Fu Dahlberg Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 Lol, precis så resonerade min löjtnad Tillslut gick han runt med "jesuspistolen" och Skjöt på sådana som "fuskade" eller bettede sig väldigt osoldataktigt... Quote
Raptor Posted January 14, 2003 Report Posted January 14, 2003 Alla som blev utslagna i vår Simfire turnering fick "öva på egen hand" övervakad av en kamrat som var sjuk för dagen. De satte den sjuka kamratern som domare och ställde två lådor lösplugg ( 2880 skott ) vid en skogsdunge. Sedan lämnades vi utslagna ensamma. Snacka om att det blev en jävla massa Gudars skymning vad vi krigade på, ända tills ammon var slut. Stundtals var det nästan lekstuga. Det var tider det! \ Quote
Jonte11 Posted January 14, 2003 Report Posted January 14, 2003 Raptor, kan bara hålla med dig, simunition vore ultimat.. Och det gör ont att bli träffad, kan jag meddela.. Quote
Nemo Posted January 14, 2003 Report Posted January 14, 2003 Och det gör ont att bli träffad, kan jag meddela.. Har du testat? Vilka för- och nackdelar har systemet? Vilka avstånd kan detta användas på? Kan man t.ex. skjuta genom löv och liknande? Skulle vara trevligt att få en utvärdering av någon som använt fx-ammo. Quote
Raptor Posted January 15, 2003 Report Posted January 15, 2003 Raptor, kan bara hålla med dig, simunition vore ultimat.. Och det gör ont att bli träffad, kan jag meddela.. No pain, no Game. Quote
Knekt Posted January 15, 2003 Report Posted January 15, 2003 (edited) Simunition Officiell hemsida för en tillverkare Vad sägs om en Glock 17 FX? FX-vapen från Glock! Edited January 15, 2003 by Knekt Quote
Pal_oldpc Posted January 15, 2003 Report Posted January 15, 2003 Och det gör ont att bli träffad, kan jag meddela.. Har du testat? Vilka för- och nackdelar har systemet? Vilka avstånd kan detta användas på? Kan man t.ex. skjuta genom löv och liknande? Skulle vara trevligt att få en utvärdering av någon som använt fx-ammo. Jag har provat paintball och också fx-ammo. Enda stora skillnaden är att fx-ammo skjuts ur vapen som är likadana som den militären normalt använder. Fx-ammo är exakt som paintball. Har du spelat paintball så vet du hur fx-ammon fungerar. Fördel, det gör ont att bli träffad i paintball och även med fx-ammo. Avstånd 40-100 meter, men med paintball på 100 meter så måste man för att träffa ha en otrolig känsla för hur mycket du skall elevera. Paintball går igenom löv och ris, på ett effektfullt sätt dessutom. Löv slits bort och det stänker växtdelar, jord, bark och paint. Kommer man under tung beskjutning så kryper man ihop och upplevelsen av att vara beskjuten är total. Paintball har här större effekt än fx-ammo på denna punkt. Anslagsenergi när man blir träffad är oftast högre med paintball än med fx-ammo. Utgångsenergi är lika hos fx-ammo och paintball. I paintball är vapen och ammo konstruerad för att fungera bra och skapa roligt spel utan tanke på militären. När militär insåg hur effektiv träning man kan få med paintball jämfört med laser-tag så skapades fx-ammo. Paintball vapen är normalt konstruerade med enorma magasin och normala paintballspelare skjuter mycket mer än man normalt gör med ett militärt vapen. Med fx-ammo där man använder militära eller militär liknande vapen så skjuter man därför mycket mindre skott än man brukar göra med paintball vapen. Quote
achilleos Posted January 15, 2003 Report Posted January 15, 2003 Man kan inte fånga upp roboten igen om siktet tappat den. Ja, vi har pyrosatser, men de används inte alltid och tillförlitligheten är inte så hög på dem. Quote
