Jump to content

SimFire

Guest Sudden

Recommended Posts

Guest Sudden

Ja precis...Hur fungerar Sim-Fire systemet.

Är det t.ex. så att man kopplar in en givare av nått slag som känner av när avtryckaren är "till" och skickar vidare informationen till en "lasergrej" som då går till och en osynlig ljusstråle/laser skickas iväg och träffar...öööh. ;)

Nej, nu förvirrar jag er bara. Vi tar bara frågan och så kan ni förklara som ni vill... :D

• Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad gäller Ak5 så fäster man en sändare längst fram på pipan som reagerar på skarpa ljud. Det dumma är att om man slår in ak:n i nåt hårt, exempelvis ett stridsfordon så kan den dra av ett "skott". Det hände någon gång att någon soldat under avsittning slog i vapnet och "sköt" sig själv.

/Aron

Det är olika prismor som man har på kroppen, se bilderna. Som registrerar "träff" skickar signalen till en liten "låda" som börjar pipa.

Det finns versioner, som kan ta ut statistik osv också..

Man har om jag inte minns fel ett par "sim-träd" framför sig också, så att det inte ska vara för lätt att träffa..

Jag har bara använt det ett fåtal gånger och jag tycker det suger bäver... skyl blir skydd, "vådaskott" etc.

Jo, fältmässigheten ser jag som det största problemet. Snö och skit hamnar på linsen och gör vapnet obrukbart. Att sedan sim-GRG:t är ett ännu större skämt är ju en annan sak.

/Aron

Efter min gu när jag bara testat på skjutsimulatorer (korrekt benämning...) tyckte jag också att dom var värdelösa men efter att ha använta dom i utbildning och dessutom gått en kurs har jag helt ändrat uppfattning dom är suveräna...

Att visa det man hela tiden pratar om i fråga om lågaställningar eld, rörelse, skydd mm tycker jag aldrig blir så tydligt som med skjutsimulatorer, går att använda från första början eller som stegring efter en bit in i stridsutbildningen.

Som påtalats tidigare finns dock brister, dels att man kan skydda sig bakom ett träd vilket man i och för sig löser med hjälp av stridsdomare, den andra svagheten tycker jag är att om man ligger bredvid en ksp-skytt behöver man inte själv skjuta...

Med "paintball am" eller f/x som det nog kallas på militärspråk uppstår några problem, vem städar bort all färg?, Det tilkommer ännu fler säkbest, hur kontrollerar du att en soldat inte bara styryker av färgen mot närmaste buske motsv?

Anledningen till att FM tvekar inför f/x am är att man tror att det skall bli lekstuga... vilket det mycket väl kan bli på sina håll... Om sådan am köps in kommer den att vara till för skyddsvaktsutbildningar och liknande.

KP 2 , håller med, kräver en del träning/utbildning, när man som med allt annat fått in "stuket" ger det på det hela taget en bra träning. Vi får nog slitas med grejorna lite till, env äst kostar ca 22000, ett grg sim kostar 450000 (jodå du läser rätt)

Valiant

Skilj på SimFire och BT. Simfire är det äldre krångelsystemet.

BT har medfört en hel del förbättringar:

Sändaren lär sig genom första skottet när den skall sända iväg en laserstråle. Det gamla problemet med slag, stötar och eld från andra vapen är borta.

Lasersystemet suger som några redan kommit fram till, men fungerar bra vid grundläggande drill i förflyttningssätt eller grupps strid motsv på öppna ytor eller storstammig skog.

Casca

Att sedan sim-GRG:t är ett ännu större skämt är ju en annan sak.

Vad är det för fel på Grg:t??

Jag tycker att det är ypperligt att använda som mängdträning.

Det som ogillas är dels vikten, tror den väger in på typ 18kg. Dels att elektroniken är väldigt känslig mot slag/stötar och att linsen skitas ner vilket är ett större problem på GRG än Ak5 då man ju endast har ett begränsat antal bulor. Simgranaten som laddaren bär är hal och stiftet som kopplar in den i geväret är helt öppen vilket innebär att den är väldigt känslig mot snö och smuts. Dessutom finns det ingenstans att stoppa denna granat så man måste ha den i handen och ställa ner den på backen om man vill verka med Ak:n. Sedan så måste batteriet i granaten in för laddning varje kväll, iaf var vi tvugna att göra så. Jag kan rabbla upp ett otal gånger då man svurit över sim-GRG:t, exempelvis då granaten fastnat eller inte vill in i röret eller när gyrot inte startar när man har baken på en 401:a i siktet....

Att däremot använda det som träningsredskap vid kasernliknande förhållanden (dvs inte i fält) fungerar alldeles utmärkt. Speciellt när man laddar över informationen till datan och får se träffbilden (eller fanns det bara till p-skott?)

/Aron

Nej då...samma dator används till Grg:t.

Håller helt med dig vad gäller hanterandet. Det kunde varit lite smidigare men 18 kg??

Jag tror att vikten är detsamma, kolla lite nogrannare nästa gång så ser du att röret är av glasfiber (samma rör som till Pskott 86).

Edited by Adam Wilhelm

Jag tror att vikten är detsamma, kolla lite nogrannare nästa gång så ser du att röret är av glasfiber (samma rör som till Pskott 86).

Njaaa... Är du heeelt säker på det? Tyckte att de var tyngre än det skarpa och jag snappade upp siffran 18 i nåt sammanhang. Har för mig att de vi använde var kasserade 48:or, exempelvis buckliga slutstycken osv., som man byggt om till simgevär. Antingen har vi använt olika eller så har jag fel antar jag. :)

/Aron

Inte är det väl olika vapen för simfire til GRG, det är väl bara granaten som skiljer sig vad jag minns? Och med en sådan öppnade man slutstycket, drog ut granaten 5 cm och tryckte in den igen och sköt i princip halvauto med bössan. :D

hur fungerar detta med prismorna? dom ser ju inte direkt så stora ut på bilderna... men det kan väl inte vara så att man måste träffa "själva prisman" för att få en träff reggad? suger juh hårt isf!? jag menar säg att man träffar 5 cm jämte prisman... det är ju ändå träff på personen...

snälla, kan inte någon säga att det inte är så att man måste träffa själva prisman? :D

snälla, kan inte någon säga att det inte är så att man måste träffa själva prisman? :D

Laserstrålen som "skjuts" iväg är inte 0.001 mm i diameter.

Hur mycket vet jag inte. Men eftersom utrustningen även piper till vid "närmiss" så måste det innebära att laserstrålen är relativt bred, 1 meter kanske?

Laserstrålen som "skjuts" iväg är inte 0.001 mm i diameter.

Hur mycket vet jag inte. Men eftersom utrustningen även piper till vid "närmiss" så måste det innebära att laserstrålen är relativt bred, 1 meter kanske?

jaha ok! *lättad* heh jag visste inte ens att man kunde fixa så så "breda" strålar... men då är det juh inga problem! men som du säger innebär väl även detta att man kan "träffa vid miss"... vilket ju är en liten miss :P

men asså alla snackar om att det inte e bra för att ett löv räddar livet på en osv... men om laserstrålen har ganska stor diameter så borde väl inte det vara några problem? iförsig om vi snackar täta buskage eller liknande så antar jag att det blir problem iaf...

Ing: Man kan ställa in hur många granater man kan skjuta.

Nu har jag inte provat att skjuta "spränggranat" på trupp men enligt uppgift så ska det fungera som luftbrisad.

Sen gillade jag att man kan ställa in mottagaren på vilket sorts fordon det ska vara.

Är det en T-72 så krävs det fler träff för att slå ut det.