst, skrevskydd (undrar varför ) och ansiktsmask. Vet inte om det systemet kanske bara var till för shower och sånt men det hade ju gett mer känsla till en övning om man hade eldat på med riktiga kulor. När jag spelar paintball så håller man fan ner skallen när folk på dig. När man spelar på Laserdome (väster som knappt registrerar träffar) så håller man inte ner skallen. Man gör huvudlösa rusher eftersom man vet att det inte gör ont att träffas. Med paintball, då rör man sig fan inte utan att ha ett skydd i närheten. Nej mer verklighetstrogna system till folket! \ Quote
Ing Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 Raptor, sök här på forumet efter "FX" (rätt bokstäver nu?) Det är paintball med riktiga vapen. Kan vara det du tänker på? Quote
Doyle Posted January 11, 2003 Report Posted January 11, 2003 Simunition Officiell hemsida för en tillverkare Quote
Raptor Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 Skulle vara kul om Försvaret tog in sådan ammunition till övningar. Det hade gett en helt annan känsla. Simfire i all sin ära med simunition verkar mer realistiskt och roligt. Quote
Forumsledning Kimster Posted January 12, 2003 Forumsledning Report Posted January 12, 2003 Grejerna kostar så mycket... vansinne egentligen när man tänker på att systemet har sådana brister... BT systemet till min AKan på PATGB låg på fina 1 miljon. då bara laser enheten kostade 500 papp. Quote
Mats Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 Achilleos, har ni någon form av pyro-enhet till BT't på helikoptrarna? Lite svårt att se när ni skjuter annars för oss som e på andra sidan siktet... jag menar så vi kan hitta er i vårt... Quote
LeadHead Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 Det var väl det som stod för spänningen när dom körde över diken med Stridsvagn 103 S och BT-system. - Man vill inte göra en avancerad jordborr av en simulatorutrustning för x antal hundra tusen... Quote
Bad Karma Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 personligen tycker jag att det skulle finnas elektroder till bt västarna som man fäster på kroppen tillsammans med ett kraftfullt batteri. elchocker får en nog att trycka ner skallen. (starship troopers?) Quote
Recommended Posts