Fu Dahlberg Posted January 15, 2003 Report Posted January 15, 2003 En fara med Sk FXammo är att om du skall använda reguljär utr. så har du inte samma säkerhet som med Simfire dvs lösskjutningsanordningen, som om någont mentalt kallhygge laddar en skarpt skott så med lösskj. så stannar skottet i pipan... Detta går iof att förebygga, genom att använda samma pricip som på prickskyttegevär 90, dvs olika magasin... Quote
Nemo Posted January 15, 2003 Report Posted January 15, 2003 Har fattat det som att man måste ha en speciell pipa när man kör med FX-ammo. Sen kan man ju ha magasin i i andra färger t.ex. röda. Det BORDE ingen kunna missa... eller??? Nackdelen som jag ser det är att man lär sig att "lobba" in skotten. Detta skulle ju vara mindre bra i en verklig situation. Quote
Doyle Posted January 15, 2003 Report Posted January 15, 2003 (edited) Om man måste "lobba" in skotten är det nog mer troligt att FX används vid SIB enbart. Edited January 15, 2003 by Doyle Quote
valiant Posted January 19, 2003 Report Posted January 19, 2003 Kostnad Bt system ex Strv 121/122 8-900 tkr, håller ca 15 år Väst och skjutdel 33 tkr, Fältdator 45 tkr. Grg Pskott 86, 500tkr Bill , samma som Grg, Valiant Quote
Guest Sudden Posted January 19, 2003 Report Posted January 19, 2003 Hehe...ballt med FX ammo till 122:an och 90:an också. Tänk er en 90 akan som bränner iväg ett gäng färgbulor mot ett mål. Eller föreställ er en 122:a med en stor fet röd eller blå färgklick på sidan. Det skulle varit nått!!! Quote
HvPrsk Posted January 19, 2003 Report Posted January 19, 2003 Eller föreställ er en 122:a med en stor fet röd eller blå färgklick på sidan. Ja, det är ju inte så svårt å föreställa sig, man har ju sett Kelly´s hjältar... Quote
Nifelhel Posted January 19, 2003 Report Posted January 19, 2003 En fara med Sk FXammo är att om du skall använda reguljär utr. så har du inte samma säkerhet som med Simfire dvs lösskjutningsanordningen, som om någont mentalt kallhygge laddar en skarpt skott så med lösskj. så stannar skottet i pipan... Detta går iof att förebygga, genom att använda samma pricip som på prickskyttegevär 90, dvs olika magasin... När man skall skjuta med FXam så måste man ha en speciell pipa till vapnet. Då ammunitionen inte har exakt samma kaliber som vapnet. På de FXpipor som jag har tittat på, så går det inte någonsin att stoppa i en skarp proj. i loppet. Quote
Casca Posted January 19, 2003 Report Posted January 19, 2003 Har fattat det som att man måste ha en speciell pipa när man kör med FX-ammo. Sen kan man ju ha magasin i i andra färger t.ex. röda. Det BORDE ingen kunna missa... eller??? Nackdelen som jag ser det är att man lär sig att "lobba" in skotten. Detta skulle ju vara mindre bra i en verklig situation. Jag har bara skjutit FX med mp5 och bössan apterades med en lösskjutningsliknande anordning som kontrollerade projektilens hastighet. Skruva av flamdämparen och aptera FX-don. FX gör inte speciellt ont att bli träffad av. Skyddsmask bars alltid vid skjutning och för att spara uniformen bars vid tillfället snödräkt(!). FX bedömmer jag som värdelöst i skog och mark. Kulan väger just ingenting och räckvidden med 9mm beräknades till max 25 m. Lite vind eller ett grässtrå så blir det bara dyrt och orättvist. Innomhus är den klockren. Träff markerades med en ca 5mm x 5mm prick. Projektilen består av en tuschspetsliknande plasthylsa och fanns vid tillfället endast i rosa färg. Hur de andra kalibrarna fungerar få någon annan komentera. Slut erfarenheter. Casca Quote
Recommended Posts