-
Similar Content
-
By darkjak
Försvarsmakten har mig veterligen aldrig haft hagelgevär i sin arsenal. Och det är på sätt och vis begripligt: varför utrusta soldater med pumphagel när man kan utrusta dom med snabbskjutande automatgevär/kpistar/automatkarbiner med längre räckvidd?
Men tiderna förändras och plötsligt känns det rimligt att i alla fall någon i varje grupp har en hagelbössa med sig. Hagel kan vara fördelaktigt vid:
Bekämpning av drönare:
Hagel används för att skjuta ner fåglar och lerduvor. Bör det inte då vara möjligt att med fördel använda dessa för att skjuta ner fientliga drönare?
Bekämpning av lätt bepansrade mål
I samband med lanseringen av AA-12 introducerade man även en speciell sorts pansarbrytande ammunition.
Door-breach
USA har använt hagel för att få upp dörrar ganska länge. Kanske ett koncept för oss at anamma?
Närstrid
Ganska självförklarligt: i närstrid kan haglets spridning öka chanserna att träffa sitt mål när man inte har tid att sikta ordentligt.
Designated marksman
Vad jag hört så är "slugs" ganska så pricksäkra om man har en lång pipa.
Så vad tycks? Bör någon form av modernt semiauto/helauto hagelgevär finnas ute på förband?
-
By Kalixbo
Hamnat i en diskussion med en snubbe som tvärt säger att bakstyckena på K-pist m/45A aldrig poppade av när man sköt med m/39C Skarp. Har förklarat att det finns dokument och bevis på att sådant har hänt men han har hängt upp sig på min ålder (14) och påstår att all min vapen kunskap kommer från datorspel
Någon som kan klara upp hur det var med det problemet?
Mvh/
Kalixbo
-
By siros
Tjena.
har sökt men vet ej om jag ska ha den i tråden om ersättare.'
Hur som hest fick jag höra i helgen att Kpisten skall börja skrotas vid årsskiftet. Jag fick även höra att alla avtalspersonal som har använt kpisten skall utrustas med en kortare version av ak5. Är detta ren spekulation eller är det sanning.
-
By weekendwarrior
Jag efterlyser alla er med följande erfarenheter av k-pist m/45 eller m/45B (alltså att du haft vapnet som personlig beväpning):
-Grundutbildning (värnplikt)
-Utlandstjänst
-Hemvärnssoldat
-Sport-, tävlings-, föreningsskytte
Vilka är dina erfarenheter av vapnet, precision, verkan (med 9 mm m/39 eller m/39B), skjutavstånd, lätt/svårt att träffa vid olika avstånd och förhållanden, lätt/svårt att avge patronvis eld (att inte släppa iväg mer än ett skott i taget), lätt/svårt att avge automateld (kontroll av vapnet), skjutbaneskjutning, stridsskjutning, okända avstånd, långa avstånd, mm?
Berätta hur du använt vapnet och om dina erfarenheter av vapnet och skytte med det.
-
By softfeel
saab bofors-dynamics CBJ-MS pdw:
vad hände med den?
används den av något förband?
vilka har den?
hur är den att skjuta med?
varför används den inte i större utsträckning?
kanske lite väl mycket frågor men jag hoppas att ngn kan besvara frågorna ändå.
-
Recommended Posts