Jump to content

CBJ-MS PDW i kaliber 6,5x25 mm


softfeel

Recommended Posts

saab bofors-dynamics CBJ-MS pdw:

 

300px-650cbj_ms.jpg

vad hände med den?
används den av något förband?
vilka har den?
hur är den att skjuta med?
varför används den inte i större utsträckning?

kanske lite väl mycket frågor men jag hoppas att ngn kan besvara frågorna ändå. smile.gif

Edited by henke
Titel och taggar
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Självklart finns vapnet på rktigt, eller har funnits. Vilket tydligt framgår på sidan: http://www.securityarms.com/20010315/galle...s/2000/2018.htm

 

Jag har hört att den har testats för sjukvårdspersonal och andra personer vilka under ett krig inte har stridsföring som huvuduppgift.

 

Finns det verkligen ingen på det här forumet som har iaf. lite kunskap om vapnet?? ???

Link to comment
Share on other sites

Just tanken med en PDW är ju för icke-stridande personal.

 

Jag har mailat SAAB, återkommer om jag får svar...

 

Det känns lite som lösningen på ett problem som inte fanns, ok, är kalibern häpnadsväckande i sin prestanda så..

Men att använda som ett understödsvapen? gimme a break...

Link to comment
Share on other sites

Den ser allmänt väldigt skum ut. Varför har man ett rakt oergonomiskt grepp alá uzi när man har magasinet i det främre greppet (ser ut som det iaf), måste dessutom bli en ganska kort pipa.

Vem bygger ett vapen i pressad plåt år 2000? Konstfibermaterial blir både billigare, starkare och lättare.

Kan iof vara ett försök för att skaffa sig erfarenheter inför framtida projekt.

Link to comment
Share on other sites

@Rambo

 

Om du kollar noga på bilden i det första inlägget så ser du att det finns 2 magasin; ett i det främre greppet och ett i greppet. Magasinet i det främre greppet fungerar som extra-mag om skotten tog slut i magasinet som sitter greppet, det är därifrån som kulorna matas in i vapnet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte vapnet på bilden överhuvudtaget går att skjuta med, och kommer nog aldrig att gå att skjuta med heller... :0

Kolla på andra bilden vad står det på vapnet, strax ovanför varbygeln???

 

http://www.securityarms.com/20010315/galle...s/2000/2018.htm

Link to comment
Share on other sites

"DUMMY". Jag vet det, men det innebär att vapnet på bilden är en sk. dummy inte alla andra som finns, om det finns några fler dvs.

 

Om man har tillverkat en dummyversion så har man väl riktiga oxå, lr?

Döh!! jag prata bara om vapnet på bilden :P

Om man har en Dummy behöver man nödvändigtvis inte ha tillverkat en riktig. Man gör en i skala 1:1 för att visa hur den kommer att se ut :)

Link to comment
Share on other sites

Självklart behöver man inte ha tillverkat riktiga bara för att man har en dummyversion. Jag ställde frågan för att få reda på om det ens finns några riktiga. Man vet inte vad personer har för vapenkunskaper på det här forumet, men de verkar vara ganska obegränsade.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick svar ifrån SAAB idag, detta är vad som stod i e-mailet:

 

"Tack för Din förfrågan.

Av många olika anledningar har vi avbrutit arbetet med detta

vapenkoncept

och det finns ej ute hos någon brukare.

 

Mvh,

Håkan Persson

Infantry Weapons

Marketing Manager"

 

Så där ser man. Det har funnits ett sådant vapenkoncept, dock aldrig i serieproduktion. Jag skäms nästan lite över att jag trodde att det fans på riktigt. :shaun

Link to comment
Share on other sites

Jag skäms nästan lite över att jag trodde att det fans på riktigt.

Inte behöver du skämmas över det.

 

Jag blev själv lurad när jag läste i en amerikansk vapentidning om vapnet. men det finns säkert något provexemplar i något skåp på Saab och samlar damm.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Ser ut som ett Hoax och verkar mest bara vara bullshit...

 

Vapnet i sig ser ut som en Photoshop-/Airsoftvariant scheit.

 

Men det är det inte. Har gjorts reportage i minst två vapentidsskrifter för ngr år sedan.

 

Söker som sagt information om aktuell status på projektet...

 

Nimrod

Link to comment
Share on other sites

Grundvapnet ser ju ut som en UZI. Det främre handtaget känner jag igen men kan inte komma på vilket vapen det kommer ifrån just nu. Bilden känns som en klar hoax, precis som Sg Toll skrev.

 

För övrigt så kan det ju ha varit med i en tidskrift om vapen trots att det är en hoax, journalisterna där är nog inte helt humorbefriade eller så vet de inte vad källkritik är. Allt som skrivs i tidningarna är inte sant, kolla bara på Expressen.

Link to comment
Share on other sites

Hoax är det inte.

 

Det är ju inte helt ovanligt att man exprimenterar med olika vapen, dock är det sällan det blir något konkret och tillverkat i stora mängder.

 

Ingen susning om status på PDW'n som det ser ut nu.

 

Utan jättebelägg för det kastar jag den i samma hög som denna: http://world.guns.ru/assault/as63-e.htm

Link to comment
Share on other sites

Vi börjar väl såhär:

 

Pipa och pipinfästning: Definitivt UZI

 

Rörkolv: Jag är 98% säker på att det är från M3 .45 cal aka. The Greasegun.

 

Låda'n: En Ruger MP 9 låda som man beskurit.

 

Fan att jag avbeställde Ian Hoggs "Small arms of the 21:st century", för jag känner definetivt igen tratten i arslet på vapnet (manöverhandtaget), men inte var det kommer ifrån! Ev. en av OSS-pistolerna.

 

Sen är jag lite schalur på ljusrefelxen i magasinet på den nedre bilden.

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

Den CBJ-MS jag sett tidigare liknar inte detta vapnet. Det viktiga här torde inte vara själva vapnet utan ammunitionen.

Samt att man kunde pipa om befintliga vapen till kalibern, tex en vanlig glock. Systemet var såpass intressant att brittiska armen gjorde halt i sin utvärdering av befintliga PDW:er för att vänta in CBJ.

 

Jag nämnde detta system vid en vapenförevisning i borås runt 2002, efter att ha fått information av saab och fmv, varpå övningsledaren senare fick åka på någon form av "anställningsinterjuv" hos den herre i GBG som pyslade med systemet (en privatperson som hade saab i ryggen). CBJ var intresserad av en militär som kunde sälja in vapnet.

 

Vart det tog vägen vet jag inte och "övningsledaren" är i dag civil.

Edited by jöjje
Link to comment
Share on other sites

Ett försöksvapen kan lika gärna vara ett hopplock av delar för att se om konceptet fungerar.

Men tittar man på vänstersidan av vapnet så står det "DUMMY" så visst verkar det vara ett ihopplock.

Det intressanta är ju som tidigare sagts ammunitionen då den erbjuder en klar ekonomisk fördel.

Bygg om de befintliga vapnen för en billig penning och få ett potentare vapen.

Link to comment
Share on other sites

Utvecklingen fortsätter av vapnet och statusskillnaden på vapnet nu och år 2002 är vad jag vet obefintlig.

Själv sköt jag med den för ett par år sen och tycker att konseptet är intressant och då framförallt kalibern.

Konstruktören hävdar (och jag tror honom) att den skjuter igenom en MTLB.

Patronen är konstruerad för att kunna skjutas från vilket 9mm vapen som helst där man bytt pipa och det är mycket potent att kunna skjuta igenom MTLB med pistol.

 

MVH Håkan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...